Hallo,
Momenteel heb ik 2 problemen met mijn Volvo V70 2.4T, 2000:
1. Pakweg een half jaar geleden gaf kreeg ik de melding 'Emissies service vereist' op de board computer. Verder niets aan de auto te merken. Even uit laten lezen bij de dealer, konden niets bijzonders vinden. Gevraagd werd of we veel korte stukken reden (dat is zo). Een lange rit zou het beter moeten maken. Service-indicator gereset. Indien de melding terug komen zou, dan zou mogelijk de katalysator vervangen moeten worden (slik ...). Melding is lang weggeweest, kwam soms weer terug en verdween weer. Maar zo gelaten omdat ik niets aan de auto merkte.
Vlak voor de vakantie kreeg ik in een keer tegelijk 3 meldingen: zowel ABS, STC als Emissies service vereist. Weer niets aan de auto te merken en weer verdwenen ze na een paar dagen weer. Nu komen ze soms terug, soms alle drie, dan eens twee, dan maar een. De auto doet het verder prima.
Ik begin aan een elektrisch of diagnose probleem te denken ...
2. Sind dit weekend werkt de cruise controle niet meer. 'Cruise' indrukken doet wel de indicator in dashboard oplichten, maar '+' indrukken locked de snelheid niet ...
Mijn vragen:
- wie kent deze problemen en kan met door (waarschijnlijke) oorzaak vertellen
- kunnen ze iets met elkaar te maken hebben?
- Oplossingen en waar voordelig te laten oplossen?
Alvast bedankt voor de reacties!
Melding 'Emission/ABS/STC Service vereist' + Cruise control
Klinkt als problemen die van de ABS controller komen, kijk maar eens in het S80 topic. Ik weet niet of die problemen ook vaak bij V70's voorkomen maar bij de S80 i.i.g. wel. Ik heb het zelf ook gehad. Kijk eens op de site: www.absrepair.com , misschien wordt je daar wat wijzer?
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
- Locatie: Drenthe
Dat van de cruise control heb ik iets over gelezen dat het de ETM kan zijn immers ook een emissie fout.
Maar dat heeft weer niets met de ABS te maken en als het rijden verder geen klachten kent (slecht lopen motor of rem eens voorzichtig met 1 voorwiel in de berm om na te gaan of de ABS werkt)
Dan kan het ook een DIMM probleem zijn .
Maar dat heeft weer niets met de ABS te maken en als het rijden verder geen klachten kent (slecht lopen motor of rem eens voorzichtig met 1 voorwiel in de berm om na te gaan of de ABS werkt)
Dan kan het ook een DIMM probleem zijn .
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
- quattroman
- 2nd Gear member
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 18.12.2007 - 20:12
S60 2.4T Geartronic - BSR - Sachs Performance.
- Black 2.4T awd
- 3rd Gear member
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 16.08.2007 - 22:18
- Locatie: Twente
Dit klopt wel. In mei een ABS wielsensor laten vervangen ivm storingsmelding en het niet kunnen in schakelen cruisecontrol. Bleek later dat het toch aan de ABS controller lag. Deze is doorgesoldeerd door een elektronicaspecialist. Mijn volvospecialist heeft de ABS controller uit/ingebouwd en naar de elektronicaspecialist gebracht kosten 175,00 euro en geen storingen meer. Maar voor hun was het wel nieuw dat het MY 2000 betrof. Ze kenden deze storing wel bij de oudere V70 en 850.lingsper schreef:Klinkt als problemen die van de ABS controller komen, kijk maar eens in het S80 topic. Ik weet niet of die problemen ook vaak bij V70's voorkomen maar bij de S80 i.i.g. wel. Ik heb het zelf ook gehad. Kijk eens op de site: www.absrepair.com , misschien wordt je daar wat wijzer?
2.4T awd 235pk /380nm -xenon -blokjes grill- achterspoiler-zomer 18 inch R-velg Blackchrom Vredstein Vorti 235/40-18 -winter 17inch amalthea Michelin Alpin 225/40-17
Dan lezen ze hier niet mee.Black 2.4T awd schreef:Mijn volvospecialist heeft de ABS controller uit/ingebouwd en naar de elektronicaspecialist gebracht kosten 175,00 euro en geen storingen meer. Maar voor hun was het wel nieuw dat het MY 2000 betrof. Ze kenden deze storing wel bij de oudere V70 en 850.

-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 03.02.2006 - 20:48
- Locatie: Oirschot
Hallo,
Inmiddels zijn de meldingen alweer een tijdje weg. De cruise-control is na verdwijnen meldingen ook weer gaan werken, dus dat had ermee te maken.
Vraagje: als het de ABS controller zou zijn, waar komen dan die meldingen t.b.v. emissie service vereist en stc service vereist vandaan? STC kan ik nog snappen, dat zal ook wel van het ABS systeem gebruik maken, maar emissies ...?
Inmiddels zijn de meldingen alweer een tijdje weg. De cruise-control is na verdwijnen meldingen ook weer gaan werken, dus dat had ermee te maken.
Vraagje: als het de ABS controller zou zijn, waar komen dan die meldingen t.b.v. emissie service vereist en stc service vereist vandaan? STC kan ik nog snappen, dat zal ook wel van het ABS systeem gebruik maken, maar emissies ...?
Volvo Amazon B18A, 1967
Volvo Amazon B20, LPG, 1969
Volvo V70 2.4T, 2000, HU-603, nivomat
MGB GT 1974
Mini Cooper 2009
Volvo Amazon B20, LPG, 1969
Volvo V70 2.4T, 2000, HU-603, nivomat
MGB GT 1974
Mini Cooper 2009
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 09.03.2005 - 22:38
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Klinkt als een controller die hoognodig gesoldeerd moet worden. Ik heb zelfs mogen meemaken dat de boordcomputer op --:-- sprong, tegelijk met STC, (!), en motormanagement lampjes als gevolg van een defecte controller.
Ik kan m wel voor je solderen, stuur maar een PB als je interesse hebt.
Gr
Ik kan m wel voor je solderen, stuur maar een PB als je interesse hebt.
Gr

Volvo V70 T5 '97 18T MTE 383.000km
Volvo 850 T-5 '94 263.000km
Volvo 240 Estate GLT '89 280.000km
Volvo 850 2.5 20V '95 LPG 260.000km
Volvo 850 2.5 10V MY97 260.000km
Volvo 740 Estate Turbo Intercooler '88 370.000km
Volvo 240 Estate Turbo '84 358.000km
Volvo 240 Estate Turbo '83 213.000km
Volvo 262 AT B230FT Rica
Volvo 850 2.0 20V '93 280.000km
Volvo 850 GLE 230.000km
Volvo 850 T-5 '94 263.000km
Volvo 240 Estate GLT '89 280.000km
Volvo 850 2.5 20V '95 LPG 260.000km
Volvo 850 2.5 10V MY97 260.000km
Volvo 740 Estate Turbo Intercooler '88 370.000km
Volvo 240 Estate Turbo '84 358.000km
Volvo 240 Estate Turbo '83 213.000km
Volvo 262 AT B230FT Rica
Volvo 850 2.0 20V '93 280.000km
Volvo 850 GLE 230.000km
-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 03.02.2006 - 20:48
- Locatie: Oirschot
Hallo thuuR,
Bedankt voor het aanbod.
Vraag: kan ik controleren op het inderdaad die controller is? M.a.w. hoe kan ik zien of doorsolderen inderdaad nodig is?
Groeten, Frank
Bedankt voor het aanbod.
Vraag: kan ik controleren op het inderdaad die controller is? M.a.w. hoe kan ik zien of doorsolderen inderdaad nodig is?
Groeten, Frank
Volvo Amazon B18A, 1967
Volvo Amazon B20, LPG, 1969
Volvo V70 2.4T, 2000, HU-603, nivomat
MGB GT 1974
Mini Cooper 2009
Volvo Amazon B20, LPG, 1969
Volvo V70 2.4T, 2000, HU-603, nivomat
MGB GT 1974
Mini Cooper 2009
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 09.03.2005 - 22:38
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Lijkt me duidelijk toch?
Die controllers gaan er allemaal een keer aan. Dus als je echt wilt uitsluiten zou ik beginnen bij de controller. Pas dan kun je gericht verder zoeken, mocht dat nog nodig zijn.
Anders de fouten uitlezen. Typische foutcodes van een defecte controller:
- Geen
- ABS Pomp defect
- Sensor RA defect, circuit of extrapolatie
Bij de STC variant kun je nog meer fouten krijgen. Ook kan je snelheidsmeter er mee stoppen. Zelfs verlaagde turbodruk kan veroorzaakt worden door een defecte controller.
Gr
Die controllers gaan er allemaal een keer aan. Dus als je echt wilt uitsluiten zou ik beginnen bij de controller. Pas dan kun je gericht verder zoeken, mocht dat nog nodig zijn.
Anders de fouten uitlezen. Typische foutcodes van een defecte controller:
- Geen
- ABS Pomp defect
- Sensor RA defect, circuit of extrapolatie
Bij de STC variant kun je nog meer fouten krijgen. Ook kan je snelheidsmeter er mee stoppen. Zelfs verlaagde turbodruk kan veroorzaakt worden door een defecte controller.
Gr

Volvo V70 T5 '97 18T MTE 383.000km
Volvo 850 T-5 '94 263.000km
Volvo 240 Estate GLT '89 280.000km
Volvo 850 2.5 20V '95 LPG 260.000km
Volvo 850 2.5 10V MY97 260.000km
Volvo 740 Estate Turbo Intercooler '88 370.000km
Volvo 240 Estate Turbo '84 358.000km
Volvo 240 Estate Turbo '83 213.000km
Volvo 262 AT B230FT Rica
Volvo 850 2.0 20V '93 280.000km
Volvo 850 GLE 230.000km
Volvo 850 T-5 '94 263.000km
Volvo 240 Estate GLT '89 280.000km
Volvo 850 2.5 20V '95 LPG 260.000km
Volvo 850 2.5 10V MY97 260.000km
Volvo 740 Estate Turbo Intercooler '88 370.000km
Volvo 240 Estate Turbo '84 358.000km
Volvo 240 Estate Turbo '83 213.000km
Volvo 262 AT B230FT Rica
Volvo 850 2.0 20V '93 280.000km
Volvo 850 GLE 230.000km
- v70.2,4t
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 11:02
nog een paar fouten die kunnen optreden:
-automaat schakelt niet meer op
-airbag service vereist
Het probleem mag zich nu dan niet meer voordoen, maar het komt weer terug.
Let wel dat als de controller is uitgebouwd je geen snelheidsmeter, ABS, STC etc meer hebt,
daarom beter omruilen dan wachten.
-automaat schakelt niet meer op
-airbag service vereist
Het probleem mag zich nu dan niet meer voordoen, maar het komt weer terug.
Let wel dat als de controller is uitgebouwd je geen snelheidsmeter, ABS, STC etc meer hebt,
daarom beter omruilen dan wachten.
Met een kever kom je er ook, het duurt alleen wat langer.
V70 2,4T Lpi
Kever 1965
V70 2,4T Lpi
Kever 1965
- Froggy81
- 3rd Gear member
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 12.07.2008 - 17:29
Lijkt mijn een ETM probleem.fspanjer schreef:Hallo,
Momenteel heb ik 2 problemen met mijn Volvo V70 2.4T, 2000:
1. Pakweg een half jaar geleden gaf kreeg ik de melding 'Emissies service vereist' op de board computer. Verder niets aan de auto te merken. Even uit laten lezen bij de dealer, konden niets bijzonders vinden. Gevraagd werd of we veel korte stukken reden (dat is zo). Een lange rit zou het beter moeten maken. Service-indicator gereset. Indien de melding terug komen zou, dan zou mogelijk de katalysator vervangen moeten worden (slik ...). Melding is lang weggeweest, kwam soms weer terug en verdween weer. Maar zo gelaten omdat ik niets aan de auto merkte.
Vlak voor de vakantie kreeg ik in een keer tegelijk 3 meldingen: zowel ABS, STC als Emissies service vereist. Weer niets aan de auto te merken en weer verdwenen ze na een paar dagen weer. Nu komen ze soms terug, soms alle drie, dan eens twee, dan maar een. De auto doet het verder prima.
Ik begin aan een elektrisch of diagnose probleem te denken ...
2. Sind dit weekend werkt de cruise controle niet meer. 'Cruise' indrukken doet wel de indicator in dashboard oplichten, maar '+' indrukken locked de snelheid niet ...
Mijn vragen:
- wie kent deze problemen en kan met door (waarschijnlijke) oorzaak vertellen
- kunnen ze iets met elkaar te maken hebben?
- Oplossingen en waar voordelig te laten oplossen?
Alvast bedankt voor de reacties!
Ik had ook allemaal foutmeldingen.
pedaalsensor, rempedaalsenor etc etc
Cruisecontrole deed het dan wel en dan weer niet.
Dan gaf ie geen foutmeldingen aan en dan weer wel.
Toen hebben ze onder de garantie het ETM gereviseerd en alle problemen waren opgelost.
Dit gaat over een 2.4T 2000
# Volvo V70 2.4T '00 (nieuw model)
# Kawasaki ZX-10R '05 Circuitmotor
# Kawasaki ZX-10R '05 Circuitmotor
-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 03.02.2006 - 20:48
- Locatie: Oirschot
Hallo,
Meldingen kwamen vandaag weer even terug, maar waren zojuist weer verdwenen.
Genoemd als mogelijke oorzaken worden hier de ABS controller en de ETM.
Is het, anders dan via uitlezen computer (die vaak ook geen duidelijke oorzaak aangeeft), nog mogelijk om met zekerheid te achterhalen welke het is?
Meldingen kwamen vandaag weer even terug, maar waren zojuist weer verdwenen.
Genoemd als mogelijke oorzaken worden hier de ABS controller en de ETM.
Is het, anders dan via uitlezen computer (die vaak ook geen duidelijke oorzaak aangeeft), nog mogelijk om met zekerheid te achterhalen welke het is?
Volvo Amazon B18A, 1967
Volvo Amazon B20, LPG, 1969
Volvo V70 2.4T, 2000, HU-603, nivomat
MGB GT 1974
Mini Cooper 2009
Volvo Amazon B20, LPG, 1969
Volvo V70 2.4T, 2000, HU-603, nivomat
MGB GT 1974
Mini Cooper 2009
- denkweb
- 4th Gear member
- Berichten: 810
- Lid geworden op: 04.08.2007 - 10:27
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
cruisecontrol wordt uitgeschakeld als er motormanagement-fouten in het display staan. Veiligheidsissue. (Rem/Gas)pedaalsensor kan ook goed ETM-storing-achtige fouten tonen, of deze daarbij ook abs-fouten kan geven weet ik zo niet.
Toch naar de dealer zou ik zo zeggen...
Toch naar de dealer zou ik zo zeggen...
Peugeot 305 rood | NH-57-KV | verkocht en inmiddels vernietigd
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel
Had ik ook indertijd, die meldingen gaan steeds vaker verschijnen. Met de nodige bijverschijnselen die erbij horen. Ik heb het ook meerdere malen laten uitlezen bij de dealer maar die konden er niet goed achterkomen. Bleek allemaal van die ABS controller vandaan te komen.fspanjer schreef:Hallo,
Meldingen kwamen vandaag weer even terug, maar waren zojuist weer verdwenen.
Genoemd als mogelijke oorzaken worden hier de ABS controller en de ETM.
Is het, anders dan via uitlezen computer (die vaak ook geen duidelijke oorzaak aangeeft), nog mogelijk om met zekerheid te achterhalen welke het is?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 03.02.2006 - 20:48
- Locatie: Oirschot
Welke bijverschijnselen doel je hierop?Had ik ook indertijd, die meldingen gaan steeds vaker verschijnen. Met de nodige bijverschijnselen die erbij horen. Ik heb het ook meerdere malen laten uitlezen bij de dealer maar die konden er niet goed achterkomen. Bleek allemaal van die ABS controller vandaan te komen.
Volvo Amazon B18A, 1967
Volvo Amazon B20, LPG, 1969
Volvo V70 2.4T, 2000, HU-603, nivomat
MGB GT 1974
Mini Cooper 2009
Volvo Amazon B20, LPG, 1969
Volvo V70 2.4T, 2000, HU-603, nivomat
MGB GT 1974
Mini Cooper 2009
-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 03.02.2006 - 20:48
- Locatie: Oirschot
Hallo,
Vandaag een bezoek gebracht aan ETS. Daar computer uitgelezen. Diverse meldingen die op haperende ABS controller wezen (o.a. wielsensor en zo).
ABS controller laten repareren (zo gepiept) en nu maar hopen dat de meldingen wegblijven ... Ik heb er vertrouwen in.
Vandaag een bezoek gebracht aan ETS. Daar computer uitgelezen. Diverse meldingen die op haperende ABS controller wezen (o.a. wielsensor en zo).
ABS controller laten repareren (zo gepiept) en nu maar hopen dat de meldingen wegblijven ... Ik heb er vertrouwen in.
Volvo Amazon B18A, 1967
Volvo Amazon B20, LPG, 1969
Volvo V70 2.4T, 2000, HU-603, nivomat
MGB GT 1974
Mini Cooper 2009
Volvo Amazon B20, LPG, 1969
Volvo V70 2.4T, 2000, HU-603, nivomat
MGB GT 1974
Mini Cooper 2009
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 04.08.2009 - 12:13
Zojuist heb ik een nieuw topic geopend met de vraag of het ook normaal is dat je bij deze melding een vreemd geluid hoort wanneer je voor het eerste remt nadat de auto een tijdje heeft stilgestaan. Dan heb je ook weinig remdruk. Ik vraag me namelijk af of het bij mij ook de computer is of toch iets anders...