Vorige week heb ik een erg fraaie T6 mogen bekijken en proefrijden. Enige minpunt aan de auto was eigenlijk dat het lambda lampje brandde.
We hadden al afgesproken dat ik extra zou betalen voor die sonde (niet slim, ik weet het, maar de overeengekomen prijs voor de auto zelf was vrij laag) en dat hij hem zelf zou inbouwen.
Nu, een paar dagen later, doet de verkoper vrij moeilijk over het vervangen ervan, terwijl hij zelf Volvo monteur en het volgens mij een klusje van niks is. Hij zegt geen tijd te hebben, maar ik begin zelf steeds meer te denken dat die storing niet alléén wordt veroorzaakt door een kapotte lambdasonde. De auto reed overigens voortreffelijk en er was absoluut geen sprake van inhouden, stotteren of wat dan ook.
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Lambda lampje
- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
er zitten meer lambda sondes in!
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
laat hem uitlezen,dan weet je precies wat er mis is...
- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
De verkoper geeft zelf aan dat de sonde linksvoor (of rechtsvoor, dat weet ik even niet precies meer) kapot is. Zal ie best wel hebben laten uitlezen, maar het gaat mij erom dat ie zo moeilijk doet over het vervangen, waardoor ik behoorlijk argwanend aan het worden ben......
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Dan is het simpel,niet kopen dus:)
- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
Mijn verstand zegt hetzelfde. Mijn emotie zegt echter dat het een van de mooiste T6'en is die we hebben gezien, eigenlijk precies zoals we hem willen hebben. Zo heel veel staan er verder niet te koop, helaas.Ramon&Ramon schreef:Dan is het simpel,niet kopen dus:)
Zei daar iemand dat het onverstandig is om een auto om emotionele redenen te kopen? :?
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
- DrRossi
- 4th Gear member
- Berichten: 643
- Lid geworden op: 11.02.2006 - 06:46
Mooi dat hij het druk heeft in deze tijd!!
Er zitten 4 wide band sondes in, origineel meer dan 150 per stuk geloof ik.
Een behoorlijk werk om deze te vervangen!!
Officieel gaan deze 160 000km mee.
Ze gaan volgens mij maar zelden stuk.
Ik weet dat als bv de ABS controller defect is ( werkje van niets ), deze verkeerde signalen het netwerk op stuurt.
Bij het uitlezen van de computer is er bij diverse T6en een fout geconstateerd aan een van de Lambda sondes, ook een melding van de ABS sensor rechts achter.
Als je al deze nonsens hebt laten vervangen bleek het bij diverse modellen enkel aan het slechte contact van de voeding aansluiting van de ABS controller te liggen.
Ook vraag ik mij af hoe je aan een lampje kan zien dat het de lambda sonde is.
Als de ETM of een simpele pakking defect is kan je deze melding ook al krijgen.
Aangezien het een duur gebed zonder end kan worden zou ik die auto nooit zonder garantie kopen.
Er zitten 4 wide band sondes in, origineel meer dan 150 per stuk geloof ik.
Een behoorlijk werk om deze te vervangen!!
Officieel gaan deze 160 000km mee.
Ze gaan volgens mij maar zelden stuk.
Ik weet dat als bv de ABS controller defect is ( werkje van niets ), deze verkeerde signalen het netwerk op stuurt.
Bij het uitlezen van de computer is er bij diverse T6en een fout geconstateerd aan een van de Lambda sondes, ook een melding van de ABS sensor rechts achter.
Als je al deze nonsens hebt laten vervangen bleek het bij diverse modellen enkel aan het slechte contact van de voeding aansluiting van de ABS controller te liggen.
Ook vraag ik mij af hoe je aan een lampje kan zien dat het de lambda sonde is.
Als de ETM of een simpele pakking defect is kan je deze melding ook al krijgen.
Aangezien het een duur gebed zonder end kan worden zou ik die auto nooit zonder garantie kopen.
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 30.03.2009 - 09:08
- Locatie: Utrecht
Rij hem anders eens langs bij een Volvo dealert (niet degene waar hij werkt!). Kost je 90 euro voor een aankoopkeuring, en dan weet je alles wat er te weten is over de auto.
Niet kopen met dit soort praatjes. Als het echt een kwestie van een sensortje is, had hij hem al lang vervangen voor het verkopen. Een auto zonder brandend lampje raakt hij namelijk 10x makkelijker kwijt dan met. En het drukt de verkoopwaarde ook nogal.
Niet kopen met dit soort praatjes. Als het echt een kwestie van een sensortje is, had hij hem al lang vervangen voor het verkopen. Een auto zonder brandend lampje raakt hij namelijk 10x makkelijker kwijt dan met. En het drukt de verkoopwaarde ook nogal.
Volvo S60 D5 Edition MY2004
- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
Heb de verkoper een ultimatum gesteld: zaterdag 17 oktober is de lambdasonde ingebouwd (en een nieuwe remklauw, maar dat terzijde). Als het lampje onverhoopt tóch nog mocht branden dan gaat de koop niet door. Tussen neus en lippen door ook maar even gemeld dat het lampje bij contact-aan natuurlijk wél moet branden (om maar te voorkomen dat ie het lampje eruit haalt, al denk ik niet dat ie dat zou doen).
Hij heeft volgende week zelfs een vrije dag genomen om sonde en klauw in te bouwen.....
En verder: Tja, ik weet dat dit niet de meest goedkope of betrouwbare Volvo's zijn en dat ik dus een risico neem, maar naar mijn mening is dat risico bij deze auto niet groter (als de storingslampjes tenminste uit zijn) dan bij andere T6'en. Ik vind het ook niet zo heel erg als er een keer flinke onkosten zijn (da's het risico bij zo'n auto), maar wil dat risico uiteraard wel minimaliseren door in ieder geval niet een auto te kopen waar al een storing aanwezig is. En zeker een lambdastoring is lastig (althans dat denk ik) vanwege de voorgenomen LPi inbouw.
Hij heeft volgende week zelfs een vrije dag genomen om sonde en klauw in te bouwen.....
En verder: Tja, ik weet dat dit niet de meest goedkope of betrouwbare Volvo's zijn en dat ik dus een risico neem, maar naar mijn mening is dat risico bij deze auto niet groter (als de storingslampjes tenminste uit zijn) dan bij andere T6'en. Ik vind het ook niet zo heel erg als er een keer flinke onkosten zijn (da's het risico bij zo'n auto), maar wil dat risico uiteraard wel minimaliseren door in ieder geval niet een auto te kopen waar al een storing aanwezig is. En zeker een lambdastoring is lastig (althans dat denk ik) vanwege de voorgenomen LPi inbouw.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 20.07.2009 - 10:35
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Marc,
Ik zou als ik jou was zeker terughoudend zijn, een T6 is het mooiste en fijnste model, maar met wat pech kan je volledig leeglopen op zo'n wagen.
Dat is dan ook de reden dat ze relatief goedkoop zijn, ik zou bij twijfel gewoon doorzoeken naar een andere. ( kijk eens op mobile.de ongelofelijk lage prijzen voor de T6 modellen )
Een 2,9 is ook wel mee te leven denk ik, of een 2,5T ... de laatste zou ook zeer goed rijden.
Succes!
Ik zou als ik jou was zeker terughoudend zijn, een T6 is het mooiste en fijnste model, maar met wat pech kan je volledig leeglopen op zo'n wagen.
Dat is dan ook de reden dat ze relatief goedkoop zijn, ik zou bij twijfel gewoon doorzoeken naar een andere. ( kijk eens op mobile.de ongelofelijk lage prijzen voor de T6 modellen )
Een 2,9 is ook wel mee te leven denk ik, of een 2,5T ... de laatste zou ook zeer goed rijden.
Succes!
345GL 1,7, 365, 240GLE, 740GL Aut, 760GLE TD ,740GL Aut, V40 1.8 Aut, S40 2.0, V70 2.4 Aut, 850 T5 Aut.
S80 Exclusive , mobility Bi-Fuel CNG Automaat MY 2004 Nautic Blue Pearl
740GL Wagon LPG B230K 1987 wit
V70 T5 Automaat MY 1998 zilver
WWW.TPRPOWERFLUSH.NL
S80 Exclusive , mobility Bi-Fuel CNG Automaat MY 2004 Nautic Blue Pearl
740GL Wagon LPG B230K 1987 wit
V70 T5 Automaat MY 1998 zilver
WWW.TPRPOWERFLUSH.NL