Auto "schudt" rond 90km/h

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Ytos
3rd Gear member
Contacteer:

Lang verhaal...

Ik heb mijn auto indertijd gekocht met 15" wielen (met Michelin Energy Savers). Die heb ik na enkele weken nog eens laten balanceren, omdat ik vond dat de auto af en toe trilde/schudde. Het trillen was weg, maar het schudden niet. Omdat het na het balanceren niet 100% weg was, maar ik de wielen toch wilde vervangen door 17" exemplaren, heb ik het erbij laten zitten en ben ik op zoek gegaan naar 17". Ik ging er namelijk vanuit dat het schudden aan de wielen zou liggen en dat vervanging van de wielen het probleem wel zou oplossen.

Na het monteren van 17" (Mestra met nieuwe banden, Dunlop SP01) schudde de auto bij diverse snelheden, waaronder 90 en 120km/h. Ik heb de wielen toen opnieuw laten balanceren en optimaliseren. Bij dat laatste zoeken ze het zwaartepunt van het wiel op en van de band en monteren ze e.e.a. zodanig, dat die zwaartepunten al het grootste deel van de onbalans opheffen. Toch was het schudden niet weg. Uiteindelijk heb ik de wielen aan de auto laten spinnen, maar nog steeds zit het schudden in de auto.

Het rare is dat het met name bij 90km/h gebeurt. De hele auto schudt, alsof er achter twee eieren gemonteerd zijn als banden. Het fenomeen is soms erger dan anders. Het neemt toe of af na een flauw lange bocht. Daar heb ik een verklaring voor, maar het is lastig dat schriftelijk uit te leggen. Een poging: bij een bocht draait het buitenste wiel harder dan het binnenste. Op enig moment zullen wielen/assen eventuele onbalans links en rechts gelijk hebben. Na een bocht kan het zo zijn dat bij het ene wiel de onbalans "omgedraaid is" t.o.v. het andere wiel. Ik hoop dat jullie mij begrijpen. Mocht het probleem voortkomen uit de achtertrein, dan verklaart dit ook het feit dat het soms erger is dan een andere keer en dat het na een flauwe lange bocht toe- of afneemt.

Ik ben inmiddels bij de garage geweest en de monteur heeft met mij meegereden. Hij heeft het schudden ook gevoeld en al aangegeven dat het geen onbalans in de wielen kan zijn, omdat dat gewoon anders voelt. Het stuur trilt ook niet alsof er onbalans is. Ik heb de auto bij een garage gekocht die de auto uit Zweden geïmporteerd heeft, maar dat is geen Volvodealer. Bij eventuele problemen waar ze zelf niet uitkomen, brengen ze 'm wel naar een Volvodealer (TvK in Beverwijk). We hebben de afspraak gemaakt dat ze de auto nakijken op 12 november, als de auto ook z'n 10.000km beurt krijgt.

Ik heb de monteur ook verteld dat ik op dit forum zit en al wat info gevonden heb over trillende V50's, waaronder:

* homokineet?
* modificatie aan vooras, achter de naafdop?
* stabilisatorstangen?

Hij vroeg me of er wellicht nog andere bekende problemen zijn, maar ik weet het niet meer. Bij deze de vraag waar de monteur eventueel nog meer naar kan kijken (behalve de dingen die hij zelf ook al noemde, zoals onderstel, assen e.d.). Mocht iemand nog een tip hebben, dan hoor ik het graag.

N.B. Het gaat dus echt om schudden in de hele auto, alsof je over gehobbeld asfalt rijdt.
MY2008 Chameleon Blue V50 1.8F Kinetic (Dynamic?) former Company Car of Volvo Sweden
MY2015 Chrystal White Metallic V60 Nordic+ T5 GT8 Summum Intellisafe Line & Security Line Full Options

Ytos' Photography website
Ytos on Facebook
RAS
Starter

Ytos,

Erg herkenbaar. Recentelijk heb ik dit ook geconstateerd bij mijn V50.
Hou me van harte aanbevolen voor oplossingen.

Balanceren blijkt inderdaad niet de oplossing te zijn aangezien het niet "trillen" maar "schudden" is (geribbeld asfalt) en voornamelijk rond 80 a 90 km/h. Het is bij mij begonnen/opgevallen na het vervangen van banden (15 inch velgen) en vervangen van remschijven (voor en achter). Vraag me af of het daar (in)direct mee te maken heeft of dat dit puur toeval is.

Alvast bedankt voor alle reacties!
sanco
5th Gear member

Er zal vast al naar gekeken zijn, maar er zit geen hoogteslag in banden / velgen? Heb dat jaren geleden eens gehad met een paar nieuwe Mich.> onder garantie vervangen en probleem opgelost!
Anderzijds kunnen ook zaken als assen en remschijven trillingen veroorzaken, maar gezien het op de auto balanceren zou men dat toen toch hebben moeten merken zou je zeggen. Suc6!
Ik ga er daarbij wel vanuit dat zowel schijven als velgen schoon en vlak zijn gemonteerd en dus goed aanliggen tegen de naaf.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
DGB
2nd Gear member

Weet je iets over een mogelijke schadehistorie?
hadico
5th Gear member

Vraag of ze ook eens naar de achterste rubbers van de voorste draagarmen willen kijken, dit is een oliegevuld rubber wat de neiging vertoond om slap te worden en met de tijd olie te gaan lekken.
Heeft dit rubber teveel ruimte dan kunnen de wielen een voor/achterwaardse beweging gaan vertonen welke zich ook uit in een 'schuddend' gedrag.
edraket
7th Gear member

Je bedoelt neem ik aan de voorste rubbers van de voorste draagarmen? De achterste is volgens mij massief.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Ytos
3rd Gear member
Contacteer:

Bedankt voor alle reacties.

@RAS: ik zie dat je ook 15" wielen hebt. Je hebt geen vlaggetje of onderschrift, maar 15" is officieel niet geleverd in NL. Heb je een import of Belgische wagen en ook een 1.8 (of een 1.6D). Wellicht zit het dan in de kleinere remschijven en klauwen.

@sanco: ik heb bij het spinnen meegekeken en zowel volgens mij als volgens de monteur zijn alle banden goed. Het punt van de schijven ga ik doorgeven, dat ze daarnaar kijken.

@DGB: bij aankoop is gesproken over het feit dat de auto schadevrij is. De verkoper liet zien dat je aan de boutjes van de voorschermen kunt zien dat ze nooit losgehaald zijn en dat dat betekend dat er geen schade is geweest. Aan de achterkant heeft 'ie dat niet laten zien, maar ik ga er vanuit dat daar ook niets aan de hand is... maar ik zal voor de zekerheid nog eens laten kijken.

@hadico en edraket: ook dit punt ga ik noemen.

Als er nog andere suggesties zijn, houd ik me aanbevolen.
MY2008 Chameleon Blue V50 1.8F Kinetic (Dynamic?) former Company Car of Volvo Sweden
MY2015 Chrystal White Metallic V60 Nordic+ T5 GT8 Summum Intellisafe Line & Security Line Full Options

Ytos on Facebook
hadico
5th Gear member

edraket schreef:Je bedoelt neem ik aan de voorste rubbers van de voorste draagarmen? De achterste is volgens mij massief.

Nee de achterste van de voorwieloph zijn olie gevuld is hetzelfde systeem als bij jou maar dan omgekeerd.
hadico
5th Gear member

Ytos raar misschien maar laat het anders eens proberen met een ander setje wielen bv een winter of zomersetje van de dealer of iets wat ze in de opslag hebben, mogelijk dat je dan een beter vergelijk hebt of het uit de wielen of de ophanging komt.
Ytos
3rd Gear member
Contacteer:

Zeker geen raar idee. Maar zoals ik eerder aangaf heb ik m'n auto niet bij een dealer gekocht. De enige mogelijkheid om met een ander setje 17" te rijden is als dealer TvK (of een andere in de buurt) een setje beschikbaar wil stellen om te testen.

Ik neem wel m'n oude (originele 15") LM-wielen mee als ze met m'n auto aan het werk gaan. Mochten ze er niet uitkomen, dan kunnen ze altijd die nog eens monteren om te kijken of het probleem zich dan ook voordoet.

Ytos on Facebook
Ytos
3rd Gear member
Contacteer:

Kleine update. M'n eigen garage kon niets vinden. Zij hebben 'm naar een Volvo-dealer gebracht. Die beweerde dat het toch aan m'n 17" wielen zou liggen. Mijn garage heeft daarop de auto getest met een set 16" die ze nog hadden liggen. Daarmee was het schudden wel minder, maar niet weg. Voor hun een bewijs dat het niet aan de wielen ligt én dat het schudden erger wordt, naarmate de velgdiameter groter wordt.

De auto gaat nu weer terug naar Volvo, hetzij TvK in Beverwijk, hetzij een andere in Haarlem of Amsterdam ofzo. Ik heb wel aangegeven dat ik de auto niet terug hoef, voordat het eruit is. Een lijstje met mogelijke oorzaken gaat nu mee naar de Volvo-dealer. Maar ik kan me niet voorstellen dat ze hier zelf een protocol voor hebben.

We wachten af.

Ytos on Facebook
Mir
3rd Gear member

Ben benieuwd, zit zelf ook bij TvK beverwijk.. mijn auto heeft na het krijgen van m'n winterbanden ook een ribbel-asvalt gevoel..voor rond 80/90... wilde al terug naar kwikfit (ja i know.. lease, dan mag je niet naar je dealer voor banden :( )
edraket
7th Gear member

Ik herken dit wel. heb er ook last van bij de V70. Met name als de auto koud is lijkt hij wat te schudden bij een snelheid van zo'n 80 km/h. Wielen zijn netjes gebalanceerd, alles loopt mooi rond. Eerst maar eens de draagarm rubbers vervangen bij de volgende beurt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Ytos
3rd Gear member
Contacteer:

Wederom update. De Volvo-dealer heeft getest met een eigen set 17" (Spartacus). Men erkent dat er een probleem is. Afgelopen week zijn er diverse onderdelen - ik weet nog niet welke - van een donor-V50 gebruikt in mijn auto om het probleem te achterhalen. Desondanks is het nog steeds de auto niet uit. Ik heb 'm nu weer even terug in afwachting van een uitnodiging van Volvo Nederland. Dan gaat 'ie daarheen en gaan ze kijken wat er aan de hand kan zijn. Ik hoop dat 'ie nog wel dit jaar die kant op gaat. Moet zeggen dat ik 'm de afgelopen 3 weken flink gemist heb :(

Ytos on Facebook
npj68
Starter

Ik wil heel graag weten wat de oplossing is van dit probleem.
Ik herken het hobbelen, eier, ribbelweg verhaal, ik heb een V50 1.6 start stop sport en vanaf de dag dat ik de garage verliet met de nieuwe auto heb ik er al last van.
1e keer terug: heel vervelend, de wielen zijn gebalanceerd.
2e keer terug: hoogte slag, 2 banden vervangen
3e keer terug: na heeel lang praten van Conti's naar Michelin, nu is het acceptabel (volgens de dealer).

Ik voel het nog steeds, het is erger bij kou en direct na het wegrijden (aantal minuten) maar het verdwijnt nooit. Heb altijd het gevoel dat ik zo'n trillende massage stoel heb die ik neit uit kan zetten.

Ik hoop inmiddels dat hij total loss gereden wordt en dat ik een andere auto kan kiezen.
Peter-V50
4th Gear member

Onze V50 heeft het ook. Met de originele wielen erop hebben we het nooit gemerkt, maar sinds de winterbanden en -wielen erop zitten wel. Bij zo'n 50 km/h is het schudden en bij hogere snelheden trillen. En inderdaad soms veel erger dan op andere momenten. De winterwielen/banden zijn wel opnieuw gebalanceerd, maar zonder effect.

Benieuwd of er iemand met een oorzaak en oplossing komt!

Over een aantal weken gaan de zomerbanden er weer op. Hopelijk is het dan weg!
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Ytos
3rd Gear member
Contacteer:

Voor wie het nog weten wil...

De afgelopen maanden (mijn laatste reactie dateert van 11 december) is er veel gebeurd. De auto is o.a. tweemaal bij Volvo NL geweest, maar die hebben het probleem voor mij niet naar behoren opgelost. Met de 17" wielen bleef ik trillingen voelen. Om voor mezelf na te gaan of het niet aan mezelf lag, de auto weer op de originele 15" velgen laten zetten. Ook daarmee voelde ik het schudden. Mijn leverancier erkende het probleem en wilde wel tot ontbinding van de aankoop overgaan, maar dan op basis van de normale inruilprijs met een afschrijving eerst €6000,=, omdat we inmiddels in 2010 zaten, dus de auto gewoon een jaar ouder was geworden. Om de leverancier tot actie over te laten gaan was helaas een aangetekende brief met ingebrekestelling nodig...

Uiteindelijk werden er 2 problemen geconstateerd:
1. Het schudden komt uit de motor, doet zich voor rond 2500rpm en is een producteigenschap van de 1.8F-motor(?) Hier is geen oplossing voor, maar tegelijkertijd zijn er maar weinig mensen die het echt voelen. Volgens de monteur ben ik een liefhebber en maakt dat ook dat ik dingen voel, die "gewone" automobilisten niet voelen...
2. Er zat hoogteslag in de bij aankoop gemonteerde banden. De oplossing hiervoor was makkelijk: er zijn 4 nieuwe banden gemonteerd.

Afgelopen maandag heb ik de auto opgehaald. Hij rijdt nu - op 15" met nieuwe banden - naar behoren. Ik vind het verder goed zo. Heb alleen een 17" set Mestra met vrijwel nieuwe banden over. Die zijn perfect, maar ik ga niet meer klooien.

Ik heb overigens overwogen om via de rechtsbijstand de aankoop te laten ontbinden. Hoewel ook de verkoper niet op de hoogte was van een negatieve producteigenschap (trillende motor bij 2500rpm), valt dat onder dwaling. Op basis daarvan zou de aankoop ontbonden kunnen worden. Echter, deze procedure zou zomaar anderhalf jaar kunnen duren, waarbij het nog maar de vraag is, in hoeverre ik in het gelijk wordt gesteld. Dan speelt ook mee, dat als ik het al win, het eigenlijk gaat om een verschil van gemiddeld €2500,= tussen normale inruil en gedwongen inruil bij ontbinding. Ik heb immers al meer dan 10.000km met de auto gereden. En dan heb ik het nog niet eens over de frustraties en spanning die dat oplevert, welke slecht is voor m'n hart.

Kortom: ik blijf in m'n Volvo rijden, was redelijk gedesillusioneerd en anti-Volvo, maar het lijkt weer goed te komen. Niet met dank aan de leverancier van de auto. Wel met dank aan de positieve houding van zeker 3 Volvo-dealers, die me graag als klant wilden behouden voor Volvo.

En het is natuurlijk ook wel een hele mooie auto die ik heb ;)

Ytos on Facebook
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”