winterbanden met of zonder velg

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Plaats reactie
EdwinN
Starter

Hallo,

Ik bezit een Volvo V50 uit 2005. Aangezien ik in het voorjaar naar Duitsland ga ben ik dus (vrijwillig) verplicht om winterbanden onder de auto te doen.
Nu zit ik te denken om de banden op mijn huidige velgen te zetten en dan zodra het weer boven de 7 graden wordt, weer mijn zomerbanden eronder. Is dat aan te bevelen? Ze moeten nl. elke keer weer uitgebalanceerd/uitgelijnd worden.

OF... kan ik als ik er 4 velgen bij koop deze ieder jaar zelf er weer onderzetten zonder weer uit te balanceren of uit te lijnen?

Graag jullie advies... enne welke winterbanden? Ik heb er nu 205/55/R16 onder en volgens de diverse testen komt de Continental TS810/TS830 er heel goed uit!

Gr,
Edwin!
steven460
5th Gear member
Contacteer:

Hoi Edwin,

Wintelbanden zijn er in vele soorten en maten. Zelf heb ik voor Nokian WR G2 gekozen, omdat deze het beste is in het meest extreme weer type: Sneeuw & ijzel.
Nat en droog is hij niet zo goed volgens paar commercieel afhankelijke Duitse test instanties...

Ik zou voorkomen dat een band vd velg af moet. Kan mij niet voorstellen dat het bevorderlijk is. Wat ik gedaan is is op stortplaats, uh ik bedoel marktplaats.nl gaan zoeken totdat er een leuke aanbieding voorbij komt.. Zo heb ik fonkel nieuwe Volvo velgen in originele doos voor 500 euro op de kop getikt.

Een week later ben ik langs de gamma gegaan om paar meter touw en 2 keilbouten te halen om de oude velgen met band op te hangen aan de muur. ;) Scheelt weer opslag kosten, toch 25 euro per jaar.

Mv Gr.
Steven
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
burger
1st Gear member

Ik zou altijd met een aparte set banden op velgen werken. Anders moet je inderdaad steeds weer de banden op de velg wisselen en balanceren. Dit kun je doorgaans niet zelf en is dus een dure grap.

De goedkope optie is stalen velgen; als je het mooi wilt regelen voor die 4 maanden dan kun je natuurlijk een extra set lichtmetaal aanschaffen. Wat mij betreft wat overdreven. Een setje stalen velgen koop je op marktplaats voor rond de 100 euro, lichtmetaal rond de 400. Daarna moeten er nog banden op, dat kan vanaf 200 euro per 4 stuks. Een andere optie is een weinig gebruikt en kant en klaar setje op de kop tikken (rond de 200 euro op stalen velg), maar let goed op het profiel en of alle banden hetzelfde zijn. Onder de 4 mm verliest de winterband zijn voordeel tov een zomerband.

Zelf wisselen kan goed. Koop wel een hydraulische krik, as-steunen en een momentsleutel als je die nog niet hebt. Die kosten heb je er met twee keer wisselen in een seizoen al uit.

Zorg dat de auto bij wisselen in ieder geval goed vast staat (blokjes onder de wielen). Markeer op de banden (bijv met krijt) wel even waar ze op de auto zaten.
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”