Wim, als je denkt de kop te kunnen stellen adhv een voorbeeld ben ik van mening dat je het ook zonder moet kunnen. Alex heeft er een schitterende fotoreportage van gemaakt, en de rest is in mijn ogen gezond monteursverstand. Als je zelf het vertrouwen hebt om het technisch aan te kunnen moet je het gewoon doen de rest komt dan vanzelf. Je kunt niet vastlopen omdat dingen te zwaar zijn waardoor je bijvoorbeeld bepaalde hefwerktuigen nodig hebt. Het is allemaal goed toegankelijk.
Als het gezonde monteursverstand ontbreekt denk ik dat een instructie ook niet voldoende is om het daarna tot een goed einde te brengen.
Arbeidskosten kleppenstellen v70 t5 vasteklepstoters.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Je kunt wel gezond monteurs verstand hebben,maar dit is toch andere koek,als je er geen ervaring mee hebt is het een lastig karwei.
Met gezond monteurs verstand kom je er vaak niet,er zijn veel monteurs die nog nooit een versnellingbak van binnen gezien hebben of een automaat bak,is niet erg natuurlijk,maar als de ervaring bij sommige klussen ontbreekt is het niet eenvoudig te doen!
Met gezond monteurs verstand kom je er vaak niet,er zijn veel monteurs die nog nooit een versnellingbak van binnen gezien hebben of een automaat bak,is niet erg natuurlijk,maar als de ervaring bij sommige klussen ontbreekt is het niet eenvoudig te doen!
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Maar daarom zeg ik er ook bij dat je het op voorhand wel moet kunnen overzien. Als het lastigste karwei wat je als "monteur" hebt uitgevoerd een stel remblokken vervangen is gaat het natuurlijk niks worden en zul je ook geen lekker gevoel hebben bij de aanvang van zo'n klus. Maar als je al eens vaker een kop hebt gedemonteerd of lastiger klussen dan lijkt me dat je voldoende bagage in huis hebt om de klus in basis te kunnen klaren en zul je (afgezien wat details) de klus prima kunnen overzien. De kop van een 5 pitter is niks anders als van een willekeurige andere auto, er zitten hooguit wat meer onderdelen in.
Alex is er ook aan begonnen zonder kennis, en hij is geen monteur van beroep. Gewoon gezond verstand en weten wat je doet.
Alex is er ook aan begonnen zonder kennis, en hij is geen monteur van beroep. Gewoon gezond verstand en weten wat je doet.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Alex is eerste monteur!
Er zijn zelfs dealers die er huiverig van zijn en het nog nooit gedaan hebben!
En de kop van een 5 pitter is wezenlijk niet verschillend van een 4 cilinder,dat klopt.
Het zit alleen gecompliceerder in elkaar dan een doorsnee merk auto,dat is het verschil.
Of je aan een opel astra werkt of aan een jaguar,dat is een wezenlijk groot verschil!
Dat geldt voor een moderne Volvo dus ook!
Het gaat al vaak mis bij een distributieriem wissel,laat staan bij het stellen van de kleppen.
Ik kan je een V70 laten zien waarvan ze de distributieriem hebben vervangen bij een universeel garagebedrijf(Vakgarage)
Die heeft nu 18 kromme kleppen,beschadigde zuigers enz enz.
Al met al een schadepost van rond de 4000 euro!
Er zijn zelfs dealers die er huiverig van zijn en het nog nooit gedaan hebben!
En de kop van een 5 pitter is wezenlijk niet verschillend van een 4 cilinder,dat klopt.
Het zit alleen gecompliceerder in elkaar dan een doorsnee merk auto,dat is het verschil.
Of je aan een opel astra werkt of aan een jaguar,dat is een wezenlijk groot verschil!
Dat geldt voor een moderne Volvo dus ook!
Het gaat al vaak mis bij een distributieriem wissel,laat staan bij het stellen van de kleppen.
Ik kan je een V70 laten zien waarvan ze de distributieriem hebben vervangen bij een universeel garagebedrijf(Vakgarage)
Die heeft nu 18 kromme kleppen,beschadigde zuigers enz enz.
Al met al een schadepost van rond de 4000 euro!
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ales doet nu ander werk,maar is zeer technisch,s naar ik weet!
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
ALex dus:):)
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Mijn motto is dan ook; als je niet zer technisch bent moet je er niet aan beginnen, voorbeeld van een instructeur of niet.
Bij bijna elke garage lopen ook slechte monteurs, en ook fouten worden natuurlijk gemaakt, maar je snapt het of niet.
Bij bijna elke garage lopen ook slechte monteurs, en ook fouten worden natuurlijk gemaakt, maar je snapt het of niet.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
precies,
Ik heb wel is gezien hoe ze een koe melken,maar ik begrijp er nog steeds geen bal van.
:)
Ik heb wel is gezien hoe ze een koe melken,maar ik begrijp er nog steeds geen bal van.

- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
speciaal voor RamonRamon&Ramon schreef:precies,
Ik heb wel is gezien hoe ze een koe melken,maar ik begrijp er nog steeds geen bal van.:)
http://www.zuivelonline.nl/images/html/koeienmelken.pdf
geen glans zonder wrijving
Klopt Helemaal.Ramon&Ramon schreef:Alex doet nu ander werk,maar is zeer technisch,s naar ik weet!
In 1991 ben ik de garage wereld uitgegaan en weer aan de studie gegaan.
Maar mijn 2 rechter handen zijn gebleven.
Nu denk ik wel dat iemand met enig gevoel voor techniek, met aanwijzingen van een deskundige ook een heel eind komt.
Maar als iemand (hier) al aangeeft dat ie A-technisch is, dan zal het met hulp ook niets worden.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken

s3wage schreef:Doe je het nog wel is voor mensen Alex ?(kleppenstellen)
AlexV70,
AlexV70,
Ramon weet het alRamon&Ramon schreef::)
HELAAS
NEE
NEE
NEE
NEE
NEE
NEE
NEE
NEE
NEE
NEE

NEE
NEE
NEE
NEE
NEE
NEE
NEE
NEE
NEE
NEE
Trouwens aan zo'n studiedag zou ik nog wel willen meewerken.
Al zou het alleen voor de gezelligheid en de contacten zijn.
Al zou het alleen voor de gezelligheid en de contacten zijn.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
De locatie is een probleem vrees ik!
We kunnen het ook theoretisch,s doen met een biertje erbij:):)
We kunnen het ook theoretisch,s doen met een biertje erbij:):)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 469
- Lid geworden op: 12.11.2008 - 22:19
In welke forum sectie kan ik het beste vragen naar een goede volvo techneut voor de klus ?
v70 phase2 t5 237.000km's lpi vialle electrisch flashlube systeem vanaf 206.000km's.Op naar de 900.000km,s ! Mesman is DE specialist !
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Lijkt me erg leuk. Ik ben er dan zeker bij!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ik heb een koe aangschaft om te oefenen:):)