Ruitenwissers
- demeyerb
- 2nd Gear member
Is het normaal dat ik de ruitenwissers na een 42000km moet vervangen? Tijdens de regen wordt het namelijk verschrikkelijk moeilijk om nog een steek te kunnen zien 

2008 Volvo S40 1.6D (110pk) Momentum/Winter Pack/Xenon/Flint Grey
-
- 2nd Gear member
Je kan ook gewoon je ruitenwissers inschakelen.
De kans is dan groot dat je dan wél weer genoeg ziet

De kans is dan groot dat je dan wél weer genoeg ziet

- Arie S
- 2nd Gear member
Hangt een beetje van het weer en de vervuiling op de voorruit af hoelang ze meegaan. De invloed van UV straling speelt ook nog een rol mee in het uitharden van het rubber, en UV straling hebben we deze zomer genoeg gehad met al dat mooie weer. Zo te zien aan de leeftijd van je auto, heb je ze al of bijna een jaar. Ik vervang ze gewoon elk jaar en dat gebeurt dan altijd voor de winter. Just to be safe.
Groet,
Arie
2002 S60 AWD

Arie
2002 S60 AWD

- Christopher
- 3rd Gear member
Koop ze bij de dealer... Is goedkoper dan bij de Halfords ofzo. 

S40 2.0D - Barents Blue Momentum
- MauritsvdT
- 5th Gear member
- Contacteer:
Altijd leuk als iemand vraagt bij hoeveel km de ruitenwissers vervangen moeten worden ........
Mijn oma reed 1500 km in een jaar, maar daar moesten toch echt nieuwe bladen op bij de keuring.
Mensen die 80.000 km per jaar rijden zouden het snel vinden als er bij de 40.000 km alweer nieuwe haal-de-regen-van-mijn-ruit-rubbertjes op moeten.
Ik wissel mijn bladen elk anderhalf jaar ofzo, en dan zijn ze nog niet eens echt versleten.
Kom je veel zand ofzo tegen, dan kan ik me voorstellen dat ze wat eerder aan de beurt zijn.
Of aan je smily te zien kan het antwoord van Supafly1975 ook wel eens helpen inderdaad !!!

Mijn oma reed 1500 km in een jaar, maar daar moesten toch echt nieuwe bladen op bij de keuring.
Mensen die 80.000 km per jaar rijden zouden het snel vinden als er bij de 40.000 km alweer nieuwe haal-de-regen-van-mijn-ruit-rubbertjes op moeten.
Ik wissel mijn bladen elk anderhalf jaar ofzo, en dan zijn ze nog niet eens echt versleten.
Kom je veel zand ofzo tegen, dan kan ik me voorstellen dat ze wat eerder aan de beurt zijn.
Of aan je smily te zien kan het antwoord van Supafly1975 ook wel eens helpen inderdaad !!!
Update: MY06 V50 2.0D Momentum: Black Sapphire, 17"; Sculptor, Off Black leather, Xenon, led verlichting in/exterieur, HPS, navigatie, rondom getint, XC-grill, R-design remklauwen, mistlamp/koplampunits zwart, v o l v o kont, chip, K&N and still more to come ....
-
- 2nd Gear member
Demeyerb,
Ik maakte maar een grapje.
Die 42000km die je bedoelt, is dat de afstand die de ruitenwissers over het raam hebben afgelegd? Indien ja, dan zijn die inderdaad aan vervanging toe.

Neen, nu serieus... Inderdaad wordt rubber door UV-licht icm warmte hard. Maar ook het oppervlak van je voorruit kan een negatief effect hebben voor de wis-werking van je ruitenwissers. Als er veel steenslag in je lak zit gehamerd, dan heeft je ruit het ook hard te verduren gekregen. Ook in je ruit zijn kleine putjes geslagen (die bij laagzittende zon een enorme gloed kunnen werpen). Water raakt in die putjes, en raakt niet weggewist...
Maar inderdaad, tijdig je wissers vervangen kan geen kwaad, en tov de veiligheid is de kost een goede investering.
gr,
P.
Ik maakte maar een grapje.
Die 42000km die je bedoelt, is dat de afstand die de ruitenwissers over het raam hebben afgelegd? Indien ja, dan zijn die inderdaad aan vervanging toe.

Neen, nu serieus... Inderdaad wordt rubber door UV-licht icm warmte hard. Maar ook het oppervlak van je voorruit kan een negatief effect hebben voor de wis-werking van je ruitenwissers. Als er veel steenslag in je lak zit gehamerd, dan heeft je ruit het ook hard te verduren gekregen. Ook in je ruit zijn kleine putjes geslagen (die bij laagzittende zon een enorme gloed kunnen werpen). Water raakt in die putjes, en raakt niet weggewist...
Maar inderdaad, tijdig je wissers vervangen kan geen kwaad, en tov de veiligheid is de kost een goede investering.
gr,
P.