Hallo,
Zo 1-2-3 hier op het forum niets over gevonden, dus dan maar een nieuw topic. Op Duiste forum wel e.a. gevonden, maar ben benieuwd naar ervaringen hier...
Betreft een V70 D5, 185 Pk BJ eind 2005.
Tijdens vol gas rijden, kwam de foutmelden dat er een storing was in motoromanagement en was duidelijk te merken dat het vermogen weg viel. Na een paar minuten reed de auto weer normaal, maar bij op nieuw vol gas rijden kwam dezelfde melding.
Heb daarna met de recent aangeschafte PPC de foutcodes uitgelezen en kwam de melding "ECM-135F - Mass air flow sensor. Signal too high" tegen.
Info op Duitsche forum (http://www.motor-talk.de/forum/d5-dross ... 21495.html) bracht me op het spoor van een stangtje dat een of andere klep in de cilinderkop bedient. Deze blijkt kapot. Het kogeltje aan een kant was afgebroken.
Maar wat nu? Gewoon vervangen (of repareren) en doorrijden?
Ik lees e.a. over een modificatie van de klep en de stang, maar hoe weet ik of die bij deze auto ook uitgevoerd is?
Ik lees ook e.a. over een zeer omvangrijke reparatie en/of schoonmaken van de klep. Het afbreken zou n.l. veroorzaakt worden door vervuiling en daardoor zwaarder bedienen van de betreffende "wervel klep".
Kan ik het stangetje verstevigen/repareren of loop ik dan risico dat er inwendig iets overbelast wordt en kapot kan gaan?
Bijgaand een paar foto's voor de duidelijkheid. Alvast dank voor een reactie!!
René
Bedieningstang afgebroken wervelklep ?
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door renelle op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
Nog een foto...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
Een laatste foto...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Alles wat ik over de wervelklep kan vertellen is dat de vervanging bij mijn V70 163PK, MY06) bij de dealer 4u in beslag nam.
Het originele type wervelklep is te zwak uitgevoerd en Volvo is inmiddels met een verbeterde uitvoering gekomen, welke er bij mij nu onder garantie in gegaan is.
Ik had de melding "Motormanagement service vereist" als melding ,maar (nog) geen vermogensverlies.
De melding ging ook weg na een tijdje rustig rijden, maar bij het volgende inhaalmanoever kwam ze terug.
Het originele type wervelklep is te zwak uitgevoerd en Volvo is inmiddels met een verbeterde uitvoering gekomen, welke er bij mij nu onder garantie in gegaan is.
Ik had de melding "Motormanagement service vereist" als melding ,maar (nog) geen vermogensverlies.
De melding ging ook weg na een tijdje rustig rijden, maar bij het volgende inhaalmanoever kwam ze terug.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
heeft dat niet met vervuiling van de kop te maken door die fijne EGR klep?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
Goh... Bij het openen van het topic bedacht ik me al schrijvende wat een juiste beschrijving zou zijn van de klep die bediend wordt met het stangetje. Wervelklep vertaal.nl en als ik nu zoek op Wervelklep blijkt hier toch wle e.a. over te vinden te zijn op het forum...hadico schreef:Voor het afgebroken deel is een reparatieset verkrijgbaar bij de dealer en ook de laatste uitvoeringen van deze klep gaan stuk is een beetje structureel probleem.
Er blijkt dus inderdaad een modificatie te zijn geweest, maar weet iemand hoe te zien is of in mijn geval deze al is uitgevoerd?
Of is het alleen een gemodificeerd stangetje?
Omdat het kogeltje was afgebroken heb ik 'm nu kunnen lijmen, maar zo te lezen is er geen bezwaar om dit met een metalen pennetje te verstevigen (voor het geval hij toch weer snel zal breken).
Hopelijk kan iemand hier iets over zeggen...
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Bij mij was de bediening van de klep binnenin afgebroken, dus niet aan het stanggetje, vandaar dat ze bij mij de hele wervelklep vervangen hebben.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
ah... dankje... wordt me al weer wat duidelijker....Ivo Philips schreef:Bij mij was de bediening van de klep binnenin afgebroken, dus niet aan het stanggetje, vandaar dat ze bij mij de hele wervelklep vervangen hebben.
Heb het stangetje gelijmd. Ben benieuwd hoe lang het houdt...
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
Als de wervelkl. kapot gaat is het meest het kogeltje aan het armpje wat afbreekt ,het setje bestaat uit een metalen kogelkopje er word een gaatje geboord op de plaats waar nu het kopje zit en het metalen kopje word hier gemonteerd is wat gepriegel maar mits goed uitgevoerd wel de oplossing.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21034
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ook bij de onze is dit onderdeel kapot gegaan en vervangen.
Heb er een behoorlijk sportieve auto voor weer gekregen, onderdeelkosten is bijna niets €5.
Heb er een behoorlijk sportieve auto voor weer gekregen, onderdeelkosten is bijna niets €5.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Maar gaat hij nu stuk vanwege interne vervuiling in de kop waardoor de klep te zwaar gaat lopen, of is het stangetje gewoon te licht geconstrueerd?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
Kogeltje is gewoon te licht/zwak de klep heeft zoveel ruimte in de kop dat vervuilen niet zozeer aan de orde is er is wel een modeficatie op geweest met de actuator hierbij mogelijk dat het probleenm mede veroorzaakt word hierdoor(slag te groot?) of dat toch het dunne deel van ket kogeltje niet bestand is tegen de druk die de klep intern opbouwt tgv de luchtstroom over de klepppen.
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
Dank allemaal voor de info! Het is me allemaal nog een heel stuk duidelijker geworden. Heb tot nu toe geen kans gehad langs de dealer te gaan, maar zal dit morgen eens doen.
Het metalen kogeltje lijkt me inderdaad een structurele oplossing.
Het metalen kogeltje lijkt me inderdaad een structurele oplossing.
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
Hallo, daar zijn we weer!
Vandaag weer dezelfde foutmelding op het dasboard.
Even onder motorkap gekeken en zie daar: stangtje (de laatste keer nieuw gemonteerd) weer uit de klepbediening geschoten. Geen idee hoe lang dit al zo is, maar weer teruggeklikt en hij rijd merkbaar beter. nu alleen de foutmelding nog even uitlezen en resetten.
wordt vervolgd...
Vandaag weer dezelfde foutmelding op het dasboard.
Even onder motorkap gekeken en zie daar: stangtje (de laatste keer nieuw gemonteerd) weer uit de klepbediening geschoten. Geen idee hoe lang dit al zo is, maar weer teruggeklikt en hij rijd merkbaar beter. nu alleen de foutmelding nog even uitlezen en resetten.
wordt vervolgd...
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
Nee, de garage heeft bij de 90.000km beurt alleen voor een paar euro een nieuw stangetje gemonteerd. Nu is het stangetje nog heel, maar was hij uit de hevel van de wervelklep-as geschoten (aan de servomotor kant zat hij nog vast).AlexV70 schreef:Had je het metalen kogeltje al gemonteerd?
Ik heb wel van (een andere) garage vernomen dat ze ook wel een modificatie uitvoeren waarbij er een borg-pennetje door het bestaande scharnierpunt heen zetten. Dat is nu blijkbaar niet gedaan. Ik kijk voorlopig wel hoe lang hij blijft zitten...
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
Weer een update...
Eergisteren naar de garage geweest voor een structurele oplossing. Eén van de "armpjes" van kommetje (waar de kogel van het kunststof stangetje in dient te klikken) blijkt afgebroken. Hierdoor schiet het bediendingsstangetje dus steeds uit de hevel van de wervelklep stang.
Bij de garage werd eerst gesteld dat er een complete gemodificeerde wervelklep in zou moeten. Deze gemodificeerde wervelklep zou anders geconstrueerd zijn waardoor deze nie meer kapot gaat. Kosten: rond de 700 euro! Garantie? Nee, het gaat bij alle Volvo's van dit type kapot, maar wordt natuurlijk na 3 jaar niet meer onder garantie vervangen.
Pas bij doorvragen blijkt dat er ook een alternatief is. Een reparatie met en pennetje en een borgveertje dat door het bestaande kogelgewricht heen gezet wordt. Kosten: 52 euro en het kan de volgende dag uitgevoerd worden.
Even overweeg ik alleen de onderdelen mee te nemen en het zelf te doen, maar ach... Voor 50 euries is dat ook niet echt de moeite...
Dus gisteren de auto langsgebracht en "klaar terwijl u wacht" een klein half uur later zijn we weer onderweg.
Vandaag eens gekeken hoe het de reparatie eruit ziet en zie daarbij dat het stangetje scheef en klem zit omdat het gemonteerde pennetje vast is gelopen in de beperkte ruimte rond de wervelkleb bediening. Het borgveertje hangt alleen nog aan wat kit vast en het geheel valt direct weer uit elkaar zodra ik het stang uit de hevel van de servo-motor klik.
Als ik vervolgens verder kijk, lijkt het alsof het pennetje en veertje precies verkeert om gemonteerd is. Het borgveertje is aan de kant gemonteerd waar helemaal geen ruimte is voor dit veertje.
Inmiddels heb ik het geheel na ruim 1,5 uur prutsen andersom gemonteerd en lijkt het nu wel goed te zitten. Weet iemand of het zo inderdaad juist gemonteerd is?
Ik zal er wat foto's bij doen ter verduidelijking...
Eergisteren naar de garage geweest voor een structurele oplossing. Eén van de "armpjes" van kommetje (waar de kogel van het kunststof stangetje in dient te klikken) blijkt afgebroken. Hierdoor schiet het bediendingsstangetje dus steeds uit de hevel van de wervelklep stang.
Bij de garage werd eerst gesteld dat er een complete gemodificeerde wervelklep in zou moeten. Deze gemodificeerde wervelklep zou anders geconstrueerd zijn waardoor deze nie meer kapot gaat. Kosten: rond de 700 euro! Garantie? Nee, het gaat bij alle Volvo's van dit type kapot, maar wordt natuurlijk na 3 jaar niet meer onder garantie vervangen.
Pas bij doorvragen blijkt dat er ook een alternatief is. Een reparatie met en pennetje en een borgveertje dat door het bestaande kogelgewricht heen gezet wordt. Kosten: 52 euro en het kan de volgende dag uitgevoerd worden.
Even overweeg ik alleen de onderdelen mee te nemen en het zelf te doen, maar ach... Voor 50 euries is dat ook niet echt de moeite...
Dus gisteren de auto langsgebracht en "klaar terwijl u wacht" een klein half uur later zijn we weer onderweg.
Vandaag eens gekeken hoe het de reparatie eruit ziet en zie daarbij dat het stangetje scheef en klem zit omdat het gemonteerde pennetje vast is gelopen in de beperkte ruimte rond de wervelkleb bediening. Het borgveertje hangt alleen nog aan wat kit vast en het geheel valt direct weer uit elkaar zodra ik het stang uit de hevel van de servo-motor klik.
Als ik vervolgens verder kijk, lijkt het alsof het pennetje en veertje precies verkeert om gemonteerd is. Het borgveertje is aan de kant gemonteerd waar helemaal geen ruimte is voor dit veertje.
Inmiddels heb ik het geheel na ruim 1,5 uur prutsen andersom gemonteerd en lijkt het nu wel goed te zitten. Weet iemand of het zo inderdaad juist gemonteerd is?
Ik zal er wat foto's bij doen ter verduidelijking...
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
De foto's... Zo is het nu gemonteerd...
Het borgveertje zat eerst aan de linkerkant. De resten van de zwarte kit waarmee dit "vastgeplakt" zat zijn nog te zien op de cilinderkop.
Ik denk dat het zo goed zit, maar misschien heb ik het bij het verkeerde eind...
Het borgveertje zat eerst aan de linkerkant. De resten van de zwarte kit waarmee dit "vastgeplakt" zat zijn nog te zien op de cilinderkop.
Ik denk dat het zo goed zit, maar misschien heb ik het bij het verkeerde eind...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08