Ik wil van het weekend de koppeling van mijn 142 gaan vervangen omdat de huidige op is. Ontkoppelen gaat heel zwaar en heel snel. Het pedaal moet zowat door de bodem heen om te kunnen ontkoppelen. De afstelling zit ook al op het eind van de stelmogelijkheid.
Is het een lastige klus om te doen?? Ik heb een haynes dus dat zit wel goed.
Ik wil het in een middagje doen. Is dit reeel?
Ik heb al eens de aandrijfas los gehad (kruiskoppelingen vervangen). volgens mij is het dan een kwestie van 4 bouten los. Klopt dat?
Koppeling 142
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 28.09.2008 - 13:02
- Locatie: Scharnegoutum
- Contacteer:
Hoi,
Een koppelingsplaat vervangen moet kunnen in een middag. Alleen of het lukt hangt van een paar dingen af. Ten eerste moet je ook meteen het toplager vervangen en deze willen nog wel eens erg vast zitten, dat kan wat tijd kosten. Zelf had ik een stukje rond ijzer klaar liggen met een diameter net zo groot als het gat in het lager, deze laste ik vast ( massa op het vliegwiel anders loopt de stroom door je lagers) waarna ik het lager eruit kon trekken. Je hebt ook wel lagertrekkers die je ervoor kunt gebruiken. Als je de nieuwe plaat plaatst en de drukgroep vast zet moet je zorgen dat de plaat gecentreerd zit. Hiervoor had ik van een oude bak de ingaande as afgezaagd en deze gebruikte ik om te centreren.
Voor de rest is het redelijk simpel, wel haalde ik de hele aandrijf as onder de wagen weg omdat je dan meer ruimte hebt om de bak te verwijderen.
Sucses ermee.
Groet,
Mathieu.
Een koppelingsplaat vervangen moet kunnen in een middag. Alleen of het lukt hangt van een paar dingen af. Ten eerste moet je ook meteen het toplager vervangen en deze willen nog wel eens erg vast zitten, dat kan wat tijd kosten. Zelf had ik een stukje rond ijzer klaar liggen met een diameter net zo groot als het gat in het lager, deze laste ik vast ( massa op het vliegwiel anders loopt de stroom door je lagers) waarna ik het lager eruit kon trekken. Je hebt ook wel lagertrekkers die je ervoor kunt gebruiken. Als je de nieuwe plaat plaatst en de drukgroep vast zet moet je zorgen dat de plaat gecentreerd zit. Hiervoor had ik van een oude bak de ingaande as afgezaagd en deze gebruikte ik om te centreren.
Voor de rest is het redelijk simpel, wel haalde ik de hele aandrijf as onder de wagen weg omdat je dan meer ruimte hebt om de bak te verwijderen.
Sucses ermee.
Groet,
Mathieu.
- hesened
- 2nd Gear member
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 30.11.2007 - 20:53
- Locatie: 3bergen
Gelukt.. maar wat een rotklus.
Als je de Haynes leest denk je; Oo, een paar bouten los en de hele bak is er onderuit.
De praktijk: Die twee bovenste bouten zitten op een hopeloze plaats. Je kunt er bijna niet bij en kracht zetten is niet te doen. Laten die twee bouten nou muurvast zitten.. :? :? Het heeft me bijna twee uur gekost met het nodige gepast geweld...
De rest ging wel redelijk. Startmotor los, aandrijfas los, de rest vd bouten los, steunbalkje los, koppelingskabel eraf. Niet de km teller kabel en de achteruitrijverlichting vergeten
. Als de bak er onderuit is, is de rest simpel. Platen en drukgroep vervangen en alles weer in elkaar bouten. Wel alles goed centreren. Koppelingskabel afstellen, je overall in de was gooien en je handen/armen schrobben want je ziet eruit als een beest.
Al met al een klus van 5,5 uur maar hij schakelt weer als een nieuwe. En daar doe je het voor.

Als je de Haynes leest denk je; Oo, een paar bouten los en de hele bak is er onderuit.
De praktijk: Die twee bovenste bouten zitten op een hopeloze plaats. Je kunt er bijna niet bij en kracht zetten is niet te doen. Laten die twee bouten nou muurvast zitten.. :? :? Het heeft me bijna twee uur gekost met het nodige gepast geweld...
De rest ging wel redelijk. Startmotor los, aandrijfas los, de rest vd bouten los, steunbalkje los, koppelingskabel eraf. Niet de km teller kabel en de achteruitrijverlichting vergeten

Al met al een klus van 5,5 uur maar hij schakelt weer als een nieuwe. En daar doe je het voor.




Van 142 naar V40.. Eens een Volvo, altijd een Volvo..
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 332
- Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:31
Ja, die bovenste bouten is niet makkelijk. Een manier is om eerst de baksteun los te maken zodat de bak iets schuin naar onderen kantelt. Dan kun je met een ratel,kniegewricht en verlengstukken langs de onderkant van de auto bij die bouten komen.hesened schreef:Gelukt.. maar wat een rotklus.
Als je de Haynes leest denk je; Oo, een paar bouten los en de hele bak is er onderuit.
De praktijk: Die twee bovenste bouten zitten op een hopeloze plaats. Je kunt er bijna niet bij en kracht zetten is niet te doen. Laten die twee bouten nou muurvast zitten.. :? :? Het heeft me bijna twee uur gekost met het nodige gepast geweld...
Misschien dat het met speciaal gereedschap ook langs boven lukt maar dat heb ik zelf niet

- hesened
- 2nd Gear member
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 30.11.2007 - 20:53
- Locatie: 3bergen
Had je me wel effe kunnen helpen. Je stond er alleen maar bij te kijken en koffie te drinken met WimB-lennium schreef:bij een 142, kun je er aan de bovenkant bij. bij een 164 moet je vanonder af.
ik heb laats nog iemand de bovenste 2 in 10 minuten los zien krijgen.
had hij al wel vaker gedaan




Van 142 naar V40.. Eens een Volvo, altijd een Volvo..
- hesened
- 2nd Gear member
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 30.11.2007 - 20:53
- Locatie: 3bergen
Het kwartje valt nu pas hahaha...B-lennium schreef: .........ik heb laats nog iemand de bovenste 2 in 10 minuten los zien krijgen.
had hij al wel vaker gedaan
Van 142 naar V40.. Eens een Volvo, altijd een Volvo..