740 kopen: voor of na 1989? Advies?

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Gebruikersavatar
asmeekens740
4th Gear member
Berichten: 531
Lid geworden op: 30.10.2009 - 15:42
Locatie: Ulvenhout / Breda

Ik ben op zoek naar een technisch goede 740 met tussen de 200.000 en 300.000 op de teller.

Nu zit ik een beetje in dubio, ik wil graag iets leuks met de auto gaan doen, een aantal dingetjes die ik zo goed als zelf kan doen en die de auto wat aparter maken. Zo zit ik te denken aan evt verlagen en verven met de roller ( wellicht in veler ogen zonde van de Volvo maar ik vind dat het de auto ook weer iets opvallender maakt ..en dat is toch ook weer goede reclame voor volvo haha)

Ik vind de 'onderspoiler' van het oude model van voor 1990 waar de mistlampen in kunnen heel vet maar die zit er op het model van na 1990 niet op. Ook vind ik zo'n turbo-intercooler grill wel vet, die zou ik er ook graag op willen zetten maar die past ook niet op het model van na 1990...

Wel heb ik een mooie antracietgrijze gezien van 1991 met 240000 op de teller voor een mooie prijs...maar op dit model kan ik dus niet zon spoiler met mistlampen zetten en zon turbo grill? of kan dit wel?

Iemand tips?
Gebruikersavatar
asmeekens740
4th Gear member
Berichten: 531
Lid geworden op: 30.10.2009 - 15:42
Locatie: Ulvenhout / Breda

Zoiets als deze ....

Afbeelding
Ik wilde een 740....
het werd uiteindelijk een 940 sedan '91 op de teller: 326.500
Gebruikersavatar
EvolvE
5th Gear member
Berichten: 1092
Lid geworden op: 17.12.2005 - 18:30
Locatie: Limbabwe

Da's een 242 toch... ;)
Erwin

480 Turbo
www.volvo480forum.com
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Als je er een van 1985 of 1986 neemt, wordt ie motorrijtuigenbelasting vrij. En latere jaren nooit meer...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
asmeekens740
4th Gear member
Berichten: 531
Lid geworden op: 30.10.2009 - 15:42
Locatie: Ulvenhout / Breda

ja klopt maar ik denk aan budget rond de 1000 euro en de modellen die wegenbelastingvrij zijn die staan te koop voor 3500 euro...
Ik wilde een 740....
het werd uiteindelijk een 940 sedan '91 op de teller: 326.500
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

asmeekens740 schreef:Zoiets als deze ....

Afbeelding
ik mis de chromen trim aan de zijkant wel een beetje... :S vind ik persoonlijk altijd erg mooi bij matzwart, of later matzwart/matgrijs...

Afbeelding
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
asmeekens740
4th Gear member
Berichten: 531
Lid geworden op: 30.10.2009 - 15:42
Locatie: Ulvenhout / Breda

ook wel geinig zo'n 'twotone' :D
Ik wilde een 740....
het werd uiteindelijk een 940 sedan '91 op de teller: 326.500
Gebruikersavatar
Henk 760 Hausser
3rd Gear member
Berichten: 280
Lid geworden op: 09.03.2006 - 20:46
Locatie: Epe

Niet te opvallend maken hoor!
Iedereen kijkt je zo na...;)
Groeten ûût Epe
De Dalhaussertjes
Volvo 760 GLE Hausser 1982
";Slurpje";
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

LOL
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10665
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

asmeekens740 schreef:Zoiets als deze ....

Afbeelding
Zoiets mag bij mij op de oprit komen. Wat een vette bak man! Helemaal geweldig. En dan een beetje gaan wapperen, gooien en smijten met zo'n auto in de spreekwoordelijke achtertuin.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Ik zeg 85 als je K-jet wilt rijden en 84 als je een turbo 740 wilt rijden. Tot bouwjaar 85 hebben de sierlijke letters erop gezeten. Vind ik mooier, zijn unieker in Nederland.

K-jet B230E kwam in modeljaar 85. Zit standaard op de 740 GLE modellen. Zou geen GL met carb nemen.

Wil je turbo, zou ik voor een 84er gaan. Die heeft de B23ET blok. Hoor altijd dat dit turboblok beter en vlotter is dan diegene die er vanaf 85 in zit.

Mits je voor een sedan gaat. In modeljaar 86 kwam de station en werd de sedan een beetje het onderdaantje. En kwam ook de vierkante letters achterop zoals we gewend zijn en waar ook niks mis mee is.

Maar ik heb een zwak hart voor die sierlijke letters, vraag me niet waarom. Verder die rode strip aan de achterkant op de bumper en de witte aan de voorkant. Maakt de wagen stuk completer.

En eigenlijk zou ik voor een 760 turbo gaan van 1984. Prachtig gewoon, alle luxe die je kunt bedenken. Maar met de 4 cilinder red block ipv de 6 cilinder zoals op de normale 760.

Een 760 turbo van 84 wordt af en toe voor bodemprijzen in Zweden op blocket.se aangeboden. Volgend jaar ga ik er eentje halen in Zweden. Heb afgelopen januari een 740 GLE van 85 gehaald. In nieuwstaat, prima wagen. Maar die extra die de 760 te bieden heeft icm die turbo, tjah die moet en zal op de oprit komen.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Klopt in NL geen belastingvrije halen, betaal je scheel. Slaat nergens op, in mooie staat verkerende kun je krijgen vanaf 700 euro in Zweden. Heb die van mij voor 650 euro meegenomen, vraagprijs was 1000 euro. Maarja ik ben zo iemand die lekker gaat afdingen. Kmstand toen ik hem ophaalde 103000. Nu 113.000. En dat in 25 jaar. Wel particulier kopen. Garages zetten ook af, die weten ook dat die gekke Hollanders in Zweden al die ouwe Volvo's opkopen.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
asmeekens740
4th Gear member
Berichten: 531
Lid geworden op: 30.10.2009 - 15:42
Locatie: Ulvenhout / Breda

Hmm dan moet ik toch mijn vader eens lief aankijken als ie vanuit zweden moet komen, die komt, of eigenlijk moet ik zeggen kwam aardig vaak in zweden. De Zweedse vijver was een beetje leeg qua klassiek Volvo, maar de term klassiek verschuift natuurlijk dus dat wordt weer anders wellicht.

Maar in principe wil ik gaan voor een technisch goede auto voor niet te veel geld. Een turbo wil ik niet omdat dat toch weer onderhoudsgevoeliger is, er kan weer meer kapot gaan en dat kan weer meer centjes kosten die ik niet heb. Bovendien heb je bij het aanschaffen van een turbo meer kans dat je een auto koopt die al flink afgeragd is.

Ik ben er aan uit dat ik een 89'er wil met injectie en katalysator. Is dat dan de u9? Ik wil er in ieder geval geen met carborateur (dat is de K6 he?)
Ik ga voor de 89'er omdat ik het exterieur daarvan toch wel mooier vind...hoe vierkanter hoe mooier :D:d
Ik wilde een 740....
het werd uiteindelijk een 940 sedan '91 op de teller: 326.500
Gebruikersavatar
asmeekens740
4th Gear member
Berichten: 531
Lid geworden op: 30.10.2009 - 15:42
Locatie: Ulvenhout / Breda

Hmm dan moet ik toch mijn vader eens lief aankijken als ie vanuit zweden moet komen, die komt, of eigenlijk moet ik zeggen kwam aardig vaak in zweden. De Zweedse vijver was een beetje leeg qua klassiek Volvo, maar de term klassiek verschuift natuurlijk dus dat wordt weer anders wellicht.

Maar in principe wil ik gaan voor een technisch goede auto voor niet te veel geld. Een turbo wil ik niet omdat dat toch weer onderhoudsgevoeliger is, er kan weer meer kapot gaan en dat kan weer meer centjes kosten die ik niet heb. Bovendien heb je bij het aanschaffen van een turbo meer kans dat je een auto koopt die al flink afgeragd is.

Ik ben er aan uit dat ik een 89'er wil met injectie en katalysator. Is dat dan de u9? Ik wil er in ieder geval geen met carborateur (dat is de K6 he?)
Ik ga voor de 89'er omdat ik het exterieur daarvan toch wel mooier vind...hoe vierkanter hoe mooier :D:d
Ik wilde een 740....
het werd uiteindelijk een 940 sedan '91 op de teller: 326.500
Gebruikersavatar
asmeekens740
4th Gear member
Berichten: 531
Lid geworden op: 30.10.2009 - 15:42
Locatie: Ulvenhout / Breda

Zo ziet matzwart er uit op een 90'er estate:

Afbeelding

Het is de auto van mijn vriend, met een aanhangwagen met kubelonderdelen erachter (zn broertje is creatief met volkswagens :D)
Ik wilde een 740....
het werd uiteindelijk een 940 sedan '91 op de teller: 326.500
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

B6 is het carburateur type
K6 is een foutieve aanduiding op het kenteken(hebben er overigens wel heeeeeeeeeeel veeel) betekent iets als ongeregelde kat, maar zit dus ook gewoon op de tanks met een drieweg geregegelde kat.
U9 is de juiste aanduiding voor het B230F motortype en zit er geloof ik vanaf '90 op de meste.

Zowiezo is alleen de oude neus er zonder kat. Dan wel in de carburateur(B230A/K) uitvoering, dan wel als turbo(B200ET), dan wel als GLE(B230E).

Jij zoekt als ik het goedbegrijp een hele simpele GL Met B230F en oude neus.

Misschien wat duur en ik weet ook niet of je gas zoekt/wil maar kijk hier eens naar anders http://www.volvo700vereniging.nl.http-l ... node/28701
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Battlecruiser schreef:Als je er een van 1985 of 1986 neemt, wordt ie motorrijtuigenbelasting vrij. En latere jaren nooit meer...
Niet?
En de kilometerheffing dan, als die er komt?
Daaaaag, belastingvoordeel en je bent dan dus twee keer getild.
Een keer vanwege de duurdere aanschaf, en vervolgens moet je er toch voor gaan betalen.

Als je er een koopt, koop hem dan al, als ie al belastingvrij is, niet omdat je er op rekent dat ie dat wordt, in 2012.

My 50 cents.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Gebruikersavatar
asmeekens740
4th Gear member
Berichten: 531
Lid geworden op: 30.10.2009 - 15:42
Locatie: Ulvenhout / Breda

hey baseman

ik denk dat je daar idd gelijk in hebt, was ook niet van plan een belastingvrije te nemen ...want voor hoe lang is dat nog...de regering wil daar echt wel vanaf..

Maar ik wil er geen met het oude injectiesysteem of met carburateur, wss wordt het gewoon een B230F
Ik wilde een 740....
het werd uiteindelijk een 940 sedan '91 op de teller: 326.500
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Als die km-heffing doorgaat, kun je een 90-er net zo goed als tweede auto erbij nemen, als ie niet rijdt, kost ie ook niks, behalve verzekering.
Maar goed, de overheid kennende. zal er wel ergens een addertje rondsluipen.

Enfin, is een hele andere discussie, maar wellicht een aandachtspuntje
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Gebruikersavatar
asmeekens740
4th Gear member
Berichten: 531
Lid geworden op: 30.10.2009 - 15:42
Locatie: Ulvenhout / Breda

nog even over Volvo's halen in Zweden;

Daar zijn de echte juweeltjes natuurlijk, zoals deze...

(hier wilde ik een link plaatsen maar dat lukt mij niet echt omdat het in flash is, dus dan maar zo: smeekens.nl > showroom > bordeauxrode 740 sedan)

Niet om reclame te maken maar kon ik jullie niet onthouden...echt een mooi ding maargoed je moet wel een echte liefhebber zijn want het kost ook wel wat om een auto in te voeren en op te halen in Zweden (bovenop het feit dat die Zweed ook wel weet wat voor moois hij in bezit heeft) ...niet iets voor mij dus want zoveel centjes heb ik niet
Ik wilde een 740....
het werd uiteindelijk een 940 sedan '91 op de teller: 326.500
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”