hoge zoemende pieptoon

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Plaats reactie
Yellow1978
1st Gear member

Hallo allemaal!

Sinds een week ben ik de trotse bezitter van een Volvo V50 1.6D Summum (MY 2006). Mijn eerste Volvo en ik ben er direct aan verknocht, wat rijdt deze auto heerlijk!

Afgezien van het feit dat hij heerlijk rijdt kom ik toch op 2 punten waar ik vraagtekens bij heb:

1 wanneer de motor loopt en ik voor de auto ga staan hoor ik een hoge zoem/piep toon die uit de richting van mijn koplamp komt. Wanneer ik bij de (linker voor-) lamp naar het geluid ga luisteren lijkt dit uit 'de regio' van mijn bumper onder de linker voorlamp te komen. Zijn hier meer mensen die dit geluid bij hun Volvo horen en heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

2 wanneer de motor loopt (de radio uit staat) en ik het stuur draai hoor ik vervolgens een hoge zoemende pieptoon. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Heeft dit misschien te maken met het meedraaien van de lampen met de stuurrichting en kan dit in dit geval kwaad?

Ik ben benieuwd naar de reacties, waarvoor alvast mijn dank.

Groeten Jilles
hadico
5th Gear member

Links als je ervoor staat of rechts als je in de auto zit ,de elektrise stuurbekrachtigingpomp zit nl rechts achter de bumper onder de koplamp.
Heb je dit geluid ook als je de dimlichten uitzet?? kan ook een trafo van de xenon zijn die je hoort deze zitten op het achterdeksel van de koplamp zelf.
Yellow1978
1st Gear member

het geluid komt van onder de linkerlamp als ik voor de auto sta. Het geluid lijkt echt van onder lamp (achter de bumper) te komen. Wanneer ik de motorkap open hoor lijkt het iig niet van de (achterkant van de) lamp te komen...

Bij het hoge geluid bij het draaien van het stuur (ikzat hierbij wel in de auto) heb ik (nog) geen richting vast kunnen stellen.
Eagletje
4th Gear member

Stuurbekrachtigingspomp waarschijnlijk, heb ik hier gelezen ergens. Bij mij hetzelfde, kan geen kwaad, schijnt min of meer zo te horen.....
S60 D5 2003 automaat, stoelverwarming, sportstoelen, mimas.

S60 D5 2002, automaat.
V50 2.0D 2004
S70 2.5 10v 1998

Eddy
sbv
6th Gear member

Xenon misschien het hoogspanningsdeel? Ik hoor het bij mij C30 ook wel eens

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Yellow1978
1st Gear member

ik dacht eerst ook dat het met de xenon lamp te maken had. Dit vermoeden lijkt echter niet terecht aangezien het niet uit de lamp lijkt te komen als ik de motorkap open...het lijkt 'dieper' te zitten. Bovendien is het continu aanwezig.

De stturbekrachtiging lijkt een reelere optie aangezien het geluid ook binnen aanwezig is als het erg stil is (buiten en in de auto) en ik aan het stuur draai.
chinook
Starter

Dit komt mij heel bekend voor het is de stuur pomp.

Bij de 40-50 serie is dit een elektrische pomp en die heeft de nijging een hoge fluittoon af te geven.

Ik had het zelfde euvel bij mij s40. 3 maanden terug heb ik een nieuwe gekregen ,aar deze begint ook al te "fluiten".

Oplossing is eenvoudig: andere pomp laten plaatsen.

Succes. :P
Yellow1978
1st Gear member

dank u voor de reactie chinook. Heb je de pomp zelf laten vervangen? en wat is de reactie van de dealer/garage bij melding van dit probleem?
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”