MBC boostcontroller

De rubriek voor de 'geblazen' Volvo's, waaronder ook motoren die voorzien zijn van een compressor.
Plaats reactie
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member
Berichten: 283
Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31

Hoi

Momenteel rij ik op mijn 440 turbo van '94 met een manual boostcontroller van dawes device in serie geplaatst met mijn solenoïde, en geloof me het ding gaat vooruit!

Ik kan in tegenstelling tot mijn vorige 480 turbo verder in het rood gaan met de turbodruk voor ie in 'veiligheid' gaat. Nu, de verdelerkap van mijn 480 turbo indertijd was wel versleten...

Maar bon, tot hoeveel bar kan je gaan eer ie in veiligheid gaat? Bij Rica chippen ze tot 1.1 bar = einde van het rood op de turbodrukmeter, klopt dit?
Mijn turbodruk gaat tot in de helft van het rode en valt dan een beetje terug tot begin rood.

Mijn garagist heeft mijn motor wat beter afgesteld waardoor ie iets hoger in druk gaat, al over de helft van het rode, vermits dat nog vlot gaat en ik minder geneigd ben de boost terug te draaien maar omdat ik toch op 'safe' wil spelen ga ik het volgende plaatsen, nl een multi stage boostcontroller:

http://www.3barracing.com/product_2.htm

Zo kan ik standaard rijden en enkel op hogere druk als het nodig is.

Groeten
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21035
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik denk dat Rica iets meer doet dan alleen een MBC monteren.

Maar hou het gewoon bij 1 bar. Dat is wel zo veilig en goed voor de levensduur van de motor.
Misschien is de turbodrukmeter wel anders dan in uw vorige 480?
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member
Berichten: 283
Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31

Hoi, ik bedoelde het niet zo, rica die (de?) solderen iets op de printplaat, weerstandjes of zo... die gebruiken geen boostcontrollers.

Btw, 1 bar, tot waar in het rode gaat jou auto dan?

De motor is identiek als mijn vorige 480, ook dezelfde computers, dat is het rare, alhoewel, de mijne heeft een andere cilinderkop, nl van een non turbo, zonder natriumgekoelde kleppen dus, dit wegens kromme kleppen door een kapotte distributieriem. Dit is door de vorige eigenaar laten doen.

Maar daar zal het niet aan liggen zeker?
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21035
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ewout, ik heb geen turbo-auto maar een gewone 960. Echte informatie over jouw turbo heb ik dus niet paraat.
Nu begrijp ik waarschijnlijk waarom deze auto iets anders aangeeft op de turbometer dan de vorige. De motor is toch anders, dankzij de vorige eigenaar.

Misschien een optie om een echte meter aan te sluiten? Iets met getallen en wat een beetje nauwkeurig is? Daar hecht ik meer waarde aan dan aan een meter dat "naar rood uitslaat".

Succes.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Plaats reactie

Terug naar “Turbo”