Hé hallo
Eén vraag aan jullie:
Hoe krijg ik de moer van de krukaspoelie los? Hij zit erg vast.
Het gaat hier om een B280E motor welke gedemonteerd is en daardoor dus goed toegankelijk is.(De AW71 is er achter weg)
Ben benieuwd .......
V6 groeten ûût Epe
Moer van de krukaspoelie
- Henk 760 Hausser
- 3rd Gear member
- Berichten: 280
- Lid geworden op: 09.03.2006 - 20:46
- Locatie: Epe
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21419
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Kruipolie of WD 40 al gebruikt? Eventueel Coca Cola erop spuiten.
Grote dop-moer met lange steel en dan rechtsom laten schrikken om vervolgens linksom los te draaien?
Eventueel met kleine dop de moer laten schrikken door er een of twee klappen op te geven. Zo komt het draad los van de spoed.
Grote dop-moer met lange steel en dan rechtsom laten schrikken om vervolgens linksom los te draaien?
Eventueel met kleine dop de moer laten schrikken door er een of twee klappen op te geven. Zo komt het draad los van de spoed.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Met een grote luchtsleutel. De bak zit er niet meer op dus blokkeren is ook niet mogelijk denk ik.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Henk 760 Hausser
- 3rd Gear member
- Berichten: 280
- Lid geworden op: 09.03.2006 - 20:46
- Locatie: Epe
Dopsleutel 36 deerd hem niet, ook voor Kruipolie is ie niet bang.
Ik kan de krukas blokkeren d.m.v een beitel die ik achter in de starterkrans steek en vervolgens klem zet tegen het motorblok.
Ik zal een cola halen (de echte?) en hem vervolgens "verzuipen"
Daarna eens goed laten "schrikken"
Bedankt alvast voor de tip,s !
Ps.
Is warm maken een optie?
Ik kan de krukas blokkeren d.m.v een beitel die ik achter in de starterkrans steek en vervolgens klem zet tegen het motorblok.
Ik zal een cola halen (de echte?) en hem vervolgens "verzuipen"
Daarna eens goed laten "schrikken"
Bedankt alvast voor de tip,s !
Ps.
Is warm maken een optie?
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Warm maken is een optie, maar pas op voor je keerring die erachter zit of evt andere kunstof delen. Je kunt ook met een beitel op een rand van de moer tikken. Soms komt een moer daardoor ook los. Het nadeel is echter dat je de moer ermee vervormt waardoor een dop er niet meer op past.
Maar waarom geen luchtsleutel erop? Je kunt die overal huren, en een compressortje lijkt me het probleem niet.
Maar waarom geen luchtsleutel erop? Je kunt die overal huren, en een compressortje lijkt me het probleem niet.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Henk 760 Hausser
- 3rd Gear member
- Berichten: 280
- Lid geworden op: 09.03.2006 - 20:46
- Locatie: Epe
Tja,...geld het hè.
Er moest een verdeler kap komen en een rotor,ook een nieuwe waterpomp
een paar keringen ,en een paar klepdekselpakkingen.De krukaskering moet vervangen worden dus warm maken kan wel.Maar eerst weer sparen....
Hobby kost nu eenmaal geld.
Maar het gaat me lukken !!!!
Groeten ûût Epe
Henk en "Slurpje"
Er moest een verdeler kap komen en een rotor,ook een nieuwe waterpomp
een paar keringen ,en een paar klepdekselpakkingen.De krukaskering moet vervangen worden dus warm maken kan wel.Maar eerst weer sparen....
Hobby kost nu eenmaal geld.
Maar het gaat me lukken !!!!
Groeten ûût Epe
Henk en "Slurpje"
Groeten ûût Epe
De Dalhaussertjes
Volvo 760 GLE Hausser 1982
";Slurpje";
De Dalhaussertjes
Volvo 760 GLE Hausser 1982
";Slurpje";
- Henk 760 Hausser
- 3rd Gear member
- Berichten: 280
- Lid geworden op: 09.03.2006 - 20:46
- Locatie: Epe
Verzonken
Maar ik heb nu een ring steek/ sleutel 36 en een dopsleutel 36 en de dop sleutel ga ik verlengen met een buis voor nog meer kracht.
Van de week maar weer eens proberen.
Dank voor de tip,s en jullie horen nog hoe het is afgelopen :!:
Groeten ûût Epe
Maar ik heb nu een ring steek/ sleutel 36 en een dopsleutel 36 en de dop sleutel ga ik verlengen met een buis voor nog meer kracht.
Van de week maar weer eens proberen.
Dank voor de tip,s en jullie horen nog hoe het is afgelopen :!:
Groeten ûût Epe
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dan heb je toch helemaal geen mogelijkheid meer om hem eraf te halen? Als de moer alleen al op de dikte van het scroefdraad blijft zitten wordt het erg lastig om hem te demonteren.knorrepot schreef:heb je ruimte om hem (vlak lang de schroefdraad) weg te slijpen? Of ligt hij verzonken in de poulie? (poelie?/pouly?) Moet je natuurlijk wel eerst weten of je een nieuwe moer kunt begaan.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
Steeksleutel erop zetten en met een hamer tegen je steeksleutel slaan. Hierdoor krijg je hetzelfde schrikeffect als een slagmoersleutel.Henk 760 Hausser schreef:Verzonken![]()
Maar ik heb nu een ring steek/ sleutel 36 en een dopsleutel 36 en de dop sleutel ga ik verlengen met een buis voor nog meer kracht.
Van de week maar weer eens proberen.
Dank voor de tip,s en jullie horen nog hoe het is afgelopen :!:
Groeten ûût Epe
-
- 4th Gear member
- Berichten: 596
- Lid geworden op: 27.07.2009 - 22:04
- Locatie: Noord-Brabant.
Ferdy altijd een ringsleutel gebruiken
een steeksleutel springt eraf als je er op slaat.
een steeksleutel springt eraf als je er op slaat.
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Oude momentsleutel verlengen met een flinke buis en daar lekker op gaan hangen.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Oude start motor die je anders weg gegooit had monteren met het tandwiel vastgelast. Dat zou hem toch wel moeten blokeren...
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Goed gereedschap is het halve werk is de spreuk!
Ik ga een slechte tip geven nu.
Een dop er op zetten met een lang wringijzer,ergens op laten steuren en dan starten,moet je is kijken hoe snel hij los is,doe dit niet thuis:)
Ik ga een slechte tip geven nu.
Een dop er op zetten met een lang wringijzer,ergens op laten steuren en dan starten,moet je is kijken hoe snel hij los is,doe dit niet thuis:)
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
oef
dat is net zoiets als de sleutel in de draaibank laten zitten en dan aan zetten... Is een klasgenoot van mij overkomen op het LTS.... Gelukkig schoot hij naar boven en is in het plafon blijven hangen en is hij niet door het klaslokaal geschoten....

Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
bij het starten wordt er naar beneden toe kracht gezet op de sleutel,dus er gebeurd verder niets.
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
Een goed passende steeksleutel vliegt er bij mij niet af, ben het verder wel met je eens dat een ringsleutel veiliger is. Gewoon van je afslaanslagschip-s60 schreef:Ferdy altijd een ringsleutel gebruiken
een steeksleutel springt eraf als je er op slaat.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 04.01.2008 - 20:50
De laatste keer dat ik de distributieriem verving van m'n D24TIC heb ik heel vriendelijk gevraagd aan de Volvo-dealer of ik zijn tegenhouder eens kon gebruiken. Deze past in de krukaspoelie en in de tegenhouder zit ook een uitsparing zodat er een dopsleutel tussen past. Werkte perfect.
Zag er zo een beetje uit :
http://www.ipdusa.com/Volvo-940960/Tool ... 6-724-555/
PS: Van die tips ivm dopsleutel erop, blokkeren en even losdraaien door te starten ben ik GEEN fan.
Zag er zo een beetje uit :
http://www.ipdusa.com/Volvo-940960/Tool ... 6-724-555/
PS: Van die tips ivm dopsleutel erop, blokkeren en even losdraaien door te starten ben ik GEEN fan.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Bij de dealer doen ze het ook zo,geen probleem,maar een tegenhouder is natuurlijk mooier.