Beurt: iedere 20.000km of 1x per jaar?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
pch
2nd Gear member

Dat is het advies van onze dealer met daarbij de opmerking dat we het beste gewoon 1x per jaar de beurt kunnen laten doen bij hun als de auto ook voor de APK gaat.
Is dat echt nodig? Aangezien het advies van Volvo met de intervallen van 20.000 km en volgens het boekje toch gewoon voldoende zouden moeten zijn? Wij rijden lang niet 20.000 km per jaar en zouden nu voor de APK moeten met nog 7.000 (!) km tot de eigenlijk beurt (en dan loopt de interval van de beurten al "scheef" door de eerdere beurten in het verleden als ik terugkijk in het serviceboekje, dus te vaak en te snel zijn beurten gehad. Levert wel extra veel €€€ op voor de dealer natuurlijk!).

Maar mijn vraag is nu: kan het kwaad om onze auto nu eerst alleen APK te laten keuren en pas over 7.000 km hem voor de (grote) beurt te laten gaan?

Auto zal voor de 230.000 km beurt moeten gaan uit mijn hoofd, zijn er dan nog spannende dingen? De vorige was alleen de olie verversen en kosste al iets van €400-500,- !!!

Gr. Paul.
steven460
5th Gear member
Contacteer:

Kleine beurt filters e.d. kun je naar een kleine niet volvo aangesloten garage.
Heel specifieke dingen, zoals ABS computer problemen, AWD problem ben je beter af bij een (goede) volvo dealer. Die hebben hopelijk meer ervaring met de volvo unieke zaken.

Ik heb mn s60 gekocht bij een suzuki garage welke ook volvo onderhoud doet omdat de Volvo dealer in de buurt gesloten / verhuist is. Suzuki prijs misschien maar ik heb de Distributieriem laten vervangen voor de prijs waar jij de olie voor laat verversen!

Als je vaak korte ritten maakt is het wel belangrijk dat de olie en filters op tijd vervangen worden.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
piotrV70
5th Gear member

pch schreef:Dat is het advies van onze dealer met daarbij de opmerking dat we het beste gewoon 1x per jaar de beurt kunnen laten doen bij hun als de auto ook voor de APK gaat.
Is dat echt nodig? Aangezien het advies van Volvo met de intervallen van 20.000 km en volgens het boekje toch gewoon voldoende zouden moeten zijn? Wij rijden lang niet 20.000 km per jaar en zouden nu voor de APK moeten met nog 7.000 (!) km tot de eigenlijk beurt (en dan loopt de interval van de beurten al "scheef" door de eerdere beurten in het verleden als ik terugkijk in het serviceboekje, dus te vaak en te snel zijn beurten gehad. Levert wel extra veel €€€ op voor de dealer natuurlijk!).

Maar mijn vraag is nu: kan het kwaad om onze auto nu eerst alleen APK te laten keuren en pas over 7.000 km hem voor de (grote) beurt te laten gaan?

Auto zal voor de 230.000 km beurt moeten gaan uit mijn hoofd, zijn er dan nog spannende dingen? De vorige was alleen de olie verversen en kosste al iets van €400-500,- !!!

Gr. Paul.
Dure olie ! Vakgarage Stadman in Annen: 700 euro voor grote beurt, olie, filters, distributieriem, spanrollen en waterpomp.
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
OracleDBA
4th Gear member

Met mijn S40 heb ik de beurt altijd 1 x per jaar samen laten vallen met de APK. Soms had ik in een jaar maar 5.000 km gereden (zakelijk reed ik een ander auto) en bepaalde samen met de dealer wat voor soort beurt er werd gegeven. Dat kwam vaak neer op een "tussenbeurt", en niet de xx.xxx km beurt die op dat moment aan de beurt was. Hoewel ik denk dat een auto best langer zonder onderhoud kan, ben ik toch van mening dat ik mijn auto gewoon 1 x per jaar moet laten nakijken.

Auto rijden kost nu eenmaal geld, net als zoveel andere zaken in het leven...
Richard
Volvo V70 T5 - 2000, standkachel, iMIV, achterspoiler, Pegasus 17 inch
pch
2nd Gear member

Zal olie en filters zijn geweest, maar toch: dat schijnt de standaard Volvo prijs te zijn, stond ook in een PDF als prijs bij de 210.000 km beurt geloof ik.
Maar idd niets speciaals ofzo en 1 van de goedkopere beurten volgens mij, dus we kunnen wel hogere bedragen gaan verwachten bij deze dealer vrees ik bij toekomstige beurten...

Gr. Paul.
pch
2nd Gear member

OracleDBA schreef: Hoewel ik denk dat een auto best langer zonder onderhoud kan, ben ik toch van mening dat ik mijn auto gewoon 1 x per jaar moet laten nakijken.

Auto rijden kost nu eenmaal geld, net als zoveel andere zaken in het leven...
Auto 1x per jaar laten nakijken moet sowieso met de APK en dat vind ik ook volkomen terecht voor je eigen veiligheid etc.
Maar ook standaard ieder jaar een beurt te geven met alle filters en olie vervangen ondanks dat je jaar op jaar de 20.000 km niet haalt vind ik eigenlijk te gek, dat kan dan toch gewoon om de 20.000 km? En dan dus niet 3x in 3 jaar maar b.v. 2x in 3 jaar.

Gr. Paul
OracleDBA
4th Gear member

Maar ook standaard ieder jaar een beurt te geven met alle filters en olie vervangen ondanks dat je jaar op jaar de 20.000 km niet haalt vind ik eigenlijk te gek, dat kan dan toch gewoon om de 20.000 km?
Vandaar de "tussenbeurt" oplossing. Ik zou gewoon overleggen met de garage wat je wel en niet gedaan wilt hebben. Ik heb het oliepijl weleens bekeken vlak voor een beurt (na 7.000 km rijden) en de olie aan de stok was nog erg schoon.
Richard
Volvo V70 T5 - 2000, standkachel, iMIV, achterspoiler, Pegasus 17 inch
BlackcurrantV70
7th Gear member

De boordcomputer geeft "reguliere service verreist" na 20 of 30.000km (afhankelijk van bouwjaar V70) en tijdsinterval van laatste beurt. (1 jaar na laatste beurt).

Ik zou toch ook olie en oliefilters op tijd vervangen, de olie verliest haar smerende eigenschap op termijn, besparen op olie kan je later zuur opbreken...

Mijn laatste beurt bij de dealer, op 50.000km inclusief vervangen van voorste remblokken bij de dealer kostte me 391 euro, vrij aanvaardbaar vind ik, daar ze toch synthetische olie gebruiken.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Rob2u
5th Gear member

Heel herkenbaar, Paul!

Ik ga zeker niet na 14.000km (=1 jaar) voor onderhoud naar de dealer. Olie en alle andere vloeistoffen zijn nog in goede conditie, remblokken en schijven ook. Vloeistofnivo's kun je zelf checken.... En ik kan me niet voorstellen dat Volvo onderdelen gebruikt die minder dan 20.000km meegaan!?!?!

Alleen als je nog fabrieksgarantie hebt zul je wel moeten anders kun je hier bij een claim problemen mee krijgen.
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
pch
2nd Gear member

Ik heb dus uiteindelijk 1-2 maanden geleden een APK keuring laten uitvoeren bij een Bosch-garage en tevens hen gevraagd de airco eens goed na te kijken en bij te vullen, c.q. de reinigen. En ik kon ze vertellen dat er nieuwe ruitenwissers nodig waren, dus ook voor de APK.
Ik ben nu helemaal klaar met onze Volvo-dealer:
-vorig jaar dus 450-500 betaald voor de 210K beurt waarbij alle olie en filters vervangen zou worden en alle vloeistoffen gecontrolleerd en zo nodig bijgevuld. Tevens had ik al diverse malen (onder garantie) aangegeven dat de koplampen mijns inziens niet goed stonden. Was toen ook APK gekeurd.
1 maand later stond ik al bij een andere Volvo dealer (onder Volvo assistance coulance) met veel te weinig vloeistof voor de stuurbekrachtiging!!!
Nu 1 jaar later bij dus die andere Bosch garage waar ik de APK en airco check heb laten doen blijkt het idd: auto afgekeurd op de koplampen, uiteraard opnieuw afgesteld en nieuwe ruitenwissers erop en weer APK goedgekeurd, maar toch: hoe kan hij nou tot 2x toe goedgekeurd zijn bij de Volvo dealer waar onze auto gekocht is?
Tevens de airco helemaal opnieuw geleegd en bijgevuld, afgeperst en gereinigd en koelt nu veel beter en ruikt weer lekker fris.
Kosten alles bij elkaar iets van 200,-

Kijk, hier ga ik dus binnenkort ook heen voor de 230K beurt als het zover is, zal dan vast en zeker niet nog eens 500 gaan kosten!

Ik ben nu wel een beetje klaar met de Volvo dealer!

Daarnaast gaan we de auto een beetje sparen voor de caravan vakanties door er een 2e autootje bij te kopen: een nieuwe Citroen C1 of Peugeot 107, woensdag gaat dat gebeuren.... Spannend!

Gr. Paul.
V70 T5 assen
5th Gear member

Rob2u schreef:Heel herkenbaar, Paul!

Ik ga zeker niet na 14.000km (=1 jaar) voor onderhoud naar de dealer. Olie en alle andere vloeistoffen zijn nog in goede conditie, remblokken en schijven ook. Vloeistofnivo's kun je zelf checken.... En ik kan me niet voorstellen dat Volvo onderdelen gebruikt die minder dan 20.000km meegaan!?!?!

Alleen als je nog fabrieksgarantie hebt zul je wel moeten anders kun je hier bij een claim problemen mee krijgen.
Vraag me 1 ding af hoe weet je dat de olie nog in goede conditie is.
Kwaliteit van de olie gaat na verloop van tijd altijd achteruit ,zou zelf ook geen olie gebruiken dat al een aantal jaar nieuw in een verpakking staat.

Of je het nu om de 12 of 14 maanden doet maakt niet echt veel uit maar ik zou geen 2 jaar met die olie doen , je zou als je in een jaar maar 7000km rijd met nieuwe olie en olie filter volstaan en het jaar erop een uitgebreidere beurt .
Verder.
Ruitewissers vervang ik zelf en dan ook alleen het rubber en voor banden hou gewoon de reclame in de gaten als je er aan toe bent en ga naar de bandeboer , immers je koopt ook toch niet bij de eerste de beste winkel je TV dan ga je ook shoppen waarom dan niet voor banden?
En al koop de complete ruitewissers altijd goedkoper dan bij de dealer en waarom voor simpele klusjes arbeidsloon betalen als je het zelf ook kunt net als met ruitesproeiervloeistof en luchtfilter enz.
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Bover
8th Gear member

De daeler adviseet eens per jaar.
Onze tweede auto de C30 rijd ongeveer 15.000 per jaar.
Ik laat hem een keer per jaar nakijken met nieuwe olie.

Kan toch eigenlijk geen kwaad, een keer oloe verversen per jaar?
Zeker bij veel korte ritjes
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
JPV70
3rd Gear member

Vraag me 1 ding af hoe weet je dat de olie nog in goede conditie is.
Kwaliteit van de olie gaat na verloop van tijd altijd achteruit ,zou zelf ook geen olie gebruiken dat al een aantal jaar nieuw in een verpakking staat.
Moderne (synthetische) olie is vrij ongevoelig voor degeneratie indien de olie niet wordt gebruikt. Zelfs voor vocht / water is zij redelijk ongevoelig. Minerale olie is gevoegeliger voor met name water insluiting, echter vaak tegengegaan door toevoeging van additieven. Wanneer olie in een afgesloten verpakking wordt bewaard kan dit zonder een bewaartermijn in acht te nemen, mits goed gesloten. Olie wordt eigenlijk alleen slechter van de combinatie van mechanische en thermische belasting.

Of de olie na 14.000 km reeds vervangen moet worden hangt oa. af van de manier waarop de auto is gebruikt.
Als deze 14.000 aan een stuk is gereden dan heb je kans dat de olie er zo goed als nieuw uitkomt. Als je veel korte ritjes hebt gemaakt zal het waarschijnlijk een smerige bende zijn.
Veel km's gemaakt met de caravan?
Diesel of benzine?
Vul je door het jaar heen olie bij?
Rij je vaak en langdurig in extreme hitte of koude?
Etc.

Veel mensen maken zich druk of ze wel goede olie gebruiken en verversen dit jaarlijks, maar tussentijds hun oliepeil controleren ho maar... ik vermoed dat hierdoor veel meer motoren schade hebben opgelopen dan olie dat iets te lang is blijven zitten.
V70 D5 -Black sapphire metallic- (185pk -> VolvoTune 227pk) 2007, geartronic
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
pch
2nd Gear member

De afgelopen km's waren vooral de vakantie en idd met de caravan!
Er zit de duurste Shell volsynthetische olie in en dit controleer ik vaak en vul zo nodig bij. Afgelopen jaar er zeker 1 liter bijgedaan, dus oliepeil is continu goed.
Het is overigens een benzinem een 2.4T uit 2000.
Maar soms ook wel korte stukjes naar de sportvelden etc.
Door aanschaf vandaag van een klein goedkoop zuinig autootje (107) gaan we de Volvo minder gebruiken en alleen gebruiken voor de langere ritten met 4 man erin, en tevens voor de vakanties en de caravan trekken. We hopen zo de V70 te sparen.
Het servicelampje brand nu ongeveer 1-2 weken, zal dus precies een jaar geleden zijn geweest dat de Volvo-dealer de beurt heeft gedaan en het servicelampje heeft gereset.
Is dat simpel zelf uit te zetten en/of kan een algemene Bosch-garage (waar ik dus binnenkort de olie en wat filters wil laten verversen) dat ook uitzetten?
Dan een andere vraag: weet iemand voor een V70 2.4T uit 2000 wat de 230K beurt precies inhoudt?
Hij staat nu op iets van 224.500 km en zal die 230K niet snel halen nu met dat 2e autootje.

Gr. Paul.
toppertje
6th Gear member

pch schreef: Het servicelampje brand nu ongeveer 1-2 weken, zal dus precies een jaar geleden zijn geweest dat de Volvo-dealer de beurt heeft gedaan en het servicelampje heeft gereset.
Is dat simpel zelf uit te zetten en/of kan een algemene Bosch-garage (waar ik dus binnenkort de olie en wat filters wil laten verversen) dat ook uitzetten?
Dan een andere vraag: weet iemand voor een V70 2.4T uit 2000 wat de 230K beurt precies inhoudt?
Gr. Paul.
lampje is zelf wel uit te zetten,staat wel ergens op het forum.
vwb de 230dkm beurt,dat zal jou algemeene bosch-garage
wel weten toch?
zo niet,dan zocht ik wel een andere(lees:vakbekwamere)garage :wink:
kijk anders even in je onderhouds boekje,daar staat geloof ik
ook iets over wat je vervangen/kontroleren moet bij
een bepaalde km stand.
geen glans zonder wrijving
Rob2u
5th Gear member

toppertje schreef: lampje is zelf wel uit te zetten,staat wel ergens op het forum.
Inderdaad, hier dus: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=259292#259292
toppertje schreef: weet iemand voor een V70 2.4T uit 2000 wat de 230K beurt precies inhoudt?
Het is in ieder geval een "grote beurt". Volgens het onderhoudsysteem van Volvo met een prijs voor een 2.4T my2001: €659. En ik zou gewoon even bij de dealer navragen wat er in deze beurt zit.....
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
toppertje
6th Gear member

Rob2u schreef: En ik zou gewoon even bij de dealer navragen wat er in deze beurt zit.....
volgens mij was @PCH helemaal klaar met zijn dealer...
geen glans zonder wrijving
Rob2u
5th Gear member

toppertje schreef:
Rob2u schreef: En ik zou gewoon even bij de dealer navragen wat er in deze beurt zit.....
volgens mij was @PCH helemaal klaar met zijn dealer...
Dan vraagt hij het toch even aan "mijn" dealer (de Beemd Veldhoven) of een andere in het land :D
pch
2nd Gear member

Rob2u schreef:
toppertje schreef: lampje is zelf wel uit te zetten,staat wel ergens op het forum.
Inderdaad, hier dus: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=259292#259292
toppertje schreef: weet iemand voor een V70 2.4T uit 2000 wat de 230K beurt precies inhoudt?
Het is in ieder geval een "grote beurt". Volgens het onderhoudsysteem van Volvo met een prijs voor een 2.4T my2001: €659. En ik zou gewoon even bij de dealer navragen wat er in deze beurt zit.....
Uitzetten lampje is gelukt, da's een makkie zeg! :-)
De 230K beurt zou dus een grote beurt zijn? En de 210K beurt die vorig jaar is gedaan zou dan dus een kleine beurt zijn geweest?
Ik heb even in het boekje gekeken maar zie niets specifieks staat bij de 230K beurt, die gegevens staan niet in het serviceboekje. Maar jij zegt dus dat het €659,- moet kosten: enig idee wat ze allemaal voor dat geld gaan doen? Hij is net APK gekeurd dus er zal op dit moment wel niets kapot of versleten zijn neem ik aan?
Wel zie ik in het serviceboekje staan dat de distributieriem en spanrollen bij 160K zijn gedaan in juni 2005. Normaal zou ik denken dan bij 320K weer te doen, maar staat ook iets van "elke 5 jaar". Betekent het dat ik in juni 2010 (volgend jaar juni dus) bij ik schat 230K die al weer moet vervangen ondanks dat ik nog 90.000 km van de 320K afzit?

Gr. Paul.
Rob2u
5th Gear member

Wat ze er allemaal voor doen weet ik niet precies maar ongetwijfeld iemand hier op het forum wel, dus Heren.......

En de regel de de distributieriem is óf km's óf aantal jaar; wat het eerst bereikt is telt. Dus bij jou zal dat dan inderdaad jun-2010 zijn!
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”