Recent heb ik het standaard papieren luchtfilter in mijn XC90 D5 gewisseld met een K&N vervangings-luchtfilter. Toen ik de filterbehuizing losmaakte en het papieren filter wegnam, lag er onderin een stuk schuimrubber op een paar puntjes vastgeplakt en met een hoop troep erin/eronder. Dit leek me niet helemaal de bedoeling; heb het stuk daarom verwijderd.
Is iemand hiermee bekend en zo ja, wat heeft dit schuimrubber voor een doel / functie? In mijn ogen vermindert het alleen maar het volume van de behuizing en er blijft veel troep onder zitten die je anders eenvoudig met een stofzuiger kunt weghalen.
Wat me wel is opgevallen is het enorme fluitende "aanzuiggeluid" van het filter bij optrekken; dit was voorheen niet hoorbaar en bij mijn vorige V70 ook niet in die mate.
Van vermogenstoename o.i.d. heb ik nog niets kunnen merken; hoop dat ik er bij het caravantrekken wél voordeel van heb.
mvg
Bas
Schuimrubber in luchtfilter XC90
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Het schuimrubber vermindert de aanzuig-geluiden. Dat heb je met een "limousine".
Een K&N-filter is wel leuk maar totaal doelloos als je de motor niet aanpakt. Dat type filter heeft een mindere weerstand en zal dus iets minder moeilijk lucht aanzuigen maar verder doet het niets.
Ik heb ooit nog eens zo'n filter gekocht en een jaar gebruikt: geen vermogenstoename (turbo diesel) en geen verandering van brandstofverbruik. Daarnaast moest dat filter er 2 maal per jaar uit en ben je een uur met speciale olie aan het knoeien om de boel weer schoon te krijgen.
Voor mij niet meer dus.
Een K&N-filter is wel leuk maar totaal doelloos als je de motor niet aanpakt. Dat type filter heeft een mindere weerstand en zal dus iets minder moeilijk lucht aanzuigen maar verder doet het niets.
Ik heb ooit nog eens zo'n filter gekocht en een jaar gebruikt: geen vermogenstoename (turbo diesel) en geen verandering van brandstofverbruik. Daarnaast moest dat filter er 2 maal per jaar uit en ben je een uur met speciale olie aan het knoeien om de boel weer schoon te krijgen.
Voor mij niet meer dus.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]