achteraf cruisecontrol inbouwen bij 850 GLT

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mba
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 25.09.2009 - 14:24

Hallo,

Ik ben hagelnieuw op dit forum en heb een technische vraag.
In het bezit van een handgeschakelde 850 GLT uit 1993 zonder cruisecontrol.
Ik zou graag in deze auto de cruisecontrol op de originele wijze willen inbouwen. Wie heeft dit ook (eerder) gedaan en weet waar ik op moet letten? (wat heb ik zoals nodig, een stukslijst zou helpen....)
Ik zou dus een sloper moeten vinden (of iemand die zo'n set aanbiedt) en vervolgens moeten weten hoe eea aangesloten moet worden.
Ik ben totaal onbekend met volvo :oops: maar wel met dat andere zweedse merk :P . Daar heb ik dat al een aantal keer gedaan bij de nog echte 900. Voor saab is dit relatief eenvoudig omdat de cruisecontrol een aparte set is die ook achteraf ingebouwd kon worden bij de dealer. De auto's zelf waren vanaf bepaalde bouwjaren wel voorbereid, maar als dat niet zo was. bleek dit eenvoudig op te lossen.
Is dit bij de volvo 850 ook?
Graag jullie hulp (ben benieuwd of dit forum ook zo goed functioneert als met informatieuitwisseling als het saabforum).
RVL
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 31.03.2009 - 15:14
Locatie: Prinsenbeek

Ooit voor een V70 classic gedaan maar dat was een pittige klus en ik had gelukkig (elektronische )hulp. Ik vond deze link: http://www.volvoclub.org.uk/tech/servic ... System.pdf
en de set op marktplaats: http://www.marktplaats.nl/index.php?sre ... 3Fxref%3D1
Succes
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
Gebruikersavatar
mba
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 25.09.2009 - 14:24

Bedankt voor de info. Zie ik nou dat de adv op MP een niet complete set is (ik mis de vacuumservo aan het gaspedaal?)?
Bij de saabs is het ook even "klussen" hoor, lijkt simpel, maar eer alles op z'n plek zit......
Gebruikersavatar
mba
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 25.09.2009 - 14:24

oh nee, ik kijk niet goed; zie de servo al op de foto.
Dirk342
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 07.10.2008 - 10:34
Locatie: Nijmegen

Bij een 850 stelt het niets voor, zit er zo in. Het enigste gefrot wat er even kan zijn is de vacuumleiding door te voeren door het schutbord. Rest is appeltje, eitje. In gemiddeld een half uur hangt het erin. Pomp onder accubak, kabel ligt er al, relais op zijn plaats klikken, vacuumleiding doorvoeren, pedaalschakelaars monteren (kabels liggen er al) balg aan kachelhuis / gaspedaal schroeven, vacuum aansluiten en klaar. let wel even op dat bij proefrijden je harder moet rijden als 40 km/h want anders werkt je CC niet :)
Volvo for Life ! 854 1992, 855 T-5 1996, 760 DTIC 1983
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Kijk hier maar is. Een hele uitgebreide beschrijving.
http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... 178.0.html
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Gebruikersavatar
mba
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 25.09.2009 - 14:24

Allen dank voor de bijdragen.
Ik heb een set op MP gescoord met handleiding en dat was erg prettig inbouwen.
Het inbouwen zelf viel me reuze mee en was nog simpeler dan bij de saab.
Het systeem werkt ook nog eens op dezelfde manier (en is in de onderdelen nagenoeg gelijk ook); komt traag in en reageert traag (in vgl dan met moderne cc systemen) wat natuurlijk komt door de balg en de pomp.
Rijden wordt zo lekker relaxed!
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”