Temperatuurmeter volvo 440

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Gittan123
1st Gear member

Hallo,

ik weet dat er al veel over geschreven is, en dat het een 440 probleem is. Maar mijn temperatuurmeter gaat nooit boven ongeveer 1/3 van de schaal. Ik heb de thermostaat al vervangen, ook de kvs stof is vervangen.
Ik las op het forum dat er een trucje voor is om de temp. meter te controleren: het contactje tegen het blok houden. Dit werkte prima, hij klimt gewoon tot in het rode. Alleen als de motor aan is komt hij niet boven 1/3. Ook vind ik de kvs zelf erg koud blijven. En dat terwijl er net een nieuwe thermostaat op zit.

Heeft er iemand een verklaring voor dit geheel? Misschien temp. sensor?

Groet, Gittan
wpee
5th Gear member

1) loopt motor goed?
2) als binnenverwarming vol open staat, is het dan heel heet?
3) Koelvloeistof temperatuur met echt warm zijn, die kun je voelen aan de dikke slang die boven het koppelingshuis uit de motor komt (bij thermostaat) naar de radiateur. Deze moet met doorgewermde motor echt warm zijn, kun je niet vasthouden 90 graden zoiets. Je moet er zeker van zijn dat je blok GOED ontlucht is en de thermostaat GOED in het blok sit (gaatje boven)> ontluchten kun je nog wel eens meehelpen door met lopende motor deze slang flink in te knijpen, dit doe je met dop van expasietank eraf, anders gaat het niet lukken.

Je zegt datd KVS niet warm is, na bovenstaande test wel? Er mag geen lucht in deze dikke slang zitten anders klopt kvs circulatie niet.

Als alle 3 antwoorden "ja" zijn dan licht het aan je meter of aan de voeler denk ik. Een andere voeler erin draaien gaat heel gemakkelijk (in blok). Meterje zelf lijkt goed te werken met de test die je deed, alleen zegt niet alles.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Ramon&Ramon
7th Gear member

geeft je benzine meter wel goed aan,meestal zit het in het printplaatje achter de metertjes,het komt inderdaad veel voor,het beste kun je meten in het koelvloeistofpotje met een thermometer,tussen de 80 en 90 graden is hij goed...
Gittan123
1st Gear member

De motor loopt goed, binnenverwarming wordt heel snel warm zelfs, en ook de bovenste slang wordt heet, kan hem niet lang vasthouden. Maar de kvs in het expansietankje wordt niet echt warm vind ik.
Ik weet alleen neit 100% zeker of de thermostaat er goed inzit, zat volgens mij geen gaatje in, in de oude wel. Het systeem heb ik wel goed ontlucht, tijdje laten borrelen met expansievat open.

Zal eens proberen een nieuwe voeler erin te draaien.
Mijn benzinemeter werkt ook neit heel goed meer, duurt erg lang voordat hij iets aangeeft, maar hij is nog wel vrij nauwkeurig.
Volvo 440, BJ 1994 (phase 2)
Opties: weinig
222500 km
(Verkocht)

Volvo 440, BJ 1995.
Opties: airco, elek. ramen, half lederen bekleding etc.
172000 km
wpee
5th Gear member

Langzaam zijn de metertjes wel ja, klopt. Beide.

Het lijkt er wel op dat je koelsysteem goed werkt. Je moet wel duidelijk kunnen voelen dat na een koude start het wel langer kan duren voordat er warm water naar de radiateur gaat. Eerst warmt de motor op, binnenverwarming gaat gelijk mee, als de motor warm genoeg is DAN gaat pas de thermostaat open en loopt hete koelvloeistof naar de radiateur toe.

Je kan proberen een nieuwe sensor te plaatsen, ik weetn eit hoe duur deze is.
Ja kan ook dashboard demonteren en aan de achterzijde de print controleren op soldeerbreuken die nogal eens voorkomen. Nasolderen is dan voldoende. En omdat het breuken zijn heb je er soms wel en soms minder last van, dat is net afhankelijk of zo contact maken.
Wim

Gittan123
1st Gear member

ik heb de temp. sensor schoon gemaakt, en hij lijkt wel iets meer te stijgen (al gaat dit langzaam). Maar nogsteeds gaat hij niet verder dan net onder de helft, bij stilstand. En als ik ongeveer 10km gereden heb zakt de temperatuurmeter meteen weer een heel stuk terug naar een paar millimeter boven het laagste niveau (thermostaat gaat open).
Wat zou het kunnen zijn? Is de temperatuurmeter gewoon niet nauwkeurig, of moet ik toch de sensor vervangen?
wpee
5th Gear member

Ik verdenk de sensor. Niet de meter. Ik kan het niet met zekerheid zeggen.
Je zou op d esloop en andere kunnen zoeken, ligt eraan welke uitvoring je hebt anders moet je voor een nieuwe op 10 euro rekenen. www.hbase.nl, ook bij heuts is dit zo
Wim

Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”