volvo 460 GLE T.D.

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
adosoft
1st Gear member
Contacteer:

Hallo ,

Ik heb sinds kort een probleem met mijn Volvo, hij start goed ook als het koud is ,maar houd heel erg in en slaat zelf soms af na wat bokkig gedrag, het kan de brandstof filter niet zijn want als hij eenmaal doorloopt en warm is ,is er niets meer aan de hand. Bij het koud wegrijden wil hij wat stotteren en soms schiet hij er ineens vandoor.

Het is echt maar een of 2 kilometertjes ,daarna loopt hij als een zonnetje.
Hij heeft wel bijna 4 ton op de teller staan ,maar verbruikt weinig tot geen olie. Enkel als hij koud is geeft hij problemen. De ANWB is er diverse keren bij geweest ,maar die weten het ook niet. Mijn budget laat het niet toe om duure repartie's in de garage te laten uitvoeren en wil dan ook graag dit probleem zelf oplossen ,wie o wie weet er raad.

MVG Ad
Iroll
6th Gear member

Om te kunnen helpen even het motor type en bouwjaar vermelden.
edit: zie nu pas dat het om een diesel gaat, kan ik je helaas niet bij helpen.
adosoft
1st Gear member
Contacteer:

Hij is van 1996 een 1.9 turbo intercooler diesel, meer weet ik ook niet
Volvo V40 rijder
wpee
5th Gear member

heeftie ook een diagnose systeem, wie weet dat?
zoja, dan even de knippercode uitlezen
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
erik-hakkers
2nd Gear member

Mischien de temperatuursensor die niet goed is !
volvo 480 forum
volvo 480 1.7 es 1987 kleurcode 305

volvo s70 2.5 10v 1998
460volvo
2nd Gear member

Denk dat je met zoon eenvoudige diesel niet veel wijzer wordt.
De gloeibougies zijn bij deze diesels belangrijk, kan zijn dat eentje hiervan defect is. Hebben niet alleen effect op het starten namelijk!
Verder kan er na zoon km boodschap natuurlijk een verstuiver kapot/vervuild zijn. Brandstofpomp die lekt, en zo druk verliest? Verschillende dingen mogelijk.
adosoft
1st Gear member
Contacteer:

Ik weet niet of hij een diagnose systeem heeft, kan ik dat ergens aan terug zien?

Over de temperatuur sensor waar bevindt deze zich en kan ik deze testen of uitlezen met een multimeter.

Het is gewoon vervelend ,want elke keer als de auto een paar uurtjes heeft stilgestaan heb ik hetzelfde probleem.
Als hij de eerste 2 kilometer heeft doorstaan ,dan is er geen vuiltje aan de lucht. Heeft de diesel misschien ook zoiets als een choke ? ,waar wat mee mis kan zijn ,het rijgedrag komt overeen met een auto die verzuipt of geen lucht krijgt. heb natuurlijk wel het luchtfilter nagekeken op vuil, maar dit ziet er goed uit.Doordat de auto verder goed loopt sluit ik het brandstof filter uit .
Volvo V40 rijder
SchoutenCC
5th Gear member

Diagnosestekker is een zwart stekkertje met zes aansluitingen op je veerpoot aan de bestuurderszijde. Even zoeken op diagnosestekker in 440/460 algemeen en je vindt meer info.
Gebruiksaanwijzing in het kort: contact op stand II, dopje van de diagnosestekker eraf en pennetje eruit, pennetje in gat 2 en druk 1 sec op de knop. Je krijgt nu een code doordat het ledje gaat knipperen; dit doet hij in drie salvo's met 3 sec tussenpauze. Het aantal keer per salvo dat het ledje knippert is het getal in je code. Betekenis van de codes vind je hier terug.
Let erop dat je eerst uitleest, daarna reset (tijdje accu los; controle: na reset, vòòrdat je gaat rijden geeft hij code 1-1-1). Controleer dat hij goed gereset is (111 dus) en doe daarna een proefrit. Een eventuele hardnekkige foutmelding komt dan dus terug.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
SchoutenCC
5th Gear member

PS, er kunnen meerdere codes opgeslagen zijn. Druk na je code nog een keer op de knop en je ziet de volgende code. Wanneer je bij de eerste code terug bent heb je ze allemaal gehad.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
adosoft
1st Gear member
Contacteer:

Ik heb het diagnose systeem gevonden ,er is echter een probleem ,er is maar een steker aangesloten ,namelijk voor de aibags en het abs systeem.

Ik heb het uvel overigens wel gevonden, het was de brandstofslang.
Hier zat een klein schuurtje in en zorgde voor lucht in het brandstof systeem.

Wat mij betreft mag dit draatje worden gesloten

Hartelijk dank aan de meedenkers.
Volvo V40 rijder
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”