het tijdsverschil tussen controleren en stellen is dan nog slechts 2 uur (8 ipv 6)Marc O. schreef:Als je (net als ik) gezegend bent met een motor waar nog van die inspectiegaatjes inzitten dan kost dat inderdaad niet al te veel tijd.... :oops:bart simpson schreef:het controleren van de klepspeling kost gelukkig maar 15 minuutjes
Maar ik realiseer me dat die op een gegeven moment "verdwenen" zijn. Dan is het helaas alsnog een tijdrovende klus.
volvo en lpg
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
elke 60.000km de speling checken is dan ineens een dure grap
Volvo for life
- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
Yep! Ik weet niet wat de ervaringen met Flashlube zijn van andere forummers, maar bij mij was het dus na 130.000km nog steeds niet nodig om kleppen te stellen. Je zou dan, als je een motor hebt waarbij die controle inderdaad zo tijdrovend is, de afweging kunnen maken om het risico te nemen om de speling om de 100.000km te controleren.bart simpson schreef:elke 60.000km de speling checken is dan ineens een dure grap
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
als je die 6 uur toch al kwijt bent stel ze dan meteen
Volvo for life
- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
Jah...da's ook weer zo ja. 

...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
gezien de kosten van controleren van de speling ga je het mogelijk uitstellen en voor je het weet hoef je niets meer te stellen en mag je meteen door voor de revisieMarc O. schreef:Jah...da's ook weer zo ja.
- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
Da's maar de helft van m'n verhaal. De andere helft was de vraag of er meer mensen zijn die soortgelijke positieve ervaringen met Flashlube hebben. En als daar louter positief op geantwoord zou worden, dan lijkt het mij persoonlijk een aanvaardbaar risico om die controle niet om de 50.000km te doen, maar om de 100.000km.bart simpson schreef:gezien de kosten van controleren van de speling ga je het mogelijk uitstellen en voor je het weet hoef je niets meer te stellen en mag je meteen door voor de revisieMarc O. schreef:Jah...da's ook weer zo ja.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
maar de kleppen staan wel goed?
Volvo for life
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Geen idee. Het blok loopt prima, dus erg strak zullen ze niet staan. Ik ben nog aan het nadenken of ik geld wil uitgeven aan controleren/stellen. Omdat ik nog een paar ton met deze wagen wil rijden, is het vervangen van de kleppen/zittingen (zodra het nodig is, niet eerder) door betere exemplaren voor mij ook een serieuze optie.bart simpson schreef:maar de kleppen staan wel goed?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Is het alleen na te gaan dmv een meting of de kleppen fout staan? M.a.w., een motor met kleppen die niet goed staan klinkt hetzelfde als 1 die wel goed staan afgesteld?bart simpson schreef:maar de kleppen staan wel goed?
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Wat denk je zelf?
Als je door te luisteren de exacte afstand kunt horen hoef je natuurlijk niet te meten, je kunt het niet horen dus moet je het af en toe meten
(is een en ander ineens stuk hoor je het iig wel)
Als je door te luisteren de exacte afstand kunt horen hoef je natuurlijk niet te meten, je kunt het niet horen dus moet je het af en toe meten
(is een en ander ineens stuk hoor je het iig wel)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
dus tot 1 min voor het moment dat zo'n motor kapot gaat klinkt ie even goed als de jaren daarvoor?bart simpson schreef:Wat denk je zelf?
Als je door te luisteren de exacte afstand kunt horen hoef je natuurlijk niet te meten, je kunt het niet horen dus moet je het af en toe meten
(is een en ander ineens stuk hoor je het iig wel)
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
mooi geformuleerd, ooit gehoord van "meten is weten"
Volvo for life
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Ik ben op basis van mijn ervaringen anti lpg, verkoop het ook zonder meer niet.
Nu zijn we ergens tot de conclusie gekomen dat de klepspeling meten je voor potentieel kostbare schade kan behoeden, het z.g. "meten is weten".
Maar ga jij lekker op je gehoor af als je te zuinig bent om het feitelijk enige controlemiddel dat we kennen te willen hanteren, stuk is doorgaans gewoon stuk en nooit goedkoop.
Nu zijn we ergens tot de conclusie gekomen dat de klepspeling meten je voor potentieel kostbare schade kan behoeden, het z.g. "meten is weten".
Maar ga jij lekker op je gehoor af als je te zuinig bent om het feitelijk enige controlemiddel dat we kennen te willen hanteren, stuk is doorgaans gewoon stuk en nooit goedkoop.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Heb zelf geen LPG Bart (had je hiervoor ook al kunnen lezen), gewoon interesse. Maar goed, je weet het dus niet (hindert niks, hoef je echt niet zo om heen te draaien hoor).bart simpson schreef:Ik ben op basis van mijn ervaringen anti lpg, verkoop het ook zonder meer niet.
Nu zijn we ergens tot de conclusie gekomen dat de klepspeling meten je voor potentieel kostbare schade kan behoeden, het z.g. "meten is weten".
Maar ga jij lekker op je gehoor af als je te zuinig bent om het feitelijk enige controlemiddel dat we kennen te willen hanteren, stuk is doorgaans gewoon stuk en nooit goedkoop.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
laten we het daar maar op houden
Volvo for life
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 16.08.2008 - 20:33
t5power,
Ik heb wel eens begrepen dat je (globaal) de klepspeling kunt bepalen door het verschil in compressie te meten tussen een koude en warme motor. Er is vast wel iemand op dit forum die daar iets meer over weet te melden.
Ik heb wel eens begrepen dat je (globaal) de klepspeling kunt bepalen door het verschil in compressie te meten tussen een koude en warme motor. Er is vast wel iemand op dit forum die daar iets meer over weet te melden.