C70 T5, automaat, DOEN?

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
VolvoSailor
Starter

Hallo,

Omdat ik hier nieuw ben en ik geen voorstel-topic gevonden heb zal ik me eerst kort voorstellen.

Ik ben Mick. Woon in Limburg. En heb voorheen met een Saab 9-5 Aero gereden. Daarna vanwege betrouwbaarheid weer terug gegaan naar Japanse auto's maar nu begint de uitstraling van die Zweedse bakken toch weer aan me te knagen... het moet dan wel een Volvo worden. Al is het alleen maar omdat zij heel veel voor mijn sport, zeilen, doen.

Nu on-topic. Ik overweeg aanschaf van een C70. T5 met automaat. maar mijn ervaring met Saab waar ik heel veel problemen heb gehad met deze zwaar gemotoriseerde auto weerhoudt me een beetje. Vooral gezien de hoge kilometerstanden van de C70's.

Het meest 'bang' ben ik voor de automaat.
- Zijn die op na 200.000km?
- hoe kan ik dat controleren?

Hoe lang moet zo'n motorblok mee kunnen gaan? is dat hetzelfde blok als ook al in de 850 gebruikt werd?

heeft de C70 bekende problemen met cuppende banden?
Andere vaak voorkomende problemen anders dan de natte gordel waar ik al een en ander over gelezen heb?

met dank voor jullie hulp!

Mick.
Euro
2nd Gear member

Uit welk jaar is de T5?
Heb voor ik mijnes kocht (100.000km) ook veel proefritjes gemaakt.

De volgende punten;

1: Als hij koud start, let op de rook die uit je uitlaat komt
2: De automaat mag in zijn E als hij koud is tot ong. 2600rpm lopen voor hij schakelt bij rustig rijden, als hij warm is (-+ 10 minuten) schakelt hij gemiddeld tussen de 2100 en 2300 rpm) let hierop bij bokjes, je mag de overschakel (vooral de lockup) wel een beetje voelen maar niet schokken.
3: Kijk naar de olie van de automaat, is deze donkerbruin / zwart en ruikt verbrand? Weglopen dan! De bak moet rood tot roodbruinge olie hebben en een beetje zoetjes ruiken.
4: De motor is bijna het zelfde als een 850 T5, de 850 heeft een 15G (minder adem) turbo, de 16T trekt iets harder.
5: Probeer een pre 99 model te pakken, je hebt dan wel "maar" 280mm remschijven, maar wel het B5234T3 blok zonder ETM. (bekend probleem)

Tja... nog meer vragen? Shoot, heb zelf ook voor de keuze gestaan zoals je kunt zien ;)

Owja, nog wat tips;
Let op dat je geen getunde bak koopt, zelf laten tunen is oké, maar dan heb je ook de controle dat je niet volgas in zijn 1 of 2 wegschiet en niet constant de kickdown zit te misbruiken. De vorige eigenaar kan niet zo netjes zijn geweest en dan gaat je automaat er zeker aan. (klapperen noemen ze het geloof ook wel)

Verder, tja ik hoor dat de AW50-42 automaten opzich zo 300.000km kunnen lopen. Ik raad alleen wel aan om de olie van de bak te verversen of de flushen, volgens het boekje hoeft het niet ... maar je voelt het verschil lees je overal
VolvoSailor
Starter

Euro schreef: 3: Kijk naar de olie van de automaat, is deze donkerbruin / zwart en ruikt verbrand? Weglopen dan! De bak moet rood tot roodbruinge olie hebben en een beetje zoetjes ruiken.
Hoe kan ik dat controleren, zonder brug?

Bedankt voor de tips. ik moet dus op zoek naar een 1998'er.

nooit last gehad van cuppende banden? Scheef afslijten en veel bijgeluiden?
Euro
2nd Gear member

Door de pijlstok uit de automaat te halen? ;-)
Kun je gewoon bij vanboven.

1: Nope. (Dunlop SP Sport MAXX, 225/40/18R)
2: Nope
3: Nope

Maar mijn C70 is volgens velen ook wel in zeer goede staat + pas uitgelijnd.
VolvoSailor
Starter

[quote="Euro"]Door de pijlstok uit de automaat te halen? ;-)
Kun je gewoon bij vanboven.

quote]

Oké! ik ben lekker bezig... wist niet dat je de bakolie ook gewoon kunt peilen :| onder de motorkap dus?
bernhard2
3rd Gear member

ja, die pijlstok zit een beetje verscholen achter de koelslang... let op: peilen met draaiende motor en in de parkeerstand zetten.
Volvo 850 R aut 1996 groen 417.000 km
Volvo V70 classic 2.5t 1997 blauw 309.000 km
Opel Senator B 3.0i 1987 grijs 127.000 km
Euro
2nd Gear member

bernhard2 schreef:ja, die pijlstok zit een beetje verscholen achter de koelslang... let op: peilen met draaiende motor en in de parkeerstand zetten.
Correct.
Maar de kleur en geur zal bij een lopende motor niet veel schelen.
Kan echter geen kwaad om het bij een warme bak te doen :)
*Bijv. na je proefrit.
v40g3
1st Gear member

Mijn C70 T5 heeft inmiddels 200.000 gedraaid waarvan de laatste 80.000 op LPG. Ik heb een exemplaar van januari 1999 maar dan nog met een normaal gasklephuis (geen electronische) De auto rijdt en stuurt nog als nieuw. De keuze van een pre '99 zou ik niet alleen maken omdat er geen ETM in zit. Stel dat die gereviseerd moet worden dan ben je circa 400,00 voor de revisie kwijt. Ik zou er een goed exemplaar met ETM niet voor laten staan.

Bij aanschaf inderdaad twee nieuwe voorbanden moeten monteren want die waren scheef afgesleten. (a 175,-- per stuk)
Ik heb een handgeschakelde omdat ik vind dat dat beter bij de snelheid van het blok past maar dat is voor iedereen verschillend. Ik weet dat de automaat inderdaad wel een aantal tonnen meekan mits fatsoenlijk gebruikt natuurlijk. Dit kun je over het algemeen prima aan de rest van de auto afzien.

Ik heb voor de C70 een V70 bi fuel gehad en die was natuurlijk een stuk trager.

Daarvoor had ik een Renault Safrane 2.5 automaat. Dit is hetzelfde blok als normaal in een v70 en dezelfde automaat maar dan met een verzet minder.

Die had op een gegeven moment 3 ton gelopen maar schakelde nog als nieuw! Er zijn exemplaren met 5 ton en meer....
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”