Zoals de titel al zegt;
Wie heeft er al de moeite genomen om zijn/haar gechipte Volvo te testen en de gemeten cijfers te plaatsen.
Ik doel dan op de bekende 0 - 100, tussensprints vanaf 60 tot ??? en verschillende versnellingen
Ik heb zelf de S60 D5 (2001) laten chippen naar 194 PK met een koppel van 420NM
Dat levert het volgende op:
0-100 8,0 sec
60-80 (in 3) 2,3 sec
60-100 (idem) 4,3 sec
60-120 (in 3,4) 6,5 sec
60-140 (idem) 10,5 sec
80-100 (in 4) 3,1 sec
80-120 (idem) 5,9 sec
80-120 (in 3) 4,2 sec
80-140 (in 4) 9,0 sec
80-140 (in 3,4) 8,2 sec
Top 226 km/u (op de GPS 215 km/u)
WIE VOLGT?
Cijfers..... Chippen D5
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 03.04.2009 - 21:05
- Locatie: N-W Veluwe
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Zijn die tijden met vliegende start gemaakt, of stopwatch in en gelijk gas op de bodem? Welke chip zit erin?
Ik heb zelf een enorme tabel van acceleratietijden opgebouwd in de loop van de jaren, van zowel mijn eigen auto's alwel ook van anderen. Ik klok overigens andere tijden dan jij, meestal vanaf 100 en dan klokken bij 140, 160, 180 en 200. Dat geeft een iets betrouwbaarder beeld van de werkelijke acceleratie van een auto. In de lagere versnellingen speelt de schakelsnelheid en het bereik van een versnelling een grote rol. Mijn S60 (die ik niet meer heb) met Fasttech chip (200 pk):
80-120 (in 4): 4,8 sec
100-140: 5,5 sec
100-160: 9,3sec
100-180: 15,3 sec
100-200: 22,9 sec
Allemaal met vliegende start. Wat wel opvalt is het enorme verschil in 80-120 in de 4e versnelling. In de 3e was het bij mij ook iets van 4,5 seconden, dus geen groot verschil.
Ik heb zelf een enorme tabel van acceleratietijden opgebouwd in de loop van de jaren, van zowel mijn eigen auto's alwel ook van anderen. Ik klok overigens andere tijden dan jij, meestal vanaf 100 en dan klokken bij 140, 160, 180 en 200. Dat geeft een iets betrouwbaarder beeld van de werkelijke acceleratie van een auto. In de lagere versnellingen speelt de schakelsnelheid en het bereik van een versnelling een grote rol. Mijn S60 (die ik niet meer heb) met Fasttech chip (200 pk):
80-120 (in 4): 4,8 sec
100-140: 5,5 sec
100-160: 9,3sec
100-180: 15,3 sec
100-200: 22,9 sec
Allemaal met vliegende start. Wat wel opvalt is het enorme verschil in 80-120 in de 4e versnelling. In de 3e was het bij mij ook iets van 4,5 seconden, dus geen groot verschil.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 03.04.2009 - 21:05
- Locatie: N-W Veluwe
Alles gemaakt door op de betreffende snelheid te gaan rijden en dan het gas in. Scheelt dus iets in reactietijd.
Vanaf 0 nooit vanuit absolute stilstand. Stapvoets rijden (in 1 koppeling los) en gaan.
Wat me wel opvalt is dat ik dezelfde metingen eerder heb gedaan en ik andere tijden had (scheelt soms meer dan 1 seconde)
Ga dus na de vakantie maar eens een avondje rustig testen en tijdens de vakantie misschien in Duitsland eens klokken (vind de vrouw niet leuk, maar misschien toch stiekem als ze slaapt...)
Want in Nederland blijft klokken gevaarlijker dan russisch roulette met alle kogels in the gun.
Vanaf 0 nooit vanuit absolute stilstand. Stapvoets rijden (in 1 koppeling los) en gaan.
Wat me wel opvalt is dat ik dezelfde metingen eerder heb gedaan en ik andere tijden had (scheelt soms meer dan 1 seconde)
Ga dus na de vakantie maar eens een avondje rustig testen en tijdens de vakantie misschien in Duitsland eens klokken (vind de vrouw niet leuk, maar misschien toch stiekem als ze slaapt...)
Want in Nederland blijft klokken gevaarlijker dan russisch roulette met alle kogels in the gun.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 29.10.2008 - 21:31
- Locatie: Breda
handmatig klokken is net zoiets als met je voetstappen de lengte van je kamer meten.....niet bijster nauwkeurig dus. Topsnelheid kan natuurlijk wel.
2007 Audi A6 Avant 2.7 TDI MT
2008 XC70 D5 met fijne chip
2002 V70 XC 2.4T GT
2008 XC70 D5 met fijne chip
2002 V70 XC 2.4T GT
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Hoezo onnauwkeurig? Je kunt toch exact afdrukken met de stopwatch? Enige afwijking die erin zit is van de teller. En dan nog, je zit er hoogstens een paar tienden vanaf. Net zoveel als tegenwind of een trage reactie met schakelen zou geven. In mijn ogen is dit nauwkeurig genoeg voor een vergelijk.
En waarom kan de topsnelhied wel? Dat is in mijn ogen veel onnauwkeuriger. Als je van 80-120 gaat heb je zowel bij de 80 als 120 een tellerafwijking, dus het verschil wordt erg klein. Bij de top heb je de tellerafwijking als absoluut getal en dat kan zomaar 20 km/h schelen!
Overigens zijn mijn tijden in echte km's gemeten.
En waarom kan de topsnelhied wel? Dat is in mijn ogen veel onnauwkeuriger. Als je van 80-120 gaat heb je zowel bij de 80 als 120 een tellerafwijking, dus het verschil wordt erg klein. Bij de top heb je de tellerafwijking als absoluut getal en dat kan zomaar 20 km/h schelen!
Overigens zijn mijn tijden in echte km's gemeten.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 03.04.2009 - 21:05
- Locatie: N-W Veluwe
Toch maar even tussendoor een meting gedaan
100 naar 120 3.0 sec
100 naar 140 6,0 sec
100 naar 160 11,1 sec
100 naar 180 16,8 sec
100 naar 200 22,6 sec
Zal nog eens een paar keer dezelfde meting gaan doen want er lijkt wel verschil te zijn met de ene of de andere keer. Auto lijkt gewoon soms sneller.
Maar geen verkeerde score dacht ik zo. In vergelijking met Edraket lijkt mijn chippie met name de trekkracht bovenin beter te maken. Onderin toeren is de mijne toch wat langzamer....
100 naar 120 3.0 sec
100 naar 140 6,0 sec
100 naar 160 11,1 sec
100 naar 180 16,8 sec
100 naar 200 22,6 sec
Zal nog eens een paar keer dezelfde meting gaan doen want er lijkt wel verschil te zijn met de ene of de andere keer. Auto lijkt gewoon soms sneller.
Maar geen verkeerde score dacht ik zo. In vergelijking met Edraket lijkt mijn chippie met name de trekkracht bovenin beter te maken. Onderin toeren is de mijne toch wat langzamer....
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27189
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
In welke versnellingen heb je dit geprobeerd?
Alles in de 5e of ook nog in 4?
Alles in de 5e of ook nog in 4?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
200 in ijn 4 e ga je niet halen. Bij mij is het 4 en 5 vanaf 100.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 03.04.2009 - 21:05
- Locatie: N-W Veluwe
Bij mij ook 4 tot 145 en dan naar de 5. Dat verklaart waarschijnlijk ook het verschil tussen 140 en 180 met EdRaket. Misschien dat hij anders of op een ander moment schakelt Want naar de 200 zijn we even snel.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Bij hoge snelheden speelt tegen of mee wind ook een grote rol. Kan zomaar een paar seconden schelen. Ik doe deze metinmgen altijd twee kanten op bij redelijk windstil weer, en pak dan het gemiddelde.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95