Hallo, mijn schoonvader heeft een Volvo V40 Phase II diesel 1.9 van rond 2004.
Nu heeft hij het volgende probleem de verwarming doet het niet goed.
Als je de climate controle ingesteld staat op 23°C werkt deze 10 minuten en dan wordt het weer kouder. Zet je hem daarna op 25°C dan wordt het weer warm. Maar ook maar voor +/- 10 minuten, daarna wordt het weer koud. enz. Nu heeft de dealer de thermostaat vervangen maar nu is het probleem nog niet opgelost. Zou het de temp sensor in het dashboard kunnen zijn. Of de controle unit? Ik zou het graag willen weten ben zelf erg handig en ben bang dat het bij de dealer een lang verhaal gaat worden met een hoop kosten.
Bijvoorbaat hartelijke dank voor een tip!
Verwarmings probleem, help!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 09.03.2008 - 14:22
- Locatie: Nederland
-
- 4th Gear member
- Berichten: 575
- Lid geworden op: 31.03.2009 - 15:14
- Locatie: Prinsenbeek
Uit je omschrijving denk ik dat het de temp. sensor in je dashbord wel eens zou kunnen zijn Maak de temp sensor maar eens goed schoon deze wordt nogal snel smerig van bv roken in de auto en ook blijven er vaak pluisjes hangen.
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
- stefmen
- 3rd Gear member
- Berichten: 389
- Lid geworden op: 26.09.2007 - 21:36
- Locatie: Elsloo (zuid-limburg)
Waar zit deze en hoe kan je die schoon maken?RVL schreef:Uit je omschrijving denk ik dat het de temp. sensor in je dashbord wel eens zou kunnen zijn Maak de temp sensor maar eens goed schoon deze wordt nogal snel smerig van bv roken in de auto en ook blijven er vaak pluisjes hangen.

Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
-
- 4th Gear member
- Berichten: 575
- Lid geworden op: 31.03.2009 - 15:14
- Locatie: Prinsenbeek
De sensor zit bij de kachelbedieningsknoppen ( klein roostertje) schoonmaken kan met wattenstaafje met alcohol blaas of zuig eventuele pluisjes weg. Ook kan je met een Ohmmeter meten of ie goed werkt. Er dient minimaal 1000 Ohm gemeten te worden
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 24.01.2009 - 20:59
Ik heb hetzelfde probleem. Weet eigenlijk niet of het normaal functioneren is of dat ECC koud lucht aanvoert als de ingestelde temp. is bereikt. Maar schoonmaken zal niet echt helpen denk ik. Heb ik ook namelijk al een keer gedaan. Is het makelijk om de frontje te verwijderen en de sensor te meten? En is het vervangen misschien dan ook zo makkelijk? Wat kost zo'n sensor eigenlijk is dan mijn laatste vraag
.

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 09.03.2008 - 14:22
- Locatie: Nederland
Mijn schoonvader heeft de temperatuur sensor al gereinigd. Hij rookt niet. Misschien dat ik hem nog wel door kan meten om te checken of deze nog goed werkt. 1000Ohm is makkelijk te meten. Moet ik alleen wel bij de connector van het ding zelf zien te komen. Kan het zijn dat de ECC gekalibreerd moet worden. Heeft hier iemand dat ooit laten doen?
Volvo V90 T8 2018
Volvo XC70 D4 2014
Volvo V70 T5 2000
Volvo 745 1985
Volvo 850 2.0 1996
Volvo XC70 D4 2014
Volvo V70 T5 2000
Volvo 745 1985
Volvo 850 2.0 1996
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 02.10.2009 - 13:19
Dit komt mij zeer bekend voor, ik ervaar precies hetzelfde. Het zou kunnen dat dit normaal is. ( 3 mensen met dezelfde ervaring) Als de temperatuur bereikt is, wordt er koud aanvoelende lucht geblazen. Niet echt comfortabel.
Ik heb er verder (nog) niets aan laten doen.
Ik heb er verder (nog) niets aan laten doen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 09.03.2008 - 14:22
- Locatie: Nederland
Is toch wel sterk zeg. Ik heb op een Engelse site gelezen dat er wel een "hoop" problemen zijn met de ventilator transistoren, motor blijft dan vol draaien of helemaal niet. Maar over dit probleem kon ik niks vinden. Wel ook over een ratelend geluid, dat zou dan een losgeschoten kabel moeten zijn van de verwarming. Maar ook dat is niet het geval.
PS De Volvo dealer kon niks vinden. Ze hebben de auto aan de computer (Vida?) gehangen. Er zaten geen foutmeldingen of storingen in de auto.
PS De Volvo dealer kon niks vinden. Ze hebben de auto aan de computer (Vida?) gehangen. Er zaten geen foutmeldingen of storingen in de auto.
Volvo V90 T8 2018
Volvo XC70 D4 2014
Volvo V70 T5 2000
Volvo 745 1985
Volvo 850 2.0 1996
Volvo XC70 D4 2014
Volvo V70 T5 2000
Volvo 745 1985
Volvo 850 2.0 1996
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 02.10.2009 - 13:19
Je kunt deze vraag ook stellen in http://volvo40forum.nl/forum
Ik heb daar al gezocht, maar niets kunnen vinden.
Ik heb daar al gezocht, maar niets kunnen vinden.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 08.05.2006 - 18:25
- Locatie: Maastricht
Heb hier het zelde probleem gehad, na een lange rit in de winter staat de knop op 26graden om nog een beetje warmte in de auto te krijgen.
Garage heeft een sensor vervangen, (niet die in het dashboard) het werd beduidend beter, maar het is nog steeds niet om te jubelen.
(Heb ook ooit een gebruikte regelunit uitgewisseld, maar zonder succes)
Vervelend is vooral dat er geen foutmeldingen zijn.
De temperatuur regeling igv van airco is wel in orde...
Garage heeft een sensor vervangen, (niet die in het dashboard) het werd beduidend beter, maar het is nog steeds niet om te jubelen.
(Heb ook ooit een gebruikte regelunit uitgewisseld, maar zonder succes)
Vervelend is vooral dat er geen foutmeldingen zijn.
De temperatuur regeling igv van airco is wel in orde...
- stefmen
- 3rd Gear member
- Berichten: 389
- Lid geworden op: 26.09.2007 - 21:36
- Locatie: Elsloo (zuid-limburg)
Bij mij lijkt het wel alsof hij de temperatuur redelijk constant houd (hij gaat geen echt koude lucht blazen), maar ik heb het probleem dat ik de temperatuur niet kan regelen bij de airco. Of ik hem nou op 18 graden zet of op 26, hij blijft IJS en IJS koude lucht blazen... Of hoort dit zo?
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 11.07.2007 - 21:53
Dit probleem is voor mij heel herkenbaar. Bij de laatste beurt zijn er lampjes in de middenconsole vervangen en daarna had ik het idee dat de temperatuur niet altijd meer constant was. Nu het wat kouder wordt en ik er beter op let merk ik dat zodra de auto op temperatuur is er koelere lucht door de roosters wordt geblazen, ik krijg er zelfs koude vingers van. Kan het zijn dat de sensor niet goed meer vastzit of kapot is gemaakt bij de vervanging van de lampjes? En niet onbelangrijk, wat is de volgende stap om dit probleem op te lossen, inclusief kostenraming.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 09.03.2008 - 14:22
- Locatie: Nederland
[quote="jpdevre"]
Garage heeft een sensor vervangen, (niet die in het dashboard) het werd beduidend beter, maar het is nog steeds niet om te jubelen.
quote]
Welke sensor zit er dan nog meer? Heb je een nummmer of naam van het ding?
Ik heb ook gehoord dat er bij een diesel een soort van gloeispiralen in de koelvloeistof zitten om een klein circuit van de vervarming vast op te warmen. Dit omdat een diesel meer tijd nodig heeft om warm te worden. En het anders e lang duurt voor je warme lucht hebt uit de verwarming.
Maar ook na 1uur rijden of langer is het probleem van het niet aanhouden van de ingestelde temperatuur een feit.
Garage heeft een sensor vervangen, (niet die in het dashboard) het werd beduidend beter, maar het is nog steeds niet om te jubelen.
quote]
Welke sensor zit er dan nog meer? Heb je een nummmer of naam van het ding?
Ik heb ook gehoord dat er bij een diesel een soort van gloeispiralen in de koelvloeistof zitten om een klein circuit van de vervarming vast op te warmen. Dit omdat een diesel meer tijd nodig heeft om warm te worden. En het anders e lang duurt voor je warme lucht hebt uit de verwarming.
Maar ook na 1uur rijden of langer is het probleem van het niet aanhouden van de ingestelde temperatuur een feit.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
kleppen opnieuwe in laten regelen,snap niet dat de dealer daar zelf niet opkomt.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 28.10.2009 - 17:25
- Locatie: Haarlem
Als ik zo het probleem hoor is mijn eerste reactie de regelkleppen in basisstand zetten (lijkt mij het goedkoopst) en als dat niet helpt is het meest logische de binnentemperatuur sensor die verkeerde waarde doorgeeft aan het regelapparaat.
Ook de buitentemperatuur sensor geeft een waarde door maar die lijkt mij minder van belang dan de binnentemperatuur sensor in dit geval.
Wat zegt de Volvo diagnose specialist in de werkplaats hiervan? praat eens met hem in plaats van met de service adviseur.
Ook de buitentemperatuur sensor geeft een waarde door maar die lijkt mij minder van belang dan de binnentemperatuur sensor in dit geval.
Wat zegt de Volvo diagnose specialist in de werkplaats hiervan? praat eens met hem in plaats van met de service adviseur.
Ex: C30 1.8 Summum 2008 titanium grijs, leder antraciet, xenon, 17" Zaurak,
EX: 240 2.3 GL automaat
Nu voor hobby: Amazon 1968 B18A 2 deurs coach kleur 95L
Dagelijkse auto: Fiat Grande Punto
EX: 240 2.3 GL automaat
Nu voor hobby: Amazon 1968 B18A 2 deurs coach kleur 95L
Dagelijkse auto: Fiat Grande Punto
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Die weten daar net zo veel als de technische mensen op dit forum,of denk je zelf ook dat daar verschil in zit?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 24.01.2009 - 20:59
Volgens mij hebben we het antwoord toch al? Gewoon laten inregelen bij de dealer wat Ramon voorsteld. Weet niet hoeveel dat gaat kosten, maar klinkt niet duur in ieder geval. Waarom nog verder speculeren, zonder eerst actie te ondernemen HenkJan?
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Precies.
Een volvo forum is een volvo forum:):)
Een volvo forum is een volvo forum:):)
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 02.10.2009 - 13:19
Je hebt gelijk, :oops: ik ga er mee naar de specialist.simsek04 schreef:Waarom nog verder speculeren, zonder eerst actie te ondernemen HenkJan?
En Ramon&Ramon, op het Volvo40Forum zit, dacht ik, een concentratie van X40 bezitters en daarom dus ook daar de vraag gesteld.
HenkJan