vreemd vocht / startprobleem

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
sjefkes mom
1st Gear member

Hoi luitjes,
Heb een vreemd probleem met mijn lieve 440-je. ( die na 17 jaar nog steeds dienst doet). Als het heeft geregend start de auto heel erg moeilijk. Vreemd genoeg dus alleen na een regenbui. Als het wat vochtig weer is ( zoals nu met de komende herfst vrijwel geen probleem.

Ik heb inmiddels de bougieabels vervangen, de verdelerkap, bougies en de bobinekabel. Verde alles zo'n beetje ingespoten wat er maar in te spuiten valt. Maar toch na na een fikse regenbui.... niet starten maar pas na een paar minuten. Kan het zijn dat er wellicht iets achter het handschoenenkastje zit? Ik hoor dat dan meestal een tikkend geluid.

Kan daar vocht komen of is dat zo goed afgescchermd dat dit niet mogelijk is? Wat staat nog meer in verband met het starten en dus het regenbui probleem?

iemand nog creatieve ideeën wat het kan zijn?? Bedankt voor de technische hulp alvast.

gr maggie
Walter
Geartronic member
Contacteer:

kijk eens naar je zekeringkastje lv op de parafan, dicht die nog goed af?
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
SchoutenCC
5th Gear member

Heb je de ontsteking recent vervangen of is dat al even geleden? Het kan natuurlijk zijn dat er water op lekte, je het vervangen hebt maar niet de oorzaak aangepakt, en dat er nu weer water zit.
Verder idd de afdichting van de zekeringkast even controleren en goed schoonmaken daar rondom.
Daarbovenop even de afwateringstuitjes schoonmaken/ontstoppen (rubberen elleboogjes met een klepje), deze zitten in de driehoekige vakjes links en rechts bij je voorruit (links zit je zekeringkast, rechts je luchtinlaat van de verwarming)
Ook kun je zeker even het handschoenenvakje controleren: klep open, vakje leegmaken, vier schroeven in de hoeken losdraaien, en dan vakje voorzichtig naar je toe kantelen/trekken (hij zal rechtsachter bij een haakje wat klemmen maar daar kun je met moed en beleid gewoon langs schuiven). Verder alleen nog even het lampje loskoppelen en de veer losmaken. Dan heb je volledige inzage achter je dashboard en kun je zien of er ergens vocht is. Zo ja dan komt dat mogelijk door de luchtinlaat van je verwarming --> verstopping in de hoek daar.
Zit de bodembeschermplaat nog onder je motor? Dat scheelt ook wat vuil en vocht.
Tot slot kun je nog even kijken wanneer hij goed droog is om dan met de tuinslang een regenbui te simuleren en dan onder de kap te kijken iig waar het water is binnengekomen (en daarmee de oorzaak aanpakken).
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
ArjenM
3rd Gear member

Ik heb gehad dat de motor afsloeg als ik door een plas reed. Ben er deze week achter gekomen wat de oorzaak was. De oude multiriem stond te slap, waardoor er water tussen kwam en de dynamo niet meer goed werd aangedreven. Daardoor was er geen stroom en sloeg do motor af.
sjefkes mom
1st Gear member

Heren, allen bedankt alvast voor de tips. Ik ga dit weekend ( helaas als het droog is) even alles nalopen. Nog even een vraag het zekeringenkastje linksvoor op de parafan, is dat het kastje linksonder bij het stuur waar inderdaad alle zekeringen zitten of ben ik abuis?
Arjen, de motor blijft bij regenweer gewoon goed lopen, stottert en hapert niet dus ik denk niet dat het de dynamo is. Ik verwacht het eerder bij de ontsteking en de afwateringstuitjes en luchtinlaat verwarming. Deze laatste werkt alleen aan de linkerkant ben ik vandaag achter gekomen en er zitten ook veel blaadjes in de fan binnen, dus ik ga het daar maar eens zoeken.

ik hou jullie op de hoogte, dat kan nu gemakkelijk met al die regen die er nog aan zit te komen. :-)

gr maggie
SchoutenCC
5th Gear member

Maggie, hij bedoelt het driehoekige kastje onder het hoekpuntje van de motorkap bij de voorruit. Daar zijn ook de afwateringselleboogjes die ik noem trouwens.
Bij de eerdere modeljaren zitten daar ook zekeringen bij, later alleen relais (dus ook relaisdoos genoemd).
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
sjefkes mom
1st Gear member

Hoi,
In dat geval heb ik dat inderdaad gisteren losgedraaid, alleen relais geen zekeringen voor zover ik heb kunnen opmaken ( ruitewisser relais?? knipperlicht??). Heb het wel ff extra goed aangedraaid, verder inderdaad de afwateringstuitjes schoongemaakt ( zat wat rommel in maar niet de moeite waard) en voor de zekerheid de schroeven maar even nog niet in het handschoeoenkastje terug gezet. In de luchtinlaat onderin zat we wat water, dat verklaart waarschijnlijk mijn aangeslagen autoruiten.. Vervolgens nog even alles een keer ingespoten, ook de stekker van het vliegwielsensor ( daar zal vorige keer een probleemje). Vanmorgen prima gestart ondanks de regenbui ( niet te hard juichen). Hij moet sowieso een beurt hebben dus mochten er nog problemen zijn dat checken we de ontsteking nog wel.

In ieder geval bedankt voor de tips!!

Gr maggie
SchoutenCC
5th Gear member

Fijn te horen dat het goed is gegaan :)
Als er water in je luchtinlaat zit kan dat zowel van buiten (regenwater) als van binnen (condenswater òf koelvloeistof) komen. Als het van binnen is gekomen en het is koelvloeistof (dat kun je ruiken) dan is je kachelradiator lek (vrij veel werk om te vervangen...), als het condenswater is (van de airco) dan is je afwatering daarvan verstopt. Die afwatering zit zeg maar ter hoogte van je kachelbediening in de motorruimte, maar dan wat meer naar je voeten. Een of twee rubberen buisjes die naar buiten steken. Prik daar eens in met een schroevendraaier, bij mij zat er wat aangekoekt vuil die de afwatering had verstopt waardoor het condenswater de hele verdamperbak had gevuld en het door de luchtinlaat naar buiten stroomde :S
sjefkes mom
1st Gear member

Het water in de luchtinlaat is denk ik regenwater. Ik heb geen airco dus ook geen last van condnswater. De ronde dop bovenop sloot niet helemaal. Ik wacht morgen nog even af, hier in het zuiden is een fikse regenbui voorspelt voor vanavond dus ik laat me verrassen morgenvroeg.

Gr maggie
sjefkes mom
1st Gear member

Hoi,

Probleem blijft zich voordoen, ik heb het handschoenenkastje los gehaald en hoor daar heel goed tijdens het starten een continue "tikkend" geluid, alsof er iets "vonkt". kan dat de ontsteking zijn? Die tik hoor ik ook al ik meteen het contact aanzet. Soms start hij meteen maar na een regenbui duurt het dus even.

Waarschijnlijk toch een vochtprobleempje aldaar> kan er daar iets zitten wat vanuit de motorklep nat kan worden> het ziet er namelijk allemaal erg droog uit.
erik-hakkers
2nd Gear member

een relais mischien? gewoon effe checken en eventueel schoonmaken
volvo 480 forum
volvo 480 1.7 es 1987 kleurcode 305

volvo s70 2.5 10v 1998
SchoutenCC
5th Gear member

Daar zitten je brandstofpomprelais (wit) en je injectierelais (zwart). Als je een carburateurversie hebt zitten er daar ook twee, maar dan andere.

Dat tikkende is dus het relais idd, is juist goed dat die tikt (brandstofdruk opbouwen).

Verder is de enige weg van motorruimte naar je handschoenenvakje de luchtinlaat, een eventuele kabelgoot (gescheurd afschermrubber) of een roestgat. Alle opties zouden zichtbaar moeten zijn en ook zichtbaar vocht achterlaten.
sjefkes mom
1st Gear member

Ik dacht dat het relais van de brandstofpomp onder de achterbank zat, bij de pomp zelf. Dus niet...

Maar eh... waar kan ik de ontsteking vinden? ik verwacht namelijk dat daar dus het euvel zit en niet het vocht achter het handschoenen kastje, tenzij daar iets zit wat, als het vochtig wordt het start probleem veroorzaakt. dan komt het idd. via de luchtinlaat binnen.

Het gaat dit weekend weer regenen dus kan mijn lol weer op....

gr maggie
erik-hakkers
2nd Gear member

ontsteking? bougies? bougiekabels? verdelerkap en van verdelerkap naar ontsteking!

Je kan eerst de verdelerkap bekijken kan mischien ook vocht in zitten,
Dit zit allemaal onder de motorkap. wijst zich bijna vanzelf denk ik./
volvo 480 forum
volvo 480 1.7 es 1987 kleurcode 305

volvo s70 2.5 10v 1998
wpee
5th Gear member

Onstekingsunit in de motorruimte zit tegen schutbord aan bestuurderszijde (volg de dikke bougie kabels naar de verdeler en vandaaruit de dikke kabel naar de onstekingsunit/bobine).

Haal de kabel allemaal maar eens voorzichtig los en controleer op vuiligheid. De kabels had je al vervangen schrijf je maar beter een dubbele check hierop
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
SchoutenCC
5th Gear member

Wat wpee zegt is heel goed, controleer de verdelerkap nogmaals. De verdelerkap is dus het doosje waar de vijf (4 bougies + bobinekabel) kabels aan vastzitten. Stekkers eraf, losschroeven en kijken niet alleen op vuiligheid maar ook dat het helemaal droog is! Geen water (lekvocht) en geen olie (lekke keerring) mag er in zitten.
Binnen in de verdelerkap zit de rotor, deze (en de koperpuntjes in de verdelerkap) mag ook niet te veel afgesleten zijn, dan maakt hij geen goed contact. Slijtage zie je o.a. door koperstof in de verdelerkap.
Let trouwens op bij het loshalen dat je de kabels exact op de juiste plek terugzet, anders gaan de bougies in de verkeerde volgorde vonken en dan loopt hij helemaal verkeerd.
sjefkes mom
1st Gear member

De verdelenkap is er nig niet zo lang geleden op gezet, evenals de kabels maar ff checken kan geen kwaad. De roto zou nog kunnen maar het gaat er echt om als er een fikse regnbui is geweest dat hij dan moeilijk start. vanmorgn bij de vrieskou..... geen probleem. Aangezien de ontsteking mogelijk nat kan worden gaan we vanavond daar maar eens kijken. Het is mooi weer en manlief zit op de bank (!) dus heb ik alle tijd....

Gr maggie
wpee
5th Gear member

Ik zou haast zeggen, bij droog weer, laat het kunstmatig regenen met een slang water. Niet met een harde straal. Kijk of je kunt starten. Zoniet check dan onder de kap wat nat is. Druppels kunnen langs de motorkap naar binnen sijpelen en omlaag vallen.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
sjefkes mom
1st Gear member

Alle heren, dank voor de tips. Ik ga er mee aan de slag, gisteren is het er niet meer van gekomen maar wat je zegt Wim wilde ik ook inderdaad al doen. FF een kunstmatig regenbuitje simuleren...

Hou jullie op de hoogte maar mij gevoel zegt dat het idd ergens bij de bobine / ontstking moet zitten. Dat is de meest voor de hand liggende plaats ( gezien de motorkap) dat het dichts bij een rand zit waar water door kan sijpelen.

gr maggie
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”