Chiptuning S60 en de koppeling

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Plaats reactie
tyberium
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 18.07.2009 - 00:09
Contacteer:

Ik heb interesse in het chiptunen van mijn S60 D5 2.4.

De koppeling van mijn auto is gaar en daar moet binnenkort een nieuwe in. Dit zijn standaard koppelingssetjes van Luc. Zijn deze ook op de toekomst voorbereid als ik de S60 over de 200 pk gaan krijgen?
asta
5th Gear member
Berichten: 1557
Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41

Gaat niet zozeer alleen om de pk's maar meer om je koppel.
Gezien je al een aardig koppel hebt en deze nog eens wilt verhogen zal je de koppeling zwaarder gaan belasten.
Deze koppeling die op is trap je er dan zo uit, dus een nieuwe moet je zowieso hebben.
of deze het koppel aankan weet ik niet maar je zal tegen zijn maximum van zijn kunnen aanzitten.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
tyberium
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 18.07.2009 - 00:09
Contacteer:

Dat bedoel ik eigenlijk inderdaad. De koppeling wordt zowieso vervangen. De vraag is of iemand ervaring heeft met een zwaardere versie of wellicht met een gechipte S60 met een standaard koppeling. Ik weet eigenlijk niet of er zwaardere versies van te verkrijgen zijn. Is het bijvoorbeeld geen idee om de koppeling uit een S60R te gebruiken. Kan dit één op één?

Ik heb bijvoorbeeld verder ook een opgefokte Renault 5 GT turbo waar ik een zwaardere Sachs koppeling in heb. De standaard Valeo die er in zat brande in no-time weg. De Sachs kan tot 250nm. Wellicht is er ook zoiets voor de S60 te verkrijgen.
binsbergen
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 03.04.2009 - 21:05
Locatie: N-W Veluwe

De koppeling is niet zozeer het probleem hoor. Zeker een nieuwe moet het koppel wel wegkrijgen.
Maar.... Ik heb bij vorige Volvo diesels al het vliegwiel naar z'n grootje geholpen door chiptuning. Dus als je minder risico wil lopen zou ik die ook meteen mee vervangen. Al ben j edan de hoofdprijs kwijt.
M'n S60 D5 is ook een beetje gechipt naar 194 pk . Meer doe ik niet vanwege het vliegwiel. Gewoon een waardeloos ding dat dual-massa vliegwiel
Medusa
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 20.10.2009 - 10:20

Dat komt simpelweg omdat ze het koppel te vroeg en te hard laten inkomen.
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”