240 G1 LPG + Turbo??

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
drraven
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 31.05.2007 - 17:23

Hallo allemaal,

Ik heb het plan opgevat om een turbo blok in mijn 240 te leggen, echter, arme sloeber als ik ben, zou ik graag mijn lpg (G1 natuurlijk) installatie behouden.

Heeft iemand hier ervaring mee, kan het eigenlijk wel??

Ik wacht met grote spanning op jullie deskundig oordeel :D

Met vriendelijke groet,

Stefan
440 1.8 Si 80pk '95
V40 1.9 TD 90pk '98
343 2.3 200pk '83
240 Polar 2.0 110pk '92
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

240 Turbo en gas gaan over het algemeen slecht samen. Er zijn een paar voorbeelden waarbij het goed gaat, dus mogelijk kan je daar je moet uit putten. Over het algemeen is het een afrader.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Gebruikersavatar
polarwittesloep245
3rd Gear member
Berichten: 263
Lid geworden op: 18.09.2007 - 22:21
Locatie: Venlo

hoi Stefan,
check ook www.volvolvo.nl veel turbo kennis en gaskennis daarzo.
Succes met je plannen.
Volvo 240 Blackline-Polar estate, 82kW/112pk, b200f, 03-`93, 300.000km.
Opties: airco, el schuifdak, LM Corona 14"; met Michelin 195/70/14 Energy Saver, ab/cv/so, wintermatten, winterbanden op staal, Volvo veiligheidsrek, bumperstriping, forumsticker, elanden
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

volvorider schreef:240 Turbo en gas gaan over het algemeen slecht samen. Er zijn een paar voorbeelden waarbij het goed gaat, dus mogelijk kan je daar je moet uit putten. Over het algemeen is het een afrader.
Maar hier gaat het om een Turbo blok in een 240 op lpg te hangen, en ik vermoed dat dan het B2X0FT blok uit een 7/9 genomen wordt en die gaan heel wat beter op lpg, als het B2X0ET blok.
Heb weleens gehoord over een systeem waarbij de verdamper meer gas gaat leveren bij oplopende turbo druk. Met behulp van vacuum/druk in het inlaatkanaal. Dat zou hier misschien ook weleens nuttig kunnen zijn denk ik zo.
Mooiste is natuurlijk als je een lpg injectie systeem erbij over kan nemen en inbouwen. Dat werkt namelijk super op lpg.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Hapee
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 10.10.2008 - 20:54

Ik heb jááááááááááren geleden (rond 1987, de auto was van 1984) een 240 Turbo op LPG gereden. Volgens mij lag er een Necam gasinstallatie in. Ik heb destijds wat problemen gehad (vraag me niet wat) en die zijn professioneel opgelost door Ruissen Autogas in Wezep. Naar ik weet is het nog steeds een specialist. Je zou eens daar te raden kunnen gaan. Andere specialisten zijn Reprofair en Prins in Eindhoven. Succes en laat wat weten.
V70 2.4D BJ. 07-2002 een hele andere auto
jos245
3rd Gear member
Berichten: 332
Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:31

Het schijnt inderdaad te kunnen met een Necam gasmengstuk omdat dat dat volgens een ander principe werkt;met vacuum.
Bij een carburateurmotor zit het Necam gasmengstuk bijvoorbeeld tussen het inlaatspruitstuk en carburateur en niet tussen carburateur en luchtfilter.
jbuure
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 12.04.2006 - 20:07

Het moet kunnen. Destijds reed de toenmalige directeur van Vialle ook in een 240 Turbo op gas
Polestar 2 8/2020 Void, in bestelling
Volvo C70 T5 aut Cabrio, 9/2003;
Volvo C70 2.0T aut Cabrio, 9/2000, blauw metallic, blauwe kap, beige leder, 19";
Volvo V40 2.0 aut, 10/2002, Virtual blue metallic
Volvo V70D, 9/2007 Electric silver
Volvo 240 Polar estate man, 2/1993, blauw
Volvo V70 D5 man, 11/2001, scarab green
Volvo V40 1.9TD, 10/98, autumn gold met.
Volvo 460 GLE 19TD, 10/92, groen metallic
Volvo 460 GL LPG, 7/90, zilver metallic
Gebruikersavatar
joostb
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 28.06.2007 - 21:06
Locatie: veghel

Ik heb ooit in een amazon een B230FT gebouwd en heb hierop met succes op lpg gereden.
Het makkelijkste is als je een intercooler inbouwd.
Ik zal uitleggen waarom.
Als je met een turbo op lpg wilt rijden moet je aan de achterkant van het membraam van de verdamper de turbo druk zetten,dit doe je met de zogenaamde compensatie leiding.
Dit moet je doen door de gehele achterkant dicht te maken en er een aansluiting op te maken waarop je een slang aan kunt sluiten.
Deze slang sluit je aan net na de turbo en voor de intercooler(zie foto), in het begin had ik het andersom zitten en dit ging helemaal fout (backfire)
Als je de druk voor de intercooler pakt is deze iets hoger dan erna, en is het mogelijk om voldoende gas te krijgen.
Verder kan alles gewoon hetzelfde blijfen hetzelfde als bij een "gewone"
lpg instalatie

Vogels autogas in Son en Breugel kan je hier wel advies in geven
en is altijd bereid om te helpen.

Afbeelding

Afbeelding
VW kever een stuk of 10
Diverse VW's
Volvo 144
Reanaut kangoo
Volvo 122s Turbo

Volvo S60 170HP LPI okt. 2001
Renault kangoo
Volvo Amazon220 (combi)
Gebruikersavatar
minitinus
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 13.06.2009 - 17:22
Locatie: Gemert n.b.

drraven, is het nog gelukt met je turbo/lpg combinatie? ben benieuwd want ik zit namelijk met het zelfde idee...
Gebruikersavatar
joostb
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 28.06.2007 - 21:06
Locatie: veghel

Jazeker is dit gelukt, ik heb met deze combinatie 1,5 gereden en heb toen de auto verkocht, ik weet dat de nieuwe eigenaar er ook met veel plezier in rijd en zonder problemen.
VW kever een stuk of 10
Diverse VW's
Volvo 144
Reanaut kangoo
Volvo 122s Turbo

Volvo S60 170HP LPI okt. 2001
Renault kangoo
Volvo Amazon220 (combi)
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

joostb schreef:Jazeker is dit gelukt, ik heb met deze combinatie 1,5 gereden en heb toen de auto verkocht, ik weet dat de nieuwe eigenaar er ook met veel plezier in rijd en zonder problemen.
Ziet er gelikt uit :!:
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”