Aftermarket Xenon, het mag weer
-
- 5th Gear member
Ik snap hem wel volgens mij. Die verstrooing wordt alleen gecreeerd bij Dimlicht. Niet bij grootlicht. Daarom dat kapje. H7 is alleen grootlicht, 55 w namelijk.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- MauritsvdT
- 5th Gear member
- Contacteer:
H7 is niet alleen grootlicht, mijn dimlichten zijn H7.
Update: MY06 V50 2.0D Momentum: Black Sapphire, 17"; Sculptor, Off Black leather, Xenon, led verlichting in/exterieur, HPS, navigatie, rondom getint, XC-grill, R-design remklauwen, mistlamp/koplampunits zwart, v o l v o kont, chip, K&N and still more to come ....
- hadico
- 5th Gear member
H4 heeft twee gloeidraden een voor dim en een voor grootlicht bij de dim spiraal zit er IN de lamp een kapje direct onder de gloeidraad(voorste) de (achterste) gloeidraad is voor grootlicht.mightyspawn schreef:Ik snap hem wel volgens mij. Die verstrooing wordt alleen gecreeerd bij Dimlicht. Niet bij grootlicht. Daarom dat kapje. H7 is alleen grootlicht, 55 w namelijk.
-
- 5th Gear member
Dit zijn Bixenon lampen, de beschrijving is hierboven al gegeven.
Voor een H7 set is dit dus niet nodig of zelfs leverbaar.
(weetje, Xenon heeft geen gloeidraad, Xenon is een gasontladingslamp).
Xenon lampen bevatten twee electroden waar zich edelgas tussen bevinden waaronder Xenongas.
Om de reactie op gang te brengen onsteekt men de lamp door een heel hoog voltage op de electrode te zetten.
Voor een H7 set is dit dus niet nodig of zelfs leverbaar.
(weetje, Xenon heeft geen gloeidraad, Xenon is een gasontladingslamp).
Xenon lampen bevatten twee electroden waar zich edelgas tussen bevinden waaronder Xenongas.
Om de reactie op gang te brengen onsteekt men de lamp door een heel hoog voltage op de electrode te zetten.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
- diesel01
- Geartronic member
Ik ben eigenlijk nog op zoek naar een foto van een S60 van de laatste face-lift 2005> die een after-market xenon set heeft ingebouwd.
Bij voorkeur 4300k want alles daarboven valt voor mij af.
Zoals ik laatst al schreef, ik ben enige tijd terug een V70 tegen gekomen die een set had ingebouwd in halo-ar en ik zag totaal geen verstrooing.
Bij voorkeur 4300k want alles daarboven valt voor mij af.
Zoals ik laatst al schreef, ik ben enige tijd terug een V70 tegen gekomen die een set had ingebouwd in halo-ar en ik zag totaal geen verstrooing.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- diesel01
- Geartronic member
Toch maar even een vraag voor de duidelijkheid.liquid_force schreef:voor iedereen die aftermarket Xenon in zijn/haar voertuig wil plaatsen: per 1 oktober is de regelgeving (wederom) gewijzigd:
Feitcode N 553 is per 1 oktober 2009 te vervallen.
Het is niet langer strafbaar om met een motorvoertuig te rijden waarvan de codering van de lichtarmatuur niet in overeenstemming is met het voor die armatuur bestemde licht (art. 5.*55 RV). Om te voorkomen dat zaken moeten worden geseponeerd, is de feitcode N 553 inmiddels geblokkeerd in de Transactiemodule.
De artikelen 5.2.55, achtste lid, 5.3.55, achtste lid, 5.3a.55, achtste lid, 5.5.55, achtste lid, en 5.12.55, zevende lid, vervallen.
Toelichting
De permanente eisen met betrekking tot de codering van lichtarmaturen waren strenger gesteld dan de eisen die gelden bij de individuele toelating van voertuigen. Het is ongewenst wanneer permanente eisen strenger zijn dan de toelatingseisen voor een bepaald voertuig. Anders zou met een voertuig dat aan alle eisen voldoet om tot de weg te worden toegelaten toch al direct niet worden voldaan aan de eisen die gelden bij gebruik op de weg.
Oudere voertuigen hebben vaak geen codering in de lichtarmaturen en passende vervangende lichtarmaturen met de juiste codering zijn in veel gevallen niet leverbaar. Mede omdat de eis met betrekking tot de codering van de lichtarmaturen onder omstandigheden in strijd zou kunnen zijn met Europees recht (het vrij verkeer van goederen: buitenlandse voertuigen kunnen niet altijd aan de eis voldoen) is deze geschrapt.
Dit hele verhaal heeft betrekking op het het wel of geen verbaal kunnen krijgen voor het monteren van after-market xenon?
V90 T6 Recharge Rdesign
- diesel01
- Geartronic member
Ik ben zelf al even op zoek geweest dus het bovenstaande is al bekend.
Er kan vanaf heden niet meer bekeurd worden voor xenon in halo-arm omdat feitcode's zijn geschrapt.
verder veranderd er niets.
Er kan vanaf heden niet meer bekeurd worden voor xenon in halo-arm omdat feitcode's zijn geschrapt.
V90 T6 Recharge Rdesign
-
- 8th Gear member
Van de RAI/BOVAG site;
Van 17 oktober tot en met 30 november 2009 staat autoverlichting extra in de schijnwerpers, ook van de landelijke en regionale politiekorpsen. Zij zullen automobilisten wijzen op gebreken aan de verlichting en in gevallen waar dat nodig is ook bekeuren. Met de slogan ‘Verlichting in orde? Daar kun je mee thuis komen’ maakt Goed Licht Beter Zicht de automobilist bewust van goede verlichting.
Goed Licht Beter Zicht is een campagne van ANWB, BOVAG, het ministerie van Verkeer en Waterstaat, Philips, RAI Vereniging en Veilig Verkeer Nederland. Eén van de doelen is dat automobilisten zich bewust worden van het gevaar voor de verkeersveiligheid van defecte en/of verkeerd afgestelde verlichting en het tot een vaste gewoonte maken hun licht minimaal eenmaal per maand te (laten) controleren. Goed Licht Beter Zicht start aan het begin van de herfstvakanties, op het moment dat veel Nederlanders er met de auto op uit zullen trekken. ’s Avonds is het weer vroeg donker, dus goede verlichting is essentieel. Controle van de verlichting is van groot belang en KLPD en politie gaan tijdens de campagneperiode, parallel met haar Duitse collega’s waar in oktober een vergelijkbare actie loopt, automobilisten extra waarschuwen en indien nodig bekeuren.
Van 17 oktober tot en met 30 november 2009 staat autoverlichting extra in de schijnwerpers, ook van de landelijke en regionale politiekorpsen. Zij zullen automobilisten wijzen op gebreken aan de verlichting en in gevallen waar dat nodig is ook bekeuren. Met de slogan ‘Verlichting in orde? Daar kun je mee thuis komen’ maakt Goed Licht Beter Zicht de automobilist bewust van goede verlichting.
Goed Licht Beter Zicht is een campagne van ANWB, BOVAG, het ministerie van Verkeer en Waterstaat, Philips, RAI Vereniging en Veilig Verkeer Nederland. Eén van de doelen is dat automobilisten zich bewust worden van het gevaar voor de verkeersveiligheid van defecte en/of verkeerd afgestelde verlichting en het tot een vaste gewoonte maken hun licht minimaal eenmaal per maand te (laten) controleren. Goed Licht Beter Zicht start aan het begin van de herfstvakanties, op het moment dat veel Nederlanders er met de auto op uit zullen trekken. ’s Avonds is het weer vroeg donker, dus goede verlichting is essentieel. Controle van de verlichting is van groot belang en KLPD en politie gaan tijdens de campagneperiode, parallel met haar Duitse collega’s waar in oktober een vergelijkbare actie loopt, automobilisten extra waarschuwen en indien nodig bekeuren.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- diesel01
- Geartronic member
Ik heb net een offerte binnen, target xenon incl montage voor niet heeuul veeuul geld
.
And then there's light.

And then there's light.
V90 T6 Recharge Rdesign
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Op het eerste oog lijkt je conclusie juist maar .............. dat is hij helaas niet.diesel01 schreef:Ik ben zelf al even op zoek geweest dus het bovenstaande is al bekend.
Ten eerste er zijn geen foutcodes vervallen maar slechts één n.l. N553 !
Ten tweede werd je nooit bekeurd omdat je met 'xenon in halo-arm' rondreed maar slechts omdat de verplichte merktekens/codes op de kopglampglazen ontbraken of niet juist waren.
Uitsluitend om die reden kun je niet meer bekeurd worden !
Jouw conclusie suggereert dat je met 'xenon in halo-arm' niets meer zou kunnen gebeuren.
Het tegendeel is waar, de verlichting dient nog steeds te voldoen aan de eisen zoals vastgelegd in de Regeling Voertuigen en de kans dat je met 'xenon in halo-arm' daar niet aan voldoet is erg groot.
Begrijp me goed: ik gun iedereen zijn xenonlampen maar al meerdere hebben aangegeven in deze topic dat 'after-market sets' of 'eigenbouw' misschien wel fantastisch licht geven voor degene die er achter zit maar ronduit verblindend zijn voor het tegemoetkomend verkeer.
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- diesel01
- Geartronic member
Mmhhh :-k
Maar dan moeten ze bekeuren op artikel 5.
Ik heb ook eens op de vraagbaak van politie gekeken ook daar geven politie agenten aan dat als je het zo maakt dat je geen aandacht vraagt je ook geen aandacht krijgt.
Wanneer mij een auto tegemoet komt die blauw uitstraalt kan een kind zien dat de constructeur het zo niet heeft bedoelt.
Ik zal ervoor zorgen dat het overige verkeer er geen last van heeft, als dat wel zo is gaat het erweer uit.
Maar dan moeten ze bekeuren op artikel 5.
Ik heb ook eens op de vraagbaak van politie gekeken ook daar geven politie agenten aan dat als je het zo maakt dat je geen aandacht vraagt je ook geen aandacht krijgt.
Wanneer mij een auto tegemoet komt die blauw uitstraalt kan een kind zien dat de constructeur het zo niet heeft bedoelt.
Ik zal ervoor zorgen dat het overige verkeer er geen last van heeft, als dat wel zo is gaat het erweer uit.
V90 T6 Recharge Rdesign
-
- 5th Gear member
@gsx750r
Als eerste met alle respect voor iedereen zijn interpretatie van de de regels.
Maar dat het afkeuren van xenonlampen in een "halogeen armatuur" zomaar te stellen dat dit een zeer grote kans heeft is gebaseerd op jouw gevoel.
Simpelweg zijn er geen regels voor om het af te keuren mits de xenonverlichting voldoet aan de RDW eisen die aan verlichting gesteld worden.
Juist om deze regels is het zo simpel om ongestraft rond te rijden met deze verlichting terwijl het overige verkeer hier last van kan hebben.
Hieronder is voor iedereen bedoelt:
Daarnaast geeft ik nogmaals aan dat Xenon verlichting niet verblind t.o.v. de halogeen verlichting.
Het hele verhaal is ALTIJD gebaseerd op een individu die zijn afstelling niet in orde heeft.
Haal de illusie uit je hoofd dat de automatische hoogteregeling voorkomt dat tegenliggers last krijgen van je lampen, die reactietijd heeft dit systeem niet en is alleen bedoelt om een beladen auto te corrigeren.
Je zou zelfs kunnen bedenken dat deze verzonnen is omdat anders andere weggebruikers hier last van kunnen krijgen.
De automatische regeling is gekomen door de tijd, wij willen met zijn allen een super de-luxe auto waar alles automatisch gaat, en de wetgeving heeft om een onverklaarbare reden aangenomen dat deze automatische hoogteregeling verplicht is voor Xenon.
Als halogeen niet zou verblinden waar dient het hoogte schroefje dan voor? om tegemoetkomend verkeer gedag te zeggen!??
Allemaal kolder en nonsens, de techniek had dan toen al toegepast moeten worden bij invoering van halogeen die uiteindelijk tot gevaarlijkere situaties leiden dan xenon.
Nogmaals zet twee auto's in het donker en kijk vanaf een aanzienlijke afstand in de bundel.
Naast het feit dat je licht ziet zal je bij halogeen een vlek op je netvlies overhouden die juist tot gevaarlijke situaties lijdt.
Het hele verhaal draait om het feit dat wie zijn verlichting niet goed afstelt (en welke politieagent controleert daar nog op, ik ken ze niet en hoor er nooit iets over) tot overlast is voor zijn medeweggebruikers.
En dan om wat hout op het vuur te gooien (-;
Vertel mij eens waarom die achterlijke ledjes tegenwoordig op de gekste plaatsen allemaal toegestaan worden!?
Het dient helemaal niets zoals bij b.v. Audi, maar toch zitten ze erop en staan ze aan.
Moeten jij of ik eens je mistlampen aan hebben staan, nou dan is de wereld te klein.
Het moraal is dat vaak jaloezie de voeding is tot de meest heftige discussies en men niemand elkaar het licht in de ogen gunt.
V.b. Mijn buurman heeft een nieuwe auto en die is bij voorbaat al gedoemd als een miskoop want wij gunnen hem die auto niet (al was het een Volvo).
Nee, jammer vind ik dat, het is een gemiste kans.
Laten we maar eens vaker naar onszelf kijken en als je dan werkelijk overlast hebt van iemand zijn verlichting en je komt naast hem te staan bij b.v. een benzinepomp dan kan je hem er daar nestjes en beleefd op aanspreken, goeie kans dat diegene er direct naar zal kijken voor je (uitzonderingen daargelaten).
Als eerste met alle respect voor iedereen zijn interpretatie van de de regels.
Maar dat het afkeuren van xenonlampen in een "halogeen armatuur" zomaar te stellen dat dit een zeer grote kans heeft is gebaseerd op jouw gevoel.
Simpelweg zijn er geen regels voor om het af te keuren mits de xenonverlichting voldoet aan de RDW eisen die aan verlichting gesteld worden.
Juist om deze regels is het zo simpel om ongestraft rond te rijden met deze verlichting terwijl het overige verkeer hier last van kan hebben.
Hieronder is voor iedereen bedoelt:
Daarnaast geeft ik nogmaals aan dat Xenon verlichting niet verblind t.o.v. de halogeen verlichting.
Het hele verhaal is ALTIJD gebaseerd op een individu die zijn afstelling niet in orde heeft.
Haal de illusie uit je hoofd dat de automatische hoogteregeling voorkomt dat tegenliggers last krijgen van je lampen, die reactietijd heeft dit systeem niet en is alleen bedoelt om een beladen auto te corrigeren.
Je zou zelfs kunnen bedenken dat deze verzonnen is omdat anders andere weggebruikers hier last van kunnen krijgen.
De automatische regeling is gekomen door de tijd, wij willen met zijn allen een super de-luxe auto waar alles automatisch gaat, en de wetgeving heeft om een onverklaarbare reden aangenomen dat deze automatische hoogteregeling verplicht is voor Xenon.
Als halogeen niet zou verblinden waar dient het hoogte schroefje dan voor? om tegemoetkomend verkeer gedag te zeggen!??
Allemaal kolder en nonsens, de techniek had dan toen al toegepast moeten worden bij invoering van halogeen die uiteindelijk tot gevaarlijkere situaties leiden dan xenon.
Nogmaals zet twee auto's in het donker en kijk vanaf een aanzienlijke afstand in de bundel.
Naast het feit dat je licht ziet zal je bij halogeen een vlek op je netvlies overhouden die juist tot gevaarlijke situaties lijdt.
Het hele verhaal draait om het feit dat wie zijn verlichting niet goed afstelt (en welke politieagent controleert daar nog op, ik ken ze niet en hoor er nooit iets over) tot overlast is voor zijn medeweggebruikers.
En dan om wat hout op het vuur te gooien (-;
Vertel mij eens waarom die achterlijke ledjes tegenwoordig op de gekste plaatsen allemaal toegestaan worden!?
Het dient helemaal niets zoals bij b.v. Audi, maar toch zitten ze erop en staan ze aan.
Moeten jij of ik eens je mistlampen aan hebben staan, nou dan is de wereld te klein.
Het moraal is dat vaak jaloezie de voeding is tot de meest heftige discussies en men niemand elkaar het licht in de ogen gunt.
V.b. Mijn buurman heeft een nieuwe auto en die is bij voorbaat al gedoemd als een miskoop want wij gunnen hem die auto niet (al was het een Volvo).
Nee, jammer vind ik dat, het is een gemiste kans.
Laten we maar eens vaker naar onszelf kijken en als je dan werkelijk overlast hebt van iemand zijn verlichting en je komt naast hem te staan bij b.v. een benzinepomp dan kan je hem er daar nestjes en beleefd op aanspreken, goeie kans dat diegene er direct naar zal kijken voor je (uitzonderingen daargelaten).
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
- diesel01
- Geartronic member
Scherp, maar ik denk goed bedoelt.
Daar is het forum voor een bepaalde materie bespreken met elkaar en daar conclusie's aan verbinden.
Ik wil het gewoon proberen, werkt het en ben ik niemand tot last dan blijft het erin zitten, hebben overige weggebruikers er wel last van gaat het er weer uit.
Daar is het forum voor een bepaalde materie bespreken met elkaar en daar conclusie's aan verbinden.
Ik wil het gewoon proberen, werkt het en ben ik niemand tot last dan blijft het erin zitten, hebben overige weggebruikers er wel last van gaat het er weer uit.
V90 T6 Recharge Rdesign
-
- 5th Gear member
Dank je Diesel01, zo is het stukje hierboven ook bedoelt.
- Oceanracer
- Geartronic member
Misschien dat het aan al die individuen hier in de provincie ligt, maar zeker meer dan helft van de personen die hier met Xenon rondrijden, verblinden in mindere of meerdere mate. Dit is (gelukkig) niet het geval bij het overgrote deel van de bestuurders met halogeen. Aangezien die Xenon-rijders niet allemaal in andere auto's rijden, zou het dus niet aan de afstelling van de koplampen hoeven te liggen. Ik blijf er bij dat het halogeenarmatuur/reflector/koplampglas niet bedoeld is voor Xenon en daardoor in vrijwel alle gevallen hinder oplevert voor tegemoetkomend verkeer.asta schreef:Daarnaast geeft ik nogmaals aan dat Xenon verlichting niet verblind t.o.v. de halogeen verlichting.
Ik ben het ook niet eens met jouw opvatting dat het iets met jaloezie te maken heeft. Eerder medelijden! Want als mensen geen geld (over) hebben voor een fatsoenlijke set koplampen en zo'n Halfords-setje kopen voor de helft van het geld waar ik mijn tank van volgooi met benzine, vind ik dat soort types meer dan triest...
Wat betreft je opvatting over de wildgroei in ledjes aan de voorkant, kan ik je niets anders dan gelijk geven.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Paul
- Geartronic member
Nou mijn mening heb ik al paar keer verteld dus zal ik niet doen. We komen weer in een eindeloze discussie...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- D-Funk
- 3rd Gear member
Ik heb in mijn Golf after-market. Fijn als je linker koplamp ineens uitvalt, ook kan je niet zomaar een nieuw lampje erin drukken daardoor rij ik nu met 1 xenon lamp en 1 normale lamp. Ten 2e is 8000k lelijk (vooral als je de adap V70 xenon van paps gewend bent)Paul schreef:Nou mijn mening heb ik al paar keer verteld dus zal ik niet doen. We komen weer in een eindeloze discussie...
Voor mij geen after-market meer. Nou moet ik wel zeggen dat dit ook een goedkoper setje is. Geen ervaring met de duurdere after-market setjes..
Facelift C30 Summum, Ice White, 18"; Midir, Verlaagd sportonderstel, Xenon, Verwarmde stoelen, RTI, Telefoon, Cranberry leder, Dynaudio, Onderpanelen Ice White gespoten etc..
- Johan
- 5th Gear member
off-topicIk heb in me Golf after-market.
[belerende modus aan]
Sorry maar ik gruwel bij het lezen van "me" als het om bezit gaat.
Het valt mij altijd op in forums dat de jongere garde heel vaak moeite hebben met bezittelijke voornaamwoorden.
Graag in het vervolg "mijn" gebruiken als het over jouw(!) eigen bezit gaat.
[/belerende modus uit]
BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.
- diesel01
- Geartronic member
Gevalletje spellings controlJohan schreef:off-topicIk heb in me Golf after-market.
[belerende modus aan]
Sorry maar ik gruwel bij het lezen van "me" als het om bezit gaat.
Het valt mij altijd op in forums dat de jongere garde heel vaak moeite hebben met bezittelijke voornaamwoorden.
Graag in het vervolg "mijn" gebruiken als het over jouw(!) eigen bezit gaat.
[/belerende modus uit]

On-Topic, gisteren op de snelweg haal ik een Ford Kuga(2009) in die er ook een after-market set inhad waarbij ik kon zien dat hij zijn lampen in een lage stand had staan.
Deze auto had een enorme waas om zijn koplampen heen wat niet normaal was, de koplampen van deze auto is zodanig gestylt(what's in the name)cq opgerekt dat een dergelijke set een enorme verstrooing gaf.
Als bij onze auto blijkt dat bij inbouw een dergelijk lichtbeeld naar voren komt gaat alles er subiet weer uit en houden we het bij halogeen.
Nogmaals heb ik best geld over voor een dure set maar het mag niet tenkoste gaan van overige weggebruikers, dit in tegenstelling tot, met alle respect, het petjes volk.
V90 T6 Recharge Rdesign