Eigenaardige problemen met 440 '91

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
stefan2511
1st Gear member

Hallo,

Ik heb kortgeleden een volvo 440 1,7 dl ´91 gekocht. Voor 300 euro heb ik er eentje op de kop weten te tikken met 140.000 op de teller en nieuwe apk (particulier gekocht). Op wat roest in de wielkasten en deuren na zag ie er prima uit en ook reed de auto erg goed. Ben er als "arme" student/surfer erg blij mee (een student met eigen auto kan zichzelf eigenlijk niet arm noemen). Belangrijkste voor mij is de ruimte voor m'n surfspullen, niet te veel maandelijkse en brandstof kosten en dat ie me van A naar B brengt, maar om nou te zeggen dat dat altijd even soepel en vol vertrouwen gaat.. Ik ben de laatste drie weken tegen wat dingen aangelopen en heb zodoende ook een vraagbaak-boekje aangeschaft. Toch geeft me dit nog niet de juiste antwoorden op m'n vragen, dus zou ik graag de mening van ervaren 400-gebruikers hier eens willen peilen of het bekende problemen zijn of wat jullie advies is.

Het eerste probleem wat ik tegen kwam was op de snelweg. Ik haalde een vrachtauto in en gaf wat gas bij, maar plotseling verloor ik een groot deel van m'n vermogen. Met een maximale snelheid van 90 km/h en veel toeren heb ik in de 4 de volgende afrit gehaald. Ik was denk ik een half uurtje aan het rijden toen het gebeurde, de temperatuur van de motor was normaal en had voldoende benzine. Nadat ik een tijdje op een parkeerplaats ben gaan staan ben ik maar doorgereden, en gelukkig zonder verdere problemen thuis gekomen. Bij het openen van de tankdop is er geen sissend geluid.(1)

Ik ruik vaak een benzine lucht als ik net ga rijden of net gereden heb. Het verbruik ligt zo net boven de 1 op 10. Laatste heb ik met een volle tank net niet de 500 km gehaald (denk dat er 40 liter in totaal in gaat) dus een lek lijkt mij onwaarschijnlijk, dan zou ie toch een hoger verbruik moeten hebben? De motor dieselt wel soms na als ik em afzet. De bougies zijn gecheckt en die zijn oké, de ontsteking en brandstoftoevoer is ook niet het probleem (ook gecheckt door een ervaren autoknutselaar). (2)

Nadat ik afgelopen week per ongeluk over een middenberm ben geknald met bijna 60 km/h (flauwe bocht, donker en een rotonde die uit het niets kwam opdoemen) start de auto wat moeilijker als normaal, ik merk wel dat de motor draait maar op een of andere manier wil ie niet aanslaan. Daarnaast merkte ik eenmalig dat er rook onder de motorkap/uit de grille kwam toen ik vooraan bij en stoplicht stond te wachten. De motor was toen nog vrij koud en de choke had ik nog niet helemaal terug geduwd. De rook was gewoon wit en verder merkte ik niks bijzonders.(3)

Vandaag merkte ik dat ik bij vrij lage toeren de hele auto voelde mee trillen. Stationair is dit alleen als ie koud is, maar vandaag reed ik zo'n 40-50 in de avondspits (in de 2e of 3e versnelling) en deze trilling had ik nog nooit eerder bij deze snelheden. (4)

Verder reed ik van de week nog op de snelweg toen er iets begon te tikken voor in de auto. Kon niet echt thuis brengen wat het was en na ongeveer een kilometer schoot er opeens een zwart projectiel van ongeveer vuist grootte langs m'n zijspiegel. Ben er vrij zeker over dat het geen dood dier of iets anders was wat ik onderweg opgepikt heb, dus het moet ergens van de auto vandaan komen, ben alleen nog niet er achter wat het zou kunnen zijn. Iets uit de wielkast lijkt me het meest waarschijnlijk, of het moet onder de auto vandaan zijn gevallen en al stuiterend z'n weg naar de zijkant gevonden moeten hebben, maar dat lijk me onwaarschijnlijk. (5)

Tot zover dus m'n avonturen met m'n 440. Hopelijk kunnen jullie me wat tips geven of de juiste richting op sturen

Ter verduidelijking hier nog even een tijdschets in welke volgorde de bovenstaande gebeurtenissen zich hebben voorgedaan.

- Aanschaf
- (2)
- (1)
- Distributieriem vervangen/oliefilter vervangen en olie bijgevuld
- (5)
- (3)
- (4)

Alvast bedankt!
SchoutenCC
5th Gear member

1) zou een verstopte katalysator kunnen zijn als die eronder zit
2) kan een lekke pakking zijn van de brandstofpomp (onder de achterbank) of een lek in de slangetjes naar het koolstoffilter (bij de rechterkoplamp)
3) klinkt meeste als accu niet 100% of startmotor niet geweldig maar dat heeft niets te maken met witte rook of middenberm natuurlijk
4) trillen moet je even op zoeken op het forum (ook op stotteren, bokken en wat synoniemen) is gekend probleem. soms simpel op te lossen, soms hardnekkiger
5) kan ik niet direct thuis brengen als je geen duidelijke beschadiging ziet. heb je nog de bodembeschermplaat onder je motor? is de plastic wielkuip nog heel? 2x ja dan lijkt het me losgetrild oud vuil of toch stuiterend van de weg af
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Luc
1st Gear member

Witte rook en moeilijk starten kan duiden op een lekke koppakking.
Hoeft maar een heel klein beetje te lekken, als de auto afkoelt na een rit condenseert er wat koelvloeistof op de zuigers, en dan wil ie niet aanslaan.
Ik heb trouwens ook eens een koelvloeistofslang lek gehad, die dikke die bovenop het blok ingaat. Spoot een heel klein straaltje water uit, boven op de versnellingsbak, en dat wil dan wel dampen.

Controleer ook de voet van je carburateur of die niet ergens valse lucht aantrekt.
Die voet trekt nog wel eens krom.
850 2.5 20v Estate, Renault 19 1.8i Cabriolet
wpee
5th Gear member

Kijk eens onder je auto of alles nog OK is, dichte uitlaat (deuk naar binnen) geeft allerlei slechtloop, start etc problemen.
Verder je subframe controleren, en de rest van de ophanging en aandrijving.

Ongestraft een vluchtheuvel nemen is er niet bij denk ik.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
steven460
5th Gear member
Contacteer:

nadieselen komt (bij een gezonde motor) door verkeerde bougies.
Liever iets te 'koude' bougies dan te 'hete'. Bij de dealer of auto onderdelen speciaal zaak weten ze meestal wel raad als je de huidige type nr van de bougie opgeeft als te heet.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
stefan2511
1st Gear member

Harstikke bedankt voor de snelle reacties! Ik ga vandaag eens even naar genoemde onderdelen kijken. De uitlaat is al goed geroest (werd ook al bij de apk gemeld dat die binnenkort misschien vervangen moest worden), dus als die een optater krijgt zal ie er inderdaad niet vlekkeloos doorheen komen.
ArjenM
3rd Gear member

Witte rook kan ook vocht zijn wat op de radiateur zit en verdampt op het moment dat de thermostaat opengaat. Als je net op dat moment voor een stoplicht staat kun je het goed zien.

Wat Zark3 zegt, zoek even en kijk of je daar wat aan hebt.

En die benzinelucht kan heel goed een lek slangetje zijn. Er hoeft maar weinig te lekken wil je dat ruiken. Kijk nadat je gereden hebt, of met lopende motor de slangetje in de motorruimte en bij de brandstofpomp na.
stefan2511
1st Gear member

Ik heb de slangetjes nagekeken en die zien er allemaal nog prima uit, ik denk dat ik de zoektocht naar dat probleem maar even staak omdat het niet zo heel hoge prioriteit heeft. Ik heb waarschijnlijk wel een oorzaak voor probleem 1. Gister gebeurde het namelijk weer, en na het openen van de tankdop kwam er een sissend geluid. Dat zou dus op de tankbeluchting moeten duiden. Maar diezelfde rit gebeurde het nog een keer waarbij de motor meer toeren maakte bij het minderen van het gas (dus van plankgas het pedaal terug laten komen zorgde voor een kort moment van aandrijving/toeren). In ieder geval dus een plek om het probleem te zoeken. Het regende ook hard dus wie weet heeft dat het probleem ook wel versterkt. Heb trouwens wel de voorruit kapot gemaakt.. Jammer als een surfplank net te lang is en de plank niet meegeeft maar de voorruit :-k
steven460
5th Gear member
Contacteer:

IIRC: tijdens het rijden staat de tank onder een licht vacuüm. Als je stopt, en de tank dop meteen los draait hoor je idd zo'n 'aanzuig gorgel'.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
wpee
5th Gear member

Aha, vanuit volgas terug en dan power krijgen.....(trigger!)
Als je nog eens een moment van "minder power" hebt, doe dan eens een beetje choken. Als je dan meer vermogen krijgt is een van je sproeiers verstopt. Reiningen van Carb is enig optie.
Dit doe je door hem te demonteren en geheel uit te blazen met perslucht.

Kom dan nog dens terug , dan leg ik het nog wel eens verder uit (heb ik rouwens al ooit op dit forum gedaan). Als je uit elkaar haalt, schrijf dan op waar je welk onmderdeeltje uit hebt gehaald, het is van belang dat je de luchtmengelschroeven bij de juiste sproeiers houdt en in het juiste gat monteert.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”