940 24tic 1994 cruise control

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
kampe012
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 05.10.2009 - 19:35

Hallo,ik heb een cc ingebouwd uit een soortgelijke 940,zelfde jaar.In het begin werkte hij niet.Na een paar dagen werkte spontaan wel.Een dag later
liet hij het weer spontaan afweten.Gaan testen.Schakelaars voor rem-en koppelings pedaal afgesteld en werken electrisch en vacuum goed.Schakelaar cc is goed. Snelheidspuls aanwezig.Servo en vacuumtest gedaan , deze is perfect.Regeleenheid cc - alle spanningen aanwezig.
Diagnose test gedaan. Geeft code 2 1 4 aan. Voltage feed not connected/disengagement. Hoe kan hij dit aangeven als ik al de spanningen op de regeleenheid heb? Regeleenheid uitgewisseld ,geen verandering.
Nu weet ik het even niet meer.Wie heeft er een idee.Groetjes, JP :-x
RVL
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 31.03.2009 - 15:14
Locatie: Prinsenbeek

Heb destijds zoiets gedaan maar er waren soms kleine verschillen (9 pins versus 11 pins etc) heb je een handleiding gebruikt ? Op de site van de 700vereniging staat als ik me niet vergis een handleiding die je kan gebruiken om even een aantal zaken na te lopen. ( Het is een PDF van 27MB dat wel) Succes
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
Mathy
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 01.03.2008 - 01:16

Hallo JP

Lijkt erop, alsof je ergens een kabeltje niet of niet goed hebt aangesloten.

groetjes

Mathy
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Hoe heb je die foutcode gekregen?
Deur open, sleutel in KPII en daarna uitlezen?
Dan is er iets niet goed, want de storingscodes behoren te worden gewist, als je de sleutel uit het contact haalt.
Geen voeding lijkt me op zih een duidelijke melding.

Overigens moet ie bij stilstand de foutcode voor ontbrekend snelheidssignaal geven, maar als ie dat ook niet doet, zou ik het schema er maar eens goed bijpakken.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
kampe012
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 05.10.2009 - 19:35

Hallo Baseman, De code 2 1 4 kreeg ik ook na een testrit.met de motor aan.Op zich is code duidelijk,maar welke voeding is het? Op de control unit heb ik alle spanningen. Het signaal ligt tussen 1.5 en 12 volt met de stand in wisselspanning gemeten. Graag respons,Groeten, JP
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

is het een automaat of handgeschakeld?
Die code die je opgeeft geldt alleen voor een automaat,heeft met de keuze handle van doen.

Omschrijving van deze code is
Keuzehandle in stand N in orde (neutraal)

Zekering 12 is orgineel voor de cruise control.
Je weet zeker dat de koppelingschakelaar goed onderbreekt?Remlichtschakelaar is natuurlijk goed,anders zou je remlicht blijven branden..
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Ramon&Ramon schreef:Omschrijving van deze code is
Keuzehandle in stand N in orde (neutraal)
Dat is niet correct.
Foutcode 214 is wel degelijk een code die betrekking heeft op de cruisecontrol. (al moet ik zeggen, dat hij niet in het datapocket staat beschreven.) Hij staat wel in VOL-FCR
Code 214 die betrekking zou hebben op de automaat (los van het type, want het geld enkel voor de AW30-43 en AW50-42) is trouwens "Gear selector in position D: OK"
241 is de code voor de neutraal-check.

@Kampe012: In welke aansluiting heb je de pigtail gedrukt?
Ik neem aan diagnosebox B, poort 2?
Heb je uberhaupt een automaat?
Lus de draad eens door, van koppeling (indien aanwezig) en rempedaal, dan weet je zeker dat die goed zit.
LET OP: hij gaat dan dus niet meer uit met de pedalen, maar enkel met de richtingaanwijzer. Zorg dat je et test op een weg met voldoende ruimte en uitloop.!!

Dubbelcheck even, of je de goede diagnose-bus gebruikt hebt.
Aan de onderkant, zie je de gele draad nog net zitten, als het goed is, geel is van de CC.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Kijk ook eens naar de draad welke bij je remlicht is aangesloten of deze aan de zijde van de lampen zit (heeft dus geen spanning met rem los)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dat staat er toch duidelijk.
code 214 is de neutraalcontrole?????dat heb ik ook geschreven.

Volgens Vida heeft dit alleen betrekking op een automaat..
John480/740turbo
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 13.09.2008 - 20:59
Locatie: Winterswijk

hadico schreef:Kijk ook eens naar de draad welke bij je remlicht is aangesloten of deze aan de zijde van de lampen zit (heeft dus geen spanning met rem los)
controleer dit eerst maar eens denk dat je hem verkeerd heb aangesloten..
Volvo 480 Turbo 1991 305
Volvo 740 Turbo 1986 130
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Ramon&Ramon schreef:Dat staat er toch duidelijk.
code 214 is de neutraalcontrole?????dat heb ik ook geschreven.
Nee, je schrijft het wel, maar je leest niet.
214 kan een automaatcode zijn, maar de controle voor de "D"-positie, niet neutraal.

Koop een andere VIDA, zou ik zeggen, of gebruik VADIS, als het werkelijk zo is, dat in VIDA staat dat 214 enkel op een automaat van toepassing zou kunnen zijn.
In mode 5 van de CC-uitleesprocedure, geeft het aan dat er geen spanning op staat.
214 komt ook nog voor als foutcode in de motronic 4.3, ABS module, SRS-module, power-seats, ECC-panel module en de EZ116K ontstekingsmodule.

Maar nogmaals:
@Kampe012: In welke aansluiting heb je de pigtail gedrukt?
Ik neem aan diagnosebox B, poort 2?
Heb je uberhaupt een automaat?
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
kampe012
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 05.10.2009 - 19:35

Hallo Baseman.Ik heb de pigtail inderdaad in diagnosebox B,poort 2 zitten.Ik heb geen automaat.(zie mijn eerste bericht.)Ik ga verder met zoeken.Ik krijg nu het idee dat het toch aan de contol unit licht en ga dit rijdend testen.
Groetjes,JP
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Hoeveel pins is de control unit?
En welk part-nummer staat erop?
Het zou zomaar kunnen dat ik er een heb liggen ter test.
Toch zou ik de vacuumkleppen en schakelklep bij rem- en koppeling, zoals Ramon&Ramon ook al aangaf.
9 van de 10 keer zit het daar in.
Schema hebben?
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
kampe012
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 05.10.2009 - 19:35

De cu heeft 14 pins .nr 9130081.Vriendelijk aangeboden , maar ik kan de cu ruilen.
Zonet de weg opgegaan.Alles rijdend en direct op cu gemeten.Alle spanningen op het juiste moment aanwezig,behalve op pnt 1 .Als je op "set"drukt moet hij schakelen naar de vacuum motor. Niet dus. Al eerder de servo/vacuum test gedaan ,die werkt perfect, geen vacuum lekkage en reageerde zoals het moet.De koppeling -en remschakelaars zijn electrisch ook in orde en schakelen op het juiste moment.De selector eveneens, anders zou ik alle spanningen niet krijgen.
Het enige wat ik niet zeker weet is de spanning op pnt 13, het signaal.Ik krijg daar 13.3 volt wisselspanning op. Als deze spanning onjuist is k a n de cu niet schakelen . is hij wel juist dan is volgens mij de cu niet in orde.Zover ben ik nu en ga rustig verder.Groetjes , JP
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Op pin 13 staat de snelheidspuls.
Hoewel ik 13,3 wissel wel wat veel vind, klopt het wisselen dus wel.
Als je het volledige bedradingsschema wil hebben van jouw auto, inclusief de CC, stuur me dan even een berichtje met een mailadres waar de link naartoe kan.

Ik heb ooit deze pagina geschreven:
http://www.volvo700vereniging.nl.http-l ... node/12683
Wellicht kom je er verder mee, alhoewel ik zag, dat het schema geresized is, naar iets onleesbaars. Dat schema, staat ook in het volledige schema.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
kampe012
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 05.10.2009 - 19:35

Hallo Baseman,
Bedankt voor het aanbod , maar ik heb een volledig schema van de Volvo 940.
Binnenkort ga ik diverse onderdelen uitwisselen en dan zie ik wel weer,we gaan gewoon door.Groeten , JP
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Ook van het juiste bouwjaar?
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
kampe012
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 05.10.2009 - 19:35

Hallo Baseman,
Onder andere , het cc schema heb uit het werkplaats handboek van mijn Volvo garage.Groet,JP
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Okay, da's mooi.
Ik wilde aangeven dat ik het schema van de hele auto heb, 60 mb aan draadjes.....;-) (schema's willen per bouwjaar nog wel eens iets verschillen)
Je weet me te vinden, 't is zo gemaild.
Succes en ik hoop toch dat je er uit komt.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
kampe012
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 05.10.2009 - 19:35

Nogmaals bedankt , ook ieder ander die mee gedacht heeft.Als hij het doet horen jullie de oorzaak.Groeten , JP
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”