Stabi. stangen

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
aertssenhjc
5th Gear member
Berichten: 1610
Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
Locatie: omg. Bergen op Zoom

As above: zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden als ik dit doe? auto op steunen zetten? of juist NIET!! graag u ervaringen s.v.p.

Alvast dank voor de gedane moeite.
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21370
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Dat is toch die stang die van links naar rechts loopt en gekoppeld zit aan de demping?

Ik heb de bijbehorende ophang-montage-rubbers vervangen en dat deed ik door het stuur geheel te draaien naar een kant en dan te sleutelen. Na afloop de andere kant gedaan.

in mijn optiek hoeft de auto niet omhoog of de wielen eraf. Je kunt er redelijk normaal bij. Maar op een brug is wel handiger omdat je dan niet op je knieën hoeft. En dat is ook wat waard.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

met een garagekrik de auto opkrikken,wiel eraf,blok hout oid onder je
remschijf of ophanging plaatsen en dan de krik iets laten zakken zodat
de stabilisatorstangetjes niet meer onder spanning staan.
is ong. een stief kwartiertje werk.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
aertssenhjc
5th Gear member
Berichten: 1610
Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
Locatie: omg. Bergen op Zoom

toppertje schreef:met een garagekrik de auto opkrikken,wiel eraf,blok hout oid onder je
remschijf of ophanging plaatsen en dan de krik iets laten zakken zodat
de stabilisatorstangetjes niet meer onder spanning staan.
is ong. een stief kwartiertje werk.
dus de wielen moeten ondersteund worden? Ik lees nl. hierboven van niet. In vadis kan ik er ook niets over vinden.
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

aertssenhjc schreef:
toppertje schreef:met een garagekrik de auto opkrikken,wiel eraf,blok hout oid onder je
remschijf of ophanging plaatsen en dan de krik iets laten zakken zodat
de stabilisatorstangetjes niet meer onder spanning staan.
is ong. een stief kwartiertje werk.
dus de wielen moeten ondersteund worden? Ik lees nl. hierboven van niet. In vadis kan ik er ook niets over vinden.
Ik denk dat jullie langs elkaar heen praten.

Msuidgeest heeft het over de stabilsatorstang die horizontaal van links naar rechts onder de auto door loopt en toppertje heeft het over de beide vertikale stabilisatorstangetjes die met één uiteinde aan de schokbreker vastzitten !

Over welke gaat het nu ?

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Ik heb even in VADIS gekeken

1. Als het gaat over de stabilisatorstang die van links naar rechts loopt dan wil je echt niet weten hoe dat werkt indien je het doet zoals VADIS aangeeft.
Dan heb je echt een brug nodig en speciaal gereedschap.

2. Als het de 'vertikale' stabilisatorstangetjes betreft dan is het heel simpel.

Auto opkrikken, wiel verwijderen en vervolgens met een een dopsleutel of ring/steek sleutel de moeren boven en onder losdraaien waarbij je tegelijkertijd met een torx-sleutel aan de achterzijde de bout tegenhoudt.

Monteren in omgekeerde volgorde.

Dus eigenlijk precies zoals toppertje al aangaf behoudens het 'iets laten zakken van de krik zodat de stabilisatorstangetjes niet meer onder spanning staan'
Daar wordt in VADIS met geen woord over gerept.

Succes
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

aertssenhjc schreef:As above: zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden als ik dit doe? auto op steunen zetten? of juist NIET!! graag u ervaringen s.v.p.

Alvast dank voor de gedane moeite.
en?
heb je ze al vervangen?
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
aertssenhjc
5th Gear member
Berichten: 1610
Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
Locatie: omg. Bergen op Zoom

Jep... Na heel veel moeite. Ik had per ongeluk mijn slotbout de verkeerde kant opgedraaid, met alle gevolgen van dien. een alleraardigste meneer bij mijn banden specialist, heeft met gevaar voor eigen leven mijn moer los weten te krijgen. ( 10 min met de luchttol erop.) Ik was even bang dat ze hem moesten gaan loshakken....Maar zitten eronder, en goeie ook nog. SPIDAN'S!! Het rammelen is afgenomen, maar nog steeds niet helemaal weg. Ik moet eerst even mijn HU-803 werkend gaan krijgen. (maken,inruilen of miss. wel een hele nieuwe). Dus first things first!
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

mooi dat het gelukt is.
SPIDAN,S? nog nooit van gehoord.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
aertssenhjc
5th Gear member
Berichten: 1610
Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
Locatie: omg. Bergen op Zoom

Ik ook niet, maar het schijnen "de beste van de beste" te zijn (mag wel voor +- €45,- p/st)... Ik merk het wel aan het gedrag hor, hij gaat veel minder doorhangen als je lekker zo'n klaverbladje meepakt ;)
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”