Hoi,
Enige tijd heb ik last van de trillingen van de motor. Als ik in de auto rijdt voel ik dat de motor de trillingen duidelijk door geeft aan het chassis. Ik voel dat in de stoel en het stuur. Vindt ook dat de laatste tijd de motor meer lawaai maakt bij het optrekken. (meer lawaai en trillingen). De bovenste en voorste motorsteun zijn vervangen. Hoeveel motorsteunen heeft de motor eigenlijk? Auto heeft inmiddels 309.000 km gelopen. Dus ik kan mij voorstellen dat er misschien wat meer vervangen moet worden, maar wat?
Wie kan mij helpen, groet Maxplus :?: :?: :?:
Motorsteunen Volvo V70 D5
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Max, aan je motor zit waarschijnlijk nog een motorsteun, al dan niet in combinatie met de versnellingsbak. Die zou je ook kunnen onderzoeken.
Maar lawaai kan ook komen uit de uitlaat. Ik had lang geleden een 940 met B200FT-motor dat de uitlaat iets los was gegaan van de turbo. Dat zorgde voor frut-geluiden.
Tevens kan je luchtfilterhuis kapot gegaan zijn en krijg je iets meer aanzuiggeluiden. Of er zit onderweg tussen aanzuiging en motor een luchtlek.
Overigens ben ik benieuwd wat bij jou "meer lawaai" betekent. Is dat als de motor koud is? Of juist warm? Is je motorgeluid veranderd na een onderhoudsbeurt? Plotseling of toch geleidelijk meer lawaai?
Maar lawaai kan ook komen uit de uitlaat. Ik had lang geleden een 940 met B200FT-motor dat de uitlaat iets los was gegaan van de turbo. Dat zorgde voor frut-geluiden.
Tevens kan je luchtfilterhuis kapot gegaan zijn en krijg je iets meer aanzuiggeluiden. Of er zit onderweg tussen aanzuiging en motor een luchtlek.
Overigens ben ik benieuwd wat bij jou "meer lawaai" betekent. Is dat als de motor koud is? Of juist warm? Is je motorgeluid veranderd na een onderhoudsbeurt? Plotseling of toch geleidelijk meer lawaai?
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- toppertje
- 6th Gear member
de motor heeft ad onderkant 2 vacuumsteunen(voorste en achterste)
ad zijkant(onder)distributie-zijde zit nog een steun.
dan is er nog de versnellingsbaksteun(vorkje)
en als laatste de bovenste motorsteun.
trillingen kunnen div oorzaken hebben,en zijn soms moeilijk traceerbaar.
motorsteunen kunnen dit veroorzaken,evenals een onbalans in 1 van je aandrijfassen of een dual-massa vliegwiel(gezien je km +dat je auto gechipt is)
is niet ondenkbaar.
ook,zoals FRUMPY al zei,je trillingsdemper kan hier voor zorgen.
ad zijkant(onder)distributie-zijde zit nog een steun.
dan is er nog de versnellingsbaksteun(vorkje)
en als laatste de bovenste motorsteun.
trillingen kunnen div oorzaken hebben,en zijn soms moeilijk traceerbaar.
motorsteunen kunnen dit veroorzaken,evenals een onbalans in 1 van je aandrijfassen of een dual-massa vliegwiel(gezien je km +dat je auto gechipt is)
is niet ondenkbaar.
ook,zoals FRUMPY al zei,je trillingsdemper kan hier voor zorgen.
geen glans zonder wrijving
-
- 1st Gear member
Ik heb ook last van trillingen maar dan vooral stationair.
de krukaspoelie kan het inderdaad wel zijn, deze was bij mij ook kapot.
hij trilt alleen nog steeds. de motorsteunen zijn goed volgens de dealer.
er zit alleen wel een scheur in de bovenste motorsteunrubber. zou dat ook trillingen doorgeven of is dat puur alleen voor het kantelen? kan je trouwens die rubber zelf vervangen? en kan je zelf ook de overige motorsteunen controleren (mn zijkant onder)? een defecte dual-massa vliegwiel geeft toch
een wat ratelend geluid?
de krukaspoelie kan het inderdaad wel zijn, deze was bij mij ook kapot.
hij trilt alleen nog steeds. de motorsteunen zijn goed volgens de dealer.
er zit alleen wel een scheur in de bovenste motorsteunrubber. zou dat ook trillingen doorgeven of is dat puur alleen voor het kantelen? kan je trouwens die rubber zelf vervangen? en kan je zelf ook de overige motorsteunen controleren (mn zijkant onder)? een defecte dual-massa vliegwiel geeft toch
een wat ratelend geluid?
Volvo V70 D5 bj. 2003 Edition II, 345.000km
Volvo V70 2.5D bj. 2000, 386.000km
Volvo V40 1.9TD bj. 1998
Volvo V70 2.5D bj. 2000, 386.000km
Volvo V40 1.9TD bj. 1998
-
- 7th Gear member
Die diesels lopen nu eenmaal niet trillingsvrij,het is geen Bentley.
Als ik me zo zou ergeren aan een auto,kreeg hij echt een baas,ondanks dat er niets aan mankeert!
Als ik me zo zou ergeren aan een auto,kreeg hij echt een baas,ondanks dat er niets aan mankeert!
- Maxplus
- 2nd Gear member
Ramon&Ramon,
De motor geeft pas de laatste maanden de trillingen meer door dan voorheen. Ik weet ook wel dat de diesels meer trillen dan benzine of gas.
Dus aan jou antwoord heb ik niks. Ik wil graag van de andere members zoals boven jou omschreven horen wat er kapot zou kunnen zijn.
Ik zal in ieder geval de motorsteun zijkant en achterkant inclusief de krukaspoelie is na laten kijken.
Bedankt voor jullie antwoorden.
Groet Maxplus
De motor geeft pas de laatste maanden de trillingen meer door dan voorheen. Ik weet ook wel dat de diesels meer trillen dan benzine of gas.
Dus aan jou antwoord heb ik niks. Ik wil graag van de andere members zoals boven jou omschreven horen wat er kapot zou kunnen zijn.
Ik zal in ieder geval de motorsteun zijkant en achterkant inclusief de krukaspoelie is na laten kijken.
Bedankt voor jullie antwoorden.
Groet Maxplus
Volvo V70 d5, 198 Pk
bwj 2002, 450.000 km
bwj 2002, 450.000 km
- Bover
- 8th Gear member
@Maxplus,
"aan jouw antwoord heb ik niks"
naar Ramon gaat m.i. te kort door de bocht.
Volgens mij reflecteert hij op jou lijst aan ergenissen aan jouw volvo en gaat het erom dat elke diesel Volvo ergens wel een trillingsgebied geeft in bescheiden mate. ( inmiddels 3 diesels versleten bij volvo )
Mogelijk is ook acceptatie nodig van enige lichte trillingen....Zeker met dik 300.000km
"aan jouw antwoord heb ik niks"
naar Ramon gaat m.i. te kort door de bocht.
Volgens mij reflecteert hij op jou lijst aan ergenissen aan jouw volvo en gaat het erom dat elke diesel Volvo ergens wel een trillingsgebied geeft in bescheiden mate. ( inmiddels 3 diesels versleten bij volvo )
Mogelijk is ook acceptatie nodig van enige lichte trillingen....Zeker met dik 300.000km
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- Maxplus
- 2nd Gear member
Beste Bover,
Ik bedoel dit niet negatief, maar je gaf het inderdaad goed aan, te kort door de bocht. En aan jou antwoord heb ik meer. Je geeft tenminste aan dat als de auto 300.000 km heeft gelopen hij iets meer kan trillen. Maar gebruik dit forum om na te gaan of iemand soortgelijks heeft meegemaakt en misschien een idee heeft wat er aan te doen valt. Daar kom ik verder mee.
Maar in ieder geval bedankt voor jou antwoord.
Groet `Maxplus
Ik bedoel dit niet negatief, maar je gaf het inderdaad goed aan, te kort door de bocht. En aan jou antwoord heb ik meer. Je geeft tenminste aan dat als de auto 300.000 km heeft gelopen hij iets meer kan trillen. Maar gebruik dit forum om na te gaan of iemand soortgelijks heeft meegemaakt en misschien een idee heeft wat er aan te doen valt. Daar kom ik verder mee.
Maar in ieder geval bedankt voor jou antwoord.
Groet `Maxplus
Volvo V70 d5, 198 Pk
bwj 2002, 450.000 km
bwj 2002, 450.000 km
- toppertje
- 6th Gear member
Bover schreef:
die 300.000km hebben er mi. niets mee te maken.
natuurlijk is de auto niet nieuw meer met zo,n km stand.
maar als je de oorzaak van die trilling wegneemt,door een nieuw
onderdeel te plaatsen,zou hij weer moeten rijden als voorheen.
ter verduideling,stel dat je auto slechter begint te remmen,en dat ligt
in dit geval aan de remblokken/remschijven die versleten zijn
dan monteert de garage nieuwe remblokken/remschijven,en dan
hoort de auto ook zijn remvertraging te halen
die hij voor die tijd had.
natuurlijk snap ik jou redenering vwb 300.000km,er zal dan op
div onderdelen speling zitten,en ga dan maar eens
uitzoeken wat die trilling veroorzaakt.
meestal eindigt dit in,div onderdelen vervangen,zonder resultaat.
de kunst is dan ook om door een ervaren iemand een juiste diagnose
te stellen.
geen glans zonder wrijving
-
- 7th Gear member
Ik kan me voorstellen dat er dealers zijn die wanhopig worden van deze problemen,die eigenlijk geen problemen zijn,als er een aantoonbare technische fout in deze motoren zit,dat kun je terecht klagen.
In de meeste gevallen is dat niet zo,ze trillen nu eenmaal,de oudere Audi diesels hebben geen trillingsvrije loop,de D5 ook niet.
Hetzelfde geldt voor de franse diesels in de Volvo,s.
In de meeste gevallen is dat niet zo,ze trillen nu eenmaal,de oudere Audi diesels hebben geen trillingsvrije loop,de D5 ook niet.
Hetzelfde geldt voor de franse diesels in de Volvo,s.