koelvloeistof verlies

Dus niet Amazone, zoals veel gezegd wordt.
Plaats reactie
Obbe
Starter

Beste allemaal,

Na de vakantie in Zweden is mijn amazon wat koelvloeistof gaan verbruiken, en eigenlijk is dit in de loop van tijd steeds erger geworden. Omdat er ook wat witte mayonaise (sludge) in de olievuldop zat heb ik de koppakking vervangen, bij het vervangen zagen we dat deze alleen niet gescheurd was. Dus de pakking vervangen, alles gemonteerd en verder gaan zoeken. Na een en ander onderzocht te hebben heb ik geconcludeerd dat er zowel water in me olie terrecht komt en dat er water via de overlooppijp van me radiator (open systeem) eruit gegooid wordt.

-Wat ik verder nog gedaan heb, thermostaat getest (werkt goed)
-Radiatordop vervangen (rubber was iets in gescheurd)
-Carterontluchting schoongeblazen (zat ook veel sludge in)

Al met al mocht het niet baten. Het probleem wordt eigenlijk alleen maar erger.

Nu vermoed ik zelf dat ik mijn kop af moet laten vlakken. Kan iemand dit bevestigen? of zijn er nog andere dingen die de oorzaak kunnen zijn?

N.B. de motor is (ook tijdens de vakantie) nooit echt (te) heet geweest. dwz; nooit in het rode gedeelte van de temp. meter.

N.B.2 De auto rijdt verder prima (als ik ermee rij, beperk het momenteel alleen nog maar tot testritjes)

Iemand een idee?

mvg,
Obbe
945i
8th Gear member

Ik zou altijd de kop vlakken bij pakking wissel.
Je zou ook ergens een haarscheurtje kunnen hebben.... :(
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
imker
2nd Gear member

Vlakken is de boodschap!!!!!
240 DL 170000km LPG
ferdy
4th Gear member

Wat voor een merk olie gebruik je?
Obbe
Starter

Bij de grote beurt voor de valantie heb ik de olie ververst voor millers 20w50 classic oil. Tijdens de vakantie in Zweden heb ik er 20w50 van shell huismerk in moeten gooien (halve liter na zo'n 3000 km) daarna zo'n 2000 km probleemloos gereden. (maar kan dit invloed hebben op koelvloeistof verbruik dan?
whitehorsekart
5th Gear member

Meet eerst eens even compressie?
Heb je bij het loshalen van de kop geen lek kunnen constateren? Dan is misschien je kop gescheurd? Daar heb ik er ook één van liggen, al komt het niet vaak voor. Die sludge onder je oliedop betekent toch echt dat er koelwater in je olie komt hoor. Vooral als dat er na een lange rit nóg zit.

Ps die olie is goed hoor en daar kan het niet aan liggen.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
marksplaats
Starter

Komt er een zoete lucht uit de uitlaat en/of zijn je koelslangen keihard als de motor loopt en/of borrelt het gasbelletjes in je radiateur,zo niet dan denk ik dat je een kleine lekkage hebt bij bijvoorbeeld aan de onderkant van je expansievat of bij een of andere slangeklem?
Als de motor niet te heet is geweest dan lijkt me zowiezo niet dat de kop krom getrokken is en die sludge krijg je als de auto vaak kleine stukjes heeft gereden! Op hoop van zege ....groet en succes Mark.
Plaats reactie

Terug naar “De Amazon”