Ik sta op het punt om een XC60 te bestellen. Ik wil eigenlijk de D5 met Geartronic, maar ik lees zoveel verhalen over de geartronic die niet al te positief zijn. De bak schijnt erg traag te reageren. Met name op hellingen zou je beter met de hand kunnen schakelen ( en dan nog wordt er geklaagd dat ie te traag reageert).
Heeft iemand hier ervaringen mee? Is dit probleem opgelost met de nieuwe D5?
Geartronic
-
- 2nd Gear member
Volvo V60 T6 recharge Fusion Red 340 pk/590Nm ( de 2e)
Volvo V60 T6 recharge Fusion Red 340 pk/590 Nm
Peugeot 107 2009 Jaune Citrus 68 pk/98 Nm
Volvo V90 T4 Business Sport Bursting Blue 190 pk/300 Nm
Volvo V70 T5 Nordic+ Ice White 245 pk/350 Nm
Volvo XC60 D5 GT AWD
Volvo V70 D5
Volvo S60 D5
Volvo XC60 D5 GT AWD
Volvo V70 D5
Volvo S60 D5
- Rick H
- 3rd Gear member
Ik heb juist begrepen dat de geartronic op de xc60 flink is verbeterd! iemand die dat kan bevestigen
MY07 Volvo S80 4.4 V8 AWD Geartronic
Black Sapphire metallic - Summum - Off Black Leder - 18” Zubra - Premium sound - RTI -
Keyless drive - PDC V+A - BLIS - Adaptieve Bi-Xenon - etc...
MY06 Volvo S60 2.0T Aut.
Sports-Edition - Silver - Off Black Leder - Bodykit - 18” Eudora (zomer) - 17” Otrera (winter) - HU850 Premium sound - RTI - PDC - etc...
Black Sapphire metallic - Summum - Off Black Leder - 18” Zubra - Premium sound - RTI -
Keyless drive - PDC V+A - BLIS - Adaptieve Bi-Xenon - etc...
MY06 Volvo S60 2.0T Aut.
Sports-Edition - Silver - Off Black Leder - Bodykit - 18” Eudora (zomer) - 17” Otrera (winter) - HU850 Premium sound - RTI - PDC - etc...
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
de geartronic nu is niet meer te vergelijken. Hangt denk ik ook van je rijstijl af. ik heb er nooit problemen mee gehad met een rustig tot normale rijstijl
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- spooky202
- 3rd Gear member
Ik heb een tijdje terug met een XC60 T6 met Geartronic gereden. Ik heb zelf een Powershift en was erg benieuwd hoe de Geartronic zou zijn. Ik moet zeggen dat ik zeer aangenaam verrast was. De automaat schakelt snel en soepel.
Ik weet niet hoe ie zich zal houden in de bergen, maar ik denk dat dat zeker goed zal gaan, zeker met een D5.
Ik weet niet hoe ie zich zal houden in de bergen, maar ik denk dat dat zeker goed zal gaan, zeker met een D5.
Casper
MY23 V90 T8 Ultimate Dark
MY24 EX30 Ultra
MY21 V90 T8 R-Design - MY21 XC40 T4 Recharge R-Design Expression - MY95 850 2.5 20v Estate - MY09 V50 2.0D Powershift Edition II - MY01 V70 2.4T - MY99 V70 R AWD - MY09 V70 2.4D R-Design - MY18 V90 T4 "Ocean Race Edition" - MY07 V70 D5 Edition Sport - MY13 V70 D5 R-Design
MY23 V90 T8 Ultimate Dark
MY24 EX30 Ultra
MY21 V90 T8 R-Design - MY21 XC40 T4 Recharge R-Design Expression - MY95 850 2.5 20v Estate - MY09 V50 2.0D Powershift Edition II - MY01 V70 2.4T - MY99 V70 R AWD - MY09 V70 2.4D R-Design - MY18 V90 T4 "Ocean Race Edition" - MY07 V70 D5 Edition Sport - MY13 V70 D5 R-Design
- casper
- 5th Gear member
Dat is enorm verbeterd met de nieuwe D5.(spreek uit ervaring met onze D5 MY2010).elvis21 schreef:Ik sta op het punt om een XC60 te bestellen. Ik wil eigenlijk de D5 met Geartronic, maar ik lees zoveel verhalen over de geartronic die niet al te positief zijn. De bak schijnt erg traag te reageren. Met name op hellingen zou je beter met de hand kunnen schakelen ( en dan nog wordt er geklaagd dat ie te traag reageert).
Heeft iemand hier ervaringen mee? Is dit probleem opgelost met de nieuwe D5?
- BartS
- 4th Gear member
Als je jezelf aanleert dat je wat meer gas geeft dan je gewend bent bij een handbak, dan is er goed met de Geartronic te leven.
Volvo V70 T5 Geartronic full options (2000)
XC70 D5 Geartronic Momentum (2005)
V70 2.5T Geartronic Momentum, Winter Line, Mobility Line, Security Line, Active Driving Line, Four-C, Canicula velgen, Rica-update (2007, MY 2008)
XC70 2.5T Geartronic Summum, o.a. Mobility Line (MY 2005)
V50 2.0 Edition I, Mobility Line (MY 2009)
V60 T4F Powershift Kinetic, o.a. Business Pack Pro, schuif-/kanteldak, stoelverwarming (MY 2012)
XC70 D5 Geartronic Momentum (2005)
V70 2.5T Geartronic Momentum, Winter Line, Mobility Line, Security Line, Active Driving Line, Four-C, Canicula velgen, Rica-update (2007, MY 2008)
XC70 2.5T Geartronic Summum, o.a. Mobility Line (MY 2005)
V50 2.0 Edition I, Mobility Line (MY 2009)
V60 T4F Powershift Kinetic, o.a. Business Pack Pro, schuif-/kanteldak, stoelverwarming (MY 2012)
- jds
- 4th Gear member
Ik was gisteren op het presalon van Brussel en heb zowel de geartronic op de XC60 alsook de S-tronic op de Audi A5 sportback gereden. Ik vond de geartronic jaren geleden al niets en zou deze nog steeds niet kopen. De S-tronic of Multitronic van Audi schakelt veel sneller en zuiverder. Indien je natuurlijk een rustige rijder bent, speelt dit geen rol, maar voor de iets of wat sportievere rijder is dit helemaal niets.
Johan DS
Johan DS
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Dat is informatie waar je niets aan hebt als je een XC60 wilt bestellen.jds schreef:Ik was gisteren op het presalon van Brussel en heb zowel de geartronic op de XC60 alsook de S-tronic op de Audi A5 sportback gereden. Ik vond de geartronic jaren geleden al niets en zou deze nog steeds niet kopen. De S-tronic of Multitronic van Audi schakelt veel sneller en zuiverder. Indien je natuurlijk een rustige rijder bent, speelt dit geen rol, maar voor de iets of wat sportievere rijder is dit helemaal niets.
Johan DS
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Ik kan alleen maar lovend zijn over de Geartronic.
Het ding schakelt bijna onmerkbaar (in vergelijking met de oudere gewone automaten).
En als je per se zelf wilt schakelen (zoals in de bergen) is het een fluitje van een cent: het schakelen verloopt snel genoeg.
Alleen jongeren die veel lawaai en wilde toerentallen willen horen tijdens het schakelen zijn aan het verkeerde adres: de Geartronic werkt bijna geruisloos en zonder nodeloze toerentalverhogingen. Dat geeft gewoon een andere beleving dan zelf wild aan een schakelpook trekken.
Schakelpooktrekkers denken altijd sneller te zijn omdat ze zoveel bewegingen moeten maken, maar ze komen mij bij een stoplichtsprintje nooit voorbij...
Het ding schakelt bijna onmerkbaar (in vergelijking met de oudere gewone automaten).
En als je per se zelf wilt schakelen (zoals in de bergen) is het een fluitje van een cent: het schakelen verloopt snel genoeg.
Alleen jongeren die veel lawaai en wilde toerentallen willen horen tijdens het schakelen zijn aan het verkeerde adres: de Geartronic werkt bijna geruisloos en zonder nodeloze toerentalverhogingen. Dat geeft gewoon een andere beleving dan zelf wild aan een schakelpook trekken.
Schakelpooktrekkers denken altijd sneller te zijn omdat ze zoveel bewegingen moeten maken, maar ze komen mij bij een stoplichtsprintje nooit voorbij...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- jds
- 4th Gear member
Wat wil je dan weten? ( Ik heb trouwens een verslag geschreven onder Eindelijk gereden: XC60 D5 (205pk) AWD)Ben schreef:Dat is informatie waar je niets aan hebt als je een XC60 wilt bestellen.jds schreef:Ik was gisteren op het presalon van Brussel en heb zowel de geartronic op de XC60 alsook de S-tronic op de Audi A5 sportback gereden. Ik vond de geartronic jaren geleden al niets en zou deze nog steeds niet kopen. De S-tronic of Multitronic van Audi schakelt veel sneller en zuiverder. Indien je natuurlijk een rustige rijder bent, speelt dit geen rol, maar voor de iets of wat sportievere rijder is dit helemaal niets.
Johan DS
Het schakelen verloopt gewoon niet snel genoeg en zuiver genoeg naar mijn zin, je voelt de overgangen gewoon veel te veel en bij het accelereren schakelt de geartonic veel te traag in lagere versnelling. Dit verloopt bij de automatische versnellingsbak van Audi gewoon vlekkelozer. Dit was vroeger zo en is nog steeds zo.
En ik ben inderdaad geen voorstander van een automaat.
Johan DS
- Nuggie
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Ik ben dus iemand die er over denkt een XC60 te bestellen en dan is dit dus wél waardevolle informatie! Want ik denk dat iedereen die een XC60 overweegt ook een Audi Q5 zal overwegen!Ben schreef: Dat is informatie waar je niets aan hebt als je een XC60 wilt bestellen.
Tja, tenzij je natuurlijk zo'n Volvo fan bent dat je niet verder kijkt, maar dan heb je geen enkele vergelijkende informatie nodig.....
- sanco
- 5th Gear member
@ Elvis 21 en Nuggie,
ik heb recent met de XC60 2.4D MT gereden, en gisteren de 2.4D GT (in een V70 weliswaar) aan de tand gevoeld. Ik ben er zelf nog niet uit. Enerzijds schakelt de bak zijdezacht en is ten opzichte van de vorige versie gevoelsmatig wel wat direkter geworden waardoor je nog redelijk vlot van je plek komt zonder erg veel gas te hoeven geven. (de 185pk D5 GT in zowel een XC60 als in een V70 waren het wat dat betreft niet voor mij), maar op zich vond ik de handbak versie ook erg fijn rijden. Het blok heeft lekker veel koppel en de bak laat zich prettig schakelen en koppelen. Als ik vanwege de dagelijkse file dan ook niet zo ziek was van het vele optrekken - stoppen hoefde ik geheel niet in twijfel te staan en ging ik voor de handbak.
Het verbuik van de MT was tijdens een dag testen op basis van werkelijke liters 1 op 14. En dat vind ik een prima score voor zo'n auto! Qua prestaties zijn zowel de handbak als de GT voor mij ruim voldoende. Je kunt vlot meekomen. Anderzijds: het rijdt wel heerlijk ontspannen met die GT en als je wilt kun je immers altijd nog het roer in eigen hand nemen door de zaak even handmatig over te nemen!
Succes met de keuze en wat dat betreft is er maar 1 goed advies mogelijk: probeer ze beide zelf!
ik heb recent met de XC60 2.4D MT gereden, en gisteren de 2.4D GT (in een V70 weliswaar) aan de tand gevoeld. Ik ben er zelf nog niet uit. Enerzijds schakelt de bak zijdezacht en is ten opzichte van de vorige versie gevoelsmatig wel wat direkter geworden waardoor je nog redelijk vlot van je plek komt zonder erg veel gas te hoeven geven. (de 185pk D5 GT in zowel een XC60 als in een V70 waren het wat dat betreft niet voor mij), maar op zich vond ik de handbak versie ook erg fijn rijden. Het blok heeft lekker veel koppel en de bak laat zich prettig schakelen en koppelen. Als ik vanwege de dagelijkse file dan ook niet zo ziek was van het vele optrekken - stoppen hoefde ik geheel niet in twijfel te staan en ging ik voor de handbak.
Het verbuik van de MT was tijdens een dag testen op basis van werkelijke liters 1 op 14. En dat vind ik een prima score voor zo'n auto! Qua prestaties zijn zowel de handbak als de GT voor mij ruim voldoende. Je kunt vlot meekomen. Anderzijds: het rijdt wel heerlijk ontspannen met die GT en als je wilt kun je immers altijd nog het roer in eigen hand nemen door de zaak even handmatig over te nemen!
Succes met de keuze en wat dat betreft is er maar 1 goed advies mogelijk: probeer ze beide zelf!
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
- casper
- 5th Gear member
Dat is jouw mening, jij hebt de wagen slechts getest. Wij daarentegen bezitten die wagen en na 8000 km vinden wij het tegendeel van wat jij hier schrijft. Onze D5 MY2010 is veel beter dan de MY2009. De Q5 van iemand uit de vriendenkring doet alles behalve beter.jds schreef: Het schakelen verloopt gewoon niet snel genoeg en zuiver genoeg naar mijn zin, je voelt de overgangen gewoon veel te veel en bij het accelereren schakelt de geartonic veel te traag in lagere versnelling. Dit verloopt bij de automatische versnellingsbak van Audi gewoon vlekkelozer. Dit was vroeger zo en is nog steeds zo.
En ik ben inderdaad geen voorstander van een automaat.
Johan DS
- Paul
- Geartronic member
Geartronic is top met de nieuwe D5, maar goed IK heb ook niet in die Audi gereden...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- skerkmeester
- 2nd Gear member
Ik heb zelf de D5 een anderhalve week en moet zeggen dan de bak echt prima schakeld. Als je in de buurt woond mag je het zelfs een keer proberen! 
Elke automaat schakeld anders en een Audi q5 is zeker een andere 'drive'. Als je even je Volvo bril af doet dan is het ook zeker een heel goed alternatief. Voor mij viel de interne ruimte erg tegen en vond de XC60 ook net iets meer 'beschaaft' dan de Audi. Ik heb ook gereden met de q5 diesel automaat (3.0 liter diesel) en dat rijd geweldig. Automaat is iets strakker. Alleen het totaal plaatje van de xc60 vond ik gewoon beter en dan doet de automaat echt niet in een negatief kader mee.
Succes met de keuze! Is een lastige, weet ik uit ervaring!

Elke automaat schakeld anders en een Audi q5 is zeker een andere 'drive'. Als je even je Volvo bril af doet dan is het ook zeker een heel goed alternatief. Voor mij viel de interne ruimte erg tegen en vond de XC60 ook net iets meer 'beschaaft' dan de Audi. Ik heb ook gereden met de q5 diesel automaat (3.0 liter diesel) en dat rijd geweldig. Automaat is iets strakker. Alleen het totaal plaatje van de xc60 vond ik gewoon beter en dan doet de automaat echt niet in een negatief kader mee.
Succes met de keuze! Is een lastige, weet ik uit ervaring!

XC60 Summum MY10 - D5 205pk - GT AWD
- diesel01
- Geartronic member
Het is toch grappig dat de Volvorijder wel naar andere merken kijkt, ik zelf ook bijv Audi, de A6 avant is een hele mooie auto zoniet de mooiste avant.
Maar toch blijven we Volvo trouw, en voelt het niet goed, ik spreek nu voor mezelf, om over te stappen naar bijv audi of BMW. Terwijl ook deze merken hele goeie auto's in elkaar schroeven.
Iemand een verklaring?
Maar toch blijven we Volvo trouw, en voelt het niet goed, ik spreek nu voor mezelf, om over te stappen naar bijv audi of BMW. Terwijl ook deze merken hele goeie auto's in elkaar schroeven.
Iemand een verklaring?
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 4th Gear member
Audi technisch erg geperfectioneerd maar afstandelijk en heel veel kale auto aanbiedingen tegen sky-high prijzen.
BMW technisch ook dik in orde maar het imago van een 'patsauto' nog niet kwijt al doet de zakelijke 1 serie het voortreffelijk.
De gemiddelde Volvo rijder heeft al gauw een band met zijn auto denk ik en in mijn beleving niet met de twee bovenstaande ( is niet eerlijk want ik rij mijn ganse leven al Volvo op een uitstapje naar SAAB en Lancia na dan)
BMW technisch ook dik in orde maar het imago van een 'patsauto' nog niet kwijt al doet de zakelijke 1 serie het voortreffelijk.
De gemiddelde Volvo rijder heeft al gauw een band met zijn auto denk ik en in mijn beleving niet met de twee bovenstaande ( is niet eerlijk want ik rij mijn ganse leven al Volvo op een uitstapje naar SAAB en Lancia na dan)
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
-
- 8th Gear member
Automaten van Zweedse en Franse auto's zijn nooit zo goed geweest, in vergelijk met de Duitse en Amerikaanse.
Ik vind de BMW automaat de beste, zijdezacht schakelen en alert. 0-100 sprint geeft een verlies van ong. 0.1 sec. t.o.v. een handbak. Bij andere merken loopt dat al snel op tot 1 a 2 sec.!
Maar goed, pas je bij het Volvo imago, kom je er nooit meer vanaf. Dan neem je de (kleine) ongemakken op de koop toe.
Ik vind de BMW automaat de beste, zijdezacht schakelen en alert. 0-100 sprint geeft een verlies van ong. 0.1 sec. t.o.v. een handbak. Bij andere merken loopt dat al snel op tot 1 a 2 sec.!
Maar goed, pas je bij het Volvo imago, kom je er nooit meer vanaf. Dan neem je de (kleine) ongemakken op de koop toe.

Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- jds
- 4th Gear member
In veel discussies wensen Volvo rijders toch blijkbaar eigenschappen van andere merken (vb stuurgevoel etc)in een Volvo product geincorporreerd te zien. Alsof Volvo geen eigen identiteit heeft, maar een compromis is tussen allerlei merken. Audi is inderdaad een topproduct, geluidsisolatie, kwaliteit van materialen is beter dan bij Volvo, stuur is zeer licht en ophanging toch proactiever dan bij Volvo. De ergonomie vind ik dan beter bij Volvo, minder druk eenvoudig en overzichtelijker. BMW is dan weer blijkbaar gekend voor zijn stuurgevoel en ophanging, de geluidsisolatie vind ik dan weer minder, maar bij een mooi klinkende motor is dit blijkbaar niet nodig. Mercedes is dan weer het toppunt van comfort. Lexus combineert ook veel eigenschappen van veel merken en probeert deze te perfectioneren, daar waar Volvo om prijstechnische redenen waarschijnlijk er juist onder blijft.diesel01 schreef:Het is toch grappig dat de Volvorijder wel naar andere merken kijkt, ik zelf ook bijv Audi, de A6 avant is een hele mooie auto zoniet de mooiste avant.
Iemand een verklaring?
-
- 2nd Gear member
De Audi Q5 is zeker in beeld geweest. Alleen jammer dat er zo'n gat zit tussen de 2.0TDI van Audi en de 3.0 TDI. Daarom is de keuze op de XC60 gevallen en ook omdat ik al jaren bijoznder tevreden bem met de Volvo's die ik tot nu toe heb gehad ( S60 D5 en V70 D5).
Ik heb nu de D5 met GT besteld
Ik heb nu de D5 met GT besteld
Volvo V60 T6 recharge Fusion Red 340 pk/590Nm ( de 2e)
Volvo XC60 D5 GT AWD
Volvo V70 D5
Volvo S60 D5
Volvo XC60 D5 GT AWD