XC90: Herrie uit dashboard, remmen etc...

Plaats reactie
Echalon
2nd Gear member

Hallo forumleden,

Sinds afgelopen zaterdag (eindelijk) de XC90 (D5, My2003) in ons bezit.

Nu doet zich na het starten van de auto het fenomeen voor dat er vanuit het dashboard allerlei ratels, klikken, tikken, raspende tandwielen etc. komen; het lijkt wel of er op dat moment een hele tandwielkast opnieuw geïnstalleerd wordt.. Tijdens het rijden is het een stuk minder maar hoor je geregeld een soort geratel alsof er iets versteld wordt. Tevens sist en zucht de airco geregeld en hoor je (buiten de auto) de airco duidelijk en met een flinke tik aanslaan. Wat kan hier aan de hand zijn en kan e.e.a. mogelijk ook met elkaar te maken hebben?

Daarnaast heb ik vandaag geconstateerd dat als je wegrijdt nadat de auto een tijdje heeft stilgestaan, bij de eerste keer dat de remmen worden ingetrapt, er "metaalachtige" klikken bij de remmen vandaan komen; alsof de remmen vast hebben gezeten en als het ware loskomen. Ook na een tijdje gereden te hebben zonder te remmen, doet zich hetzelfde voor bij afremmen. Auto remt verder goed en ik kan geen andere zaken constateren.

Wie helpt; auto zit nu nog in de garantie :!:

Voor de rest: Wát een tank met een beul van een (gechipte) diesel :evil:

Bedankt!!
Wim J
4th Gear member

Het geratel van onder het dashbord heb ik ook in mijn XC70, zeker bij een koude start.
Weet niet wat het is, maar denk dat het te maken heeft met de ventilatie openingen die geopend worden naargelang de instellingen vd airco ( probeer het eens zonder da de airco op staat) Maar ik kan er volledig naast zitten, ... Tijdens het rijden heb ik er nauwelijks last van.
Toyota Hilux DC Lounge 2016
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

klikken rond je remmen lijken op abs acties, de klikken en kleppen onder je dashboard lijken wel op die van je airco
Volvo for life
S80 Executive
5th Gear member

Het geratel lijkt me inderdaad van de diverse ventilatie-instellingen te komen. Druk (na een koude start) eens op de knoppen waarmee je de luchtstroom kunt verplaatsen (boven-midden-onder). Als het goed is kun je dan ratelen 'op commando'. Ik zou het aankaarten bij de dealer, het besturingsmechanisme moet misschien gesmeerd worden.

S80 Executive
paulh
4th Gear member

echalon, ik heb het geratel in het dashboard tegenwoordig ook. Heeft zeker met de ventilatie te maken in mijn geval, want het is afhankelijk van de instellingen van de airco. Heeft iemand al oplossingen te melden?

groet,
Paul
'15 Volvo XC90 D5 Momentum
'12 Volvo V60 D5 Summum
'03 Volvo XC90 D5 Geartronic, Navi, Premium sound
Gevarieerd palet van andere aanbieders
vmcc
2nd Gear member

O, al de geluiden hoor ik ook, zal er wel bijhoren.. Ik heb ook geen idee waar ze vandaan komen. Kan ook nog een beetje met de navigatie en de 6 cdees van de wisselaar te maken hebben denk ik dan. Dus geen paniek, maar net de aanschaf en in de garantie heb je gelijk dat je alles wilt weten en uitsluiten. De remmen heeft geloof ik ook te maken met de zwaarte van de auto, ze moeten wel dik 2 ton afremmen....
Enne..al de geluiden zijn voor mij nu vertrouwde geluiden die bij de auto horen.
Met groet,
Patrick

Nu:XC90 D5 2004
Toen: V70 2.4 2001
850 station
940 en de good old 240 een paar keer
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”