Sinds 2 weken trotse eigenaar van een V50 drivE 1.6D en nu voor het eerst getankt na 760 niet dat het nodig was maar nieuwschierig er ging 33,40 liter(v-power) in .
Dat is 1 op 22,93 ik moet wel zeggen dat de V50 nog wel goed in gereden moet worden en ik zelf denk dat het op den duur nog wel zuiniger zal worden.
Dat is al behoorlijk zuinig, en dat terwijl ie nog niet eens is ingereden inderdaad. Je zou zeggen dat dan de 1 op 25 toch wel haalbaar zou moeten zijn.
Met mijn getunede 2.0D haal ik 1 op 19,5 als zuinigste, en dat met inmiddels 225dkm ervaring.
Volvo V50 2.0D Momentum - 09 / 2004 - tuned by Fasttech (165pk / 405Nm) - 17 inch Sagitta velgen - K & N inlegfilter - Intrax verlagingsveren (-30mm) - xenon 4300K
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
remmm schreef:Ik weet niet hoe jullie het doen maar als ik 1 op 17 rij met mijn 1.6D dan mag ik in mijn handjes knijpen. Het is vaker 1 op 16 of lager.....
Als je de airco uitzet (automatisch klimaat kan aan blijven) zul je zien dat je al minimaal 1 kilometer verder komt op een liter
Alles op vol automatisch en dan het knopje van de airco uitzetten. De auto blijft dan op Autom. klimaat (het groene lampje in de knop van de ventilator blijft aan).
Als ik dit doe, doet m'n non-DrivE 1.6D 1:21 (wel veel snelweg)
remmm schreef:Ik weet niet hoe jullie het doen maar als ik 1 op 17 rij met mijn 1.6D dan mag ik in mijn handjes knijpen. Het is vaker 1 op 16 of lager.....
Ik zit in hetzelfde schuitje. Heb de gewone 1.6d uit 2008, nu 26000 km op de teller, en ik krijg hem niet lager dan 1 op 18 (vakantie).
In het dagdagelijkse verkeer haal ik momenteel 1 op 17 terwijl ik veel snelweg doe en de airco meestal uit staat.
Als ik dit zo lees heb ik het gevoel dat er iets niet klopt bij de mijne... :?
Heb trouwens de indruk dat hij wat meer verbruikt na de eerste grote beurt bij de dealer.
V40 Phase3 (2003) / 1.9d 115 pk / Business Line V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
Bij mij ging het verbruik pas goed toen ik ook vroeger ging schakelen. Net boven de 2000 toeren naar de volgende versnelling. Dat deed iets met het motormgmt. volgens mij. Hij is ook op de rechte lijn zuiniger geworden. Daarvoor zat ik ook op de 1:17-18
Bedankt voor de tip, dat zal ik nu even in de gaten houden. Ik schakel pas later op, zo rond de 2500 toeren (heb ik ooit zo geleerd). Zal me ook wat proberen inhouden op de snelweg, vind hem het lekkerst rijden bij +/- 135 maar het verbruik is dan navenant.
V40 Phase3 (2003) / 1.9d 115 pk / Business Line V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
Het nieuwe steil rijden heet dat: vroeg opschakelen anticiperen in het verkeer het je aan de snelheid houden en vooral niet met je voet spelen aan het gaspendaal dat scheelt ernorm veel brandstof!!!!
Heb er al wat mee geoefend ondertussen en het valt me niet echt mee. Als je een beetje vlot wil meekomen in het verkeer moet je zeer snel schakelen (aan 2000 toeren) en dan op een provinciale weg 70 km/u rijden in de 5de versnelling: heb het gevoel met een tractor te rijden. Maar ik blijf oefenen...
In het Touring magazine van deze maand staat trouwens nog een artikel over groen rijden. Een van de tips is zoveel mogelijk remmen mbv de motorrem, gewoon voet van de gaspedaal en niet ontkoppelen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit zeer weinig doe in de praktijk, zal ik ook maar eens proberen.
Oude gewoontes afleren is niet evident in dit geval....
En toch is dit wat tussen je oren moet komen te zitten wil je zuiniger om willen springen met brandstof.
De gedachtegang om overal als eerste te zijn de straat stenen er uit te trekken moet er uit en wat komt er voor terug ga een 5 min vroeger weg en geniet zowel van de omgeving maar vooral van je volvo dan zal je bemerken dat het besparen ook een leuke kant kan hebben dan behalve al het gestres in het leven.
Althans ik geniet van elke seconde in mijn volvo V50 edrivE
Ik ben net onder de 5 liter geduikeld met mijn wagen.
- Het is niet zo dat je 5 minuten vroeger moet vertrekken. Ik kom mee met het gewone verkeer. Degene die de openbare weg als dragstrip gebruiken komen wel sneller vooruit, tenzij ik vooraan in de rij sta. Ik kan aan de lichten telkens mooi doorrollen, terwijl zij telkens moeten stoppen.
- Niet te hard op de pedaal helpt echt. Voetje erop, half centimetertje omlaag en laat je rijden...
- Anticiperen op het verkeer voor je. Als zij remmen : gas los, desnoods versnelling omlaag, maar voet van de pedaal af en laten rollen. Indien niet nodig : niet op de rem (remmen = de energie van het optrekken terug laten wegvloeien, net als de brandstof om dat laatste te doen).
- Aan de lichten : start stop indien je voorziet dat het langer dan 30" rood zal blijven.
- Niet gaan bumperkleven, of naar de bumper van je voorganger toerijden. Beetje plaats laten. Als hij afslaat : laten dichterbijlopen, en nadien terug langzaam de snelheid laten toenemen.
Ik ben nog nooit 5' langer onderweg geweest. Waar ik aan de lichten achterblijf op de spurtertjes, loop ik die op de lange stukken terug in. Snelheid altijd 70-80-90 waar het mag. Ik doe zelden autosnelweg, en kom in het gewone stadsverkeer aan 1:20...
Binnenkort komt er een rit aan van Kortrijk naar Utrecht en nadien terug, dus een 240 kilometer op en af. Zal dan eens zien waar ik geraak.
Het ecorijden is een rijstijl die je jezelf moet aanleren. Eenmaal je dichtbij die 4-5 liter komt, en je wilt er wat vanaf doen, dan vraagt dit een aanpassing van je rijstijl.