Hallo,
Sinds een paar dagen heb ik een moeilijk startende D5. Ik wil graag de gloei bougies controleren. Kan iemand mij vertellen waar ik het moet zoeken, en hoe te controleren of ze gloeien.
Alvast bedankt
moeilijk starten
- Maxplus
- 2nd Gear member
- Berichten: 166
- Lid geworden op: 23.10.2007 - 21:17
Waarschijnlijk zijn je gloeikaarsen (stiften) niet meer in een optimale conditie. Mijn auto startte vorig jaar ook slecht bij koude en warme motor.
Conclusie garage: 3 van de 5 gloeikaarsen waren kapot. En omdat mijn auto ook bij warme motor slecht starten zijn de injectoren nagekeken, hiervan waren er vier niet meer in orde. Alles is vervangen en hij start weer als een nieuwe. Ik hoop alleen voor jou dat het de gloeikaarsen zijn want anders wordt het een duur grapje.
Groet Hans
Volvo V70 d5 2002
Conclusie garage: 3 van de 5 gloeikaarsen waren kapot. En omdat mijn auto ook bij warme motor slecht starten zijn de injectoren nagekeken, hiervan waren er vier niet meer in orde. Alles is vervangen en hij start weer als een nieuwe. Ik hoop alleen voor jou dat het de gloeikaarsen zijn want anders wordt het een duur grapje.
Groet Hans
Volvo V70 d5 2002
Volvo V70 d5, 198 Pk
bwj 2002, 450.000 km
bwj 2002, 450.000 km
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 25.02.2008 - 16:29
alleen beweert mijn dealer dat er 2 gloeikaarsen kapot zijn, maar desondanks het toch zonder problemen moet starten. daarom willen ze toch de injectoren gaan controleren en vervangen. Maar ik vind het een apart verhaal dat ondanks 2 kapotte gloeiers , zonder haperingen starten mogelijk wordt. wordt ik dadelijk geen poot uitgedraaid door toch injectoren te vervangen terwijl het misshien niet hoeft
XC60 D5 AWD summum
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Als de auto alleen bij koude slecht start zijn het waarschijnlijk de gloeibougies. Een direct ingespoten diesel hoef je beneden 10 graden namelijk niet voor te gloeien. Je kunt ze op verschillende manieren controleren.
- meet de spanning tijdens het gloeien. Deze moet minimaal iets van 9 volt zijn.
- Meet de weerstand over de gloeibougie. Als deze oneindig is is deze stuk.
- Je kunt ook de stroom meten tijdens het gloeien. Deze zal iets van 10 ampere zijn per bougie.
Als laatste kun je de bougies er nog uit draaien en kijken of ze mooi gloeien als je ze op 12 volt zet.
- meet de spanning tijdens het gloeien. Deze moet minimaal iets van 9 volt zijn.
- Meet de weerstand over de gloeibougie. Als deze oneindig is is deze stuk.
- Je kunt ook de stroom meten tijdens het gloeien. Deze zal iets van 10 ampere zijn per bougie.
Als laatste kun je de bougies er nog uit draaien en kijken of ze mooi gloeien als je ze op 12 volt zet.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 30.03.2009 - 09:08
- Locatie: Utrecht
Je bedoelt neem ik aan boven de 10 graden?edraket schreef:Als de auto alleen bij koude slecht start zijn het waarschijnlijk de gloeibougies. Een direct ingespoten diesel hoef je beneden 10 graden namelijk niet voor te gloeien.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Een D5 slaat ook aan zonder gloeien, boven de 8 graden zonder problemen.
Ik denk dat bij jou een of meerdere injectoren lekken!
Ik denk dat bij jou een of meerdere injectoren lekken!
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 02.03.2007 - 08:25
Mijn S60 start ook slecht.
Hoe langer hij stl staat, hoe langer het duurt voor hij start, onafhankelikjk van de temperatuur.
Het lijkt erop dat de leiding tussen de tank en de pomp leegloopt.
Weet iemand of hier misschien een terugslagklep in zit en zoja, waar ik dee kan vinden?
Hoe langer hij stl staat, hoe langer het duurt voor hij start, onafhankelikjk van de temperatuur.
Het lijkt erop dat de leiding tussen de tank en de pomp leegloopt.
Weet iemand of hier misschien een terugslagklep in zit en zoja, waar ik dee kan vinden?
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
injectoren laten testen op lekkage
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Hoe zijn deze getest?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 25.02.2008 - 16:29
ik denkt persoonlijk dat in mijn geval het alleen maar de gloeiers zijn. Ik merk voor de rest helemaal geen abnormale dingen. Alleen maar af en toe even moeilijk starten, wat nu de afgelopen week ook veel minder is geworden. Na controle dealer was al aangegeven dat 2 gloeiers het niet deden. dus ik ga as maandag alle gloeiers door een volvo garage laten vervangen. houd wel op de hoogte of het dan beter wordt.
XC60 D5 AWD summum
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 25.02.2008 - 16:29
even een update. De gloeibougies zijn vervangen waarna de klachten verdwenen zijn. Tot nu toe alles top. Maar afgelopend week was het snachts behoorlijk koud. En nu heb ik smorgens weer, dat de motor na een aantal keren draaien pas start. bij warme motor heb ik dit niet, dus alleen met koude. Nu vile me vanmorgen op dat mijn navigatiescherm constant aan en uit gaat als ik met de sluetel in stand II zit, dus voordat ik de motor start. Kan het misschien zijn dat mijn accuspanning laag is, waardoor deze moeilijke start?
( dus geen probleem met verstuivers, en gloeibougies nieuw)
( dus geen probleem met verstuivers, en gloeibougies nieuw)
XC60 D5 AWD summum