Hallo,
Als ik in 1e of 2e versnelling een bocht naar links maak (laag in de toeren)dan komt er een vervelende rammel die nog het meeste lijkt op het verfrommellen van een plastic bekkertje.
In 3e en 4e is het niet te horen (maar meestal neem je geen bocht in die versnelling) en in de 5e is er vanaf +_ 80 KM/U een hoge zingende toon te horen, te vergelijken met een versleten wiellager, die hoger wordt naarmate de snelheid toeneemt.
Ik denk zelf dat er ergens in de aandrijfas links voor iets niet lekker zit maar kan zo op het oog niks ontdekken, maar mocht iemand ervaring hebben met het zelfde dan hoor ik het graag.
Het betreft een V40 Europa 1.8 benzine uit '97 met 205.000 op de teller.
(Verder is het een super auto!!!)
Thnks,
IVB
V40 '97 rammel uit aandrijving links voor
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
Lijkt meer op een los tandwiel van de vijfde versn, dit zit achter het deksel op de bak ,als dit tandwiel losligt krijg je een ruimte in de bak waardoor de assen met tandwielen ruimte krijgen in de bak.
Is meest simpel op te lossen door het deksel te verwijderen en de bout en moer welke de tandwielgroepen vasthouden weer vast te zetten en goed te borgen bv met loctite oid.
Is meest simpel op te lossen door het deksel te verwijderen en de bout en moer welke de tandwielgroepen vasthouden weer vast te zetten en goed te borgen bv met loctite oid.
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
Met kopp intrappen staat er minder spanning op de tandwielen waardoor deze hun 'normale'positie innemen ,de tik is te verklaren doordat als je abrupt gas geeft of terugneemt de tandwielen van links naar rechts bewegen in de bak omdat ze niet meer op hun plaats gehouden worden door de verbinding bij het vijfde tandwiel.
Let op dat als je het deksel losneemt dat er behoorlijk wat olie uit de bak loopt aftappen dus.
Let op dat als je het deksel losneemt dat er behoorlijk wat olie uit de bak loopt aftappen dus.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 18.08.2006 - 12:09
Als ik de koppeling intrap is er inderdaad niets aan de hand, en als ik hem laat opkomen gaat het gepaard met een klikkend/tikkend geluid en in vijf stop het zingen. Ook bij abrupt gasgeven komt een hoop herrie uit het vooronder. Als ik stil sta met de handrem erop en ik laat hem rustig opkomen totdat hij door de rem wil trekken hoor ik niks. Vandaar dat ik aan een aandrijf as dacht omdat die dan natuurlijk niet draait.
Klink zoals jullie zeggen als het tandwiel van de vijf. Ik heb er al wat meer over gelezen op het forum, en dat klonk ook bekend. Blijkbaar een euvel van deze bakken?
Hij gaat morgen naar de dealer om te checken, ben benieuwd wat ze zeggen.
Erg bedankt voor de info. Ik was al bang dat ik de bak moest laten vervangen en ik zag al dat dat een dure grap is. Ik kan nu tenminste wat geruster gaan slapen
THANKS!
Klink zoals jullie zeggen als het tandwiel van de vijf. Ik heb er al wat meer over gelezen op het forum, en dat klonk ook bekend. Blijkbaar een euvel van deze bakken?
Hij gaat morgen naar de dealer om te checken, ben benieuwd wat ze zeggen.
Erg bedankt voor de info. Ik was al bang dat ik de bak moest laten vervangen en ik zag al dat dat een dure grap is. Ik kan nu tenminste wat geruster gaan slapen

THANKS!
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
het risico dat de bak alsnog stuk is ,is dus wel aanwezig,het kunnen ook de cardanlagers zijn die je hoort.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 18.08.2006 - 12:09
Hallo allemaal, ben net gebeld door de dealer en de bak is helaas overleden...
Door een lekke keerring is er gedurende onbekende periode steeds een beetje olie uit de bak gelopen met als resulaat een droge bak.
Hierdoor is dusdanige schade ontstaan dat een ruilbak de beste optie blijkt te zijn (en nieuwe koppelingsplaten) kosten bij de dealer +_ 3000 euro. De grote vraag is nu: wel of niet repareren.
Vorige maand nog een hoop geld uitgegeven aan 4 nieuwe banden, 4 remschijven en blokken, nieuwe remcylinder voor, alle ophangrubbers vervangen en twee koplamp units en ik kan je vertellen dat dit zeer doet ::(
Ik wil hem nog graag een tweede leven geven, maar vraag me af of dat rendabel is. Verkoop / inruil waarde zal (met goede bak) niet meer zijn dan tussen de 2500 en 3000 euro schat ik.
In elk geval bedankt voor het advies.
Door een lekke keerring is er gedurende onbekende periode steeds een beetje olie uit de bak gelopen met als resulaat een droge bak.
Hierdoor is dusdanige schade ontstaan dat een ruilbak de beste optie blijkt te zijn (en nieuwe koppelingsplaten) kosten bij de dealer +_ 3000 euro. De grote vraag is nu: wel of niet repareren.
Vorige maand nog een hoop geld uitgegeven aan 4 nieuwe banden, 4 remschijven en blokken, nieuwe remcylinder voor, alle ophangrubbers vervangen en twee koplamp units en ik kan je vertellen dat dit zeer doet ::(
Ik wil hem nog graag een tweede leven geven, maar vraag me af of dat rendabel is. Verkoop / inruil waarde zal (met goede bak) niet meer zijn dan tussen de 2500 en 3000 euro schat ik.
In elk geval bedankt voor het advies.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 575
- Lid geworden op: 31.03.2009 - 15:14
- Locatie: Prinsenbeek
Ik denk dat Euro 3000 wel erg veel voor een ruilbak en nieuwe koppeling is maar dit geld kan je beter besteden aan een 'nieuwe ' tweedehands volvo. Misschien heeft die dealer nog wat leuks staan en kan hij enige coulance betrachten. Ook zou je even kunnen bellen met een kleiner bedrijf in de buurt die veel volvo doet en daar een prijs opvragen dan weet je in ieder geval hoe je ervoor staat in het beste geval. Worst case heb je al gekregen.........Succes!
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 18.08.2006 - 12:09
Ik zat er ook al aan te denken om nog ergens een second opinion te gaan vragen.
Er zit een betrouwbare allround garage bij mij in de buurt die er ook even naar wil laten kijken. Ik geef hem niet zo snel op
De afgelopen 5 jaar heeft ie me nog geen dag laten staan. Elke dag trouw starten en lopen en zonder zeuren van A naar B gebracht, dus ik ben het aan mijn trouwe ros verplicht om niet zomaar de stekker eruit te trekken.
Er zit een betrouwbare allround garage bij mij in de buurt die er ook even naar wil laten kijken. Ik geef hem niet zo snel op

De afgelopen 5 jaar heeft ie me nog geen dag laten staan. Elke dag trouw starten en lopen en zonder zeuren van A naar B gebracht, dus ik ben het aan mijn trouwe ros verplicht om niet zomaar de stekker eruit te trekken.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Dan is er dus niet goed opgelet op het olie niveau van de bak,is natuurlijk ook belangrijk net als het motorolie peil.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Bak kost
Onderdeel nummer is 8251414 1530 ex btw
Koppeling
Onderdeel nummer is 72414 223 ex btw
druklager 30813705 is 32.30 ex btw..
Komt op 2114 aan onderdelen ex olie.
Rekenen ze ongeveer 750 euro voor in en uitbouwen,dat klopt natuurlijk niet!
Onderdeel nummer is 8251414 1530 ex btw
Koppeling
Onderdeel nummer is 72414 223 ex btw
druklager 30813705 is 32.30 ex btw..
Komt op 2114 aan onderdelen ex olie.
Rekenen ze ongeveer 750 euro voor in en uitbouwen,dat klopt natuurlijk niet!
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
Ramon&Ramon schreef:kijk maar is op
www.autorima.nl
die hebben bakken genoeg liggen voor een schappelijke prijs.
Deze wou ik je ook meegeven kom je in ieder geval een stuk beter weg dan een ruil via de dealer, je kunt deze optie ook met je dealer doornemen laat je hem daar monteren.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Vergis je niet! Die bak die hij onder zijn Volvo heeft, zijn echt NIET zo makkelijk te krijgen als hier woprd gedacht!... Toen bij mijn bak de prie-as doormidden was gegaan, hadden ze 0.0 liggen.
Daarbij is het gevaar, dat je bij zo'n gebruikte bak totaal niet weet hoe of wat. Als ik jou was, zou ik lekker zelf die bak eraf sleutelen. Is niet zo gek veel werk. Laat die bak even nakijken door een revisieboer (ken een beun hier in de buurt, die ECHT goed en goedkoop is).
Daarbij is het gevaar, dat je bij zo'n gebruikte bak totaal niet weet hoe of wat. Als ik jou was, zou ik lekker zelf die bak eraf sleutelen. Is niet zo gek veel werk. Laat die bak even nakijken door een revisieboer (ken een beun hier in de buurt, die ECHT goed en goedkoop is).
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Heb er nog wel een paar liggen:)
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
5 ongeveer!