beslagen voorruit bij start koude motor.

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
mackeesje
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 01.02.2008 - 23:26

Hoi,

ik heb bij de koude start van de volvo V70 2005, altijd eerst even een licht beslagen voorruit. ECC staat altijd aan, maar moet dan blower of voorrruit verwarming altijd even aan zetten om dit te verwijderen. gaat overigens wel snel, maar bij mijn vorige auto V40 met ecc had ik daar nooit last van.
Iemand een idee of dit aan een interieurfilter of id kan liggen ?
ECC werkt perfect maar ik vind dit vreemd, het doet zich ook bij minder koud weer voor overigens.

graag jullie ervaringen.

8) Mackeesje
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Is wat resterend vocht uit de verdamper. Airco paar minuten voor aankomst handmatig uitschakelen zorgt er voor dat het nog aanwezige vocht kan verdampen. Volgende dag geen beslagen ramen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
mackeesje
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 01.02.2008 - 23:26

bedankt,

kan het inderdaad zijn. moet zeggen dat ik ook veel korte ritjes maak met minder als 10 km. dus lekker warm wordt de auto dan ook niet natuurlijk.
Air quality system zit er in maakt dat nog wat uit?

mackeesje 8)
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Maakt zeker uit! Op "auto"stand staat de luchtinlaatklep half dicht. Zet hem eens op "man"stand, wellicht dat dit ook al voldoende soelaas biedt. En die korte ritjes zijn tijdens dit vochtige weer ook geen opsteker voor je auto. Natte schoenen, paraplu's achterin, natte jassen, enz...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

mijn ervaring is,als hij op aut. staat,en hij moet verwarmen,dan
gaat bijna alle lucht via de blaasmond vd voetenruimte.
idd.zoals @oceanracer al zei:op de man.stand is een en ander beter
te regelen.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Chrizzle D5
2nd Gear member
Berichten: 209
Lid geworden op: 10.10.2008 - 13:30

Op "auto"stand staat de luchtinlaatklep half dicht. Zet hem eens op "man"stand, wellicht dat dit ook al voldoende soelaas biedt.
oeps. is de "manual" stand niet de stand "handmatig dicht - recirculatie" en dus extra beslagen ruiten, en de "off"-stand alle poorten open dus lekker frisse lucht? Of is het dus andersom. Bij mij staat ie standaard op off, en ik heb weinig beslagen ruiten meer, zeker niet als ik bij een volle auto/regenachtige start iets extra's blow bij het standje "off".

mijn ervaring is,als hij op aut. staat,en hij moet verwarmen,dan
gaat bijna alle lucht via de blaasmond vd voetenruimte.
idd.zoals @oceanracer al zei:op de man.stand is een en ander beter
te regelen.
Ik heb hem dus gewoon op "off" staan (nogmaals ik heb het idee dat auto-off-manual alleen op de recirculatie slaat) en dan klik ik vervolgens waar nodig is de 3 knoppen in voor blower via het raam-gezicht-vloer). Staat dit niet los van de stand van de recirculatie.

Alleen als je op "voorruit ontwasemen" drukt, dan wordt alles overruled (ongeacht de stand van de knopjes) en gooit de blower alles op de voorruit, al dan niet via recirculatie.
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Gebruikersavatar
Chrizzle D5
2nd Gear member
Berichten: 209
Lid geworden op: 10.10.2008 - 13:30

En dan nog een vraagje van mij (nog net binnen-topic?).

Als ik vanuit de stand "airco uit" en recirculatie "off" een beetje extra laat waaien via de draaiknop. En als ik dat dan weer ongedaan wil maken, dan slaat bij mij automatisch de airco aan en de recirculatie ook op auto. Kan dat anders?

groet CK
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Chrizzle D5,

Je kon best eens gelijk hebben over die "man" en "off" stand. Eigenlijk nooit zo bij nagedacht. Ik heb hem altijd op "auto" staan omdat ik een hekel heb aan oranje lampjes op mijn dashboard. Iedere gek zijn gebrek, zeg maar....

Ik zal het eens nazien in het boekje. Zal er vast wel instaan.

Dan over jouw eigen vraag: Ik begrijp je vraag niet helemaal... Je kunt toch gewoon het draaiwieltje van de aanjager weer terugdraaien? Of doel jij op de "auto"stand van de ECC? Dat hij dus zelf de snelheid van de aanjager bepaalt en waar de lucht heen moet stromen? In dat geval weet ik ook geen andere methode, helaas...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Chrizzle D5
2nd Gear member
Berichten: 209
Lid geworden op: 10.10.2008 - 13:30

Dan over jouw eigen vraag: Ik begrijp je vraag niet helemaal... Je kunt toch gewoon het draaiwieltje van de aanjager weer terugdraaien? Of doel jij op de "auto"stand van de ECC? Dat hij dus zelf de snelheid van de aanjager bepaalt en waar de lucht heen moet stromen? In dat geval weet ik ook geen andere methode, helaas...
ik bedoelde het laatste idd. Bij mij staat meestal 1) de airco uit en 2) bepaalt de auto zelf waar de lucht heen moet stromen. Maar soms wil ik zelf de ventilator harder zetten. Maar daarna kan ik hem niet simpel weer op automatisch zetten, zonder dat tegelijk ook de airco aanslaat. Maar jij weet het ook dus ook niet.
gr CK
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Als je hem op auto zet ,slaat de airco in,als hij denkt dat dat nodig is,dat is normaal.
Je moet dan alleen de temperatuur zelf regelen.

Veel mensen dat een airco alleen bedoeld is voor de zomermaanden!
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Oceanracer schreef:...Ik zal het eens nazien in het boekje. Zal er vast wel instaan...
En wat blijkt? In het boekje wordt aangeraden de "aut" stand uit te schakelen als de ramen beslaan. Als je eenmaal op de knop drukt (er brandt dan geen enkel lampje) gaat de klep geheel open. Nog eenmaal drukken sluit de klep (er brandt een oranje lampje) en nogmaals drukken (er brandt een groen lampje) dan is de klep half gesloten en werkt het AQS.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

De aircopomp werkt dan ook,dus weinig verschil met de auto stand!
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

De pomp werkt alleen als de AC ook op aan staat. Dat staat los van de "aut" stand van de AQS. Waar jij op doelt is de "auto" stand van de ECC.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”