aankooptips

buffalo_112
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 01.11.2009 - 01:18

Ik wil een xc90 kopen, waar moet ik op letten ?
Het zal wel ergens op het forum te vinden zijn maar ik weet niet wat allemaal van toepassing is op een xc90. Het zal waarschijnlijk een benzine worden, is een T6 dan een verstandige keuze of is de 4 bak automaat die daarin zit niet zo goed ?


02-11-09;
Na het forum nog eens goed te hebben doorgenomen lijkt LPG me niet zo verstandig
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Als hij nu nog rijdt is het toch een prima bak? Je moet er alleen niet vanuit gaan dat hij zuinig rijdt.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
buffalo_112
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 01.11.2009 - 01:18

Paul schreef:Als hij nu nog rijdt is het toch een prima bak? Je moet er alleen niet vanuit gaan dat hij zuinig rijdt.
klopt (zou trouwens een uitspraak van Cruijf kunnen zijn :P ) maar ik kom hier verschillende berichten tegen over de bak, en ALS hij kapot gaat kost het veel $$ om hem weer te maken. Welke uitvoering is de verstandigste ? Gezien de km per jaar 10.000 a 15.000 per jaar zal het wel een benzine worden (of LPG-G3) maar is er dan nog verschil in betrouwbaarheid?
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ja moet je even zoeken op LPG, dan zie je dat de auto's op LPG in heel de wereld op 1 hand te tellen zijn.

Nee, maar goed, waarom die opmerking. We horen het hier wel vaker, maar ja er rijden meer mensen rond die geen problemen hebben, maar die melden dat niet op het forum.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
mmxc90
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 30.12.2008 - 21:50
Locatie: Volendam

Paul heeft gelijk, zelf nog geen problemen gehad en dat klopt weer volgens mijn verwachting dat volvo's redelijk probleemloze auto's zijn.
Wat ik zelf heb gedaan voor de aanschaf is met verschillende XC90 proefritten gemaakt dan weet hoe ze moeten rijden en schakelen.
Degene waar je geen goed gevoel bij het kan je direct links laten liggen.

Uiteraard zegt de staat van het interieur en onderhoudsboekje ook heel veel.

Succes met de zoektocht :)

Ter aanvulling, ik heb al aardig wat merken gereden maar voor mij is de XC90 een kompleet andere dimensie wat betreft rijgenot.
XC90 sport my08 185pk D5 geartronic black sapphire met.
vulcanis 19"; silver bright (zomer)
alutec nrg 78 17"; polar zilver nokian wr 235/65(winter)
buffalo_112
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 01.11.2009 - 01:18

Paul schreef:Ja moet je even zoeken op LPG, dan zie je dat de auto's op LPG in heel de wereld op 1 hand te tellen zijn.

Nee, maar goed, waarom die opmerking. We horen het hier wel vaker, maar ja er rijden meer mensen rond die geen problemen hebben, maar die melden dat niet op het forum.

Klopt, de meeste zullen wel (heel lekker) blijven lopen. Ik ben alleen nieuwschierig welke, volgens jullie, de beste keuze zal zijn. Verder zit ik er aan te denken om er zelf LPG in te laten bouwen.
Gebruikersavatar
Max
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 01.10.2006 - 19:48
Locatie: Leusden

let ook op het motorvermogen.
ik heb eerder gelezen dat voor zo'n zware auto de lichtste motoren eigenlijk te licht zijn.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.

2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Gebruikersavatar
Rob Bakker
5th Gear member
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28.11.2006 - 10:14

Ik heb een S80 met een T6 272 pk en Geartronic, en tot nu toe geen problemen ondervonden in de tijd dat ik hem heb.
(is +/- 1 jaar)
beer1952
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 24.02.2007 - 22:22

Koop geen T6 van voor 2005, er zijn veel klachten over de (aut) versnellingsbak. Let goed op de voorwiel lagers en aandrijving. Zwak punt van alle XC-90's. Koop geen LPG bak; wordt door de fabriek afgeraden. Verder een prima wagen.
qatsanqat
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 30.12.2008 - 11:00

Ik rijd 15.000 km per jaar met een D5 (2006, nieuw model, 185pk, 6bak Aut. Nu 57.000km op de klok). Rijdt echt super. Bovendien heb wil ik 'm te koop gaan zetten. Interesse?
Al een boel Zweden gereden. Nu V70R 2003 & C70 cabrio 2005.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

beer1952 schreef:Koop geen T6 van voor 2005, er zijn veel klachten over de (aut) versnellingsbak.
hier bestaan geen handbakken van een T6 en je omschrijft hier dus alle T6-en.
Heb zelf een voorkeur voor een D5 gezien het verbruik, een 2.5T is overigens ook absoluut geen verkeerde keuze
Gebruikersavatar
Thuurc
4th Gear member
Berichten: 731
Lid geworden op: 03.07.2007 - 17:10
Locatie: Swalmen

bart simpson schreef:
beer1952 schreef:Koop geen T6 van voor 2005, er zijn veel klachten over de (aut) versnellingsbak.
hier bestaan geen handbakken van een T6 en je omschrijft hier dus alle T6-en.
Heb zelf een voorkeur voor een D5 gezien het verbruik, een 2.5T is overigens ook absoluut geen verkeerde keuze
Even puur uit nieuwsgierigheid, hoe gaan de D5/2.5T om met het niet geringe wagengewicht? Ik denk dat jij hier eea over kan zeggen.
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003

Volvo V60 2.0T, 2011
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

goed, een 2,5 ton zware Nissan Patrol met 130pk's of een Mitsubishi Pajero van 160pk's (met veel serieuzere terreincapaciteiten) komen ook zeer goed uit de voeten
Volvo for life
Gebruikersavatar
Thuurc
4th Gear member
Berichten: 731
Lid geworden op: 03.07.2007 - 17:10
Locatie: Swalmen

bart simpson schreef:goed, een 2,5 ton zware Nissan Patrol met 130pk's of een Mitsubishi Pajero van 160pk's (met veel serieuzere terreincapaciteiten) komen ook zeer goed uit de voeten
Die Pajero met 160pk is een tamelijk hard werken vind ik. Hij komt moeilijk mee in het verkeer is mijn ervaring (Moeilijk = hard trappen om normaal mee te komen). De automaat weet weinig raad met de motor in mijn optiek, heel erg veel en vooral ver terug schakelen bij lichte acceleraties. Vandaar ook mijn vraag :)
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003

Volvo V60 2.0T, 2011
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

dus jij verwacht van een 7 zitter van > 2 ton die een top van 190 heeft dat die kan concurerenen met een rappe personenauto? een 2.5T of een D5 zijn gewoon "snel genoeg" om goed mee te komen, ze zijn ook strepen sneller dan die Pajero of die Patrol en veel comfortabeler
Volvo for life
Gebruikersavatar
Thuurc
4th Gear member
Berichten: 731
Lid geworden op: 03.07.2007 - 17:10
Locatie: Swalmen

bart simpson schreef:dus jij verwacht van een 7 zitter van > 2 ton die een top van 190 heeft dat die kan concurerenen met een rappe personenauto? een 2.5T of een D5 zijn gewoon "snel genoeg" om goed mee te komen, ze zijn ook strepen sneller dan die Pajero of die Patrol en veel comfortabeler
Nope, dat is niet mijn verwachting. Mijn verwachting is (was) dat de D5/2.5T gelijk aan de Pajero preseteren. Echter krijg ik nu een andre verwachting door jouw antwoord. Dank dus!
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003

Volvo V60 2.0T, 2011
w.stif
4th Gear member
Berichten: 508
Lid geworden op: 09.10.2011 - 11:12
Locatie: West-Friesland

Maar wat is nu de ultieme aanrader!
T5 of D5 of T6 of V8
We rijden ongeveer 25.000km/jaar, voor de houderschaps belasting zou ik een diesel links laten liggen...maar wat is nu het best diesel of benzine.
Met houderschapsbelasting schrik je je om de 3 maanden "dood".
Met benzine schrik je je elke week "dood" bij de pomp.

De keuze tussen automaat of GT en opties volgen hierna wel weer.

Ik ben gewoon benieuwd wat voor mij/ons nu het meest geschikt is.
Nissan QQ 1.6 black FWD 2008
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
SUV XC90 T6
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 10.08.2013 - 15:49
Locatie: Leiden

Het een en ander heeft ook betrekking op werk budget je hebt.

Als je net als ik een max budget hebt van 13500, dan valt de V8 helaas af.

Ik zou eerst aangeven welk budget je hebt, dan kun je eventueel al wat modellen afstrepen.

Voor mijzelf zou ik zoeken naar een goede T6, maar dat is mijn keuze

Gr Jeff
w.stif
4th Gear member
Berichten: 508
Lid geworden op: 09.10.2011 - 11:12
Locatie: West-Friesland

Een auto is voor mij een verliezend iets, ik snap niet dat mensen nieuwe auto's kopen.
Persoonlijk steek ik de centen liever in mijn huis.
Mijn duurste auto was in 1999 toen kocht ik een golf III die als laatste van de band rolde, vvorrdat het nieuwe model kwam, ik was toen nog jog en onbezonnen:-)

Mijn budget is ongeveer 13000,
Oftewel ik zoek naar wagens onder de 13500eu, ik lever dan mijn huidige V70 in, km stand maken mij niets uit...
Een dealer onderhouden auto, of bij een volvo specialist met garantie heb ik het liefst.
Over optie's kan ik kort zijn.
Geen zilver grijs
Niet hand geschakeld
Het liefst bruin lederen interieur, met stoelverwarming, de rest zal me worst wezen.
Nissan QQ 1.6 black FWD 2008
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
SUV XC90 T6
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 10.08.2013 - 15:49
Locatie: Leiden

Onder de 13000 euro , kun je een V8 wel vergeten denk ik

dat sluit je dan uit, scheelt weer en keuze die je kunt maken.

Zoals je zelf zegt, een nieuwe autokopen zou ik ook nooit meer doen.
Maar voor 13000 euro kun je heel wat moois kopen in de XC90 modellen

Succes met de zoektocht, ik ben ook nog steeds zoekende

Gr Jeff
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”