trekhaak/verlichting
- Rob
- 2nd Gear member
vorig jaar heb ik zelf een originele volvo trekhaak gemonteerd. Voor het aansluiten van de bedrading heb ik gebruikgemaakt van de bedrading van de achterverlichting. Bij het gebruik van de aanhangerverlichting werkt alles prima met één nadeel: op het dashboard gaat het verklikkerlampje branden als zou er een lamp defekt zijn, hetgeen niet zo is. Suggesties?
Volvo 440 Sunray feb. 1991 2e eigenaar, 150.000 km, 2005 voorzien van een facelift !
Nu de trotse eigenaar van een S40 2005 2e eigenaar 49000 km
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Waarschijnlijk heb je van één achterlicht afgetakt.
Het waarschuwingsrelais werkt op spanningsverschil tussen links en rechts. Als de trekhaak op deze manier aangesloten is, wordt er dus links en rechts een heel andere spanning gemeten.
Je zult dus voor pool 7(L) van het linkerachterlicht moeten aftakken, voor pool 5 (R) van het rechterachterlicht moeten aftakken. Dan is het probleem opgelost.
Heb je in de auto een originele kabelboom van Volvo richting trekhaak, dan zijn er aparte draden aangemaakt voor de verschillende functies. In dat geval gaat op je dashboard een apart lampje knipperen als de aanhangerlichtjes knipperen.
Het waarschuwingsrelais werkt op spanningsverschil tussen links en rechts. Als de trekhaak op deze manier aangesloten is, wordt er dus links en rechts een heel andere spanning gemeten.
Je zult dus voor pool 7(L) van het linkerachterlicht moeten aftakken, voor pool 5 (R) van het rechterachterlicht moeten aftakken. Dan is het probleem opgelost.
Heb je in de auto een originele kabelboom van Volvo richting trekhaak, dan zijn er aparte draden aangemaakt voor de verschillende functies. In dat geval gaat op je dashboard een apart lampje knipperen als de aanhangerlichtjes knipperen.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Rob
- 2nd Gear member
Als die originele kabelboom er zou zijn, enig idee waar ik deze zou moeten kunnen vinden? Dat splitsen van links en rechts is een goed idee, als het weer wat beter wordt, ga ik daar eens naar kijken
Volvo 440 Sunray feb. 1991 2e eigenaar, 150.000 km, 2005 voorzien van een facelift !
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Die originele kabelboom ligt waarschijnlijk in de buurt van de reservewielkuip óf aan de binnenzijde van het kunststof paneel dat onder de achterklep zit. Áls ie er zit...
Volvo Rules the Road