2.5T op LPG/LPI ervaringen
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
een 1.6D is altijd een handbak, is dat je opgevallen?
Volvo for life
-
- 4th Gear member
- Berichten: 723
- Lid geworden op: 21.08.2007 - 15:44
- Locatie: Gent - Drongen
Ja, heeft dat iets te maken met de lawaai-productie??? Mijn XC70 2.5T is trouwens ook een handbak. Het is niet de versnellingsbak die ik hoor, maar de motor. Wat een herrie! (bij de 1.6D)bart simpson schreef:een 1.6D is altijd een handbak, is dat je opgevallen?
Het is geen vergelijk, maar de 2.5T heeft merkbaar meer kopel onderin dan de 1.6D, onder de 2000rpm valt niet veel te beleven bij de 1.6D. de 2.5T heeft al heel wat te bieden vanaf 1500rpm en komt helemaal tot leven vanaf 1800rpm.
En dat alles om te zeggen dat ik m'n XC70 2.5T NU AL mis!
Toyota Hilux DC Lounge 2016
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Mijn handgeschakelde T5 met 6 versnellingen is heerlijk stil, hoor alleen wind en band geluiden als ik 120-140 rijd. Heb nog nooit gehoord dat een automaat stiller is, kun je dit verder onderbouwen?bart simpson schreef:een 1.6D is altijd een handbak, is dat je opgevallen?
Ontopic:
Als ik zo tussen de regels doorlees lijkt het noodzakelijk om de kleppen te stellen na X aantal kms. Zo ja, wat is ongeveer het interval wat je kunt verwachten nadat je weer moet stellen? En hoeveel zou zoiets kosten bij een dealer of volvo specialist?
-
- 4th Gear member
- Berichten: 723
- Lid geworden op: 21.08.2007 - 15:44
- Locatie: Gent - Drongen
Ik denk niet dat dit een issue is als je benzine rijdt,... LPG daarentegen,...t5power schreef:
Ontopic:
Als ik zo tussen de regels doorlees lijkt het noodzakelijk om de kleppen te stellen na X aantal kms. Zo ja, wat is ongeveer het interval wat je kunt verwachten nadat je weer moet stellen? En hoeveel zou zoiets kosten bij een dealer of volvo specialist?
Vandaag helaas de wagen niet kunnen ophalen,... wordt morgenvroeg, kon niet op tijd weg van het werk.
Toyota Hilux DC Lounge 2016
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Oh dat bedoelde ik eigenlijk, dus dat je kleppen moet gaan stellen als je op LPG rijdt. Zo ongeveer elke 50k? En hoeveel kost zoiets? Dit soort informatie is wel handig om mee te nemen voor een berekening.Wim J schreef:Ik denk niet dat dit een issue is als je benzine rijdt,... LPG daarentegen,...t5power schreef:
Ontopic:
Als ik zo tussen de regels doorlees lijkt het noodzakelijk om de kleppen te stellen na X aantal kms. Zo ja, wat is ongeveer het interval wat je kunt verwachten nadat je weer moet stellen? En hoeveel zou zoiets kosten bij een dealer of volvo specialist?
Vandaag helaas de wagen niet kunnen ophalen,... wordt morgenvroeg, kon niet op tijd weg van het werk.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
-
- 4th Gear member
- Berichten: 723
- Lid geworden op: 21.08.2007 - 15:44
- Locatie: Gent - Drongen
vanavond post ik resultaten van mijn klepspeling. Ik kan al zeggen dat het vreemd genoeg de inlaatkleppen waren die het meeste te lijden hebben gehad.
inlaat moet 0,20mm zijn en de laagste stand die ik had was 0,07.
uitlaat moet 0,40mm zijn en de laagste stand die ik had was 0,27.
Een twaalftal kleppen stonden nog als nieuw!
inlaat moet 0,20mm zijn en de laagste stand die ik had was 0,07.
uitlaat moet 0,40mm zijn en de laagste stand die ik had was 0,27.
Een twaalftal kleppen stonden nog als nieuw!
Toyota Hilux DC Lounge 2016
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Neem aan dat kleppen die al goed zijn niet gesteld hoeven te worden? Hoeveel zou dit grapje dan kosten? En het meten van de klepspeling, hoeveel kostte dit ongeveer?Wim J schreef:vanavond post ik resultaten van mijn klepspeling. Ik kan al zeggen dat het vreemd genoeg de inlaatkleppen waren die het meeste te lijden hebben gehad.
inlaat moet 0,20mm zijn en de laagste stand die ik had was 0,07.
uitlaat moet 0,40mm zijn en de laagste stand die ik had was 0,27.
Een twaalftal kleppen stonden nog als nieuw!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 16.08.2008 - 20:33
Naar ik begrepen heb moet je rekening houden met een bedrag van zo'n
€ 700. Controleren en stellen van de kleppen maakt volgens de geleerden qua werkuren niet veel uit. Ook bij controleren moeten de nokkenassen eruit. Denk dat je bij het stellen qua onderdelen wel wat meer kwijt bent. Geen idee hoeveel. Wellicht dat Wim je daar mee over kan vertellen.
€ 700. Controleren en stellen van de kleppen maakt volgens de geleerden qua werkuren niet veel uit. Ook bij controleren moeten de nokkenassen eruit. Denk dat je bij het stellen qua onderdelen wel wat meer kwijt bent. Geen idee hoeveel. Wellicht dat Wim je daar mee over kan vertellen.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Klinkt alsof niet alle cilinders evenveel Flashlube krijgen?Wim J schreef:vanavond post ik resultaten van mijn klepspeling. Ik kan al zeggen dat het vreemd genoeg de inlaatkleppen waren die het meeste te lijden hebben gehad.
inlaat moet 0,20mm zijn en de laagste stand die ik had was 0,07.
uitlaat moet 0,40mm zijn en de laagste stand die ik had was 0,27.
Een twaalftal kleppen stonden nog als nieuw!
Weet je zeker dat je dat goed hebt gemeten?Wim J schreef:inlaat moet 0,20mm zijn en de laagste stand die ik had was 0,07.
Inlaat kleppen mankeert namelijk (eigenlijk) nooit zo veel aan.
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2812
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Mits je wel gaatjes hebt, dan kan het controleren hooguit 1,5 uur durenCor M schreef:Naar ik begrepen heb moet je rekening houden met een bedrag van zo'n
€ 700. Controleren en stellen van de kleppen maakt volgens de geleerden qua werkuren niet veel uit. Ook bij controleren moeten de nokkenassen eruit. Denk dat je bij het stellen qua onderdelen wel wat meer kwijt bent. Geen idee hoeveel. Wellicht dat Wim je daar mee over kan vertellen.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2812
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Ik doe hetzelf, en kan dat bij mij vrij eenvoudig doen dankzij de controle gaatjes die ik gelukkig wel heb.
Met 1,5 uur ben je dan wel klaar schat ik zo in
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2812
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Weet je nog welke cilinder het was waar de kleppen het strakst stonden?Wim J schreef:vanavond post ik resultaten van mijn klepspeling. Ik kan al zeggen dat het vreemd genoeg de inlaatkleppen waren die het meeste te lijden hebben gehad.
inlaat moet 0,20mm zijn en de laagste stand die ik had was 0,07.
uitlaat moet 0,40mm zijn en de laagste stand die ik had was 0,27.
Een twaalftal kleppen stonden nog als nieuw!
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
-
- 4th Gear member
- Berichten: 723
- Lid geworden op: 21.08.2007 - 15:44
- Locatie: Gent - Drongen
OK, hier komt de data die de garage me gegeven heeft.
inlaatkleppen: (0,20 +-0,03)
1: 0,07
2: 0,22
3: 0,15
4: 0,22
5: 0,22
6: 0,22
7: 0,20
8: 0,15
9: 0,22
10: 0,10
Uitlaatkleppen: ( 0,40 +- 0,03)
1: 0,40
2: 0,40
3: 0,35
4: 0,35
5: 0,40
6: 0,40
7: 0,40
8: 0,40
9: 0,35
10: 0,27
In totaal zijn 9 stoters vervangen aan een kleine 15 euro per stuk, nog wat ringen en keeringen, afdichtring en de nodige lijm.
In totaal voor dik 600 euro werkuren.
In totaal een factuur onder de 1000 euro. Wat mijn LPG-verhaal nog steeds in de positieve cijfers houdt. (ruim !)
Het lijkt er inderdaad op dat niet alle cylinders evenveel flashlube krijgen. Maar ik heb nog de klassieke variant vh flashlube systeem.
Deze plan ik nu wel zo snel mogelijk te vervangen door de electronische. De volgende 50k km kunnen we dan evt verschillen zien.
O, voor de cijfertjes-liefhebbers:
Totale km stand :196000
stand ombouw LPG :149000
aantal KM op LPG: : 47000 (+-45000km per jaar)
motor type B5254T2
XC70 : eerste indienststelling 10/2003 (MY2004)
Type trajecten:
in de week: vnl lange afstandsverkeer met de nodige files,
weekends: vnl heel korte afstanden (- 5 km)
rijstijl: geen hoge topsnelheden (max 140 km/h, oops ! )
XC70 heeft wel steeds ruim 100 kg materiaal in de koffer (of een hond van ruim 70 kg)
Het advies wat ik kreeg om tussen 50 en 60k de kleppen te laten stellen lijkt me dus heel correct te zijn. Meer dan 60k lijkt me een beetje risky te worden.
Motor lijkt iets makkelijker aan te slaan en iets soepeler te draaien, maar dat kan ook perfect tussen mijn oren zitten want als er al verschil is is het zeer miniem!
inlaatkleppen: (0,20 +-0,03)
1: 0,07
2: 0,22
3: 0,15
4: 0,22
5: 0,22
6: 0,22
7: 0,20
8: 0,15
9: 0,22
10: 0,10
Uitlaatkleppen: ( 0,40 +- 0,03)
1: 0,40
2: 0,40
3: 0,35
4: 0,35
5: 0,40
6: 0,40
7: 0,40
8: 0,40
9: 0,35
10: 0,27
In totaal zijn 9 stoters vervangen aan een kleine 15 euro per stuk, nog wat ringen en keeringen, afdichtring en de nodige lijm.
In totaal voor dik 600 euro werkuren.
In totaal een factuur onder de 1000 euro. Wat mijn LPG-verhaal nog steeds in de positieve cijfers houdt. (ruim !)
Het lijkt er inderdaad op dat niet alle cylinders evenveel flashlube krijgen. Maar ik heb nog de klassieke variant vh flashlube systeem.
Deze plan ik nu wel zo snel mogelijk te vervangen door de electronische. De volgende 50k km kunnen we dan evt verschillen zien.
O, voor de cijfertjes-liefhebbers:
Totale km stand :196000
stand ombouw LPG :149000
aantal KM op LPG: : 47000 (+-45000km per jaar)
motor type B5254T2
XC70 : eerste indienststelling 10/2003 (MY2004)
Type trajecten:
in de week: vnl lange afstandsverkeer met de nodige files,
weekends: vnl heel korte afstanden (- 5 km)
rijstijl: geen hoge topsnelheden (max 140 km/h, oops ! )
XC70 heeft wel steeds ruim 100 kg materiaal in de koffer (of een hond van ruim 70 kg)
Het advies wat ik kreeg om tussen 50 en 60k de kleppen te laten stellen lijkt me dus heel correct te zijn. Meer dan 60k lijkt me een beetje risky te worden.
Motor lijkt iets makkelijker aan te slaan en iets soepeler te draaien, maar dat kan ook perfect tussen mijn oren zitten want als er al verschil is is het zeer miniem!
Toyota Hilux DC Lounge 2016
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
-
- 4th Gear member
- Berichten: 723
- Lid geworden op: 21.08.2007 - 15:44
- Locatie: Gent - Drongen
De ingreep is gebeurd bij de dealert5power schreef:Bedankt voor de info WimJ, volvo-specialist of dealer?Wim J schreef:OK, hier komt de data die de garage me gegeven heeft. <knip>
Toyota Hilux DC Lounge 2016
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !