Hallo,
Ik wil een extra 12v aansluiting in mijn achterbak maken voor een koelbox o.i.d.
Maar ik ben helemaal niet thuis in electronica, en zodoende snap ik helemaal niets van de verschillende schema's die ik op het forum heb gevonden.
Ik heb als plan bedacht om bij de sigaretten aansteker de bedrading als het ware af te tappen om vervolgens in mijn achterbak de 2e aansluiting te maken.
Is dit een realistisch plan? Moet er dan niet een zekering gewisseld worden omdat er nu in feite 2x zoveel spanning op kan komen? Moet er uberhaupt een zekering tussen (omdat de meeste 12v applicaties een eigen zekering in de 12v plug hebben zitten)?
Is het anders een idee om de voeding die naar mijn sub/versterker gaat af te tappen? Of moet ik de 12v in zijn geheel vanaf de accu doortrekken?
Ook vraag ik me af, of het mogelijk is een schakelaar tussen de remote-wire die naar mijn electrische antenne gaat te plaatsen. Omdat de antenne nu uitschuift zodra de unit aangaat (dus ook bij cd en aux), en ik zou dit liever zelf bepalen (bijv. alleen wanneer tuner geselecteerd is)
Ik hoop dat iemand me kan helpen!
Gr.
Extra 12v aansluiting
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 360
- Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32
De beste oplossing lijkt mij om vanaf de accu een nieuwe draad te trekken. Voeding van je versterker aftakken zou kunnen als je niet meer verbruikt dan de draad kan hebben. Maar dat lijkt me niet ideaal.
Als je een nieuwe draad trekt zou ik daar ene relais opzetten die schakelt op de dynamo. Als de dynamo draait = motor loopt, heb je stroom voor je koelbox. Als de motor uit is kan de koelbox je accu niet leegtrekken.
En altijd zekeren!
Als je een nieuwe draad trekt zou ik daar ene relais opzetten die schakelt op de dynamo. Als de dynamo draait = motor loopt, heb je stroom voor je koelbox. Als de motor uit is kan de koelbox je accu niet leegtrekken.
En altijd zekeren!
- zoem
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 18.06.2008 - 15:32
- Locatie: Den Haag
En hoe zit het dan met het aftakken vanaf de reeds aangebrachte 12v aansluiting? Dat lijkt mij de meest eenvoudige manier.
Overigens zit er tussen mijn sub en accu een zekering, die zou ik dan toch kunnen aanpassen?
Verder vraag ik me af wat dan de naam/specificaties van zo'n relais zouden zijn, en welk soort zekering je me zou aanraden.
bedaknt voor je reactie!
Gr
Overigens zit er tussen mijn sub en accu een zekering, die zou ik dan toch kunnen aanpassen?
Verder vraag ik me af wat dan de naam/specificaties van zo'n relais zouden zijn, en welk soort zekering je me zou aanraden.
bedaknt voor je reactie!
Gr
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Licht aan de stroom die je nodig hebt, als de kabel daar dik genoeg voor is dan kun je deze gebruiken.
Relais ertussen is handig, ik zou het zelf echter op het contact maken en niet op de dynamo.
Relais ertussen is handig, ik zou het zelf echter op het contact maken en niet op de dynamo.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:42
Heb voor de afgelopen zomervakantie een 2e 12v aansluiting gemaakt in de achterkant van de middenconsole net onder het asbakje. Heb hiervoor gewoon de kabels van de sigarette aansteker doorgelust. Een extra zekering was in mijn geval niet nodig. De originele werd alleen gebruikt voor een tomtom, en de 2e voor een koelkastje. Een tomtom verbruikt bijna niks, dus daarom kon het zonder extra zekering.
De dynamo trok het ook makkelijk, een sub+versterker, koelkast,tomtom.
De dynamo trok het ook makkelijk, een sub+versterker, koelkast,tomtom.
- leip11
- 5th Gear member
- Berichten: 1308
- Lid geworden op: 29.01.2008 - 16:24
- Locatie: hoogvliet
- Contacteer:
hoi,
je kan het om het simpel te houden inderdaad vanaf de sigareten aansteker doen. ik zelf zou dit alleen niet doen. omdat je grote kans heb dat als je de koelbox er op heb staan en nog iets extra's het best zou kunnen dat de zekering doorbrand.
een andere optie is wat hier al is aangegeven een nieuwe draad trekken vanaf de accu. wel met zekering er tussen.
maar waarom niet gewoon vanaf de zekering kast. daar kan je makkelijk een nieuwe zekering bij prikken en vanaf daar een kabel trekken. wordt het meteen een stuk netter.
dynamo of accu zelf hebben er geen probleem mee. zeker niet als je rijdt. wat je wel voor de zekerheid kan doen is zeker omdat het bij de sigareten aansteker ook niet zo is. een relay pakken deze laten schakkelen door het sleutelcontact. en daar dan de voedingskabel op aansluiten. weet je niet hoe zeg het effe post ik wel een schema. (zit je ook niet met het probleem dat hij de accu leegtrekt.) vaak genoeg gezien.
als je een nieuwe draad trekt maakt niet uit waarheen. neem dan niet de min kabel mee maar alleen de plus. de min moet je zo kort mogelijk houden. en het is onzin om hem helemaal door je auto te trekken als je auto zelf al als min gebruikt wordt.
voor je antenne is het heel makkelijk om er een schakelaar tussen te zetten.stuurt deze nog een versterker aan? zo nee dan is het geen probleem. zo ja dan moet wel een extra draad leggen die de versterker apart aanstuurt.
voor verdere vragen roept u maar. en als je er toch niet uit komt en je vind het niet erg om hier naar rotterdam te rijden wil ik het ook wel voor je doen.
timo
edit:
voor relay kan je een doodgewoon 12 volt relay gebruiken. meestal worden die dingen op 12 volt geschakelt en kunnen ze spanning aan van 230vac met een paar amper.
voor de zekering moet je denken tussen de 10A en 20A
je kan het om het simpel te houden inderdaad vanaf de sigareten aansteker doen. ik zelf zou dit alleen niet doen. omdat je grote kans heb dat als je de koelbox er op heb staan en nog iets extra's het best zou kunnen dat de zekering doorbrand.
een andere optie is wat hier al is aangegeven een nieuwe draad trekken vanaf de accu. wel met zekering er tussen.
maar waarom niet gewoon vanaf de zekering kast. daar kan je makkelijk een nieuwe zekering bij prikken en vanaf daar een kabel trekken. wordt het meteen een stuk netter.
dynamo of accu zelf hebben er geen probleem mee. zeker niet als je rijdt. wat je wel voor de zekerheid kan doen is zeker omdat het bij de sigareten aansteker ook niet zo is. een relay pakken deze laten schakkelen door het sleutelcontact. en daar dan de voedingskabel op aansluiten. weet je niet hoe zeg het effe post ik wel een schema. (zit je ook niet met het probleem dat hij de accu leegtrekt.) vaak genoeg gezien.
als je een nieuwe draad trekt maakt niet uit waarheen. neem dan niet de min kabel mee maar alleen de plus. de min moet je zo kort mogelijk houden. en het is onzin om hem helemaal door je auto te trekken als je auto zelf al als min gebruikt wordt.
voor je antenne is het heel makkelijk om er een schakelaar tussen te zetten.stuurt deze nog een versterker aan? zo nee dan is het geen probleem. zo ja dan moet wel een extra draad leggen die de versterker apart aanstuurt.
voor verdere vragen roept u maar. en als je er toch niet uit komt en je vind het niet erg om hier naar rotterdam te rijden wil ik het ook wel voor je doen.
timo
edit:
voor relay kan je een doodgewoon 12 volt relay gebruiken. meestal worden die dingen op 12 volt geschakelt en kunnen ze spanning aan van 230vac met een paar amper.
voor de zekering moet je denken tussen de 10A en 20A
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
- zoem
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 18.06.2008 - 15:32
- Locatie: Den Haag
Bedankt voor alle reacties!
@leip11
Dat vanaf die zekeringkast klinkt goed! Begrijp ik het goed als ik dan alleen maar 1 kabel vanaf de + pool van een lege zekeringhouder naar achter hoef te trekken??? Ik hoef dan dus niet ook nog een voeding vanaf de accu naar de zekeringkast te trekken?
Alleen waar (plek op de auto) kan ik dat relais dan aansluiten? Of is het anders een idee om ipv een relais een schakelaar te maken?
En wat die antenne schakelaar betreft weet ik nu wat ik moest weten, ik heb inderdaad beschikking over 2 aparte remote wire's, dus daar ga ik een schakelaartje tussen zetten.
@leip11
Dat vanaf die zekeringkast klinkt goed! Begrijp ik het goed als ik dan alleen maar 1 kabel vanaf de + pool van een lege zekeringhouder naar achter hoef te trekken??? Ik hoef dan dus niet ook nog een voeding vanaf de accu naar de zekeringkast te trekken?
Alleen waar (plek op de auto) kan ik dat relais dan aansluiten? Of is het anders een idee om ipv een relais een schakelaar te maken?
En wat die antenne schakelaar betreft weet ik nu wat ik moest weten, ik heb inderdaad beschikking over 2 aparte remote wire's, dus daar ga ik een schakelaartje tussen zetten.
- leip11
- 5th Gear member
- Berichten: 1308
- Lid geworden op: 29.01.2008 - 16:24
- Locatie: hoogvliet
- Contacteer:
punt 1 klopt. je moet alleen niet vergeten nog een min draad van de koelbox ergens op het chassis aan te sluiten. ik heb daar bij mij de bevestiging van de bank voor gebruikt.
schakelaar is mogelijk je zit alleen met het probleem dat je die nog altijd kan vergeten uit te zetten. wil je niet. daarom een relais gebruiken wat arjenm zegt klopt kan overal maar kijk of je het ergens voor in de auto kan doen anders ga je met dubbele draden werken en daar wordt het ook niet overzichtelijker op.
let wel op dat je die schakelaar tussen die goede draad zet.
schakelaar is mogelijk je zit alleen met het probleem dat je die nog altijd kan vergeten uit te zetten. wil je niet. daarom een relais gebruiken wat arjenm zegt klopt kan overal maar kijk of je het ergens voor in de auto kan doen anders ga je met dubbele draden werken en daar wordt het ook niet overzichtelijker op.
let wel op dat je die schakelaar tussen die goede draad zet.
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
- zoem
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 18.06.2008 - 15:32
- Locatie: Den Haag
Ik bedenk me net iets anders,
Er zijn toch ook van die 12v splitters. Die van 1 aansluiting bijv. 3 aansluitingen maken. Dat kan toch ook zomaar zonder extra zekering? Hoe zit dat dan? Want dat overleeft die standaard zekering ook gewoon. Ik had afgelopen zomer een koelbox, tomtom en telefoon erop aangesloten.
Er zijn toch ook van die 12v splitters. Die van 1 aansluiting bijv. 3 aansluitingen maken. Dat kan toch ook zomaar zonder extra zekering? Hoe zit dat dan? Want dat overleeft die standaard zekering ook gewoon. Ik had afgelopen zomer een koelbox, tomtom en telefoon erop aangesloten.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Zekeringekast zou ik niet doen, zit al veel en kans op verhitten van hoofdbundel zou kunnen (afhankelijk van draaddikte). Pak heb gewoon vanaf accu klem.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- leip11
- 5th Gear member
- Berichten: 1308
- Lid geworden op: 29.01.2008 - 16:24
- Locatie: hoogvliet
- Contacteer:
@wpee is de draad vanaf de accu naar de zekeringkast afgezekert? zo niet dan kan het gewoon hoofdbundel maakt dan toch niks uit. want je zekert de extra apart af.
@zoem
die splitter kan wel maar als je kijkt is de draad wel dun als je daar een paar ampere door heen trekt heb je eerder kans dat je de bekabeling verbrand dan dat de zekering doorgaat.
een relay kan je zo aansluiten
@zoem
die splitter kan wel maar als je kijkt is de draad wel dun als je daar een paar ampere door heen trekt heb je eerder kans dat je de bekabeling verbrand dan dat de zekering doorgaat.
een relay kan je zo aansluiten
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
@leip: schema klopt. AFzekering zit altijd aan de energiebron, dat is met de kabel naar zekeringen niet. Die is berekend op de maximale stroom die de auto trekt via die draad en afzekeren is bijna niet te doen aangezien er een accu zit die iets van 400A kan duwen.....
Maar als je er meer aan gaat koppelen vanuit de zekeringen kast, belast je die draad dus hoger dan waar hij voor bedoelt was. 100W koelvermogen is wel 8 ampere extra! 100W zit je zo aan.
Ik riskeer het dus niet. Maar ik zeg niet dat het niet zou kunnen. Ik ken de draaddikte niet uit mijn hoofd, stroomschema ook niet. Ik weet wel dat zeker er geen afzekering in zit van accu naar zekeringen kast.
Maar als je er meer aan gaat koppelen vanuit de zekeringen kast, belast je die draad dus hoger dan waar hij voor bedoelt was. 100W koelvermogen is wel 8 ampere extra! 100W zit je zo aan.
Ik riskeer het dus niet. Maar ik zeg niet dat het niet zou kunnen. Ik ken de draaddikte niet uit mijn hoofd, stroomschema ook niet. Ik weet wel dat zeker er geen afzekering in zit van accu naar zekeringen kast.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- leip11
- 5th Gear member
- Berichten: 1308
- Lid geworden op: 29.01.2008 - 16:24
- Locatie: hoogvliet
- Contacteer:
het klopt wat je zegt. maar je zegt nu wel dat de kabel naar de zekering niet afgeschermd is. dat maakt toch verder niet uit want je zekert vanaf de kast af. en met die 400A klopt ook wel maar als dat gebeurt klapt de zekering er nog uit.
weet ook niet ho zwaar de koelbox is die hij heeft? kan je dat effe doorgegeven. datmaakt namelijk wel veel uit wat nou de beste oplossing is.
timo
weet ook niet ho zwaar de koelbox is die hij heeft? kan je dat effe doorgegeven. datmaakt namelijk wel veel uit wat nou de beste oplossing is.
timo
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
@leip.
ik bedoel dit:
accu (zonder zekering) ---(1)----->zekeringkast(zekering)----(2)---->contactdoos
Als er in verbinding 1 teveel stroom loopt wordt de kabel heet. 1 fout is bij auto's buiten beschouwing gelaten, dat is sluiting naar frame. Dit heeft men proberen op te lossen door dikke isolatie te gebruiken bij (1). Maar warm worden door teveel stroom kan nog steeds.
Als er in verbinding (2) teveel stroom loopt gaat de zekering van deze groep er uit.
Als je zeker wilt zijn bouw je dit:
accu (zekering) --------> --------> ----->nieuwe contactdoos
ik bedoel dit:
accu (zonder zekering) ---(1)----->zekeringkast(zekering)----(2)---->contactdoos
Als er in verbinding 1 teveel stroom loopt wordt de kabel heet. 1 fout is bij auto's buiten beschouwing gelaten, dat is sluiting naar frame. Dit heeft men proberen op te lossen door dikke isolatie te gebruiken bij (1). Maar warm worden door teveel stroom kan nog steeds.
Als er in verbinding (2) teveel stroom loopt gaat de zekering van deze groep er uit.
Als je zeker wilt zijn bouw je dit:
accu (zekering) --------> --------> ----->nieuwe contactdoos
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- leip11
- 5th Gear member
- Berichten: 1308
- Lid geworden op: 29.01.2008 - 16:24
- Locatie: hoogvliet
- Contacteer:
daar heb je gelijk in. maar is die (1) daar niet op berekent om meerdere dingen aftermarket op aan te sluiten?
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Ik DENK het wel, het is een vrij dikke draad.
Meestal is een koelkast ook niet gelijktijdig aan met de achterruit verwarming. Eer zal best wel wat ruimte zijn voor wat stroom hoor. een draad kan heel veel hebben.
Als je uitrekend wat er mag lopen continu kan dat best 50 ampere zijn. Voor de niet electro mensen 50 Ampere bij 12V is ongeveer 12 x 50 = 600W. Maar ik kan het zo niet zeggen omdat ik de draaddikte niet ken. En die 50A is ook maar een gok.
Wellicht is er iemand die de doorsnede van de draad kent, dan bereken ik de stroom wel even.
Meestal is een koelkast ook niet gelijktijdig aan met de achterruit verwarming. Eer zal best wel wat ruimte zijn voor wat stroom hoor. een draad kan heel veel hebben.
Als je uitrekend wat er mag lopen continu kan dat best 50 ampere zijn. Voor de niet electro mensen 50 Ampere bij 12V is ongeveer 12 x 50 = 600W. Maar ik kan het zo niet zeggen omdat ik de draaddikte niet ken. En die 50A is ook maar een gok.
Wellicht is er iemand die de doorsnede van de draad kent, dan bereken ik de stroom wel even.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- leip11
- 5th Gear member
- Berichten: 1308
- Lid geworden op: 29.01.2008 - 16:24
- Locatie: hoogvliet
- Contacteer:
dit is de vuistregel voor draaddiktes
6A per mm^2.
6A per mm^2.
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)