440 turbo afgekeurd. Wat zelf te repareren?

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Kootje
3rd Gear member

Afgelopen week is mijn 440 turbo uit '97 afgekeurd op de volgeende punten;

- aandrijfhoes linksvoor,
- stuurkogel linksvoor,
- lekkage remleiding rechtsachter (of mogelijk remcilinder?)
- verroeste spatbordrand linksachter

Op zich wel te overzien, maar alles bij elkaar ging het naar schatting zo'n €600 kosten om alles te repareren en 'm apk goedgekeurd te krijgen :(

Ik heb de auto een jaar geleden gekocht en toen waren de spatbordranden achter helemaal gaaf, maar naar nu blijkt is er iemand creatief met plamuur bezig geweest :evil: . Het repareren van de spatbordrand kost zo'n €200 en dan wordt de troep verwijderd en er wordt van blik een nieuw stuk ingelast. Spuitkosten dus niet meegerekend.

Nu vraag ik me af of de onderdelen niet zelf (met wat hulp van iemand met kennis) te vervangen zijn, want qua materiaalkosten kom je dan niet zo hoog uit (stuurkogel en remleiding allebei iets van €20 euro en aandrijfhoes ook zoiets denk ik). Dan laat ik het lassen wel aan de garage over. En is het dan slim om een nieuw achterschermstuk te bestellen zodat ze die in kunnen lassen en niet zelf met blik in de weer moeten? Zo'n nieuw inzetstuk kost ook maar €18.
daniels
1st Gear member

joh lekker zelf doen,

- stuurkogeltje is zo klaar ( je moet wel een kogeldrukker hebben, is wel handig)
- Ashoesje is wat meer werk maar ook geen wereldschokkende klus.
- remlekkage is gewoon zoekwerk achter, maar je kunt snel spotten waar het vandaan komt (heeft een turbo ook trommels achter of schijven??)

wielkast randje is het meeste werk, aangezien je dat toch wat netjes wil hebben, plaatwerk is dun, goed te lassen, maar doordat het dun is trekt het makkelijk krom, dus je ontkomt er niet helemaal aan, om daarna wederom met plamuren en schuren de boel strak te maken.

met de eerste drie dingen wil ik je wel helpen (ik weet niet waar je woont, zuid-limburg is voor sommige nogal een uithoek)

lassen kan ik wel, maar ik ben niet echt van het dunne plaatwerk (zeker niet zichtwerk) lassen.
ArjenM
3rd Gear member

Ik dacht dat roest bij een wielkast geen afkeur was?
SchoutenCC
5th Gear member

Ashoes en stuurkogel kosten idd niet veel en zijn (met wat pijn en moeite) zelf te doen. Op de skydrive-site staat een handleiding over de wielophanging/stuurinrichting en daar staat geloof ik een stap-voor-stap handleiding voor iig de stuurkogels in. Je kunt het proberen en dan voor een paar tientjes klaar zijn voor de eerste twee punten.
De remmerij is iets waar je heel voorzichtig bij moet zijn natuurlijk en het in 1x goed moet doen. Weet waar je aan begint en doe het alleen als je jezelf 100% vertrouwt, want je remmen zijn niet alleen voor je eigen veiligheid...
Voor de spatbordrand zou ik idd een kant-en-klaar inzetstuk kopen en die erin lassen, hoewel ik ook de kanttekening plaats dat het wel heel erg bont gemaakt moet worden wil het echt afkeur zijn. Mooier is het natuurlijk wel.
Met bovenstaande zou je de kosten flink moeten kunnen drukken. Kijk echter nog eens goed wat in die prijsopgave van €600 zit. Hoeveel is materiaal (en welk materiaal? zit bijv. de remcylinder er ook in die je noemt als evt?) en hoeveel arbeid.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Kootje
3rd Gear member

ArjenM schreef:Ik dacht dat roest bij een wielkast geen afkeur was?
De wielkast mag iets van 20% roest hebben voordat het afkeur is geloof ik, maar bij mij blijkt het al verder te zijn en je kunt de plamuur er zo afbreken.

De prijsopgave is maar natte vingerwerk geloof ik. Ashoes en stuurkogel waren €50 en €70 (of andersom) en remmen wisten ze niet waar de lekkage vandaan kwam, maar ze gingen uit van €100 inclusief remvloeistof (maart waarschijnlijk exclusief remcilinder).

Ik ga voor het spatbord in ieder geval een inzetstuk bestellen en laat de garage het er in lassen. Voor het overige zal ik eerst een kennis vragen of íe wil helpen.
Kwekkel
1st Gear member

Ben zelf de remleidingen achter bij mijn 460 aan het vervangen. Niet echt een feest. Lopen over de benzinetank heen. Moet je in NL de hele leiding vervangen of is het toegestaan om een deel te vervangen? Hier is het toegestaan om een deel te vervangen.

Succes.
Volvo 244 Wit Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Wiebe
5th Gear member
Contacteer:

Mag wel maar alleen met bepaalde koppelingen.. Maar meestal wordt gewoon de complete leiding vervangen.

Heb zelf bij mijn 440 ook de complete leidingen vervangen. Wel een rot werkt maarja..het moest toch gebeuren.
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT

Always a pleasure to drive...
rene en erica
4th Gear member

het probleem met de wielranden is het feit dat het onder de noemer scherpe delen valt als ze te ver heen zijn.ik heb net 2 inzet stukken erin gelast.ze kosten dacht ik 46 euro voor 2.en een ashoes en een stuurkogel zijn ook wel te toen als je er aardigheid en het nodige gereedschap voor hebt.een remleiding kan niet iedereen zelf maken natuurlijk maar dat kun je de garage laten doen.al met al wel wat werk maar het is te doen.
groet'n uut grunn
volvo440dl
2nd Gear member

Succes met de reparatie! Gelukkig hoef je geen raketwetenschap te hebben gestudeerd om deze reparaties uit te voeren ;-)
Volvo 440 dl 1992, 308.000 km!
Half lederen int., middenarmsteun, binnenverl. met kaartleeslampjes, lm velgen, spoiler, geblindeerd, originele accu- economymeter & oude type buitenspiegels-koplampen-grille.

http://www.volvo440.hyves.nl
Walter
Geartronic member
Contacteer:

als je een turbo hebt, heb je geen recilinders achter maar schijven met klauwen. Zal waarschijnlijk de leiding wel zijn. Die willen nog wel een vast zitten.

Mijn advies is dit te doen met iemand die weet waar ie mee bezig is. Niet geween aan beginnen
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Ramon&Ramon
7th Gear member

een spatbordrand is geen afkeur,is geen dragend deel van de carrosserie nij een 440
volvo440dl
2nd Gear member

Nee, maar het valt wel onder de noemer scherpe delen...dan is het absoluut afkeur.
Half lederen int., middenarmsteun, binnenverl. met kaartleeslampjes, lm velgen, spoiler, geblindeerd, originele accu- economymeter & oude type buitenspiegels-koplampen-grille.

Ramon&Ramon
7th Gear member

het gaat om de rand en niet het hele scherm?
Dan moet er wel een flink stuk af zijn hoor!
volvo440dl
2nd Gear member

Nee hoor, als de eerste laag doorgeroest is en los heeft gelaten van het binnenscherm, dan krijg je een mooie scherpe rand. Dat mag niet van het mannetje van de RDW ;-)
De 440 phase II heeft er nogal last van.

Kootje
3rd Gear member

Ik ga het meeste toch door de garage laten doen ivm tijdnood. Heb een nieuw inzetstuk besteld en laat dat er door de garage inlassen. Bij het remprobleem vermoed ik ook de remleiding, aangezien er op het keuringsrapport van vorig jaar 3 slechte remleidingen vermeld stonden. Zal dit de vierde wel zijn :razz: (er van uit gaande dat de rest toen vervangen is). Wordt vervolgt...
Kootje
3rd Gear member

Hoera! :cheers: Hij is eindelijk door de keuring! Heeft een hoop geld en moeite gekost, maar hij mag weer op de weg. Ik zit nu wel met een lelijk gelast achterscherm, maar ga daar snel wat aan doen. De garage heeft geen inzetscherm gebruikt, maar de rand zelf gelast, dus dat ziet er niet zo strak uit :( . Ik heb wel een inzetscherm liggen, dus ga kijken of ik dat er alsnog in ga zetten of dat de lelijke rand weggewerkt kan worden met de bodykit die al een tijd in m'n schuur ligt :D.

Uiteindelijk is er een stuurkogel lv vervangen en de fuseekogel lv, een nieuwe remklauw la en twee nieuwe banden voor. Stuurkogel rv blijkt nu ook speling op te zitten en de draagarmrubbers linksvoor moeten ook vervangen worden (of complete draagarm). Dan de distributieriem nog voor de zekerheid en dan is íe eindelijk weer helemaal in orde. Genoeg te doen dus en dan gaan we verder kijken voor andere velgen, verlaging en chippen :razz:
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”