Stationair probleem (veel te hoog)

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
PatrickT
Starter

Na verschillende topics doorgenomen te hebben heb ik voor mijn probleem heb ik nog geen oplossing kunnen vinden.

Ik heb een 440 van '96 met een B18U blok.
Afgelopen donderdag (nadat het had gevroren) startte ik de auto en schoot het toerental omhoog naar 2500. Soms wilde het wel eens voorkomen dat het toerental wat hoger was dan normaal, maar na een klein beetje gas zakte het dan wel weer, maar nu niet.
Bij een klein beetje gas blijft het toerental hangen tussen de 3000 en 4000 (afhankelijk van hoeveel gas ik even geef en weer loslaat natuurlijk). Gaskabel zelf blijft niet hangen. De stappenmotor lijkt te blijven hangen.
Naar de volvo dealer gereden (nadat ik een paar ringen tussen de stappenmotor en bevestiginsplaat heb gedaan om het toerental te doen zakken). Stappenmotor kapot volgens de monteur. Nieuwe besteld a 125 euro en gemonteerd. Het probleem blijft zich voordoen. Nu heb ik het vermoeden dat de stappenmotor een verkeerd signaal krijgt waardoor deze de gasklep teveel opent.

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn en hoe dit opgelost kan worden?
hadico
5th Gear member

Kijk eens naar de bedrading van de stappenmotor ,dus achterop de stekker in de rubberhoes deze bedrading wil nog weleens bloot liggen doordat de isolatie krimpt tgv ouderdom en hierdoor sluiting veroorzaakt.
Geeft het systeem ook foutcode's aan?
PatrickT
Starter

Foutcodes kan ik later vandaag nakijken, heb nu de accu eruit liggen omdat ie leeg was. Isolatie ga ik nu naar kijken
PatrickT
Starter

Probleem lag hem inderdaad in de bedrading, de bruine draad maakte geen goed contact. Draadje weer vast gesoldeerd en de auto loopt beter stationair dan ooit met de oude stappenmotor.

Thnx.
Nu alleen nog die nieuwe stappenmotor zien terug te brengen. Gisteren wilde de dealer hem niet terugnemen, elektrische apparaten worden niet geruild.::cry:
steven460
5th Gear member
Contacteer:

Klopt, jij had ook de garantie dat hij nieuw en niet gebruikt was.

Goed te horen dat stationair weer goed is!
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
nielo
3rd Gear member

Hou hem gewoon reserve,is nooit weg en handig, de oude gaat ook ooit eens stuk :wink:
Volvo 480 turbo paris blue 93.
Volvo 460 1.8i 95 Luxury-Line( RIP)
hadico
5th Gear member

Top dat het opgelost is maar jammer van de nieuwe stappenmotor ::(
teigetje240
2nd Gear member
Contacteer:

Even voor de duidelijkheid: die stappenmotor dat is toch dat ding dat onder het gasklephuis zit? Of ben ik nu helemaal fout?
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”