Xenon verlichting valt uit.

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ajansa
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 21.08.2008 - 19:30
Locatie: Z Nederland

V70, modeljaar 2005
Als ik de auto start springen beide lampen netjes aan. Als ik ga rijden dan komt het voor dat de linker of rechter lamp even knippert of gewoon uitvalt. Het gebeurt steeds vaker. Storingsmelding in display, “lampje dimlicht defect”.Als ik de schakelaar dan op stadslicht zet en daarna weer op dimlicht, dan springen beiden weer aan. De ene keer blijven ze aan maar de andere keer blijven ze ombeurten uitspringen. Het licht van beide lampen zijn nog mooi "wit/blauw". De lampen lijken mij dan ook niet defect.
Maar soms gaan beide lampen seperaat van elkaar aan/uit.
Heb stekkers precies gecontroleerd en ook de Dealer heeft hier al naar gekeken.
Monteur was wel een beetje"overvraagt"want wist er geen raad mee.
Vreemd toch voor een erkende dealer.
Wisselen heeft bij geen zin omdat het zowel l als r voorkomt.
Echter na de stekkers met wd40 te hebben behandeld leek het even in orde.
Nu wil het toeval dat het voor mij wel erg gevaarlijk is want omdat ik veel op Duitse autowegen vertoef in vroege uren en aldaar dus ook met gemiddelde snelheden van 150/160 rij gebeurt het wel eens dat ik een soort van noodstop moet maken om eea aan/uit te schakelen want dan is de kans groot dat ze voorlopig (100 km) weer normaal werken.
Wat mij wel opvalt is dat meestal de problemen beginnen als ik iets forser moet afremmen en of na een scherpere bocht naar links (afrit/rotonde etc.). Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Precies hetzelfde gehad. Lampen sprongen of beide aan of maar een.
Of een lamp begon te trillen...

Dacht dat het aan de schakelaar lag. Vervangen, geen resultaat. Stekkers bij de lampen eraf geknipt, nieuwe erop gezet -> klaar!
vin940
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 05.03.2009 - 22:15
Locatie: Den Haag

Het komt voor dat de zekeringkast voor in de auto onder de motorkap oxideert. Of slecht contact maakt.
Een dag niet gereden in een Volvo, is niet geleefd.
VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW

__________________________________________________
Afbeelding
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

dat mag toch niet bij een auto van 4 a 5 jaar oud? oke dat een 15 of een 25 jaar oude auto moeilijk begint te doen door geoxydeerde stekkers logisch.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
vin940
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 05.03.2009 - 22:15
Locatie: Den Haag

mightyspawn schreef:dat mag toch niet bij een auto van 4 a 5 jaar oud? oke dat een 15 of een 25 jaar oude auto moeilijk begint te doen door geoxydeerde stekkers logisch.
Je moet eens weten hoe vaak dit gebeurd. Slechte contaten, massa los zitten en zekkeringkasten geoxydeerd.
Een dag niet gereden in een Volvo, is niet geleefd.
VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW

__________________________________________________
Afbeelding
Gebruikersavatar
ajansa
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 21.08.2008 - 19:30
Locatie: Z Nederland

Van stekkers ben ik zelf niet zo overtuigd, zien er inwendig onberispelijk goed uit.
Auto gaat volgende week naar de dealer voor "onderzoek" ivm garantie maar ik hou mijn hart vast.
Jullie horen ervan maar indien er toch iemand een positieve ervaring heeft hou ik me aanbevolen.
O ja, nog even het vermelden waard, ik heb namelijk contacten bij de Volvo Helpdesk in Keulen maar daar weten ze zelfs geen raad, gek he, en ik ben toch echt niet de enige.
V 70 D5 Aut.transmission-modelyear '05 Luxery.
Amazone B1.8 p121 intended to be a Swedish Police car next year.
asta
5th Gear member
Berichten: 1557
Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41

Het zou ook zomaar een fout in de software kunnen zijn of de computer (laatste hoop ik niet).
Als deze verkeerde waardes meet dan krijg je hetzelfde als de aftermarket setjes hebben, de lampen vallen spontaan uit en willekeurig.
Zoals je het verteld zou ik er dus niet raar van opkijken dat ze als eerst een software update zullen testen en daarna wellicht richting de CEM gaan kijken.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Gebruikersavatar
ajansa
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 21.08.2008 - 19:30
Locatie: Z Nederland

Beste asta,
Via Volvo heldesk te weten gekomen staat de Cem op de laatste sw stand, jammer, maar systeem is dik 4 jaar in orde geweest, dus,, maar ok uh ik weet het ook ff niet meer.
Massa probleem kan ook al niet omdat er op de punten 31/93 en 31/94 meerdere systemen massa maken en die geven geen probleem.
En zoals gezegd de stekkers 54/22 en 54/23 zijn brandschoon.
Van schakelaar tot CEM gaat via LIN netwerk en zou dus beide lampen tegelijk beinvloeden wat niet het geval is.
Blijft toch vooralsnog en vraagteken.
V 70 D5 Aut.transmission-modelyear '05 Luxery.
Amazone B1.8 p121 intended to be a Swedish Police car next year.
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Mogelijk maar niet waarschijnlijk vocht in de trafo van de lampen ,maar heb je de stekker van de CEM onder de paravan al eens losgehad redelijk kans dat er toch vocht via de bekabeling in de stekkers is geraakt waardoor de boel is gaan oxideren de voeding van zowel links als rechts komt hier vandaan.
Zou er iets mis zijn in de hoogspanningtrafo dan krijg je hier nl een melding van op je display en tevens stelt het systeem dan beide lampen op de laagste stand, helaas reageert dit niet op een voedingspanning die onvoldoende is of afvalt zoals bv bij slecht contact.
asta
5th Gear member
Berichten: 1557
Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41

Ik ga er nog even een nachtje over slapen.
Wel zit ik met mijn gedachte bij de CEM en de software daarvan, een van de twee kan nog steeds voor de problemen zorgen.
Vinden ze verder nog vreemde meldingen bij het uitlezen?

Als voorbeeld geef ik je een storing van mijzelf:
Ik geef op de snelweg A13 grootlicht voor iemand die het nodig vond vlak voor me neus een afslag te pakken terwijl daar geen ruimte meer voor was.
Op het moment dat ik grootlicht geef gaat ALLE electronica uit in de auto en slaat af.
2 sec. later krijg ik weer een teken van leven en kon ik weer verder rijden.
Dit is een eenmalige storing geweest en nooit meer voorgekomen.
Er zou b.v. door invloed van de grootlicht actie een storing in het electronische circuit plaats hebben kunnen vinden welke dit veroorzaakt heeft.

Met electronica kan je niet altijd alles meten, het vervelende is als er geen log bijgehouden word je alleen de storing kan waarnemen als het probleem optreedt.
Het kan dus uit een hele vreemde hoek komen waar je het niet zou verwachten, of zelfs nog erger waarvan we nu zeggen dat het niet zou kunnen!
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Gebruikersavatar
ajansa
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 21.08.2008 - 19:30
Locatie: Z Nederland

Tja, inderdaad. Dat met die stekker op het CEM is nog een goed idee, is trouwens een witte als ik het schema goed lees.
Zal er morgen toch eens induiken, zou de storing graag zelf oplossen maar moet natuurlijk rekening houden met de "garantie voorwaarden".
Niet dat ik mijn dealer niet vertrouw (denk dat ik in mijn regio geen betere zou kunnen vinden) maar gezien mijn "professie" jeuken mijn handen bij zoiets.
In ieder geval alvast dank voor het meedenken.
Ik hou jullie op de hoogte.
V 70 D5 Aut.transmission-modelyear '05 Luxery.
Amazone B1.8 p121 intended to be a Swedish Police car next year.
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Mocht het zijn dat het toch de stekker is dan is er een reparatiesetje voor de stekker, bestaat uit een losse stekker met alle draden met een lengte van centimeter of dertig ,is dan een kwestie van knippen en plakken.
Ook om vochtintrede tegen te gaan is er een modeficatie setje tbv bovendeksel en rubbers.

Succes
Gebruikersavatar
ajansa
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 21.08.2008 - 19:30
Locatie: Z Nederland

Helaas, stekkers CEM zien er ook onberispelijk uit.
Ook "wiggle" test wijst niets uit.
Toch maar afwachten wat het onderzoek bij de dealer teweeg brengt.
V 70 D5 Aut.transmission-modelyear '05 Luxery.
Amazone B1.8 p121 intended to be a Swedish Police car next year.
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Blijft vreemd omdat het enigste raakvlak van beide lampen de CEM is vanaf hier gaan ze apart verder als l&r ,ben benieuwd wat er uit komt ook omdat ze dit onafhankelijk van elkaar doen.

Succes
Gebruikersavatar
ajansa
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 21.08.2008 - 19:30
Locatie: Z Nederland

Yep,
Auto is bij de dealer geweest voor 120000 km beurt, daarbij de relevante bedrading, stekkers ed gecontroleerd maar die werden io bevonden.
Modificatie CEM uitgevoerd ivm mogelijk water?vocht intrede maar CEM vertoonde geen sporen van dit alles.
Monteur verdenkt beide xenon lampen, de pitjes zijn namelijk witter uitgeslagen dan normaal en aan de zijkant vertonen ze zwarte puntjes.'Wel vevelend is dat omgerekend deze lampen maar een kleine 1600 uur actief zijn geweest (wie had het over 3000 branduren?) (phillips).
Na onderling overleg (met lof aan de dealer) besloten om desondanks beide xenon lampen te vervangen door (origineel geleverde) Osram lampen.
De monteur is vrij zeker dat de lampen de oorzaak moeten zijn, Cem ligt niet meteen voor de hand.
Deze geven iets geler licht dan de Phillips maar de licht opbrengst is beduidend hoger, toch ook wel nuttig.
Tot nu toe geen "uitval"meer gehad maar de komende week moet ik zowat 1300 km afleggen op duitse autowegen en als deze test doorstaan is kan ik pas echt gerust zijn dat de storing inderdaad verholpen zal zijn.
Wordt vervolgd.
V 70 D5 Aut.transmission-modelyear '05 Luxery.
Amazone B1.8 p121 intended to be a Swedish Police car next year.
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

ajansa schreef: Tot nu toe geen "uitval"meer gehad maar de komende week moet ik zowat 1300 km afleggen op duitse autowegen en als deze test doorstaan is kan ik pas echt gerust zijn dat de storing inderdaad verholpen zal zijn.
Wordt vervolgd.
Probleem definitief opgelost?
S80 2,5T AUT5 2004
msb77
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 25.08.2009 - 20:52

Ook ik heb een probleem met de xenon verlichting bij mijn volvo v70 van 2006. bij mij is de lamp aan de rechterzijde die raar doet. Het is nu net zo'n stroboscoop lamp. Dan weer aan, dan weer uit, poosje aan, poosje uit. Ben hiervoor bij de dealer geweest. Andere lamp geprobeerd, andere ballast geprobeerd. Maar helaas geen oplossing. Wel bleef de melding dat het dimlicht defect was. Tijdens het meten van de stroom bleek ook dat de stroom weg viel en vervolgens weer terug was en zo ging het door.
De dealer heeft de foutcode uigelezen: 372: CEM8A21 Dimlicht rechts signaal te laag.
Als omschrijving staat het volgende: Toestand: "De CEM voedt het dimlicht rechts via een uitgang. De storingscode wordt opgeslagen als de CEM waarneemt dat het stroomverbruik bij de uitgang te hoog is."
Mogelijke oorzaak: Kortsluiting met de massa in de signaalkabel voor het dimlicht.

Ik kreeg te horen dat misschien de CEM niet meer 100% is. Daarom maar weer de oude halogeenlampen er in gedaan en dat werkt verder goed. Daarom kan ik me niet voorstellen dat de CEM defect is. Maar ja, wie ben ik..

Zijn er misschien meerdere die hier last van hebben/hadden? en dit probleem ook verholpen hebben?
Volvospecialist
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 23.07.2007 - 21:49

msb77 schreef:Daarom maar weer de oude halogeenlampen er in gedaan en dat werkt verder goed.
Zijn er misschien meerdere die hier last van hebben/hadden? en dit probleem ook verholpen hebben?
Ja, je maakt van alles mee met die after market setjes :(
Ik heb ook zoiets meegemaakt, hierbij bleek dat meerdere stekkers van het (imitatie) xenon setje verrot waren :(

We hebben een nieuw (ander type) setje gekregen van onze leveransier (garantie) :D :D
Meten is weten, als je weet wat je meet !!
msb77
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 25.08.2009 - 20:52

Oke, mee eens. Alleen was dit setje destijds door de volvo dealer ingebouwd en goedkoop was het zeer zeker niet. Het vervelende is dat ze bij de dealer ook geen oplossing hebben. Dat de cemt kapot is kan ik niet geloven omdat de halogeen lampen wel werken... nou ja, heb in ieder geval licht.. :shocked!:
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12895
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Even een wat ouder topic een schopje geven. Sinds de aanschaf van onze XC problemen met de xenonlamp aan de bestuurderszijde. Begon met uitvallen van de lamp en bijbehorende melding op de BC: storing dimlicht. Na afzetten en weer op contact zetten/starten deed de lamp het weer. Daarna kreeg ik af en toe "flikkerend" deze melding, echter nu bleef de lamp het wel doen. Bij de dealer hebben ze eerst de lamp vervangen (weer teruggewisseld, want hier lag het niet aan) en afgelopen week de starter van de lamp. Bij de 2e rit die ik maakte na het ophalen bij de dealer toch weer die melding, dit keer (gelukkig?) wel weer met uitvallen van de lamp. Uitzetten en starten en voila, de lamp doet het weer. Wat kan het toch zijn? Kabel, stekker, aanstuurcomputer? Auto gaat volgende week weer naar de dealer voor een ander garantiepuntje, wil ze graag in de hopelijk juiste richting sturen.
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”