Hallo Volvolieten,
Graag had ik willen weten of dat er iemand ook problemen heeft gehad met hydraulische klepstoters van een V70 D5 van bouwjaar 2005-2006.
Vorige weekeinde was ik in Duitsland voor zaken . Zoals velen maak ik gebruik van de ongelimiteerd snelheid die er is toegestaan.
Na een kilometer of 20 tegen 210km/h gereden te hebben nam ik de afrit waar ik moest zijn.
Tot mijn verwodering hoorde ik een zwaar tikkend/kloppend geluid van onder de motorkap. Daar ik wel wat ervaring heb met automechaniek, had ik vlug door dat het geluid die ik hoorde voortkwam van de kleppen. Ik heb dan ook besloten er niet mee verder te rijden en de wagen naar huis te laten sleepen.
Vandaag na alles te hebben gedemonteerd zag ik dat de hydraulische klepstoter van de 5de cilynder volledig was ingeslagen. Achteraf heb ik tussen de 20 andere kelpstoters 5 andere met de zelfde schade ontdekt.
Tot op heden heb ik nooit over deze problematiek gehoord bij volvo en daarom deze oproep of dat er iemand iets zinnigs kan vertellen wat de oorzaak kan zijn.
Ik zeg er wel bij dat ik mijn auto zeer goed onderhoud en geen cent spaar aan onderdelen en of onderhoudsprodukten. ( Motor heeft nu 180 duizend Km gelopen )
Hydraulische klepstoters V70 D5
-
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 29.09.2009 - 20:17
- Locatie: Antwerpen
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Is wel de juiste olie gebruikt? Waar is de auto onderhouden? De S60 van 2006 (dus met af fabriek roetfilter) gebruikt olie die zeer lastig te krijgen is. De dealer heeft dat wel, maar een gewone garage zal er al snel iets anders in kieperen. Er is door Castrol namelijk speciale longlife olie ontwikkeld voor de D5 motor waarbij ook nog rekening is gehouden met het roetfilter.
Ik heb overigens nog niet eerder van dit probleem gehoord.
Ik heb overigens nog niet eerder van dit probleem gehoord.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
was castro niet ernstig ziek? 
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
ik ook niet.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Scherp Bart, ik bedoelde natuurlijk zijn broer Castrol. Even aangepast 
Nog een vraag voor Dasstrafda: hoe zag de olie er voor de rest uit, zaten er bijvoorbeeld oliestolsels in de kop (black sludge)?

Nog een vraag voor Dasstrafda: hoe zag de olie er voor de rest uit, zaten er bijvoorbeeld oliestolsels in de kop (black sludge)?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 29.09.2009 - 20:17
- Locatie: Antwerpen
Hallo ,
De olie die er in zat was een "full synthetic" olie van total die ik altijd gebruikte.Trouwens de week er voor een olieverversing gedaan ( Klein onderhoud).
Aangaande oliestolsels ( sludge) heb ik niets van gemerkt. Alles leek normaal voor de rest.
Ben ondertussen ook bij een bevriend Volvo dealer geweest waar ik de meesterchef goed ken. Hij heeft dit ook nooit meegemaakt en stelde zich ook de vraag i.v.m. olie.
De olie die er in zat was een "full synthetic" olie van total die ik altijd gebruikte.Trouwens de week er voor een olieverversing gedaan ( Klein onderhoud).
Aangaande oliestolsels ( sludge) heb ik niets van gemerkt. Alles leek normaal voor de rest.
Ben ondertussen ook bij een bevriend Volvo dealer geweest waar ik de meesterchef goed ken. Hij heeft dit ook nooit meegemaakt en stelde zich ook de vraag i.v.m. olie.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Niet alle full synthetic olie is hetzelfde. De specificaties lopen steeds meer uiteen, en ik zou er niet zomaar iets in gooien wat niet door de fabrikant van de olie is vrijgegeven voor jouw motor. Was het olienivo ook nog in orde? De kop is het eerste zonder olie bij een tekort, en bij een volgasrit (dus hoog toerental) krijgt de nokkenas het natuurlijk heel erg zwaar.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 29.09.2009 - 20:17
- Locatie: Antwerpen
Oliepeil was in order en gelukkig nokkenas heeft de beproeving doorstaan.
Voor de zekerheid heb ik even rongekeken en i.d. er word voor deze motoren een 0w30 olie voorgeschreven. Ik gebruikte 5w40. Dus het is best mogelijk dat de oorzaak aan de olie lag.
Vandaag zal ik alle nieuwe onderdelen hebben en kan ik terug gaan monteren. Voor de zekerheid en op aanraden van Volvo meesterchef zal ik de motor spoelen en hopen dat er geen ander schade is berokkend.
Allesinds mijn dank voor de hulp en meedenken.
Voor de zekerheid heb ik even rongekeken en i.d. er word voor deze motoren een 0w30 olie voorgeschreven. Ik gebruikte 5w40. Dus het is best mogelijk dat de oorzaak aan de olie lag.
Vandaag zal ik alle nieuwe onderdelen hebben en kan ik terug gaan monteren. Voor de zekerheid en op aanraden van Volvo meesterchef zal ik de motor spoelen en hopen dat er geen ander schade is berokkend.
Allesinds mijn dank voor de hulp en meedenken.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik denk ook dat deze olie te dik is voor de D5. Wel een vervelende manier om daar achter te komen helaas. Ik hoop ook van harte dat verdere schade je bespaard blijft!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Waar je goed op moet letten is op de gaten waar de stoters inzitten,die scheuren namelijk in bij dit probleem,de enige remedie is dan een nieuwe kop.
Ik heb je verhaal voorgelegd bij een technische man van Volvo en het schijnt toch vaker voor te komen,dus bekijk de cilinderkop aandachtig,alvorens het spul te monteren.
Kijk ook of er geen koelvloeistof in de olie zit,ivm een lekke oliekoeler!
Succes...
Ik heb je verhaal voorgelegd bij een technische man van Volvo en het schijnt toch vaker voor te komen,dus bekijk de cilinderkop aandachtig,alvorens het spul te monteren.
Kijk ook of er geen koelvloeistof in de olie zit,ivm een lekke oliekoeler!
Succes...
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
maar wat is dan de oorzaak? Zijn de stoterbussen gewoon te zwak geconstrueerd? Lekke oliekoeler lijkt me wel dat je dat had moeten merken. Olie of waterlampje gaat dan branden.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Het is een tekortkoming in de smering en door gebruik van de verkeerde oliesoort,daar zijn ze erg gevoelig voor.
Ik heb vandaag twee koppen gezien die stuk waren met hetzelfde probleem,de stoters gaan stuk en de ruimte waar de stoters inzitten scheuren in.
Ik heb vandaag twee koppen gezien die stuk waren met hetzelfde probleem,de stoters gaan stuk en de ruimte waar de stoters inzitten scheuren in.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Betekent dat ook dat het met de juiste olie eigenlijk niet voorkomt, of is het gewoon een zwak punt. En hoe zit het met die oliekoelers. Naar ik heb begrepen gaan deze met de nieuwe modellen (vanaf my 2006) ook nogal eens stuk. Is dat zo?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 29.09.2009 - 20:17
- Locatie: Antwerpen
Gisteren de laatste moertjes aangedraaid en met de juiste olie de motor gestart. Even de brandstofleiding opengezet voor een snellere ontluchting en motor strate perfect.
Hetgeen Ramon&Ramon zegt i.v.m scheur in stoterwand heb ik niets gezien. Zelfs indien er een scheurtje zou zijn zou het moeilijk te zien zijn daar deze gat redelijk klein is om er goed in te kunnen kijken.
Ik hoop dan ook dat deze problematiek mij gespaard blijf want het kost mij nu toch ook al +- 1000 eurokes aan onderdelen. Gelukkig voor werkuren hoef ik niet te betalen daar ik alles zelf doe.
Hetgeen Ramon&Ramon zegt i.v.m scheur in stoterwand heb ik niets gezien. Zelfs indien er een scheurtje zou zijn zou het moeilijk te zien zijn daar deze gat redelijk klein is om er goed in te kunnen kijken.
Ik hoop dan ook dat deze problematiek mij gespaard blijf want het kost mij nu toch ook al +- 1000 eurokes aan onderdelen. Gelukkig voor werkuren hoef ik niet te betalen daar ik alles zelf doe.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Netjes hoor alleszelf doen! Geeft veel voldoening.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 29.09.2009 - 20:17
- Locatie: Antwerpen
Ja zeker.... maar het zweet stond toch op mijn voorhoofd of dat het bij deze schade bleef.
Ondertussen heb ik al +-500 Km gereden en alles is perfekt.
Ik heb zelf het gevoel dat de motor veel beter draait en meer power heeft.
De volgende opdracht zal de aandrijfas ( Cardanas) naar de differencieel zijn daar ik heel lichtjes bij bepaalde toerental trillingen ondervind. Dit blijkt een geregeld voorkomend probleem te zijn bij de awd's . Bij volvo steken zij een comleet ruilas ( kostenplaatje 1300 eurokes voor de as zonder werkuren).
Even opzoeken wie zulke assen reviseert.
Ondertussen heb ik al +-500 Km gereden en alles is perfekt.
Ik heb zelf het gevoel dat de motor veel beter draait en meer power heeft.
De volgende opdracht zal de aandrijfas ( Cardanas) naar de differencieel zijn daar ik heel lichtjes bij bepaalde toerental trillingen ondervind. Dit blijkt een geregeld voorkomend probleem te zijn bij de awd's . Bij volvo steken zij een comleet ruilas ( kostenplaatje 1300 eurokes voor de as zonder werkuren).
Even opzoeken wie zulke assen reviseert.