Verbruik nieuwe S80 D5
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 277
- Lid geworden op: 12.01.2008 - 23:49
- Locatie: Antwerpen
Geloof me, het wordt beter. Mijn eerste 3 tankbeurten gaven een verbruik van ca 8,9l/100km.
Sinds 02/01/2014 V60 D6 PIH Geartronic/Summum/Xenium Pack/Business Motion Pack/Advanced Safety pack/Winter Pack/Black Sapphire/Beechwood/offblack
Sinds 30/09/2010: V70 D3 Geartronic/Summum /Xenium pack/security pack/Njord 8x17'/Oyster Gray/Offblack leder
Sinds 31/02/08: V70 2,4D Geartronic/Summum/mobility pack/security pack/iPod Interface/zonnebrilhouder/Meissa 8x17'/Oyster Gray/Offblack leder[/s]
Sinds 30/09/2010: V70 D3 Geartronic/Summum /Xenium pack/security pack/Njord 8x17'/Oyster Gray/Offblack leder
Sinds 31/02/08: V70 2,4D Geartronic/Summum/mobility pack/security pack/iPod Interface/zonnebrilhouder/Meissa 8x17'/Oyster Gray/Offblack leder[/s]
- Hansel
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 06.10.2007 - 19:14
Mijn verbruik met een 2004 S80 D5 automaat ligt nu op 6.4 liter per 100 km. De boordcomputer geeft daarbij een verbruik van 5.8 liter aan! In de winter neemt het verbruik bij mij toe naar 7 liter.johanVC schreef:Nu mijn wagen nog steeds niet terug is heb ik de eerste tankbeurt achter de rug met een S80 2,4D, manueel, die ik als vervangwagen gebruik.
De resultaten zijn verbluffend:
66,02 liter getankt, 1042,4 km sinds laatste tankbeurt, gemiddeld verbruik 6,33 liter.
Dat maakt een verschil van 2 liter per honderd kilometer. Wel een beetje veel om toe te schrijven aan D5 aut versus 2,4d man.
2004 Volvo S80 D5 Momentum
- YGS
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 19.01.2008 - 21:59
- Contacteer:
Vandaag weer getankt. NA chiptuning nu 1 op 13. Morgen naar Portugal, dus moet (zonder file's) beter gaan.
V40/S60-D5/S80-D5/XC60-D5/XC70-D5/XC90-T8
-
- 4th Gear member
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:11
Vandaag getankt,gemiddelde verbruik,BC=7,0l/100km,reeel gemeten=7,3l/100km.Was een heel eind Germany bij met voet op de bodem,vind dat ie niet per se meer verbruikt bij stevig doortrappen,ben HEEL tevreden hiermee!(S80 2.4d 6v,Rica met bijna 15000km,en afwisselend betankt met Shell V power diesel,en gewone Shell diesel.)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 22.03.2008 - 22:25
Twee weken geleden is mijn wagen terug geweest naar Volvo.
Ik had drie klachten over mijn S80:
- onregelmatig draaien bij koudstart (soms schokken op constante snelheid)
- verbruik
-vervuiling van olie met diesel.
Voor de derde klacht dien ik een olieanalyse na enkele duizende km's af te wachten.
De eerste klacht werd verholpen door nieuwe software (en een nieuwe computereenheid). Mijn S80 rijdt nu op unieke inspuitsoftware die bij onderhoud niet mag overschreven worden. Vermoedelijk komt deze later içn een upgrade beschikbaar.
Ten gevolge van de ingreep draait de motor werkelijk beter, en rijdt de wagen aangenamer. Het aarzelende gevoel is op constante snelheid verdwenen. Rond de 50 km/uur heb ik wel wat bonanza neiging genoteerd.
De tweede klacht die toch wel zeer storend is, werd niet verholpen. Integendeel. HEt gemiddelde verbruik na ongeveer 2000 km is nogmaals gestegen met ongeveer 0,8 liter.
Ondertussen stel ik een ander vervelend probleem vast. Na een warme start krijg ik een warme dieselgeur in het interieur van de wagen. Ik controleerde de brandstofleidingen maar ik kon niets vinden. Ook onder de motorkap kan je de warme diesel ruiken, maar je vindt nergens een lek.
Afgaande op de geur betreft het diesel uit een retourleiding (enkel bij warm en geen zichtbare lekkages). Ik moet dus dagelijks controleren onder de motorkap of er nog niets zichtbaar is geworden, om het dan onmiddellijk te laten herstellen. Echt confortabel kan je dit niet noemen.
Is er iemand die deze dieselgeur ook heeft waargenomen en de oorzaak ervan kent?
PS. Zonder hierover een opmerking te hebben gemaakt werden de sloten van de deuren bijgeregeld, en dit scheelt een pak in gekraak (ik dacht dat het de zetelophanging van de chauffeursstoel betrof).
Ik had drie klachten over mijn S80:
- onregelmatig draaien bij koudstart (soms schokken op constante snelheid)
- verbruik
-vervuiling van olie met diesel.
Voor de derde klacht dien ik een olieanalyse na enkele duizende km's af te wachten.
De eerste klacht werd verholpen door nieuwe software (en een nieuwe computereenheid). Mijn S80 rijdt nu op unieke inspuitsoftware die bij onderhoud niet mag overschreven worden. Vermoedelijk komt deze later içn een upgrade beschikbaar.
Ten gevolge van de ingreep draait de motor werkelijk beter, en rijdt de wagen aangenamer. Het aarzelende gevoel is op constante snelheid verdwenen. Rond de 50 km/uur heb ik wel wat bonanza neiging genoteerd.
De tweede klacht die toch wel zeer storend is, werd niet verholpen. Integendeel. HEt gemiddelde verbruik na ongeveer 2000 km is nogmaals gestegen met ongeveer 0,8 liter.
Ondertussen stel ik een ander vervelend probleem vast. Na een warme start krijg ik een warme dieselgeur in het interieur van de wagen. Ik controleerde de brandstofleidingen maar ik kon niets vinden. Ook onder de motorkap kan je de warme diesel ruiken, maar je vindt nergens een lek.
Afgaande op de geur betreft het diesel uit een retourleiding (enkel bij warm en geen zichtbare lekkages). Ik moet dus dagelijks controleren onder de motorkap of er nog niets zichtbaar is geworden, om het dan onmiddellijk te laten herstellen. Echt confortabel kan je dit niet noemen.
Is er iemand die deze dieselgeur ook heeft waargenomen en de oorzaak ervan kent?
PS. Zonder hierover een opmerking te hebben gemaakt werden de sloten van de deuren bijgeregeld, en dit scheelt een pak in gekraak (ik dacht dat het de zetelophanging van de chauffeursstoel betrof).
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Berichten: 853
- Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
- Locatie: drenthe
- Contacteer:
Even een verhaal voor een glimlach maar met verbinding met deze topic.
Sta ik zo'n twee week terug bij de dealer om m'n auto van de beurt te halen, hoor ik het volgende naast mij: Meneer, zo te zien heeft u vanmorgen ruiten moeten krabben... antwoord: Ja, 't vroor stevig... vervolg: maar waarom doet u dat, uw auto heeft een standkachel met schakelautomaat... verbaasd antwoord: Oh ja?
Ik had enige moeite mijn (glim-)lachen te onderdrukken. De heer had een jonge tweedehands full-option S80 maar had de standkachel de hele zomer nog niet ontdekt.
Link met het verhaal: als er een standkachel op een diesel zit, kan je 's morgens wel eens een snuifje "warme diesel" ruiken zeker in de motorruimte (en dan lekt er niets) als de kachel om een of andere reden aanslaat. Als die kachel ook nog 's blijft werken tijdens rijden (is fout... mag niet) heb je ook nog 's een behoorlijk brandstofverbruik.
En als dit al aan de orde was in deze lange topic: overslaan!
Sta ik zo'n twee week terug bij de dealer om m'n auto van de beurt te halen, hoor ik het volgende naast mij: Meneer, zo te zien heeft u vanmorgen ruiten moeten krabben... antwoord: Ja, 't vroor stevig... vervolg: maar waarom doet u dat, uw auto heeft een standkachel met schakelautomaat... verbaasd antwoord: Oh ja?
Ik had enige moeite mijn (glim-)lachen te onderdrukken. De heer had een jonge tweedehands full-option S80 maar had de standkachel de hele zomer nog niet ontdekt.
Link met het verhaal: als er een standkachel op een diesel zit, kan je 's morgens wel eens een snuifje "warme diesel" ruiken zeker in de motorruimte (en dan lekt er niets) als de kachel om een of andere reden aanslaat. Als die kachel ook nog 's blijft werken tijdens rijden (is fout... mag niet) heb je ook nog 's een behoorlijk brandstofverbruik.
En als dit al aan de orde was in deze lange topic: overslaan!
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
-
- 4th Gear member
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:11
Wagen heeft nu 24000 km.
Verbruik blijft schommelen rond 7 liter op 100km,uitgerekend verbruik;
met gemiddelde snelheid op de boordcomputer van rond de 100km/u.
Vind ik persoonlijk erg zuinig,ook in vergelijk met een vroegere S60D5 163pk,zonder roetfilter,scheelt geen halve liter.
In stadsgebruik,en bij veel korte ritten met koude motor daarentegen,is er een verschil van 1,5liter met diezelfde S60.
Grtn Eddy
S80 2.4d
Verbruik blijft schommelen rond 7 liter op 100km,uitgerekend verbruik;
met gemiddelde snelheid op de boordcomputer van rond de 100km/u.
Vind ik persoonlijk erg zuinig,ook in vergelijk met een vroegere S60D5 163pk,zonder roetfilter,scheelt geen halve liter.
In stadsgebruik,en bij veel korte ritten met koude motor daarentegen,is er een verschil van 1,5liter met diezelfde S60.
Grtn Eddy
S80 2.4d
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 22.03.2008 - 22:25
Gisteren heb ik mijn wagen opgehaald in de garage.
Er was een terugroepactie voor het plaatsen van nieuwe ECM module en nieuwe software.
Mijn eerste indruk van het resultaat is zeer goed. De wagen rijdt nu werkelijk soepelder, en ik denk dat het verbruik lager is. Ook de automatische versnellingsbak lijkt mij nu minder te slippen rond de 50 km/uur.
Johan
Er was een terugroepactie voor het plaatsen van nieuwe ECM module en nieuwe software.
Mijn eerste indruk van het resultaat is zeer goed. De wagen rijdt nu werkelijk soepelder, en ik denk dat het verbruik lager is. Ook de automatische versnellingsbak lijkt mij nu minder te slippen rond de 50 km/uur.
Johan
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 22.03.2008 - 22:25
Gisteren heb ik mijn wagen opgehaald in de garage.
Er was een terugroepactie voor het plaatsen van nieuwe ECM module en nieuwe software.
Mijn eerste indruk van het resultaat is zeer goed. De wagen rijdt nu werkelijk soepelder, en ik denk dat het verbruik lager is. Ook de automatische versnellingsbak lijkt mij nu minder te slippen rond de 50 km/uur.
Johan
Er was een terugroepactie voor het plaatsen van nieuwe ECM module en nieuwe software.
Mijn eerste indruk van het resultaat is zeer goed. De wagen rijdt nu werkelijk soepelder, en ik denk dat het verbruik lager is. Ook de automatische versnellingsbak lijkt mij nu minder te slippen rond de 50 km/uur.
Johan
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 02.07.2007 - 18:00
- Locatie: Bunde
Ik heb zojuist nog eens even een rekensommetje gemaakt.
Sinds aanschaf 66.000 km gereden, veel autoweg. Gemiddeld verbruik 1:15,9 over deze totale afstand, uitgerekend door het aantal gereden kilometers door het aantal getankte liters diesel te delen. De boordcomputer geeft gemiddeld verbruik (ook over deze totale afstand) van 5,1 l per 100 km aan. Een flink verschil met de feitelijke cijfers dus!
Desondanks vind ik dit verbruik voor zo'n fijne reisauto meer dan acceptabel.
Volvo S80 D5 2003
Sinds aanschaf 66.000 km gereden, veel autoweg. Gemiddeld verbruik 1:15,9 over deze totale afstand, uitgerekend door het aantal gereden kilometers door het aantal getankte liters diesel te delen. De boordcomputer geeft gemiddeld verbruik (ook over deze totale afstand) van 5,1 l per 100 km aan. Een flink verschil met de feitelijke cijfers dus!
Desondanks vind ik dit verbruik voor zo'n fijne reisauto meer dan acceptabel.
Volvo S80 D5 2003
- chris_zweden
- 3rd Gear member
- Berichten: 481
- Lid geworden op: 01.11.2009 - 16:25
- Locatie: Karlstad
Mijn verbruik is tot mijn schrik 8.4/100 en dat is gewoon gecombineerd verkeer. Ik kan zo'n 800km op een volle tank dus. Lijkt me niet helemaal goed? Ik heb de s80 d5 summum full-opt uit 2007 dus met 1 turbo. Ik neig om de dealer hierover te bellen om te zeggen dat ze Amerikaanse troep verkopen. Graag advies.
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
- chris_zweden
- 3rd Gear member
- Berichten: 481
- Lid geworden op: 01.11.2009 - 16:25
- Locatie: Karlstad
volvo = gm. Ik heb de dealer gebeld zeggen gewoon dat het zo hoort terwijl het verbruik 1l hoger is dan wat volvo zelf aangeeft. Het is overigens 70% snelweg of 80km wegen dus dan zit ik al ruim 1.5liter te hoog. Een diesel 1 op 11 gaat er bij niet in dus deze gaat de deur uit als het niet opgelost wordt volvo. Ter vergelijking: mijn honda S2000 loopt 1 op 10 en dat ding heeft 240pk.
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3805
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
nou dan wist ik het wel!chris_zweden schreef:volvo = gm. Ik heb de dealer gebeld zeggen gewoon dat het zo hoort terwijl het verbruik 1l hoger is dan wat volvo zelf aangeeft. Het is overigens 70% snelweg of 80km wegen dus dan zit ik al ruim 1.5liter te hoog. Een diesel 1 op 11 gaat er bij niet in dus deze gaat de deur uit als het niet opgelost wordt volvo. Ter vergelijking: mijn honda S2000 loopt 1 op 10 en dat ding heeft 240pk.
volvo eruit, en lekker met je hondaatje rondcrossen :shock:
geen glans zonder wrijving
- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
Volvo is van Ford, maar dat terzijde. 

...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
- chris_zweden
- 3rd Gear member
- Berichten: 481
- Lid geworden op: 01.11.2009 - 16:25
- Locatie: Karlstad
idd saab is van gm maar principe is hetzelfde. Hoewel ford betere auto's maakt naar mijn mening. Honda s2000 is nou niet bepaald praktisch als ik van Zweden naar Nederland ga en vica versa. Kan het misschien zijn dat de olie vervangen moet worden? Ik ben nieuw met diesel dus heb er (nog) geen verstand van. Of anders de bougies?
Ik heb even olie pijl nagekeken. Pikzwart en 2 X'jes onder het maximum. Waarschijnlijk moet deze + filter vervangen worden. De olie rook naar synthetische olie maar rook niet verbrand.
Ik heb even olie pijl nagekeken. Pikzwart en 2 X'jes onder het maximum. Waarschijnlijk moet deze + filter vervangen worden. De olie rook naar synthetische olie maar rook niet verbrand.
- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
Ik denk niet dat een auto door een laag oliepeil veel diesel gaat gebruiken. Alleen als ie bijna droog staat zou dat kunnen gebeuren, maar dan is de lol sowieso snel over.
Overigens ben ik het met je eens dat het verbruik voor zo'n auto te hoog is. Toen ik een S60 D5 (van 2003) had reed ik daar 1 op 20 mee. Weliswaar 95% snelwegverkeer waar het door drukte niet mogelijk was om harder dan 90km/h te rijden, maar toch.
Hoe rijdt de auto verder? Is er misschien verlies van vermogen? Walmt de auto misschien overdreven als je gas geeft?
Overigens ben ik het met je eens dat het verbruik voor zo'n auto te hoog is. Toen ik een S60 D5 (van 2003) had reed ik daar 1 op 20 mee. Weliswaar 95% snelwegverkeer waar het door drukte niet mogelijk was om harder dan 90km/h te rijden, maar toch.
Hoe rijdt de auto verder? Is er misschien verlies van vermogen? Walmt de auto misschien overdreven als je gas geeft?
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
- chris_zweden
- 3rd Gear member
- Berichten: 481
- Lid geworden op: 01.11.2009 - 16:25
- Locatie: Karlstad
Op de trage versnellingsbak merk ik geen verschil met andere FWD auto's. Ik ga vandaag ermee naar de dealer kijken wat hun ervan zeggen.
En wat houdt dat motorverwarming precies in? Moet ik dat aan hebben of pas bij extreme kou? Bij koude start vind ik hem voor een diesel prima lopen, wel een hoorbare stationaire motor.
En wat houdt dat motorverwarming precies in? Moet ik dat aan hebben of pas bij extreme kou? Bij koude start vind ik hem voor een diesel prima lopen, wel een hoorbare stationaire motor.
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
Wat bedoel je met een "trage versnellingsbak"?
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
- chris_zweden
- 3rd Gear member
- Berichten: 481
- Lid geworden op: 01.11.2009 - 16:25
- Locatie: Karlstad
Als je hem vol intrapt dan moet hij even nadenken alvorens hij terugschakelt maar dat was ook zo bij de proefrit auto.
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2