vaag sturen bij bepaalde stuurstand

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Noviomagum
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 13.07.2009 - 19:26

Met andere woorden: ondanks dat de auto destijds net was uitgelijnd bleek opnieuw uitlijnen de oplossing voor de voorliefde naar rechts en het zweverige sturen tussen de lijnen van de snelweg
Beste Olav,

Bedankt voor je reactie. Ik vrees dat het 'vage stuurgedrag' van mijn V70 niet veroorzaakt wordt doordat de auto niet goed is uitgelijnd. Vanwege diverse reparaties is m'n auto in zeven maanden tijd inmiddels vier maal uitgelijnd. Ik heb sterk de indruk dat een niet goed functionerend stuurhuis de bron van alle ellende is.

Weet iemand waar ik een onafhankelijk onderzoek kan laten doen en wat hiervan de kosten zijn? Naast het vage stuurgedrag en de voorliefde voor rechts, trilt mijn wagen en met name bij accelereren en op constante snelheden. Vanaf 140 km/h trilt de boel extra.

Deze klachten wil ik door een onafhankelijke partij laten onderzoeken om dit vervolgens voor te kunnen leggen aan de Volvospecialist waar ik de auto kocht. Zonodig gebruik ik de informatie om mijn Rechtsbijstandsverzekeraar in stelling te brengen. De maat is namelijk meer dan vol.

Wie kan mij helpen?

Groet,


Paul
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

De ANWB voert diverse keuringen uit. Aankoop-, garantieafloop-, maar vast ook algehele technische keuring. Ik zou bij hen eens je licht opsteken.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Noviomagum
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 13.07.2009 - 19:26

De ANWB voert diverse keuringen uit. Aankoop-, garantieafloop-, maar vast ook algehele technische keuring. Ik zou bij hen eens je licht opsteken.
Dank voor de tip! Dat lijkt mij een goede optie waar ik zelf ook al aan dacht.

Ik heb overigens meegewerkt aan een 'Occassion-onderzoek' van de ANWB waarvan de uitkomsten afgelopen zomer in de Autokampioen gepubliceerd zijn. Behalve een stabilisatorstang met teveel speling en een lekke mistlamp (op mijn eigen aangeven) heeft de ANWB na bijna drie uur onderzoek verder niets onregelmatigs weten te vinden. Als de keuringsmedewerker met mijn auto had gereden, dan was de uitkomst zeker anders geweest!

Het valt mij toch wel tegen van zo'n gerenormmeerd keuringsinstituut dat ze de trillingen, het trekken naar rechts en het vage stuurgedrag niet hebben geconstateerd. :scratch:

Ik zal binnenkort nagaan wat de ANWB voor mij kan betekenen en of zij een auto ook rijdend onderzoeken om eventuele problemen op te sporen. Als mijn auto stilstaat, is er namelijk weinig mis* mee..!

*: Hier doel ik op het enorme kenmerkende gat tussen de bovenkant van de achterband en de rand van het achterscherm dat zo kenmerkend is voor een AWD. Waarom doet Volvo dat in Godesnaam? ::?

Een :animalpig: -tje kun je daar met gemak kwijt namelijk. Zodra de klachten zijn opgelost en de garantieperiode verstreken is, ga ik daar werk van maken om het 'varkensgat' te dichten. Het oog wil ook wat. Daarbij voorkomt het onnodig overhellen in bochten.

Heeft iemand ervaring met het verlagen van een AWD? Zo ja, wie, wat, hoe rijdt het en wat kost het?
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

verlagen van je awd gaat je veel geld kosten,je aandrijfassen kunnen hier slecht tegen.
deze krijgen nl een andere hoek doorhet verlagen,waar je homokonetische koppelingen niet vrolijk van worden.
geen glans zonder wrijving
Noviomagum
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 13.07.2009 - 19:26

verlagen van je awd gaat je veel geld kosten,je aandrijfassen kunnen hier slecht tegen.
deze krijgen nl een andere hoek doorhet verlagen,waar je homokonetische koppelingen niet vrolijk van worden.
Ik heb hierover gesproken met Marc Hesselberth van European Tuning. Hij gaf aan dat het geen kwaad kan om de achterzijde flink te verlagen. Hij heeft dat al diverse malen toegepast zonder problemen.

Ik ken hem al geruime tijd en heb niets dan goede ervaringen. Mijn wedervraag is dan ook: waar baseer je het op dat de komokinetische koppelingen niet bestand zijn tegen het verlagen? Zijn er gevallen bekend dat deze en/of de aandrijfassen het begaven door verlaging?
Pablo
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 08.08.2007 - 21:52
Locatie: Drenthe

Ik heb ook al een tijdje last van een terugslagbeweging , voornamelijk in langere bochten.
Werd echt gevaarlijk in een lange flauwe bocht in Duitsland. Ik voelde me minder zeker in die bocht en ging langzamer rijden. Best gevaarlijk op de linkerbaan...
Inmiddels een afspraak bij de garage gemaakt en maandag/dinsdag a.s. wordt het stuurhuis vervangen.
Ik rij Volvo o.a. om de veiligheid en dan ga ik niet besparen op onderhoud en experimenteren met reinigingsmiddelen. Dan maar een duurdere reparatie.
S60 D5, 2003, +340.000 km, BLP890 onboard

Assumption is the mother of all fuck-ups
Noviomagum
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 13.07.2009 - 19:26

Inmiddels een afspraak bij de garage gemaakt en maandag/dinsdag a.s. wordt het stuurhuis vervangen.
Ik rij Volvo o.a. om de veiligheid en dan ga ik niet besparen op onderhoud en experimenteren met reinigingsmiddelen. Dan maar een duurdere reparatie.
Safety first Pablo. Dat ben ik helemaal met je eens. Ik vind het niet des Volvo dat het stuurhuis van vrij jonge auto's al aan vervanging toe is. Ik heb al diverse keren met samen geknepen billen bochten genomen die scherper bleken te zijn dan gedacht. Met mijn vorige, 12 jaar oude V70 2.5T, reed ik zonder enige moeite door dergelijke bochten heen, terwijl het met mijn AWD - en naar het zich laat aanzien met een 'versleten' stuurhuis - hard werken is om tussen de lijnen te blijven. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het ontbreken van 'Freude am Fahren'! :(

Het stuurhuis van mijn huidige V70 is onder garantie al na 25.000 km vervangen en het heeft er alle schijn van dat het nu na 220.000 km weer mis is. 200.000 km is natuurlijk best een fors kilometrage, maar van een merk dat veiligheid op nummer 1 zet, had ik een langere levensduur verwacht.

Laat je hier weten hoe jouw auto rijdt en stuurt na vervanging van het stuurhuis?

Groet,


Paul
Pablo
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 08.08.2007 - 21:52
Locatie: Drenthe

Hij is terug van de garage, en wat een genot !
Na vervanging van het stuurhuis ligt de Volvo weer als een spreekwoordelijk blok op de weg. Het vage stuurgedrag is verdwenen en ik heb weer vertrouwen in het nemen van die lange flauwe bochten. De auto stuurt iets zwaarder dan ik gewend was, maar dat geeft een robuust gevoel van controle.
Ik ga zo meteen maar eens een stukje snelweg pakken richting Oosterburen . Heb het gevoel dat ik een nieuwe auto heb.:toothy7:
S60 D5, 2003, +340.000 km, BLP890 onboard

Assumption is the mother of all fuck-ups
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Gelukkig opgelost dus. Heb je ook een rekening gezien of was het nu onder garantie? Een beetje zwaarder sturen kan geen kwaad, vind het wel erg licht gaan allemaal (lees : zonder gevoel).
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Pablo
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 08.08.2007 - 21:52
Locatie: Drenthe

Nog geen rekening gezien (iig geen garantie) :( Maar ik kreeg een eerste opgaaf van €400 incl montage voor het stuurhuis. De S60 was gelijk aan de beurt voor een grote beurt en rond de 320.000 km, dus o.a. distributieriem, 2 x remmen voor. Maar goed, veiligheid heeft zijn prijs.
Net een lekker stuk door Duitsland gereden: Heeeerrrrlijk : Laagvliegen zonder zorgen. :angel8:
S60 D5, 2003, +340.000 km, BLP890 onboard

Assumption is the mother of all fuck-ups
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Pablo schreef:... €400 incl montage voor het stuurhuis...
Weet je dat heel zeker? Een nieuw stuurhuis + montage? Ik wil je niet ontmoedigen maar ik vrees dat je dat bedrag nog met 3 moet vermenigvuldigen... :?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

denk ook niet dat dat voor 400 euro gaat lukken.
subframe en div.onderdelen moeten los/verwijderd worden,een behoorlijke
klus+een prijzig onderdeel.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Plus dat het stuurhuis zelf (ruil) al meer dan 400 euro kost. Ben erg ban dat je heel erg gaat schrikken van de rekening. Zal zeker boven de 2000 euro uitkomen denk ik.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Pablo
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 08.08.2007 - 21:52
Locatie: Drenthe

Net even gevraagd: 400 was ex montage. Komende week komt de rekening. Ik laat het jullie weten. Het zal wel een smak geld kosten, maar wel een veilig gevoel. Ik verwacht nu minimaal 100.000 km weg te kunnen tikken zonder veel kosten.
S60 D5, 2003, +340.000 km, BLP890 onboard

Assumption is the mother of all fuck-ups
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik ben benieuwd...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Noviomagum
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 13.07.2009 - 19:26

Oceanracer schreef:Ik ben benieuwd...
En anders ik wel..! € 2.000 lijkt mij wat aan de prijs. Ik heb begrepen dat een complete stuurhuiswissel zo'n € 1.000 tot € 1.500 kost afhankelijk van de 'overheadkosten' van de reparateur. :? Hoe dan ook hoop ik harte dat het het laagste bedrag is!

Hou je ons op de hoogte van de investering in veel aangename stuurkilometers Pablo?

Groet,


Paul
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik weet niet beter dan dat een stuurhuis + montage in het meest gunstige geval zo'n € 1200,00 kost. Anders massaal naar de dealer van Pablo voor een goedkoop stuurhuis!!!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Pablo
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 08.08.2007 - 21:52
Locatie: Drenthe

Ik ga eerst deze week als onwetende genieten en zie komende week wel wat het kost.
off topic:
Ik ben toch geld aan het uitgeven..heb m ook volgegooid met v-power. :P Gewoon om even te vergelijken
S60 D5, 2003, +340.000 km, BLP890 onboard

Assumption is the mother of all fuck-ups
Noviomagum
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 13.07.2009 - 19:26

Vandaag ontving ik van mijn Volvodealer Rutten een prijsopgave voor vervanging van het stuurhuis inclusief vierkant uitlijnen van € 1422,61 inclusief BTW. Het stuurhuis alleen kost € 874,65 inclusief BTW.

Ik heb nog een aantal andere bedrijven verzocht om een prijsopgave. Zodra ik die ontvangen heb, zal ik dat hier vermelden ter informatie.

Groet,


Paul
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

De prijsopgave is zeer realistisch. Een hoop geld, maar als het (veel) goedkoper wordt uitgevoerd moet je echt je vraagtekens zetten bij de kwaliteit van de uitgevoerde werkzaamheden of die van het gebruikte onderdeel.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”