Halogeenlampen H4 of H7

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
hb1295
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 07.07.2009 - 12:34

Het is herfst en het wordt weer donker weer zoals gisteren met hevige regenval:
Nu hoor ik over H4 en H7
Wat is het verschil behalve dat H7 duurder is ?
Wat is het advies voor een goede lichtopbrengst ?
Wat is passend in de 940 ?
Is COOL BLUE een optie ?
Is vervangen gloeilamp een klus of kan ik dat zelf zonder allerlei ingewikkelde veertjes die weg springen ?
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

NightGuide DoubleLife , geeft veel licht! En gewoon in H4 te krijgen.

Lamp verwisselen is prima te doen.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
hb1295
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 07.07.2009 - 12:34

Zelf dacht ik dus aan de Cool blue H4-xenon look of de Night Breaker H4 . De Cool blue is blauwer van licht.
Nu weet ik niet of blauwer ook beter zicht geeft ?
Ik weet nog steeds het verschil niet tussen een H4 en een H7
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

hb1295 schreef:........Nu hoor ik over H4 en H7
Wat is het verschil behalve dat H7 duurder is ?
Afbeelding


Links: H4,

3 'pootjes' (één voor de massa, één voor het dimlicht en één voor het grootlicht) en 2 gloeispiralen (dimlicht en groot licht)

Rechts: H7

Deze heeft 2 'pootjes' (één voor de massa en één voor de stroom) en slechts één gloeispiraal

Uit het bovenstaande kun je al opmaken dat ze niet uitwisselbaar zijn i.v.m. de 'pootjes' en bovendien zijn ook de reflectoren niet gelijk.

In mijn S80 heb ik 4x een H7 n.l. 2x voor dimlicht en 2x voor groot licht. Het verschil zit 'm in de reflectoren die uiteraard voor groot en dimlicht verschillend zijn. Bovendien zijn de 'lenzen' van de koplampglazen ook verschillend.

Van de H7 zijn er ook nog zgn. HD uitvoeringen maar die passen weer niet in de standaard H7 fitting !

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Licht aan de voorzijde mag wit of geel zijn, dus geen blauw.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
hb1295
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 07.07.2009 - 12:34

Dus kan ik voor mijn 940 geen H7 plaatsen ?
Ik ga ervan uit dat er nu H4 in zit .
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

Ik ben zeer tevrede over de Nightguides die ik in mijn 940 heb, deze geven een duidelijke verbetering tenopzichte van de osram ofzo lampjes die er eerst in zaten.

H1. H3, H4 en H7 zijn gewoon verschillende lampsoorten en fittingen, het ene type niet perse beter of slechter als het andere.

Het foormaat glas/reflector zegt natuurlijk ook nier perse iets over de lichtopbrengst, als de lampglazen min of meer mat glas zijn na de vele jaren of de reflectoren reflecteren niet al te best meer dan is je lichtopbrengst alsnog ***
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

hb1295 schreef:Dus kan ik voor mijn 940 geen H7 plaatsen ?
Ik ga ervan uit dat er nu H4 in zit .
Beide veronderstellingen zijn juist ! :wink:

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Wit geeft het meeste licht.

4300 K is wit. Maar dat haal je alleen met Xenon. Dat nep blauw wordt met blauwe verf gecreeerd. Moet je alleen in Golfjes plaatsen. En krijg je dus minder zicht mee.

In Xenon (als voorbeeld) heb je ook 6000k en hoger. Dat begint wel blauwer te worden, maar gaat ten koste van de lichtopbrengst. Dat is alleen maar voor het effect. Al die pauper BMW's hebben dat.

Philips Nightvision zijn hele degelijke H4 lampen. Heb ze jaren gehad tot ik een Xenon set heb ingebouwd met 4300k sterkte, dus zonder pauper blauw erin.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Golfjes -pauper BMW,s

Kwalitatief net zo goed als een Volvo hoor,niks mis mee!
hb1295
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 07.07.2009 - 12:34

Hoezo? Er is niks beter dan VOLVO natuurlijk !!
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

bla bla bla, zeg ik dan ergens dat het o slechte voertuigen gaat?

Nee, dus post iets normaals of niks en ga lekker huilen. een echte betweter als ik zo in je post geschiedenis rondneus. super ga zo door
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

gewoon doorgaan dus....
hb1295
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 07.07.2009 - 12:34

Gaat dit nog ergens over ?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Begint zomaar zonder meer te schelden die man.:)
The Driver
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 14.03.2005 - 11:57
Locatie: Breda

In de hoofdreflector zit bij een 940 H4, in de reflector voor de mistlampen zit H3 en ook in de reflector voor grootlicht zit H3.
Bij Brezan is verkrijgbaar de H4 in 90/100W versie i.p.v. 55/60 watt, ook de singelversie H3 is verkrijgbaar in 100W versie i.p.v. 60 watt. Probeer ze maar eens. Als je alles aanzet is het in totaal 600 watt en dan zit je al dicht bij de maximum capaciteit van de dynamo en dat zie je op de weg ook, net of de zon extra is gaan schijnen, speciaal voor jou.
Voor de refectors of de bedrading hoef je niet bang te zijn i.v.m. de grotere warmte afgifte.
Alleen 's-winters als de koplampen bevroren zijn, dan moet je niet alles tegelijk aanzetten, want dan springen zomaar de koplampglazen kapot.
::(
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21416
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Maximum capaciteit van de dynamo?

Dan kan ik met mijn 140 ampère nog wel extra lampen aanbrengen ...
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

The Driver schreef:In de hoofdreflector zit bij een 940 H4, in de reflector voor de mistlampen zit H3 en ook in de reflector voor grootlicht zit H3.
Bij Brezan is verkrijgbaar de H4 in 90/100W versie i.p.v. 55/60 watt, ook de singelversie H3 is verkrijgbaar in 100W versie i.p.v. 60 watt. Probeer ze maar eens. Als je alles aanzet is het in totaal 600 watt en dan zit je al dicht bij de maximum capaciteit van de dynamo en dat zie je op de weg ook, net of de zon extra is gaan schijnen, speciaal voor jou.
Voor de refectors of de bedrading hoef je niet bang te zijn i.v.m. de grotere warmte afgifte.
Alleen 's-winters als de koplampen bevroren zijn, dan moet je niet alles tegelijk aanzetten, want dan springen zomaar de koplampglazen kapot.
::(
dat valt ook wel mee, de LPT heeft een 100A dynamo en volgens mijn rekening zit je dan pas half weg de capaciteit...
Weet ook niet of het zo lekker is voor de relais die heel de boel aan moeten sturen...
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Wat gek: ik ben juist heel tevreden over de lichtopbrengst in m'n 940, terwijl we in onze 2002 V70 Xenonverlichting hadden laten zetten omdat we op tweebaans wegen veel te weinig zagen!
Is dat bij de latere types verbeterd?

Ik zal tóch de lampen die hier worden aanngeprezen eens proberen, ik ben benieuwd!

En misschien dom, maar zijn de bedrading en contacten naar je koplampen in de 940 wel in orde?

P.s. Wat hebben de laatste tijd sommige mensen op het forum toch een slecht humeur? Jammer is dat!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”