De dvd's zijn licht van kleur
nummer vcc part no 30732909 0648.
het probleem met cursor die soms in de ruimte zweeft zonder de weg aan te geven waar je op rijdt, heb ik nog niet kunnen oplossen.
Heeft iemand een oplossing hiervoor.
kwaliteit volvo navigatie systeem.
-
- 3rd Gear member
N.m.m. geeft Battlecruiser een prima herkenbare beschrijving van het systeem. Ik heb geen ervaring met TT, maar ik neem aan dat de vergelijkingen kloppen. Blijft over het verschil in prijs, wat het voordeel is van TT en tegelijkertijd het nadeel van RTI. Het voordeel van de RTI t.o.v. TT is dat het systeem ingebouwd is en helemaal geïntergreerd in bijv. radio, telefoon etc. Bovendien weet de RTI ook de weg in tunnels.
Ik weet niet of RTI meer praat dan andere systemen. Bij bochten kort achter elkaar komt ze soms wat in de war, maar daarvoor kun je prima op het scherm zien waar je naar toe moet. De aanwijzingen worden een aantal keren gezegd. Bij de HU-1205 kon je er een uitschakelen. Ik weet niet of dat bij de RTI ook zo is.
Van Nederland naar Zuid-Frankrijk gaat gewoon via een DVD; in elk geval de nieuwste versie.
Ze heeft inderdaad nog steeds twee stemmen. Dat is jammer.
Wat betreft de keuze van routes. Die is niet altijd de meest logische. Dat zal wel met de voorkeuren te maken hebben die ingeprogrammeerd zijn. Gevoelsmatig kan een aandere route logischer zijn, maar daar kan een computer niet zoveel mee. Laten we niet vergeten dat een navigatiesysteem eerst en vooral als taak heeft je op de gewenste locatie te brengen. Als je de weg al weet heb je geen navigatie nodig.
De omissie die Dagobert aangeeft lijkt me een fout in het kaartmateriaal. Ik heb eens op de kaart gekeken, en de RTI route slaat nergens op. Je zou eens een locatie vlak bij de juiste afslag moeten kiezen en kijken wat er dan gebeurt. Als dan ook niet die afslag wordt gekozen, staat die niet als zodanig in het kaartmateriaal. Daar kan RTI echter niets aan doen, maar is dan een fout van Navteq. RTI is wat mij betreft helemaal niet heilig, daar gaat het niet om, maar je moet wel de oorzaak op de juiste plek leggen.
Ik ben in elk geval zeer tevreden over het systeem. Het is wel duur. Op een XC60 zit geen 'professional' pakket.
Ik weet niet of RTI meer praat dan andere systemen. Bij bochten kort achter elkaar komt ze soms wat in de war, maar daarvoor kun je prima op het scherm zien waar je naar toe moet. De aanwijzingen worden een aantal keren gezegd. Bij de HU-1205 kon je er een uitschakelen. Ik weet niet of dat bij de RTI ook zo is.
Van Nederland naar Zuid-Frankrijk gaat gewoon via een DVD; in elk geval de nieuwste versie.
Wat betreft de keuze van routes. Die is niet altijd de meest logische. Dat zal wel met de voorkeuren te maken hebben die ingeprogrammeerd zijn. Gevoelsmatig kan een aandere route logischer zijn, maar daar kan een computer niet zoveel mee. Laten we niet vergeten dat een navigatiesysteem eerst en vooral als taak heeft je op de gewenste locatie te brengen. Als je de weg al weet heb je geen navigatie nodig.
De omissie die Dagobert aangeeft lijkt me een fout in het kaartmateriaal. Ik heb eens op de kaart gekeken, en de RTI route slaat nergens op. Je zou eens een locatie vlak bij de juiste afslag moeten kiezen en kijken wat er dan gebeurt. Als dan ook niet die afslag wordt gekozen, staat die niet als zodanig in het kaartmateriaal. Daar kan RTI echter niets aan doen, maar is dan een fout van Navteq. RTI is wat mij betreft helemaal niet heilig, daar gaat het niet om, maar je moet wel de oorzaak op de juiste plek leggen.
Ik ben in elk geval zeer tevreden over het systeem. Het is wel duur. Op een XC60 zit geen 'professional' pakket.
- skerkmeester
- 2nd Gear member
Uit de folder MY2010:"... Het is wel duur. Op een XC60 zit geen 'professional' pakket.
PROFESSIONAL LINE 2)
––Road Traffic Information (navigatie) met TMC functie en kaart Europa
––MapCare programma (2x update EU kaart)
––Park Assist achter (Base en Kinetic)
––Park Assist voor
––Bluetooth® handsfree telefoon
Kosten €1.995,-
Groet,
XC60 Summum MY10 - D5 205pk - GT AWD
-
- 3rd Gear member
Mijn MY09 heeft dit:
• MOBILITY LINE
–– 6-CD wisselaar
–– Audioconsole achter met hoofdtelefoonuitgang
–– High Performance Audio, 4x40W versterker, 8 High Performance
luidsprekers en USB poort
–– Road Traffic Information systeem met TMC functie en Europa kaart
–– HighPerformance Audio tegen meerprijs uitwisselbaar met
Premium Audio
Voor € 2.975
• MOBILITY LINE
–– 6-CD wisselaar
–– Audioconsole achter met hoofdtelefoonuitgang
–– High Performance Audio, 4x40W versterker, 8 High Performance
luidsprekers en USB poort
–– Road Traffic Information systeem met TMC functie en Europa kaart
–– HighPerformance Audio tegen meerprijs uitwisselbaar met
Premium Audio
Voor € 2.975
- Max
- 7th Gear member
Ik heb 2 jaar gereden met een TT en sinds begin dit jaar met RTI.
Mijn ervaring op een paar punten is dat:
- ik met de RTI niet vaker een onlogische/foute route heb gereden als met de TT, eerder minder vaak
- zowel TT en RTI last hebben van filemeldingen terwijl er geen files zijn (maar zoals Bart uitlegt ligt dat niet aan het navigatiesysteem)
- beide systemen hun eigen voordeel hebben, o.a. kaartbeeld bij TT en 2 kaarten bij RTI
- TT moet je plakken en achteraf goed opbergen, de RTI komt naar boven en verdwijnt weer
- De TT kan je niet bedienen vanaf het stuur, de RTI wel
En in mijn geval: Op de RTI heb ik een achteruitrijcamera aangesloten
Ten slotte heb je een eigen voorkeur.
In mijn geval de RTI en is de TT verbannen naar de auto van mijn vrouw
Mijn ervaring op een paar punten is dat:
- ik met de RTI niet vaker een onlogische/foute route heb gereden als met de TT, eerder minder vaak
- zowel TT en RTI last hebben van filemeldingen terwijl er geen files zijn (maar zoals Bart uitlegt ligt dat niet aan het navigatiesysteem)
- beide systemen hun eigen voordeel hebben, o.a. kaartbeeld bij TT en 2 kaarten bij RTI
- TT moet je plakken en achteraf goed opbergen, de RTI komt naar boven en verdwijnt weer
- De TT kan je niet bedienen vanaf het stuur, de RTI wel
En in mijn geval: Op de RTI heb ik een achteruitrijcamera aangesloten
Ten slotte heb je een eigen voorkeur.
In mijn geval de RTI en is de TT verbannen naar de auto van mijn vrouw

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
eindelijk een vrouw aan boord die je zachter (danwel uit) kun zetten...Dagobert schreef:"Ze" praat teveel! Soms zoveel (als je twee bochten, een rontonde en daarna een snelweg op gaat...) dat je het echt niet meer weet...
- maastrichtv70
- 1st Gear member
- Contacteer:
hahaha...dat heb ik in mijn vorige zakelijke auto gehad:
ik ben onderweg (met navi aan) als mijn vrouw me belt.. tussendoor begint de navi-dame te praten en zegt mijn vrouw "zo...vreemde vrouw in je auto? wat heeft zij dat ik niet heb?"
Waarop ik dus meteen antwoord: "nou..om precies te zijn: een aan en uitknop en een volumeregeling!"
Tja...reactie moge duidelijk zijn!
:BIG:
ik ben onderweg (met navi aan) als mijn vrouw me belt.. tussendoor begint de navi-dame te praten en zegt mijn vrouw "zo...vreemde vrouw in je auto? wat heeft zij dat ik niet heb?"
Waarop ik dus meteen antwoord: "nou..om precies te zijn: een aan en uitknop en een volumeregeling!"
Tja...reactie moge duidelijk zijn!
:BIG:
Volvo V70 2.4i 5cil. 170pk, mobility line, comfortline, 16inch velgen, spoiler, park assist, december 2001, 140.000 km
Volvo v40, 1.9D europa, september 1999
Volvo v40, 1.9D europa, september 1999
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Contacteer:
't kost wat, maar je hebt best wat.
Ik betaal in zo'n geval ook niet alleen voor techniek, maar ook een stukje ergonomie (bediening achter het stuur), volledige integratie in het audio systeem, scherm in/uit dash, en een stukje design daarmee dus.
Een TT aan mijn voorruit.... nooit. Ja, in een vervangende auto als mijn Shell stratenboek het even niet meer weet
Ik betaal in zo'n geval ook niet alleen voor techniek, maar ook een stukje ergonomie (bediening achter het stuur), volledige integratie in het audio systeem, scherm in/uit dash, en een stukje design daarmee dus.
Een TT aan mijn voorruit.... nooit. Ja, in een vervangende auto als mijn Shell stratenboek het even niet meer weet

Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
-
- 1st Gear member
De RTI kent wel de afslag want die wordt gewoon aangegeven op het scherm, en als ik die afslag neem, volgt de pijl. Aan het eind van de afslag is de discrepantie tussen de gecalculeerde route en de werkelijke locatie zo groot dat de RTI opnieuw gaat rekenen.V70 D5 Ed. II Geartronic schreef:N.m.m. geeft Battlecruiser een prima herkenbare beschrijving van het systeem. Ik heb geen ervaring met TT, maar ik neem aan dat de vergelijkingen kloppen. Blijft over het verschil in prijs, wat het voordeel is van TT en tegelijkertijd het nadeel van RTI. Het voordeel van de RTI t.o.v. TT is dat het systeem ingebouwd is en helemaal geïntergreerd in bijv. radio, telefoon etc. Bovendien weet de RTI ook de weg in tunnels.
De grap is: hij zou mij ook rechtdoor kunnen sturen de snelweg weer op en zijn oorspronkelijke (onlogische) route weer volgen. Maar toch berekent hij dan de meer logische route ...
Ook het feit dat je af en toe van de snelweg wordt gestuurd en er meteen weer op blijf ik vreemd vinden. Zeker voor zo'n duur systeem waar mijn goedkope "MyWay" deze fouten niet maakt.
Greetz,
Dagobert.
-
- 3rd Gear member
Het belangrijkste van een navigatiesysteem is voor mij nog altijd de navigatie. Ik heb verschillende systemen op mijn PDA uitgeprobeerd en TomTom staat samen met Navigon op één. Het veel geroemde Igo heb ik getest en hoewel veel mensen het 'mooier' vinden dan TT, is ie bij mij op 3 van de 3 gesteste routes gezakt. Navigon heeft me pas één keer een raar rondje laten maken en TT is wat mij betreft de onbetwiste nummer 1.VolvoTech schreef:Ik betaal in zo'n geval ook niet alleen voor techniek, maar ook een stukje ergonomie (bediening achter het stuur), volledige integratie in het audio systeem, scherm in/uit dash, en een stukje design daarmee dus.
Ik lees hier een aantal opmerkingen over onlogische routes. Op zich een vaag begrip, en ook TT heeft me wel eens een route laten rijden die naar mijn idee niet de snelste was. Daarbij moet je je een aantal dingen bedenken:
*er zijn circulatieplannen in een gemeente
*het systeem weet alleen van de weg wat 'm verteld wordt door de kaart die hij heeft
*kaarten kunnen verouderd zijn
Die laatste is een dooddoener, maar goed, soms staan bepaalde zaken er gewoon (nog) niet op. Ik maak het vrij weinig mee, maar ik ben dan ook een updatefreak.
De informatie waarmee het systeem zijn werk moet doen, komt van de kaarten af. Als er ergens staat dat je een bepaalde snelheid mag rijden, is dat alles wat ie weet. Dat er 40 drempels staan, is dat jammer, maar dat weet ie niet.
Zelf beschouw ik een weg pas als een omweg als ie me bv (zoals Igo) van Gorinchem Oost naar de andere kant van de stad stuurde (buitenom) terwijl er een kaarsrechte weg naar mijn doel loopt. Dát is een omweg; niet één straatje omrijden oid.
Ik denk dat TomTom samen met Garmin samen de beste navigatieapparatuur maken. Dat doen ze beide als jaren. TomTom was voorheen bekend als Palmtop en maakte oa routeplanners voor de Psion 5. Inmiddels zijn er meer fabrikanten die TT integreren in de auto, dus niet meer zo'n zuignap.
De bediening van TT is naar mijn idee prima, tijdens het rijden mag je ook helemaal niet met dat ding spelen (was Volvo niet een veilige auto?), maar inderdaad, tijdens het rijden is het moeilijker te bedienen. Maar ja, wat moet je met een systeem dat er dan wel mooi uit ziet, maar niet lekker navigeert? Ik hoor zulke wisselende verhalen over RTI dat de waarheid wel ergens in het midden zal liggen. Maar ik heb nog niet veel mensen gehoord die klagen over TT dat ie ze vaak de verkeerde kant uit stuurt of veel omrijdt. Volgens mij doet ie dat ook helemaal niet. Ik krijg van RTI wel de indruk dat het een wat verouderd systeem is.
In de C30 heeft ie sowieso geen toegevoegde waarde icm het audio systeem. Anders had ik er misschien wat langer over na moeten denken. Nu heb ik de Garmin gekozen en dat is dan nog de beste oplossing om niet zo'n aanhangsel aan je console te hebben. Het houdertje op je dash is misschien niet de allermooiste, maar je hebt iig wel een goede plaatsing van het apparaat.

- Grimm
- 2nd Gear member
Helemaal mee eens. In mijn ogen is de RTI met afstand de mooiste geintegreerde navigatie op de markt.VolvoTech schreef:'t kost wat, maar je hebt best wat.
Hiervoor heb ik een tijd gereden met TT en een zuignap. Ik moet zeggen dat ik door TT vaker op onlogische routes ben beland dan met RTI. Ik kan me een aantal situaties herinneren waarbij ik de TT route maar heb verlaten omdat hij vond dat een modderig zandpad ook een weg was. Dat heb ik met RTI nog niet meegemaakt.
Een ander punt dat me bij TT structureel tegenviel was de snelheid waarmee de positie bepaald was. Het kostte soms wel een minuut of vijf voordat hij wist waar we waren. Met name wanneer je weg rijdt op een plek die je niet kent, is dat heel lastig. Sta je alsnog met het stratenboek te klooien. Dat doet RTI stukken beter: Scherm omhoog, positie in beeld en rijden maar.
Ik vind overigens wel dat TT het wint op het gebied van de duidelijkheid van de kaarten. De 3d weergave van TT is beter dan de RTI. Dat wordt wel gedeeltelijk gecompenseerd door de mogelijkheid twee kaarten tegelijk te tonen.
Al met al wint RTI het na 10 ronden op punten.
2017 - v90 D3 Momentum MY 2018 - Intro line - Family line - Twilight Bronze
2015 - 2017 v70 D2 Momentum MY 2014 - Business pack pro - Roofrails - Sunblinds - Saville Grey
2009 - 2015 v70 LE 2.0D limited edition MY 2010 - Plus line - Sunblinds - Black stone
2005 - 2009 s40 2.0D Momentum MY 2006 - Titanium grey
2003 - 2005 Citroen Saxo 1.1 MY 1998 - Blauw
2015 - 2017 v70 D2 Momentum MY 2014 - Business pack pro - Roofrails - Sunblinds - Saville Grey
2009 - 2015 v70 LE 2.0D limited edition MY 2010 - Plus line - Sunblinds - Black stone
2005 - 2009 s40 2.0D Momentum MY 2006 - Titanium grey
2003 - 2005 Citroen Saxo 1.1 MY 1998 - Blauw
-
- 3rd Gear member
Ongetwijfeld is dat een oudere TT geweest. Er is een enorm verschil tussen de GPS chipsets en antennes. Een ingebouwd systeem in een auto heeft de ruimte en stroom genoeg om een goede ontvangst te garanderen. Mijn vorige PDA had geen ingebouwde GPS en ik had dus een ontvangertje via Bluetooth. Die had dus een fix voordat ik de motor kon starten. Nu heb ik een PDA/Telefoon met ingebouwde GPS en die doet het een stuk slechter.Grimm schreef:Een ander punt dat me bij TT structureel tegenviel was de snelheid waarmee de positie bepaald was.
Probleem bij die kleine dingen is stroomverbruik en formaat. In een auto heb je dat probleem niet.
Een nieuwe TT zou totaal geen probleem moeten hebben met het krijgen van een snelle fix.
Erg grappig is het verschil in ervaringen dat men heeft. De een komt vaak (blijkbaar dan) in een situatie terecht met systeem X of Y waar de navigator het mis heeft, de andere (vrijwel) nooit. Je moet in zo'n situatie natuurlijk eerlijk zijn en onderscheid maken tussen een echte misser van het systeem en een kaartfout. Als ie je naar een zandpad stuurt is dat natuurlijk geen misser van TT (of RTI, want die zal dat ook wel eens doen). Dat is duidelijk een kaartfout. Pas als ie je de hele stad rond laat rijden voor iets dat één straat verder is, kun je pas stellen dat het systeem niet klopt. Hoewel dat op zich ook raar is, want het is een computer: als ie één route kan uitrekenen, kan ie een andere ook. Het probleem zal doorgaan in 99% van de gevallen op de kaart en de weginformatie terug te voeren zijn.
Maar uiteindelijk geldt de ervaring die de gebruiker heeft natuurlijk. Als het voor je werkt is dat voor jou het beste systeem. Ik heb zelf nooit RTI gehad, en ik vond de keuze erg moeilijk. Het is een redelijk duur systeem en natuurlijk erg mooi in de auto geïntegreerd. Maar ja...ik kon geen eenduidig oordeel krijgen over het systeem, dus ben ik gegaan voor wat ik ken. Ik heb nl ook een Garmin navigator op mijn motor.

-
- 3rd Gear member
Ik heb vandaag nog eens mijn RTI uitgeprobeerd
Ben nu tot de ontdekking gekomen, dat bij inzomen tot op 1 km
(stond op 5 km) de secundaire wegen pas zichbaar worden.
Dus zo gezien is het een foutje van mij,
dat mijn cursor in het luchtledige zweefde.
De stem heb ik altijd afstaan.
Het scherm is opzich duidelijk genoeg om de route te kunnen bekijken.
Afslagen e.d. staan goed aangegeven.
Ik ga komende dagen naar de Franse alpen (La Clusaz),
kan hem dan nog eens goed uitproberen.
De winterbanden zijn gemonteerd.
Ben nu tot de ontdekking gekomen, dat bij inzomen tot op 1 km
(stond op 5 km) de secundaire wegen pas zichbaar worden.
Dus zo gezien is het een foutje van mij,
dat mijn cursor in het luchtledige zweefde.
De stem heb ik altijd afstaan.
Het scherm is opzich duidelijk genoeg om de route te kunnen bekijken.
Afslagen e.d. staan goed aangegeven.
Ik ga komende dagen naar de Franse alpen (La Clusaz),
kan hem dan nog eens goed uitproberen.
De winterbanden zijn gemonteerd.
- Hans
- 8th Gear member
- Contacteer:
Ik heb 'm altijd op 250 meter staan. Dan zie je elke steeg. Bij lange reizen splits ik het scherm. Rechts de 25km of zoiets en links 250 meter. Gaat perfect.
Je kunt bij het zoomen ook eenvoudig de hele route even in beeld krijgen.
Wel handig. Zo kwam ik er in Italie achter dat de navigatie mij van plan was door Zwitserland naar huis te sturen terwijl ik van plan was om via Oostenrijk en Munchen te gaan rijden.
Je kunt bij het zoomen ook eenvoudig de hele route even in beeld krijgen.
Wel handig. Zo kwam ik er in Italie achter dat de navigatie mij van plan was door Zwitserland naar huis te sturen terwijl ik van plan was om via Oostenrijk en Munchen te gaan rijden.
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
met de kwaliteit lijkt dus weinig mis
- Paul
- Geartronic member
Ik zet hem bij mijn pa altijd precies andersom.
Links van verweg, rechts van dichtbij. Dan als die pijl komt dat je ergens naar links moet, kan je nog stiekem rechts kijken waar het uiteindelijke doel is...
Links van verweg, rechts van dichtbij. Dan als die pijl komt dat je ergens naar links moet, kan je nog stiekem rechts kijken waar het uiteindelijke doel is...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- xc90viking
- 1st Gear member
Hallo Paul,
Weet jij of iemand anders of de nieuwe navigatie DVD ook 3D kaarten heeft. Ik hoorde van iemand van wel en van volvo dealer van niet.
Hij kost nu 275 euro. Wie weet waar deze goedkoper is te krijgen?
Groet,
Karel
Weet jij of iemand anders of de nieuwe navigatie DVD ook 3D kaarten heeft. Ik hoorde van iemand van wel en van volvo dealer van niet.
Hij kost nu 275 euro. Wie weet waar deze goedkoper is te krijgen?
Groet,
Karel
VOLVO V70 Classic 1997 LPG
VOLVO XC70 2.5 TURBO 2001
VOLVO XC90 2.4 D5 2007 7SEATER-RSE entertainment-blackstone-off black leather-19"; diamond cut - sidebars-park assist camera-Iphone 4 / usb docking station-volvo fuel heating remote controlled
VOLVO XC70 2.5 TURBO 2001
VOLVO XC90 2.4 D5 2007 7SEATER-RSE entertainment-blackstone-off black leather-19"; diamond cut - sidebars-park assist camera-Iphone 4 / usb docking station-volvo fuel heating remote controlled
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
my 2010 heeft 3D, my 2009 en daarvoor upgrade je met de nw DVD niet naar 3D
- Hans
- 8th Gear member
- Contacteer:
Zo kwam ik er in Italie achter dat de navigatie mij van plan was door Zwitserland naar huis te sturen terwijl ik van plan was om via Oostenrijk en Munchen te gaan rijden
met de kwaliteit lijkt dus weinig mis
Auw...

Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013