Voorstellen en een vraag mbt beslagen ruiten

Alles over de 440 / 460
Victor400
1st Gear member

Hallo allemaal,
Ik zal me even voorstellen aangezien dit m'n eerste post is. Ik ben Victor en ben 19 jaar. Ik heb nu bijna een jaar mijn rijbewijs en ben begonnen met een Volvo 440 1.8i DL. Aangezien de APK van deze bijna verlopen was en hij z'n mankementjes begon te krijgen had ik besloten om hem in te ruilen en heb nu sinds kort een Volvo 460 1.8i Top line. Ik heb tot nu toe veel plezier van de auto en hij rijdt prinsheerlijk.

Maargoed, mijn ruiten zijn erg beslagen in de avond met dit weer en zijn haast niet te ontwasemen. Ik heb het idee dat m'n motor haast niet warm word aangezien de blower 'lauwe' lucht naar binnen blaast terwijl ik alles vol open heb staan en op z'n warmst instel. Als ik de motor even laat draaien en rustig een stukje rij dan staat de temperatuurmeter al redelijk in het midden maar toch komt er haast geen warme lucht binnen. Aan de passagierskant heldert de 'condens' langzaam op maar aan de bestuurderskant gaat het nog veel langzamer.
Hoop dat het niet al teveel is :(

Groeten, Victor
hadico
5th Gear member

Kan de thermostaat zijn die de boel verpest maar aangenomen dat je motor op temperatuur komt(slaat de fan aan)dan kan het zijn dat je kachelradiatur vervuild is deze kun je simpel doorspoelen door beide slangen los te nemen en de boel met de tuinslang te spoelen.
Iroll
6th Gear member

Of je thermostaat is kapot waardoor de motor niet op temp. komt of de kachelradiateur zit verstopt. Dat zijn de meest voor de hand liggende oorzaken. Als de temp. meter tijdens het rijden niet zakt en mooi in het midden blijft staan is de thermostaat nog goed. De kachelradiateur zit dan verstopt. De 2 slangen loshalen die door het schutboard gaan en de tuinslang eerst in de ene en dan op de andere slang aansluiten en flink doorspoelen. Daarna het systeem weer op peil brengen met anti vries en gedestilleerd water 50/50.
Victor400
1st Gear member

Hadico en Iroll bedankt voor de tips! Ik ben zelf niet erg handig met auto's maar was toch benieuwd waar die slangen zaten (ff gegoogled). Toen ik de klep open deed kwam ik tot een andere ontdekking dat mijn koelvloeistof leeg was. Heb toen de koelvloeistof met zo'n 800ml bijgevuld en ben weer ergens heen wezen rijden. Ik deed de blower weer aan en tot mijn verbazing kwam hier warme lucht uit!
Kan het aan de koelvloeistof hebben gelegen dat ik geen warme lucht kreeg? :dontknow:
Volvo 460 1.8i Top line '96
ArjenM
3rd Gear member

Ja dat kan.

Waarschijnlijk is het niveau van de koelvloeistof nu weer gedaald, dus weer even controleren en bijvullen.
Victor400
1st Gear member

Oke, ga morgen meteen weer even kijken. Heb een paar dagen geleden ook al een liter koelvloeistof bij gegooid. Hij heeft een poosje stil gestaan en ik rij er nu ander halve week mee. Misschien zit er ergens een lekje? Maar ik neem aan dat de motor zich weer even moest 'vol zuigen' met de koelvloeistof.
ArjenM
3rd Gear member

Als er lucht in de kachelradiateur zat, kan het goed zijn dat er veel in moest.

Ik zou even goed controleren op lekken.
Blade
5th Gear member
Contacteer:

Meestal lekken ze bij de waterpomp en/of bij de thermostaathuis. Sommige slangen willen ook weleens spontaan scheuren.
Victor400
1st Gear member

Poika schreef:Meestal lekken ze bij de waterpomp en/of bij de thermostaathuis. Sommige slangen willen ook weleens spontaan scheuren.
Dat hoop ik maar, ben naar de kwit-fit gereden en die zei meteen dat het de koppakking was omdat hij koelvloeistof/water verbruikt. Vervolgens heb ik een garage gebeld en die verdenkt de kachelradiateur ervan. Inmiddels is het wel duidelijk dat hij koelvloeistof/water verbruikt aangezien ik bijna voor elke rit moet bijvullen (ca. 0,5L). Woensdag breng ik hem naar de garage en hopen dat het iets simpels is. Ik vermoed zelf ook dat het enkel een slangetje is dat een scheur(tje) heeft.
Ramon&Ramon
7th Gear member

zit er airco in??????????
Victor400
1st Gear member

Ramon&Ramon schreef:zit er airco in??????????
Ja..

:edit: Maar heb deze niet aan staan.
Ramon&Ramon
7th Gear member

Dan zou ik deze aanzetten,die droogt de lucht ook en ontwasemt dus ook sneller.een airco is niet alleen voor de zomer,maar ook voor een snellere ontwaseming van de voorruit enz in de wintermaanden.
Mits hij werkt natuurlijk...

Onder een buitentemp van ongeveer 6 graden werkt hij meestal niet.
Victor400
1st Gear member

Ramon&Ramon schreef:Dan zou ik deze aanzetten,die droogt de lucht ook en ontwasemt dus ook sneller.een airco is niet alleen voor de zomer,maar ook voor een snellere ontwaseming van de voorruit enz in de wintermaanden.
Mits hij werkt natuurlijk...

Onder een buitentemp van ongeveer 6 graden werkt hij meestal niet.
De airco werkt gewoon maar deze heeft een lange tijd niet aan gestaan en dan krijg ik al die vervuilde lucht in m'n gezicht geblazen moet deze eerst is schoon laten maken.
Maar ben inmiddels al achter het probleem van de vochtige ruiten. De blower kwam niet op temperatuur doordat het pijl van de koelvloeistof nihil was. Als ik deze vol heb gegooid geeft de blower wel warme lucht en als het reservoir weer leeg is dan komt er weer koude lucht uit.
Toch bedankt voor de reactie maar het probleem ligt toch ergens anders aangezien ik het reservoir bijna voor elke rit moet bijvullen met water of koelvloeistof.
Ramon&Ramon
7th Gear member

maar dan blijft toch het feit dat je de airco beter wel kunt gebruiken voor een betere ontwaseming.
Koelsysteem af laten persen,dan weet je de oorzaak van de lekkage ook gelijk!
Victor400
1st Gear member

Ramon&Ramon schreef:maar dan blijft toch het feit dat je de airco beter wel kunt gebruiken voor een betere ontwaseming.
Koelsysteem af laten persen,dan weet je de oorzaak van de lekkage ook gelijk!
Oke, laat ik die binnenkort schoonmaken. Of de airco vol open en de ramen open en ff laten luchten :lol: Het heeft dus niks met de koppakking te maken? :dontknow: Oliepijl blijft gewoon goed
rene en erica
4th Gear member

als je iedere rit moet bijvullen zal het lek wel niet moeilijk te vinden zijn.succes.
groet'n uut grunn
Ramon&Ramon
7th Gear member

Het feit dat het olieniveau goed blijft,wil niet zeggen dat de koppaking niet stuk kan zijn op een waterkanaal.Hij kan ook lekken naar een cilinder toe!
Victor400
1st Gear member

Ramon&Ramon schreef:Het feit dat het olieniveau goed blijft,wil niet zeggen dat de koppaking niet stuk kan zijn op een waterkanaal.Hij kan ook lekken naar een cilinder toe!
Maar ik heb verder geen problemen met de auto, ik geloof dat als de koppakking stuk of lek is dat ie nogal rammelt aan alle kanten, of zit ik er weer naast? :roll: Maar zit niet op zo'n geintje te wachten want dat kan dan nog weleens een duur geintje gaan worden. Woensdag gaat ie naar de garage en wordt ernaar gekeken. Tot die tijd moet ik goed blijven peilen.
wpee
5th Gear member

Als het de koppakking is loopt hij meestel ook beroerd net na starten en stinkt het ook "anders".
Als het niet de koppakking is dan controleer alle slangen, vooral de slangen die naar binnen lopen, dat zijn zwakke schakels.
Verder alle vriesstoppen in het blok nalopen. ik heb zo ondertussen allemaal vervangen en er zitten hele dure uren bij.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Victor400
1st Gear member

Heb de auto vanochtend bij de garage gebracht en die belde me vrij vlot met de mededeling dat de waterpomp zo lek is als een vergiet en de radiateur ook lekt. De onderdelen zijn besteld en als het goed is morgen binnen, dus hopelijk kan ik morgen weer genieten van m'n autootje. Het wordt zo allemaal bij mekaar wel een duur grapje.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”