Afgelopen vrijdag: de hele dag bezig geweest met de boot zullen we maar zeggen....
Het is warm, en onderweg terug naar huis rijden we direct de file in....
In de V70 (okt 2007) blijft het maar warm, de airco blaast warme lucht....
Het is niet koud te krijgen. Vanuit de auto de dealer gebeld en gelukkig kan ik direct wel even langs rijden. De computer geeft geen storing aan.
Dan komt de monteur de showroom inlopen, de druk in het systeem hoort 22 bar te zijn en is slechts 2 bar. Het systeem lekt ws. Dus nu heb ik na 30.000 km, 3.700 liter benzine verbruikt, een liter olie, een pet-fles water, en nu is ook nog de airco leeg.......
Zal mij benieuwen morgen, wat er nu weer is....
Overigens van de dealer wel een nagenoeg nieuwe XC 70 meegekregen met de 3.2 liter motor. Klinkt toch lekkerder dan die 2.5t van mij, alleen die vering ik vind het maar vaag, die hoge bakken......
Airconditioning kapot...(en het vervolg)
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3805
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
ik ga er vanuit dat de condensor nog
niet verot is,gezien de auto nog maar 1,5jaar oud is.
meer voor de hand liggend is steenslag
en hier zal geen garantie voor gelden vrees ik.
niet verot is,gezien de auto nog maar 1,5jaar oud is.
meer voor de hand liggend is steenslag
en hier zal geen garantie voor gelden vrees ik.
geen glans zonder wrijving
- Alchemist
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 16.10.2007 - 12:43
Vraag me af of dat juridisch wel zo is hoor! (ben geen jurist)
Voor zover ik weet, mag je van een product verwachten, dat het tenminste een redelijke termijn mee gaat, waarbij Brussel verplichte minimaal redelijke termijnen heeft vastgesteld.
Daarmee is het dus aan de fabrikant om een auto zo te maken, dat deze tegen gewoon gebruik kan. Steenslag van normale omvang = normaal = moet een auto tegen kunnen.
Als ze de klant willen factureren loont het wellicht de moeite om hier navraag bij een jurist naar te doen.
Evengoed knap knudde natuurlijk.....
Succes Ferretje!
Voor zover ik weet, mag je van een product verwachten, dat het tenminste een redelijke termijn mee gaat, waarbij Brussel verplichte minimaal redelijke termijnen heeft vastgesteld.
Daarmee is het dus aan de fabrikant om een auto zo te maken, dat deze tegen gewoon gebruik kan. Steenslag van normale omvang = normaal = moet een auto tegen kunnen.
Als ze de klant willen factureren loont het wellicht de moeite om hier navraag bij een jurist naar te doen.
Evengoed knap knudde natuurlijk.....
Succes Ferretje!
V70 2.5T Summum, Glacier Blue, name it got it
Steenslag garantie?
Bijvoorbeeld een steen op je voorruit en vervolgens een barst is nmm schade.
Dus een condensor lek door een steen is gewoon schade en dus verzekeringswerk.
Of is dit laatste ook te gemakkelijk gedacht?
Bijvoorbeeld een steen op je voorruit en vervolgens een barst is nmm schade.
Dus een condensor lek door een steen is gewoon schade en dus verzekeringswerk.
Of is dit laatste ook te gemakkelijk gedacht?

- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4326
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Ik ben dan weer wel jurist :oops: De Volvo-garantie bedraagt 2 jaar op fabricagefouten, elke oorzaak van buitenaf is uitgesloten. Als er sprake is van een ontwerpfout, waarbij zaken stuk gaan bij normaal gebruik door een slecht ontwerp, dan geldt de garantie ook m.i.
Wat "normaal" is is natuurlijk voor discussie vatbaar.
Wat "normaal" is is natuurlijk voor discussie vatbaar.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- C 30 T5
- 4th Gear member
- Berichten: 808
- Lid geworden op: 30.12.2006 - 23:41
Ik zou even duidelijk willen "zien" waar de condensor dan wel stuk mag zijn.
Aan de zijkanten of in een hoekje zijn de zwakke plekken , steenslag is meestal duidelijk te zien met een beschadiging, het moet immers zo hard gaan dat de alluminium niet meer bestand is tegen de druk van binnen uit.
Evt een foto plaatsen van je oude condensor.( je mag voor dat bedrag wel wat moeite doen
)
Aan de zijkanten of in een hoekje zijn de zwakke plekken , steenslag is meestal duidelijk te zien met een beschadiging, het moet immers zo hard gaan dat de alluminium niet meer bestand is tegen de druk van binnen uit.
Evt een foto plaatsen van je oude condensor.( je mag voor dat bedrag wel wat moeite doen

-
- 4th Gear member
- Berichten: 688
- Lid geworden op: 17.07.2007 - 19:58
Wat denk je, op 1 oktober 2009 liep mijn garantie af, op 2 oktober rook onder de motorkap.
Aircopomp vastgelopen. De motor trok de snaar over de poelie vandaar de rook.
Ook spontaan een afdekplaatje van de koplampsproeier verloren.....
Ik weet het niet maar ik vind de kwaliteit niet je dat.
Aan de dealer ligt het niet, werkelijk super......
Aircopomp vastgelopen. De motor trok de snaar over de poelie vandaar de rook.
Ook spontaan een afdekplaatje van de koplampsproeier verloren.....
Ik weet het niet maar ik vind de kwaliteit niet je dat.
Aan de dealer ligt het niet, werkelijk super......
Volvo Amazon Estate 1968, Tesla Model X, Citroen 2CVSpecial Grijs (1984)
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Het is heel vervelend, maar soms heb je "het" gewoon niet met een auto. Hoewel ik zelf ook het idee heb dat mijn classic beter in elkaar zat dan m'n huidige V70 hoop ik toch dat die tendens zich niet heeft voortgezet in de nieuwere modellen van Volvo...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- tvc15
- 3rd Gear member
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 20.10.2007 - 20:43
- Locatie: Twente
Ferretje, je compressorschade lijkt me het gevolg van je eerdere condensor-lekkage. je compressor wordt gesmeerd met zg. PAG-olie, deze olie wordt van fabriekswege aan het koelmiddel toegevoegd. Als je systeem leegloopt en je compressor schakelt niet snel genoeg af, dan loopt deze droog en kan ernstig beschadigd raken. In jouw geval lijkt het me aannemelijk dat dit gebeurd is. Wil de dealer de schade vergoeden?
-
- 4th Gear member
- Berichten: 688
- Lid geworden op: 17.07.2007 - 19:58
Oh Sorry, over de garantie geen enkel probleem. Het wordt zonder meer door Volvo-Nederland vergoed zo is mij verteld. Zou wat zijn, een dag uit de garantie en dan geen coulance? Nee, Volvo heeft het op zich keurig opgelost, daar hoor je mij niet over klagen.
Alleen, ik heb met deze Volvo al bijna net zo veel ongemakken gehad als met mijn vorige auto en dat was een Renault Espace.....
Alleen, ik heb met deze Volvo al bijna net zo veel ongemakken gehad als met mijn vorige auto en dat was een Renault Espace.....
Volvo Amazon Estate 1968, Tesla Model X, Citroen 2CVSpecial Grijs (1984)
- Wiebe
- 5th Gear member
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
De kwaliteit van het hele airco verhaal zijn de laatste tijd zeer slecht vind ik zelf. Laatst een Fiat Stilo (1.5jaar oud) met een lekke condensor... Niet door een inslag ofzo maar gewoon verrot. Terwijl hele oude auto's met airco het nog gewoon top doen! En je betaald tegenwoordig ook nog een bak geld voor een nieuwe auto.
Kwaliteit is lastig te vinden tegenwoordig :-k
Kwaliteit is lastig te vinden tegenwoordig :-k
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...